Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door -sanne
#3462069
Een van mijn katten heeft in zijn kitten tijd erge honger geleden en heeft nu een obsessie voor eten.
Hij is sjagerijnig rond etenstijd of op plekken waar eten kan zijn, hij denk dat alles wat ritselt eetbaar is, gisteren begon hij aan wortels te eten..
Ik ben hem al meer eten gaan geven maar het wordt niet echt beter.
Hij weegt 3,3kg en krijgt in 2 maaltijden 120 gram. Als ik hem 4x zou voeren, krijgt hij maar 30 gram per keer. Raakt hij dan wel verzadigd? Hij eet al uit een antischrokbak zodat hij langer over zijn eten doet. Hij eet alleen paardenspiervlees dus iets tussendoor geven is niet zo makkelijk.
Heeft er iemand tips?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3462073
Ik heb er ook zo een die rond etenstijd (meestal ervoor) rond gaat spoken. Soms tot ergernis van zijn zusje (die dan op haar hoede moet zijn). Gelukkig verder niet echt hinderlijk gedrag maar je merkt dan wel dat hij veel meer 'aanwezig' is (hij gaat vooral tussen mij en het toetsenbord zitten ;) ). Alles om mijn aandacht te trekken ("Hee, is het nog geen etenstijd.").

Hier krijgen ze 3 maaltijden (rond de 125 gram totaal, ene kat 120 andere 130gr, en ze wegen 5 en 6kg.).
Af en toe een eendagskuiken waar ze helemaal los op gaan. Of kippennekje of sardientje.

Geef je tussendoor ook (gedroogde) snacks? Eventueel met spel?
Hier knikker ik ze door de kamer heen zodat hij erachteraan kan jagen.

Is alleen paardenvlees wel divers genoeg?
Door -sanne
#3462076
Rik01 schreef: wo 09 aug 2023, 16:58 Ik heb er ook zo een die rond etenstijd (meestal ervoor) rond gaat spoken. Soms tot ergernis van zijn zusje (die dan op haar hoede moet zijn). Gelukkig verder niet echt hinderlijk gedrag maar je merkt dan wel dat hij veel meer 'aanwezig' is (hij gaat vooral tussen mij en het toetsenbord zitten ;) ). Alles om mijn aandacht te trekken ("Hee, is het nog geen etenstijd.").

Hier krijgen ze 3 maaltijden (rond de 125 gram totaal, ene kat 120 andere 130gr, en ze wegen 5 en 6kg.).
Af en toe een eendagskuiken waar ze helemaal los op gaan. Of kippennekje of sardientje.

Geef je tussendoor ook (gedroogde) snacks? Eventueel met spel?
Hier knikker ik ze door de kamer heen zodat hij erachteraan kan jagen.

Is alleen paardenvlees wel divers genoeg?
Ik geef paardenvlees met completer. In principe is het dan compleet toch? Ik heb nog niks anders kunnen vinden waar hij geen diarree van krijgt helaas.
Hij krijgt idd ook gedroogde paardenspiervlees blokjes.
Zodra er eten in het spel is, is er geen spel voor hem helaas. Pure fixatie.
Ik zou hem graag een verzadigd gevoel willen geven. Maar als ik hem onbeperkt eten zou geven, heb ik het idee dat hij wel 300 gram of meer op kan en dichtgroeit.
Voor mij is zijn gedrag niet hinderlijk maar ik merk gewoon aan hem dat hij niet comfortabel is..
Door -sanne
#3462080
hannabelgje schreef: wo 09 aug 2023, 19:03 Hier staat heel de dag eten. Dan is dat veel minder.


Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Hoe doe je dat met vlees? Of geef je iets anders?
Ik heb nog 4 andere katten die zich dan helemaal rond eten 🙈
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3462081
Dat gaat natuurlijk niet met een kat die gefixeert is op eten.
Hier kan dat ook niet.

Ik zou net naar 3 maaltijden per dag gaan en dan 2x30gr en 1x60gr. 1 grotere maaltijd per dag geeft een beter verzadigd gevoel dan vaak kleinere maaltijden waarvan hij nog niet eens merkt dat hij gegeten heeft. Of zelfs 2 maaltijden.
Zijn die snackjes echt nodig? Want doorgaans voer je daardoor al snel een stuk meer dan je denkt, en het is tussendoor dus zou hou je de hele dag honger in stand. Het is vast beter dat gewoon bij zijn maaltijden te voegen.
Cuzco hier at ook 115gr per dag en die kreeg hij in 2 maaltijden. Het is een tijdje 40gr en 75gr geweest. Dat beviel heel goed. Beter dan 3 maaltijden. Meer verzadiging, minder keer per dag dat hij honger krijgt, enz...

Hij mocht ook na het eten het ontdooibakje leeglikken. Ik goot het dooivocht in de bakjes maar wat dan nog overbleef, mocht hij uitlikken. Dat is niets qua calorien, maar hij is er even mee bezig en dat helpt ook weer voor de verzadiging.
Knagen werkt op dezelfde manier, maar dat kan bij jou dan niet?

Ik spreek in de verleden tijd want sinds kort, hij is nu 14, is het duidelijk minder erg met zijn honger. Hij krijgt zelfs weer ietsje meer te eten. Maar het bovenstaande heeft zeker 9 jaar gegolden.

Verder zorgen vaste eetmomenten voor duidelijker honger op dat moment vanaf een uur of 2 ervoor. Maar het geeft wel duidelijkheid..het zou kunnen dat hij anders de hele dag op eten zit te wachten. Net als nu, als je 4 vaste eetmomenten per dag hebt.
Dus dat weet ik niet zeker waar je het beste aan doet, vaste momenten of net niet.
Door hannabelgje
#3462095
-sanne schreef: Hoe doe je dat met vlees? Of geef je iets anders?
Ik heb nog 4 andere katten die zich dan helemaal rond eten Afbeelding
Een aantal keren per dag neerzetten en dan voldoende zodat er overblijft zeg maar. De eerste dagen eten ze zich dan rond maar meestal hersteld zich dat vlug omdat er altijd eten is.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Rik01
#3462096
hannabelgje schreef: wo 09 aug 2023, 19:03 Hier staat heel de dag eten. Dan is dat veel minder.
Ik dacht dat dat met vers rauw vlees niet zo handig is. Naast het feit dat het na een uur al niet meer zo lekker is zit je ook met de veiligheid. Na twee uur ga je toch echt een risico lopen omdat bacteriën op kamertemperatuur sneller groeien.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3462099
hannabelgje schreef: do 10 aug 2023, 07:30 Een aantal keren per dag neerzetten en dan voldoende zodat er overblijft zeg maar. De eerste dagen eten ze zich dan rond maar meestal hersteld zich dat vlug omdat er altijd eten is.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Dat werkt echt niet bij een kat met voedselobsessie. Enkel bij katten die van nature een normaal gewicht houden.
Bij de meeste katten is dat zo, maar niet allemaal.
Niet diegene die idd als kitten honger hebben geleden. En ik denk niet dat je dat bij een Britse korthaar moet proberen.
En Cuzco dus ook niet. Die werd op 5 maand al veel te zwaar en is ooit, toen hij geen afgemeten portie kreeg, anderhalve kg bijgekomen op 4 weken tijd. Hij kon nog 3 stappen met een keer zetten en moest dan gaan liggen om te rusten. :-X

Op het kattenforum heb ik trouwens eens iemand geweten die ook een kat had die als kitten honger had gehad en die in paniek schoot als er geen eten voor handen was. Daar stond dus ook altijd voer neer. Die kat werd echt gigantisch. 2x zo dik als zou moeten.
Door hannabelgje
#3462100
Hier werkte het gelukkig wel. Maar ik heb siamezen en die worden niet vlug te dik. Op het brittenforum lees ik ook alleen maar dat er continu eten staat. Dat is voor katten ook het beste. Hier nu 1 met voedselaggressie. Ook nog niet eerder meegemaakt maar er staat nu heel de dag eten verdeelt over minimaal 3 bakjes.
Je kunt ook bakjes gebruiken met een koelfunctie zodat het vlees vers blijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door frodo quin
#3462170
Vaak wordt aangeraden om hun een tijd onbeperkt te geven. Bij sommige katten werkt dat, bij de mijne absoluut niet. Die eet zich letterlijk dood en normaliseert niet

Je kan het dus proberen en kijken of het wel of niet lukt.

Als het niet lukt is heg een beetje zoeken wat best werkt. In mijn ervaring werkt drie keer voeren het best en dan ochtend vleesbot, vroege avond spier/orgaan en laat in de avond nog een mini stukje met wat bloedsoep. Verdeelde ik het evenredig, dan waren de maaltijden te klein om verzadigd te zijn, gaf ik maar twee keer dan kreeg hij teveel honger. KVV vult ook duidelijk minder. Grote stukken en zeker vleesbot het best.

Ik lees dat je uitsluitend paardenspiervlees voert. Ben je aan het elimineren wegens allergie?
Door -sanne
#3462388
frodo quin schreef: zo 13 aug 2023, 10:11 Vaak wordt aangeraden om hun een tijd onbeperkt te geven. Bij sommige katten werkt dat, bij de mijne absoluut niet. Die eet zich letterlijk dood en normaliseert niet

Je kan het dus proberen en kijken of het wel of niet lukt.

Als het niet lukt is heg een beetje zoeken wat best werkt. In mijn ervaring werkt drie keer voeren het best en dan ochtend vleesbot, vroege avond spier/orgaan en laat in de avond nog een mini stukje met wat bloedsoep. Verdeelde ik het evenredig, dan waren de maaltijden te klein om verzadigd te zijn, gaf ik maar twee keer dan kreeg hij teveel honger. KVV vult ook duidelijk minder. Grote stukken en zeker vleesbot het best.

Ik lees dat je uitsluitend paardenspiervlees voert. Ben je aan het elimineren wegens allergie?
Sorry voor mijn late reactie, ik ben net terug van vakantie. In Frankrijk was het internet vreselijk of het was er niet.
Eazy heeft een historie qua zijn darmen. We hebben van alles geprobeerd en het enige wat helpt is puur paarden spiervlees. Ik vul het aan met felini complete. In principe zou dat volledig moeten zijn maar begin er aan te twijfelen.
Hij wordt steeds hongeriger. Ik gaf hem eerst 100 gram per dag en nu 120 maar wordt niet zwaarder.
Ik ga een afspraak maken bij de dierenarts om zijn bloed weer te laten checken en aan de hand daar van zijn hoeveelheid voer bepalen. Toen ik hem 3x per dag eten gaf werd het ook erger omdat zijn maaltijd kleiner werden. Grote stukken durf ik niet te geven omdat hij enorm schrokt en dan straks weer diarree krijgt. Hij krijgt gemalen spiervlees in een anti schrok bak zodat hj langer bezig is met eten. Ik geloof gelijk dat wat hij nu krijgt niet erg vult. Het is mager vlees en gemalen.
Ik wil graag een diersoort erbij gaan proberen maar vind het heel eng omdat het maanden duurt voordat hij geen diarree meer heeft als hij er niet tegen kan en ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken. hij krijgt verder chronisch dagelijks 2x pre/probiotica door zijn voer.
Door frodo quin
#3462399
Ik begrijp goed dat je niet zomaar diersoorten durft toevoegen. Krijgt hij diarree van schrokken? Hier gaan ze overgeven als ze schrokken, maar diarree nog nooit gehad.

Wat betreft compleet, dat weet ik niet, maar je kan het laten doorrekenen door een voedingsdeskundige. Dan ben je zeker.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door