Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door GretaPetersen
#3465522
Goedemorgen.
Ik heb ozzy sinds anderhalve week op kvv diabetes. In begin at hij zo per dag 200 gram op, hij woog 6.3 kilo.

Ontlasting werd vaster en hij leek zich beter te voelen..ozzy heefr chronische pancreatitis triaditis diabetes en chronische diarree en artrose.

Alles leek rustiger te worden maar ineens at hij de.kvv niet meer. Gemengd met almo nature en uiteindelijk royal canin ageing 12 gegeven..hij moest eten.

Toen kwam de.diarree weer terug. Nu heb ik.hem net gewogen en.hii weegt.nu iets meer dan 6 kilo. Er mocht wat vanaf maar 3 ons in anderhalve week vind ik te veel.

Ik ben sinds een paar dagen weer teug naar kvv samengesteld met almo nature en wat topping van brokjes. Ik krijg er wel wat in maar als het 100 graam kvv en en een halv blikje almo nature met een paar.brokjes is, is het veel.

Kan het zijn dat een kat ineens zoveel afvalt met starten kvv? Diarree heeft het ook geen goed.gedaan.natuurlijk

Ik wil eigenlijk dat hij over 5 eetmomenten op.zijn minst 100 ram kvv, blikje almo nature zalm 80 gram en 10 deogw brokjes binnen krijgt. Zit ik dan goed.qua voedingstoffen? Helemaal kvv kan ik.schudden momenteel.

Ik ga hem nu sowieso.elke.dag wegen om dit in de gaten tw houden.

Hij krijgt allerlei medicatie voor alles dus dat is geregeld l.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3465526
Bij elke dag wegen moet je niet schrikken van wat schommelingen. Het moment van wegen kan dan ook heel veel uitmaken (net voor of na ontlasting, eten e.d.). Gewichtsverlies moet je meer per week zien dan per dag. Wegen per dag kan wel om de trend in de gaten te houden maar je moet dus pas in paniek schieten als het na een week constant naar beneden gaat. (En dan is het bij dit gewicht nog geen direct probleem maar kan wel een indicatie zijn om naar een probleem te zoeken.)
GretaPetersen schreef:Alles leek rustiger te worden maar ineens at hij de.kvv niet meer. Gemengd met almo nature en uiteindelijk royal canin ageing 12 gegeven..hij moest eten. Toen kwam de.diarree weer terug.
Duidelijk dat ie het beter op KVV doet dan op brokken of ander natvoer ;)
Maar ja, dan moet hij het wel eten.
GretaPetersen schreef: Ik ben sinds een paar dagen weer teug naar kvv samengesteld met almo nature en wat topping van brokjes. Ik krijg er wel wat in maar als het 100 graam kvv en en een halv blikje almo nature met een paar.brokjes is, is het veel.
(...)
Ik wil eigenlijk dat hij over 5 eetmomenten op.zijn minst 100 ram kvv, blikje almo nature zalm 80 gram en 10 deogw brokjes binnen krijgt.
Bono (6.5+kg) en Yuna (5+kg) staan al jaren op 125gram KVV per dag (van KB Raw dus zonder andere toevoegingen). Ze krijgen er af en toe een eendagskuiken of kippenekje bij maar lang niet elke dag.

Maar je wil Ozzy natuurlijk wel naar alleen KVV. Misschien heeft hij op dit moment zijn "probeerperiode". Een periode waarin hij kijkt wat hij van jou gedaan kan krijgen ;D KVV is natuurlijk eten met veeeeeeel minder smaak dan die brokken en natvoer (wat vol gepompt zit met smaakmakers). Yuna heeft hier ook heel soms dat ze het half laat staan (met bepaalde smaakjes KVV). Een cosma snackje of zelfs een snufje catnip kruid eroverheen doet dan wonderen ;) Hoeft dan niet eens zoveel te zijn.

PS. 200 gram KVV is behoorlijk wat hoor. Van KVV is veel minder nodig dan natvoer (en dat gaat hij op een gegeven moment ook zelf merken). Hoe eet hij die 100 gram nu op? Is dat wel enthousiast? Of met lange tanden?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3465548
Ik vind 300gr op een kleine 2 weken ook te veel afgevallen.
Gezien de diarree zal het idd ook wel een deel uitdroging zijn, maar dat hij niet goed eet is niet goed.
Toen hij enkel kvv at, had hij geen darmklachten? Want buikpijn vermindert de eetlust natuurlijk, maar het was dus in de andersome volgorde?
Heb je enig idee waar de kieskeurigheid vandaan kan komen? Is er iets waar hij tegen kan dat hij super lekker vind?
Je zit toch wat in geleende tijd he, met wat hij allemaal mankeert? Dus is de lange termijn gezondheid minder van belang, hij moet zich nu goed voelen.

Ik begrijp dat hij vaak op een dag moet eten, maar 5 keer is wel erg veel. Vaak eten aanbieden werkt wel averrechts voor de eetlust bij katten, maar jij moet zien wat mogelijk is ivm z'n diabetes.

Nu, een kat kan idd afvallen van kvv. Zeker als ze net overschakelen. Het weglaten van koolhydraten he. Vandaar ook de honger in het begin.
Ik vermoed dat hij erg veel zal verbruiken door zijn aandoeningen. En daardoor meer nodig heeft dan gemiddeld. En 6 kg is ook niet weinig natuurlijk, het zal ook wel een grote kat zijn dan?
Als hij nog eens grote honger krijgt, geef je maar wat meer he.

Waarvan denk je dat de diarree komt? Van de almo of van de brokjes? Het zou wel nuttig zijn om dat te weten.

En als laatste, hoe meer jij je druk maakt in zijn eten, hoe minder hij zal eten. Das een lastige om te vermijden, maar bij katten zeker echt wel reeel. Dus probeer je er niet in op te winden en geen zorgen te maken tijdens het eetmoment en er vlak na. Hij pikt dat echt op.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door