Om te beginnen krijgen ze duidelijk te veel want ze eten niet alles op.
Geef ze maar net wat ze normaal qua hoeveelheid opeten. Of zelfs ietsje minder als ze moeilijk doen. Dan worden ze aangemoedigd en gewend om hun bordje leeg te eten.
Verder houdt ik bij wat van wie blijft liggen en.dat krijgen ze volgende keer terug. Meestal gaat het dan gewoon mee op.
Als ze echt vaak moeilijk doen en ik voorzie dat de kans er is dat het de 2e keer weer blijft liggen, moet het zelfs eerst op voordat er wat anders komt. Ik geef gerust eerst een restje, evt met een klein beetje van iets lekkers om te zorgen dat hij eraan begint, en zodra het op is een ander bakje onder zijn neus, dus in dezelfde maaltijd.
Als dat restje nog steeds niet op gaat, gaat het terug in de koelkast tot de volgende maaltijd.
Je kan dat natuurlijk niet eindeloos doen. Na 2 dagen is vlees niet vers en niet lekker meer.
Maar als zowel kat als ik in een dwarse bui zijn, haal ik dan nogmaals hetzelfde uit.
Als het dan eindelijk helemaal op gaat, smaakt dat wat erna komt ( ik zorg dan dat dat wel iets lekkers is) nog zo goed.
Ervaring heeft geleerd dat ze anders al snel enkel nog kip of konijn willen en alleen maar slechter gaan eten.
Duidelijk en consequent aanbieden zorgt dat er overall beter gegeten wordt.