Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3468713
Hoi,

Onze kat van ruim 16 jaar is gediagnosticeerd met chronisch nierfalen. Zowel de CREA als UREA zitten in de categorie hoog waarbij de eerste bijna tegen het max aan zit op dik over de grens met normaal. Hij drinkt veel en vaak. Verder merken we niets aan hem. Van de dierenarts heeft hij Semintra voorgeschreven gekregen ter ondersteuning. Van kitten af aan eet hij prooidieren. Ik wil hem wel over zetten naar kvv maar kom er niet goed uit wat ik nu het beste kan geven.
Wie kan en wil daar wat over adviseren?

Alvast veel dank!
Sandra
Bijlagen
17089621533952064716952072928488.jpg
17089621533952064716952072928488.jpg (8.28 MiB) 1296 keer bekeken
#3468717
WissKey schreef: ma 26 feb 2024, 16:43 Van de dierenarts heeft hij Semintra voorgeschreven gekregen ter ondersteuning.
Is dat gedaan na de constatering van eiwitverlies via de urine? Want als dat niet is geconstateerd had er geen Semintra voorgeschreven mogen worden. Je ziet dit nog steeds vaak misgaan na een nierfaal diagnose. Naderhand controleren, wanneer er al Semintra geven wordt, heeft geen zin (wat logisch is). En zonder eiwitverlies via de urine heeft Semintra geen zin (zonde van het geld).

Je zou eventueel kunnen kijken naar het nierdieet kvv van bandit. Maar ik vraag me af of een gewone goede KVV ook niet goed is (e.v. met een fosfaatbinder). Alleen hoogwaardige dierlijke eiwitten. Maar het is wel handig te weten of er reeds eiwitverlies via de urine was.

Ps. Als er geen aanwijsbare reden is voor het nierfalen zou ik bij een 16 jarige kat ook ALTIJD de bloeddruk opmeten. (Bij Bowy bleek die niet eens te meten zo hoog, 300+)
#3468734
Ik zou wel nierdieetkvv geven. Want prooi is hetzelfde als gewone kvv ( normaal gezien toch) of is zelfs beter. En dat is blijkbaar niet voldoende meer.
Dus moet er toch nog wat minder bot en orgaan in. Bandit en buddy's hebben nierdieten.

Af en toe een gevogelteprooidier kan wel. Je wil je kat op die leeftijd ook het plezier in eten niet volledig afnemen. Maar de knaagdierprooien zijn waarschijnlijk minder geschikt.
Het blijft een afweging die je moet gaan maken op deze leeftijd....

Verder zou ik idd zorgen dat hij ruim voldoende vocht binnen krijgt.
Dat mag zelfs nog meer zijn dan hij zelf al wil.

Bloeddruk laten meten is idd een goeie.
Of een fosforbinder zin heeft als de fosfor binnen de normale waarden ligt, weet ik eigenlijk niet. Ik denk het wel.
#3468737
Ik wist niet dat buddy er ook voor katten was.
Maar inderdaad.
https://www.buddysdiervoeding.nl/produc ... ciaal-mix/

Alleen...
Zalm, bevleesde kipkarkassen, rundvlees, andijvie, wortel, appel, runderlever
Alle smaken behalve de special mix bestaat uit een Premix
Hmmmm. :-\
Rundvlees, andijvie, wortel, appel... Voor een kat :-\
Hebben we het dan over hoogwaardige dierlijke eiwitten?

En ik weet dat je een nierpatientje alleen maar zoveel mogelijk (hoogwaardige) dierlijke eiwitten wilt geven. Anders gaan ze op termijn echt afvallen (of ze moeten erg veel eten wat bij nierpatientjes vaak al moeilijk is).

De Special-mix (wat de niervariant is) is dan wel weer geen premix maar dan vraag ik me af hoe ze de verhoudingen goed zetten.

Ik weet het nog niet zo goed...
#3468739
Rik01 schreef: ma 26 feb 2024, 19:47 Is dat gedaan na de constatering van eiwitverlies via de urine? Want als dat niet is geconstateerd had er geen Semintra voorgeschreven mogen worden. Je ziet dit nog steeds vaak misgaan na een nierfaal diagnose. Naderhand controleren, wanneer er al Semintra geven wordt, heeft geen zin (wat logisch is). En zonder eiwitverlies via de urine heeft Semintra geen zin (zonde van het geld).

Je zou eventueel kunnen kijken naar het nierdieet kvv van bandit. Maar ik vraag me af of een gewone goede KVV ook niet goed is (e.v. met een fosfaatbinder). Alleen hoogwaardige dierlijke eiwitten. Maar het is wel handig te weten of er reeds eiwitverlies via de urine was.

Ps. Als er geen aanwijsbare reden is voor het nierfalen zou ik bij een 16 jarige kat ook ALTIJD de bloeddruk opmeten. (Bij Bowy bleek die niet eens te meten zo hoog, 300+)
Dank voor je uitgebreide reactie.
De Semintra is inderdaad voorgeschreven nadat eiwitverlies via de urine is vastgesteld.
De bloeddruk van Sam is gedurende een dag gemeten en die zit binnen de normaal waarden.
Kun je iets meer zeggen over een fosforbinder? Ik ken het niet.
#3468740
pearlsofpassion schreef: ma 26 feb 2024, 23:21 Ik zou wel nierdieetkvv geven. Want prooi is hetzelfde als gewone kvv ( normaal gezien toch) of is zelfs beter. En dat is blijkbaar niet voldoende meer.
Dus moet er toch nog wat minder bot en orgaan in. Bandit en buddy's hebben nierdieten.

Af en toe een gevogelteprooidier kan wel. Je wil je kat op die leeftijd ook het plezier in eten niet volledig afnemen. Maar de knaagdierprooien zijn waarschijnlijk minder geschikt.
Het blijft een afweging die je moet gaan maken op deze leeftijd....

Verder zou ik idd zorgen dat hij ruim voldoende vocht binnen krijgt.
Dat mag zelfs nog meer zijn dan hij zelf al wil.

Bloeddruk laten meten is idd een goeie.
Of een fosforbinder zin heeft als de fosfor binnen de normale waarden ligt, weet ik eigenlijk niet. Ik denk het wel.
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Fijn om te merken dat jullie zo serieus met mijn vraag om gaan.
Sam krijgt in hoofdzaak kuikens afgewisseld met wat knaagdieren. De kuikens zijn het minst favoriet, maar dan maken we diepvries in ieder geval leeg.
#3468742
Rik01 schreef: ma 26 feb 2024, 23:54 Ik wist niet dat buddy er ook voor katten was.
Maar inderdaad.
https://www.buddysdiervoeding.nl/produc ... ciaal-mix/

Alleen...

Hmmmm. :-\
Rundvlees, andijvie, wortel, appel... Voor een kat :-\
Hebben we het dan over hoogwaardige dierlijke eiwitten?

En ik weet dat je een nierpatientje alleen maar zoveel mogelijk (hoogwaardige) dierlijke eiwitten wilt geven. Anders gaan ze op termijn echt afvallen (of ze moeten erg veel eten wat bij nierpatientjes vaak al moeilijk is).

De Special-mix (wat de niervariant is) is dan wel weer geen premix maar dan vraag ik me af hoe ze de verhoudingen goed zetten.

Ik weet het nog niet zo goed...
Maar bij nierfalen kan je ook net overwegen om wat koolhydraat te gaan voeren. Omdat daar geen nierbelastende stoffen in zitten maar wel energie. Je kan ook nket onbeperkt vet voeren
De hoeveelheid eiwitten is in wortel en appel wel heel beperkt. Gluten moet je idd ten alle tijde vermijden.
Het moet zowiezo een beperkte hoeveelheid blijven.

Je hebt gelijk dat eiwitten van goede kwaliteit moeten zijn. Om het lichaam en dus ook de nieren optimaal te ondersteunen. Vandaar dat rauwe vleesvoeding het beste is. Die eiwitten zijn het best opneembaar en bruikbaar.
Maar deze kat krijgt dat al zijn hele leven en ontwikkelt op dit moment toch nierfalen.
Dus heb je toch iets meer nodig dan dit.

Bij mild nierfalen is gewoon van brok naar kvv gaan vaak voldoende. Als het echter ernstiger wordt, ga je zorgen dat de eiwitten nog steeds hoogwaardig zijn, maar ga je die niet meer zo in overmaat voeren. In de laatste fase ga je ook echt eiwit beperken. Dit is dan symptoombestrijding als er niets meer te redden valt. Dat is hier duidelijk niet het geval.
De kat lijkt ook niet echt last te hebben van eiwitafvalstoffen, dus in mijn optiek is eiwit verminderen nog niet noodzakelijk. Maar dat heb je natuurlijk als je niet zelf samenstelt, dan is het nierdieet kvv voor alle patientjes hetzelfde. En het kan ook geen kwaad als het een beperkt hoeveelheid is. Afvallen gaan ze van koolhydraat alleszinds niet doen. Daar helpen de eiwitten ook niet tegen. Van vet en koolhydraat worden ze minstens even snel zwaar. Maar ziek zijn vergt nu eenmaal bergen energie en dan moet je zorgen dat ze vooral niet misselijk worden ( van de afvalstoffen van eiwitafbraak), want van overgeven of gebrek aan eetlust vallen ze wel verder af.
Bandit is wss beter. Maar ook pokkeduur. Dus mag de eigenaar zelf beslissen wat haalbaar is.

Je moet ook beseffen dat ideaal bij een nierdieet niet meer bestaat. Het is altijd een balansoefening. Hoe erger de nieren eraan toe zijn, hoe meer je toegevingen moet doen op de gezondheid van de rest van het lijf.
#3468746
pearlsofpassion schreef: di 27 feb 2024, 08:00 Afvallen gaan ze van koolhydraat alleszinds niet doen. Daar helpen de eiwitten ook niet tegen. Van vet en koolhydraat worden ze minstens even snel zwaar.
Ik dacht dat het juist de hoogwaardige dierlijke eiwitten die voor spieren zorgde. En dat die bij tekort op een gegeven moment gaan afnemen (waardoor je ook gewichtsverlies krijgt).

Maar goed... de rest klopt wel. Het rauw verhaal is ook weer heel anders dan de andere nierdieten (brok+nat). Ik had eens gekeken hoeveel eiwitten daar in zaten en toen schrok ik toch wel hoe weinig dat is. Een kat moest wel 250 gram nierdieet (natvoer) per dag eten om aan de eiwitten te komen (en dat was inderdaad de aanbevolen hoeveelheid van de fabrikant). Maar welke nierkat van 16 eet 250 gram blikvoer? ::) Ik heb het er bij Bowy nooit in kunnen krijgen :-\

En dan voer je minder (ben je al blij met 100 gram) maar krijgt de kat wel te weinig binnen (dat was nog in de tijd voordat ik op KVV zat).

@WissKey Heel fijn dat de bloeddruk is gemeten (en goed is) en dat de Semintra inderdaad is gegeven na eiwitverlies constatering. Dat geeft al een heel wat beter gevoel bij de dierenarts (die vaak blind Semintra voorschrijven zoals bij mijn Bowy).

Weeg je hem overigens wel eens zelf op een digitale keukenweegschaal? Dat lijkt mij n.l. wel zo handig om te doen (eens per maand ofzo). Dan kun je structureel gewichtsverlies snel constateren en eventueel ingrijpen.

PS. Je hebt het er over dat chronisch nierfalen vastgesteld is. Is dit na de 2e meting van 3 maanden? Want je spreekt pas over chronisch nierfalen na een nieuwe meting na 2-3 maanden.
We spreken pas van chronisch nierfalen als blijkt dat de bloedwaardes 2-3 maanden na het begin van de behandeling niet dalen.
Wat betreft de fosfaatbinder... die bindt fosfaten en absorbeert naast fosfaten ook uremische afvalstoffen. Dit kan van belang zijn als deze waardes te hoog zijn en de kat er last van heeft. Normaal doe je die door het gewone voer (omdat nierdieer al de juiste verhoudingen zou moeten hebben). Dan denk bv aan Ipakitine. Maar omdat Sam(?) geen last schijnt te hebben denk ik dat dit ook (nog) niet nodig is.
#3468749
Ja, dat spreek ik niet tegen. Je hebt idd eiwitten nodig om je spieren te behouden.
Maar die zullen in buddy's toch ook niet in die mate verminderd zijn dat dat niet meer lukt? denk ik. Hoop ik.
Dat bedoel ik ook met die balans he.

Eiwitten in nierbrok en nierblik zijn ook vaak plantaardig. Omdat bij dierlijke eiwitten altijd fosfor bij komt. En dat probeert men te vermijden door voor plantaardige te kiezen. Maar daar kan een kattenlijf helemaal niets mee en dat belast de nieren net. Het is ook nooit aangetoont dat een nierdieet van brok of blik het leven verlengt of verbetert.
Er zijn zelfs studies die het tegendeel suggereren .

Fosfaat binden kan ook nuttig zijn om de achteruitgang van de nieren, door de fosfor, tegen te gaan.
Misselijk worden ze enkel van ureum idd. Die is toch ook al verhoogd.
En meer drinken is ook een duidelijk teken.
Dus ik vind het niet zo straight forward..

Ik zou niet zomaar zowiezo wachten tot de nieren nog slechter zijn en hij ook misselijk wordt. Maar ik zou met de dierenarts bespreken of het nuttig is in deze fase. Als het nog geen zin heeft, dan moet je't nog niet geven natuurlijk.
#3468752
pearlsofpassion schreef: di 27 feb 2024, 09:26 Maar die zullen in buddy's toch ook niet in die mate verminderd zijn dat dat niet meer lukt? denk ik. Hoop ik.
Dat hoop ik ook. Maar ik zag bij buddy geen percentages. Alleen de analyze, waarbij vet dan hoog is (ik dacht dat je normaal aan eiwit * 2 = vet zat). Hier is vet zelfs meer dan eiwit. En met zo weinig eiwit wil je wel gelijk alle goede eiwitten. En aangezien we niet weten hoeveel koolhydraten het precies zijn kun je er inderdaad niet zoveel over zeggen (anders dan bij zelf samenstellen).

Tevens schijnen ze voor honden dezelfde variant te gebruiken. Dus ik heb een beetje een vreemd gevoel bij buddy. Ik kon ook geen winkel vinden waarbij de special mix (nierdieet) bij de katten sectie stond. Alleen maar bij honden. En dan staat er dus ook geen aanbevolen hoeveelheid voor katten.

Bandit zag er wel beter uit qua ingrediënten (maar ook daar zijn ze redelijk vaag over percentages).
Plantaardige eiwitten geven vaak meer afvalstoffen dan makkelijk verteerbare dierlijke eiwitten. Het bandit nierdieet bestaat dan ook uit makkelijk verteerbare dierlijke eiwitten, heeft een laag fosfor gehalte en bevat veel vocht. Hierdoor worden de nieren ontlast.
pearlsofpassion schreef: di 27 feb 2024, 09:26 Ik zou niet zomaar zowiezo wachten tot de nieren nog slechter zijn en hij ook misselijk wordt. Maar ik zou met de dierenarts bespreken of het nuttig is in deze fase. Als het nog geen zin heeft, dan moet je't nog niet geven natuurlijk.
Daarom vroeg ik me inderdaad ook af hoe "chronisch" vastgesteld is. Welke fase verwacht de dierenarts. Want zelfs onder deze waardes had Bowy al eetstakingen (maar ja, elke kat is anders).
#3468754
Maar het is dan ook een nierdieet he.
Dan moet het vet omhoog en fosfor in de eerste plaats omlaag maar ook de eiwitten wat omlaag.


Ik vrees dat als het acuut zou geweest zijn, het nu wss al chronisch zal zijn. Acuut kan je proberen keren door meteen met een infuus door te spoelen. En zelfs dan nog...
In dit geval, gezien de leeftijd van de kat en het feit dat hij al langere tijd meer drinkt ( het niet van de 1e op de andere dag optrad), vermoed ik dat het gewoon door de leeftijd een stilaan steeds meer achteruitgaan van de nieren is geweest. Dat komt bij heel veel katten voor he.
En idd, die verliezen vaak heel snel bespiering in de achterhand. Maar eigenlijk is dat niet de eerste reden waarom de eiwitten van hoge kwaliteit moeten zijn. Want bespiering verliezen is jammer, maar niet ziekmakend.
De hoogwaardige eiwitten hebben ze ook nodig om hun organen in goede conditie te houden. Of in het geval van nierfalen, zoveel mogelijk te ondersteunen en zo min mogelijk verder achteruit te laten gaan.
Ik ben ervan overtuigd dat in het lichaam alles verbonden is, en dat de grootste fout bij nierbrok en blik is dat ze enkel op de nieren focussen. Ik ben van de overtuiging dat de rest van het lichaam gezond houden, zorgt voor een zo goed mogelijk ondersteuning van de nieren. En dat dat de reden is waarom katten op een rauw nierdieet veel hogere fosforwaarden en eiwitwaarden in de voeding aankunnen dan katten op nierblik.
Omdat de voeding het hele lichaam beter ondersteunt.

Ik vind zelf samenstellen bij een nierdieet altijd de voorkeur hebben. Omdat je dan aan kan passen aan de mate waarin de nieren al falen. En of je moet eiwitten beperken of niet. Dat kan bij een kvv natuurlijk niet. Dus moeten ze iets doen dat bij de meeste katten werkt.
Nu, als hier een deel nierdieetkvv gegeven wordt en nog een deel prooi, heb je samen ook iets tussen een normaal en een nierdieet in. En dat kan bij deze kat wss nog prima. Dat moet gewoon goed in de gaten gehouden worden en evt aangepast.

Ivm afvallen. Het belangrijkste is dat de kat idd goed blijft eten.
Want zelfs al zou je alleen maar eiwitten voeren ( hypothetisch) dan nog zullen de lichaamseigen spieren afgebroken worden als er niet genoeg energie uit het voedsel gehaald kan worden.
#3468779
Dank voor alle uitgebreide reacties. Heel leerzaam om alle gedachtegangen zo te volgen. Alles afwegend maak ik eruit op dat kvv nog goed kan, omdat Sam geen klachten lijkt te hebben. Bandit lijkt dan het beste te zijn, mede omdat het een laag fosforgehalte heeft. Het is wel heel prijzig. Ik weet niet hoeveel hij ervan gaat/mag eten per dag dus kan het nog niet terug rekenen. In gedachte houdend dat prooidieren ook heel duur zijn, ga ik dat toch maar proberen. Eens zien wat Sam ervan vindt.
De kuikens kan ik erbij blijven geven afgewisseld met wat andere gevogelte.
De Semintra blijven we dan ook geven.
Een fosfaatbinder lijkt nog niet nodig te zijn.
Zie ik dan nog iets over het hoofd voor wat betreft de aanpak?

Er zitten nog geen 2-3 maanden tussen twee metingen in. Ik kan het niet precies terug halen, maar ten aanzien van het label 'chronisch ' heeft de dierenarts iets gezegd in de trant zoals pearlosofpassion zegt (gevolg van leeftijd etcetera).

Nogmaals heel veel dank voor alle hulp!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door