Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#815817
ik wil binnenkort voor sien aan de barf gaan, zo volledig mogelijk.

sien eet op het moment per dag: 200 gram natvoer (hoogwaardig; zonder granen,groente,suiker) verdeeld over 2 maaltijden en 1 kuikentje als midnightsnack voor het slapen gaan.
als ik geld heb, dan haal ik een paar kiloworsten cb voor haar; hier krijgt ze ongeveer 150 gram per dag van, en het kuikentje er nog bij.

soms wordt het kuikentje afgewisseld voor een half blikje tonijn op water, of 50 gram hart of een kippennek (soms 2).

in de vakantie heb ik veel kattenvoer gekregen; voor sien heb ik op dit moment een voorraad voor zeker 6 weken.

sien is een makkelijke eter, daar zie ik geen problemen in.
ik zit zelf met minimale vriesruimte. ik heb 2 lullige laadjes, en die hamster ik vaak al voor mezelf helemaal vol. ik heb 1 lade voor de katten bestempeld, maar daar ligt nu ook nog een 2,5 kilo zak haricots verts in die ik zelf eerst op moet eten.

ik heb menus enzo zitten lezen hier, en ook wat artikelen uit de hondenafdeling en uit de bieb van hier, maar het duizelt me allemaal wat.

grote bestellingen doen bij bv herby of het IC is voor mij geen optie, want daar is mn vriezer niet naar en de menus zal ik in eerste instantie voor 1 kat samenstellen.

sien heeft zelf een voorkeur voor gevogelte.
ik vind het ook niet natuurlijk om grote koe-onderdelen te voeren, aangezien dit ook niet iets is wat ze zelf zou kunnen vangen. wat rund spiervlees sta ik niet negatief tegenover.

ook heb ik eens zitten kijken naar vleesmolens.
op MP waren die dingen er niet ( een ding uit het kastje van oma hoef ik niet, ook niet met gratis roest). een diamond molen vond ik om te kwijlen, maar mn studentenportemonnee trekt dat niet. sien houdt best van knagen en kluiven, dus vermalen is op zich geen noodzaak.

hoe ga ik dat dan aanpakken als de voorraad kuipjes en blikjes op is?
zet ik sien van de ene op de andere dag op de barf? bouw ik het langzaam op?
hoe doe ik dat met botten voor 1 kat? alleen maar kipnekken lijkt me te eenzijdig, kuikentjes te weinig bot/calcium, kalkoennekken te hard voor een kat (zeker zonder vleesmolen), is een kipkarkas niet veel te groot?

het lijkt me dat ik best hier in adam rond de dappermarkt en albert cuijp aan mn barf onderdelen kan komen, maar hoe hou ik de porties zo klein (vanwege mn formaat vriezer en alleen sien eet ervan, mag niet te lang blijven liggen in de vriezer) en voordelig (arme student) en voedzaam en volledig mogelijk?

ik zat er zelf ook aan te denken om 2 tot 3 dagen per week cb te voeren.
is deze frequentie voldoende om al haar voedingsstoffen uit te halen? moet ik dan in de barfdagen extra bot voeren?
liever doe ik dit niet bij voorhand, want cb is erg duur.

het is weer een heel verhaal geworden.
alle tips zijn welkom.

(ot zal uiteindelijk ook op de barf gaan, maar dat heeft wat meer voeten in aarde. ze is nog erg jong, nu 15 weken, en heeft duidelijk minder plezier in eten dan sien, en ze eet geen cb. voor ot is de voorraad voer nog groter; ik hoef de komende 3 maanden geen kittenvoer te kopen)
Door Mevroi Kruim
#816220
Kan me voorstellen dat het je duizelt met al die info. Niet in paniek raken, je komt er wel uit!

Gebrek aan vriezerruimte is lastig want het maakt dat je duurder uit bent helaas. Maar als je in de gelegenheid bent wat vaker in te kopen moet het te doen zijn.
Misschien kun je met andere A'dammers meedoen met inkopen bij Herby, dan hoef je geen grote hoeveelheden per keer te bestellen. Verder is een vriend/kennis met een Makro of Sligropas erg handig want daar verkopen ze bv kwartelkarkassen, bij veel katten een absolute favoriet. Ook fazanten- en parelhoenkarkassen kun je daar scoren.

Kijk, vleesmolens van opoe doen het vaak nog prima, beetje roest is echt geen bezwaar, ik heb er zelf ook zo een voor 5 euri en al heel veel nut van gehad. Zeker als je fondsen beperkt zijn toch echt een aanrader voor het malen van eeindennekken en kipkarkassen. Hele karbo's gaan erdoorheen als het moet (en heer Kruimel aan de zwengel draait  ::))

Ik ben zelf makkelijk, zeker met een kitten of pup: gewoon hup overzetten. Beetje voorzichtig in het begin, niet gelijk hele kippen voeren uiteraard.
Kipkarkas kun je dus malen maar ook prima knippen met een snoeischaar; verder zie boven.

Twee a 3 dagen cb is te weinig om voor de rest maar wat te doen, je moet dan echt volgens percdentages werken. Katten hoeven geen groente en eten iha wat minder bot dan honden, zeg een procent of 40% vleesbot dus 20% kaal bot max. Verder 15% orgaan en de rest spiervlees. Eitje wordt hier zeer gewaardeerd evenals af en toe een visje; blik vis is favoriet.
Ik zou zeker niet extra bot gaan voeren naast de cv, daar zit gewoon voldoende bot in.

Ik weet niet wat je voor Ot aan kittenvoer op voorraad hebt maar als het blik/brok is, dan zou ik persoonlijk kiezen voor kwaliteit en vers gaan voeren. Juist in de superbelangrijke groeifase is topkwaliteit voer essentieel, en dat is vers, itt blik of brok.
Gebruikersavatar
Door koekje
#816245
dankjewel voor je reactie en je tips.

de vent (meneer koekje) heeft een sligropas, dus die kan ik eens naar de sligro sturen om voor mij een karkasje mee te nemen.
alleen qua logistiek is dat wat onhandig; hij woont in boz, en ik in adam. hij heeft ook niet veel vriesruimte voor opslag (en wat hij heeft zit meestal met zn eigen kroketten al vol  :P). 200 km naar adam transporteren is natuurlijk ook niet overdreven handig, vandaar dat ik eens ga kijken voor een karkas in adam.
ik denk dat ik met hakken ver genoeg kom, om het voor sien eetbaar te maken. sien houdt niet zo van gepureerde prut; ze eet veel liever een kippennekje dan een blikje gourmet gold mousse.
ik neem aan dat sien in 1x overzetten ook geen spijsverteringsklachten oplevert.

ik denk dat otje een maand of 5/6 zal zijn als ze meer (of volledig) zal gaan barfen.
ot heeft wat moeite met eten door haar techniek lijkt het wel. ze likt aan het voer ipv dat ze er in bijt. brokjes krijg je natuurlijk op deze manier wel binnen, maar andere dingen is dan idd moeilijker. vandaar wellicht haar voorkeur voor brokken. wat ze wel graag eet is kipfilet en tartaar en lamshart, dus dat is een mooi beginnetje om langzaam op te bouwen (cb en natvoer gaat er helaas nog niet in, natvoer alleen als ik er met melk pap van maak). otje krijgt nu bijna iedere dag (voor het slapen gaan) wat vers. kuikentjes krijgt ze wat meer interesse voor, maar het beperkt zich tot wat eraan ruiken, en dan loopt ze weer verder. sien pakt dan het kuikentje en eet het grommend op.
sien was ook 4,5 of 5 maanden toen ze voor het eerst vers kreeg, dus misschien is otje nog gewoon te jong (ondanks dat ik ook heb gezien dat kleine kittens worden afgespeend op vers).

voer voor ot wat ik in huis heb ik helaas minder hoogwaardig dan voor sien.
ik heb minimaal 2 kilo kittenbrokjes staan; dit is een combinatie van whiskas kitten, catchow kitten, en wat topcat c1000 kitten. topcat heeft het grootste vleesgehalte, en de minste granen. ook heb ik nog een kleine 20 kittenzakjes van whiskas liggen, om pap voor ot van te maken.
ze zal er niet van dood neer vallen, maar vers is natuurlijk beter. ik heb dit allemaal gekregen, en ga het dus ook niet weggooien. ik zal zeker ook geen extra bijkopen.

zijn trouwens voor kleine kittens (ot) de percentages hetzelfde als voor volwassen katten (sien)?
want dan zou ot gelijk met sien op de barf kunnen gaan.
Door Mevroi Kruim
#816359
Perdentages voor kitten zijn hetzelfde als voor volwassen katten. Moeder poes vangt ook geen speciale bijzonder extra samengestelde prooien voor haar koters, die eten muis en duif en konijn net als zij.
Er is sec gezien geen enkele reden om kittens geen vers te voeren, uit voedingskundig oogpunt gezien. Er is uit voedingskundig oogpunt heel veel voor te zeggen om kittens juist in de groei een zo hoogwaardig mogelijke voeding te geven, en dat betekent vers. Wat het nu ev. extra kost spaar je later aan da-kosten weer uit moet je maar denken, nog afgezien van het feit dat een goede gezondheid door een goede start voor de kat ook een stuk plezieriger is.
Ze zal er misschien niet direct van doodvallen, van de brokjes en blikjes; als je kinderen groot laat groeien op een Mac-dieet overleven ze dat meestal ook wel maar de gezondheidseffecten zijn wel duidelijk.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door