Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lely1234
Beste mensen,

Wij hebben 2 kittens van 5maand oud. Ik geef ze een combi van kvv en barf. Nu is het zo dat mijn uitgebalanceerde menu niet geheel gegeten wordt. Ik heb alles bijv netjes in verhouding oo een bordje, maar ze besluiten het hart vandaag niet op te eten, of de kvv smaak is lekker en ze eten alleen spiervlees. Of andersom, ik heb een kvv met een hoger botpercentage dus ik geef extra spiervlees erbij, maar eten ze dat weer niet op😉🙃
Hoe gaan jullie hiermee om met de katjes en hun eigenzinnige eetgedrag? Wat zou een goede oplossing zijn, dat ze toch wel voldoende balans binnen krijgen
Door pearlsofpassion
Om te beginnen krijgen ze duidelijk te veel want ze eten niet alles op.
Geef ze maar net wat ze normaal qua hoeveelheid opeten. Of zelfs ietsje minder als ze moeilijk doen. Dan worden ze aangemoedigd en gewend om hun bordje leeg te eten.

Verder houdt ik bij wat van wie blijft liggen en.dat krijgen ze volgende keer terug. Meestal gaat het dan gewoon mee op.
Als ze echt vaak moeilijk doen en ik voorzie dat de kans er is dat het de 2e keer weer blijft liggen, moet het zelfs eerst op voordat er wat anders komt. Ik geef gerust eerst een restje, evt met een klein beetje van iets lekkers om te zorgen dat hij eraan begint, en zodra het op is een ander bakje onder zijn neus, dus in dezelfde maaltijd.
Als dat restje nog steeds niet op gaat, gaat het terug in de koelkast tot de volgende maaltijd.

Je kan dat natuurlijk niet eindeloos doen. Na 2 dagen is vlees niet vers en niet lekker meer.
Maar als zowel kat als ik in een dwarse bui zijn, haal ik dan nogmaals hetzelfde uit. :P
Als het dan eindelijk helemaal op gaat, smaakt dat wat erna komt ( ik zorg dan dat dat wel iets lekkers is) nog zo goed.

Ervaring heeft geleerd dat ze anders al snel enkel nog kip of konijn willen en alleen maar slechter gaan eten.
Duidelijk en consequent aanbieden zorgt dat er overall beter gegeten wordt.
Door Lely1234
pearlsofpassion schreef: wo 13 nov 2024, 15:15 Om te beginnen krijgen ze duidelijk te veel want ze eten niet alles op.
Geef ze maar net wat ze normaal qua hoeveelheid opeten. Of zelfs ietsje minder als ze moeilijk doen. Dan worden ze aangemoedigd en gewend om hun bordje leeg te eten.

Verder houdt ik bij wat van wie blijft liggen en.dat krijgen ze volgende keer terug. Meestal gaat het dan gewoon mee op.
Als ze echt vaak moeilijk doen en ik voorzie dat de kans er is dat het de 2e keer weer blijft liggen, moet het zelfs eerst op voordat er wat anders komt. Ik geef gerust eerst een restje, evt met een klein beetje van iets lekkers om te zorgen dat hij eraan begint, en zodra het op is een ander bakje onder zijn neus, dus in dezelfde maaltijd.
Als dat restje nog steeds niet op gaat, gaat het terug in de koelkast tot de volgende maaltijd.

Je kan dat natuurlijk niet eindeloos doen. Na 2 dagen is vlees niet vers en niet lekker meer.
Maar als zowel kat als ik in een dwarse bui zijn, haal ik dan nogmaals hetzelfde uit. :P
Als het dan eindelijk helemaal op gaat, smaakt dat wat erna komt ( ik zorg dan dat dat wel iets lekkers is) nog zo goed.

Ervaring heeft geleerd dat ze anders al snel enkel nog kip of konijn willen en alleen maar slechter gaan eten.
Duidelijk en consequent aanbieden zorgt dat er overall beter gegeten wordt.

Oke, dan blijft ik dan gewoon doen. En inderdaad kan ik wel wat minder gaan geven. Ik gooi soms iets weg helaas.. maar niet veel gelukkig. ik schotel het ze de volgende keer gewoon weer voor. Maar als het dan al 2 dagen staat en de ander kat wil het wel opeten, dan laat ik het de ander opeten.
Maar ik ga strenger zijn, ieder eigen bordje leeg eten en de volgende x gewoon weer hetzelfde. En dan dus pas iets lekkers geven als het oude op is is ook een goede. Dan krijgen ze dat op een gegeven moment door en weten dat er daarna wel wat lekkers gaat komen.

Dankjewel voor je tips. Als je er nog meer hebt laat maar weten
🌻☺️
Door frodo quin
Ik heb nooit veel problemen gehad met katten die niet goed aten. In het begin wel wat moeten helpen omdat sommigen bv hele stukken niet snapten.

Ik denk denk minder geven de belangrijkste tip is. Als ze nu niet te dun zijn en regelmatig wat laten liggen krijgen ze te veel.

Mijn hond die soms niet wil eten of weinig eet krijgt dan de volgende maaltijd gewoon wat ze heeft laten liggen. Pas als dat op is komt er nieuw eten.

Als er iets is wat ze echt niet lusten en het geen probleem is qua gezond en gebalanceerd zou ik dat gewoon niet meer in huis halen. Dat kan natuurlijk enkel als ze bv kwartel niet lusten maar wel een hoop andere diersoorten. Ik vind het wel belangrijk dat er met plezier gegeten wordt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door