Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2157776
"voor de verzamelaar" klinkt mij niet als een molen voor het grove werk ;D
Ik heb een westmark met schijf 10 en een vent met spierballen  ;) Hier worden enkel wilde eend karkassen, wild konijnen poten en haas poten gemalen. Dat zijn allen harde botten. Flip eet ze wel, maar als hij iets moe is blijft het bot schoon afgeknaagd liggen. Ik hoop dat hij nog meerdere jaren met zijn tandjes moet doen, daarom vind ik het niet nodig dat hij zoveel harde botten knaagt. Wild is namelijk  :D, daarom voer ik het relatief veel. Hij krijgt nog wel eens een hele poot van haas/wild konijn, maar merendeel is gemalen.

De westmark kan het wel aan, maar er zijn hier en daar al wat dingen provisorisch verstevigd. Zijn er ook achter gekomen dat half bevroren veel gemakkelijker maalt (zegt de man met de spierballen  :biggrin2: )
#2158009
Dat komt omdat je dan meer grip hebt. Toen ik nog zelf maalde, deed ik dat bij voorkeur ook niet helemaal ontdooid.
Ik heb een porkert 10 (maat van het apparaat) en maalzeefje met gaatjes van 12mm, ietsjes groter dus. Ot eet geen wild, dus het is voor de gewone dagelijkse dingen. Meneer koekje gaat eens rustig zitten en draait heel snel met 1 armpje en wisselt soms af als zn handje lam wordt. Ik stop het er aan de bovenkant in en gebruik de houten stamper. 3 kilo Ottenvoer malen duurt nog geen kwartier zo.
#2158447
Dus maar niet doen dan.
Veel van die handmatige vleesmolens moet je vastmaken op een tafel of iets en dat vind ik toch wel zonde van de tafel...  :embarassed:
Dus ik zoek iets met voetjes, mag ook minder spacey :biggrin2:
#2158462
Ik heb bij mn porkert zo'n rubberen beschermdingetje gekregen. Werkt heel goed. De enige kras die op de tafel zit, is van toen ik hem eens zonder rubberen dingetjes aan tafel zette. Zelfs aan de onderkant (waar dat rubberen ding niet zit) is de tafel niet beschadigd van de schroef.
Je zou ook nog 2 plankjes ertussen kunnen steken. Dan staat je molen wel gelijk een stuk minder stabiel. Ik geloof dat de familie Kruim de molen aan de workmate zet. Moet je wel een workmate hebben.
#2158474
Mevroi Kruim schreef: Workmate is fijn, die kan op de goede maalhoogte voor Kruimekabouters :D

Qua merk en nummer: groot. Werkt gewoon fijner.
En met groot bedoel je minimaal een 12 ofzo?
Merken ontlopen elkaar niet heel veel denk ik? Of ik nou een Alexanderwerk of een Porkert neem..
#2158789
Irish schreef: Dus maar niet doen dan.
Veel van die handmatige vleesmolens moet je vastmaken op een tafel of iets en dat vind ik toch wel zonde van de tafel... :embarassed:
Dus ik zoek iets met voetjes, mag ook minder spacey :biggrin2:
'k zou juist gaan voor een malert met schroefgaten:
de malert schroef je mooi vast op 'n plank, de plank (met malert) zet je vast op een (tafel)blad met lijmtangen

voetjes zonder klemmen, kun je never goed vastzetten ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door