Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Hallo allemaal,

Morgen ga ik hier beginnen met cb. Nou ja, ik niet natuurlijk, mijn katten 8).
Ik heb drie poezels en ben erg benieuwd hoe ze het zullen vinden. Twee denk ik dat er wel redelijk makkelijk over kunnen op vers. Een kater van 1 die nu alleen maar brokken wil, en een kater van 16 die zowel blik als brok eet.
Alleen van mijn meisje Romy, die nogal heel kieskeurig is, weet ik eigenlijk zeker dat ze het niet wil. Ze is 16 en ik wil haar niet dwingen het per se te eten omdat ze al moeilijk eet. Maar misschien verrast ze me compleet en wil ze het wel.  :) Ze wil nu alleen blik trouwens en gekookte vis. Rauwe vis komt er gelijk weer uit.

Ik wil ze langzaam overzetten op cb en dit dat afwisselen met rauwe kip en andere soorten rauw. Hopelijk kan ik in de toekomst helemaal over op barf, in ieder geval met de jongste kater Karel van bijna 2.

Hebben jullie nog tips voor me om de overgang van hun eigen voer naar cb te kunnen maken? En wat moet/kan ik doen als ze het echt niet willen?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Odilia op wo 28 mei 2008, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
Allereerst welkom en gefeliciteerd met je goeie besluit! Al zullen je katten het misschien niet allemaal met me eens zijn  ;)
Sommige katten vinden vers helemaal geweldig en dan kun je snel overschakelen. Andere vinden het 3x niks en dan heb je een probleem. Mengen met blikvoer, beginnen met een heel klein beetje en dan steeds wat meer wil wel eens helpen. Mengen met vis uit blik, bv zalm op water, kan werken. Overgieten met heet water voordat je het geeft kan werken. En soms ook niet  :D dan heb je veel geduld nodig. En er zijn katten die kvv niks vinden maar barf wel te pruimen. Dus dat kun je ook nog uitproberen.

Als je oude kat resoluut weigert dan zou ik idd niet moeiljk gaan doen, 16 is een respectabele leeftijd dus kennelijk doet ze het niet slecht op brok/blik. Bij Karel zou ik zelf wel doorzetten ook al kost het tijd en geduld. Vers moeten ze leren eten en het is toch echt veel beter voor katten dan brok of blik dus zo'n jong dier met een heel leven voor zich zou ik de juiste weg wijzen al duurt het even.
Door flin
'k kan weinig toevoegen aan Kruimels relaas; katten kunnen idd  heel variabel zijn.. ::)
miss nog dat je wat brokjes zou kunnen kruimelen over ''t vers,...voor de brokkenkat,...
alles proberen,  zou 'k zeggen, ennuh goeie keuze!
Door el-grillo
Ook ik ben het helemaal eens met Kruimel! Laat ons de eerste reacties van de katten even weten. Niet alleen omdat we (tenminste ik  ::) ) nieuwsgierig zijn, maar ook omdat we per situatie misschien weer wat tips/adviezen kunnen geven...

Succes!
Door Odilia
Vanmiddag de eerste rol ontdooit. Lamsmaak. Vol spanning gewacht totdat het zo zacht was dat ik het kon snijden.

Karel zat al gelijk bij de bak met water en aan de rol te ruiken :)
Toen ik de rol begon de snijden, likte hij het vlees al terwijl ik nog aan het snijden was en later heeft hij ook al wat gegeten. Wel op een vreemde manier, net of het vlees tussen zijn tanden bleef hangen, maar hij at het op.

Romy wilde het helemaal niet. Ze rook eraan en besloot dat ze het niet wilde. Niet eens 1 klein hapje, ook niet toen ik er kokend water op had gedaan om de vleessappen los te maken. Zelfs toen niet. Maar met haar had ik al problemen verwacht.

Maar Mozart, Mozart........die heb ik nog nooit zo snel zijn bak zien leegeten.  :biggrin2:. Ik gaf maar een beetje om het te proberen, maar hij at het niet, hij vrat het. Later wilde hij Karel zijn bak ook leegeten. Dus die is denk ik zeer gemakkelijk over te zetten.

Omdat de twee heren zo gelijk begonnen te eten, wil ik proberen om hen gelijk helemaal over te zetten op cb, kan dit kwaad of moet ik het mengen met het oude voer.
Romy wordt moeilijker, maar dit had ik verwacht. Ik ben van plan om het nat van blikvoer over de cb te doen, misschien dat ze het dan wel wil. Elke keer aan te bieden en kijken of ze het wil. Maar ik wil bij haar geen maaltijden overslaan of haar honger laten lijden, omdat ze al slecht eet.

Maar de eerste maaltijd was positief. Wat dat bij jullie ook zo? En ... kan ik verwachten dat ze het opeens toch niet meer willen?
als ze niet moeilijk doen over de cb, ook niet met vertering, zou ik ze gelijk cold turkey overzetten.
voor romy kan je idd een heel klein beetje door haar blik doen, om haar langzaam zo te laten wennen.

toen sien de eerste keer cb at, vond ze dat zelf de gewoonste zaak van de wereld. eten is immers eten bij holle bolle sientje  :D
Ot was iets ingewikkelder. Die rende gillend ervan weg. er staat ergens nog een draadje hier hoe ik Ot aan de cb heb gekregen.

als ze alleen cb eten, kunnen ze na een tijdje wel cb-moe worden. dat heb ik hier gemerkt, maar ook anderen die alleen cb voeren (zo ook op kattenplaza). je kan het op dat soort dagen dan mengen met wat kh-vrij blikvoer, maar voor ot is dat geen optie, aangezien zij geen blik eet. ik probeer voor Ot zoveel mogelijk te varieren in smaken, maar ook barfdingetjes aan te bieden, en veel prooidieren, want die eet ze wel graag.
Ik ben ook bezig mijn 3 katten over te zetten (althans, 2 zijn er al over, 1 gaat moeizaam) en bij mij waren de reakties héél verschillend. Beertje at het meteen en heeft geen seconde moeilijk gedaan, Loki wilde de eerste 2 x ofzo niet, maar met een ander smaakje was hij ook niet moeilijk meer, en Max.. Tja.. Max staat nu even op blikvoer van de dierenarts, omdat het eerste experiment met KVV uitliep op heel veel stress en heel veel spugen. Na een paar dagen rust gaan we het opnieuw proberen, maar dan met een ander merk en met héle ienie-mienie-hoeveelheden.

Ik kan je nog niet echt heel veel advies geven omdat ik nog niet zo veel KVV-ervaring heb, maar je wel feliciteren met dit eerste resultaat. Twee van de drie is een héél mooi begin :)
Wat goed! Twee van de drie!
Bij mij vonden ze het ook meteen lekker, maar ze waren (en zijn) nog jong en dat schijnt veel te schelen in de acceptatie. Ze hadden alleen wel moeite met de overschakeling en gingen braken (raskatten met waarschijnlijk een gevoelige spijsvertering). Ik heb het toen maar rustig opgebouwd door het te mengen met blik en nu eten ze al een paar maanden volledig kvv (met af en toe wat Barf voor de tandjes) met veel smaak. En ze doen het er perfect op! Het is alleen wel belangrijk dat je zo veel mogelijk smaken èn merken afwisselt, anders raken ze er waarschijnlijk op uitgekeken en willen ze het niet meer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door