Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3461345
Hoi allemaal, ik heb vroeger honden gehad, die super gezond oud werden op barf en KVV. Kortom: vers-vlees-fan hier. Eén van de honden was wel eens lastig (een grote XXL labradoodle die tot zijn 10e als hulphond gewerkt had met brokken van Royal Canin, zoals Stichting Hulphond dat promoot) maar uiteindelijk accepteerde hij toch ook een percentage vlees, en werd hij er toch bijna 14 1/2 jaar mee. Mijn cairnterriërs deden totaal niet moeilijk, van jongs af aan al niet, alleen toen ze boven de 13 jaar ongeveer kwamen wilde barf niet meer zo erin maar aten ze de KVV nog met smaak. Die zijn 15 en 17 geworden. Met honden is het niet zo super lastig om ze aan het vlees te krijgen in mijn ervaring.

En toen kwamen de katten. Toch een ander verhaal. Willen jullie even meedenken? Ik zal een lange intro geven (sorry, veel lezen) maar dan hebben jullie wel een compleet beeld.

Ik heb nu twee ragdolls. Monkey kocht ik als kitten en tot mijn vreugde had ze bij de fokker al geweigerd om welke brok dan ook te eten: ze at alleen blik/kuipjes en op mijn verzoek had ze ook al een paar keer KVV gehad toen ze bij me kwam. Ik heb haar steeds meer KVV gegeven in zo veel mogelijk smaken, en uiteindelijk at ze driekwart KVV en een kwart blik/kuip (graanvrij, uiteraard: vooral Wild Freedom, Smilla, Feringa, Edgard & Cooper en soms Renske). Volledig op KVV lukte niet: dan ging ze na een poosje minder eten en zelfs weigeren. Het was vooral de afwisseling die haar deed eten.

Monkey werd gedekt en kreeg afgelopen december haar eerste nest, ze was toen 1 jaar en bijna 10 maanden (bewust eerst maar even goed volwassen laten worden en niet al meteen met 1 jaar gedekt). Ze kreeg een vijfling en bleek zich zo ontzettend goed, toegewijd en volledig aan haar kinders te geven dat ze erg mager werd (terwijl de kittens als een speer gingen en bovenin de groeicurves zaten!). In die periode at ze blik/kuip beter dan vers vlees en zo werd het meer half/half, omdat ik het belangrijker vond dat ze bleef eten dan dat dat per se zo veel mogelijk KVV was. De kittens zijn alle vijf ook afgespeend op enkel KVV en genoemde natvoeren. Een van haar kittens is gebleven: Darjeeling.

Een van de andere kittens is naar mijn zoon en zijn vriend gegaan, die 12 hoog in een flat wonen. Daar kan het in de zomer erg heet worden, en soms zijn ze een nacht weg (beiden studeren nog, daar hebben ze geen keuze in ivm symposia en veldwerk) en dan moet er wel eens voor 2 dagen voer neer gezet worden. Ze vroegen mij of er niet tóch een brok kon zijn die ik in zulke gevallen dan kon aanbevelen, en die vraag kon ik snappen want in hitte en/of langer vers vlees neerzetten is dan inderdaad minder handig. Dus ik ben met hen samen de zoektocht aangegaan. Ik heb van Orijen en Acana -de enige merken die ik nog enigszins okay vond qua brok- verschillende smaken wat kleine verpakkingen gekocht om te zien welke ze konden lusten. Tot mijn stomme verbazing vonden Monkey en Darjeeling 4 van de 5 geteste smaken héérlijk (die van zoon en vriend vond er maar 1 lekker, maar goed, ze hebben iets achter de hand nu).

Ik besloot ze 1x per week wat brokjes te geven zodat de verpakkingen op kwamen en ze eraan gewend bleven die af en toe te nemen, zodat ik het zelf ook voor het gemak af en toe eens neer zou kunnen zetten als ik een nacht weg blijf, of als ze mee op vakantie gaan.

En toen is het begonnen: ze weigerden steeds vaker hun natvoer. An sich niet zo erg: ik voer toch liever KVV dan natvoer. Maar ik kan hier in de omgeving ongeveer een dozijn soorten / smaken katgeschikte graanvrije KVV kopen, en ook daarin begonnen ze tegelijk kieskeuriger te worden. Na een aantal keer paard, kangoeroe, zalm en hert te hebben moeten weggooien omdat het écht niet fris meer was, heb ik daarin de knieval gemaakt en koop ik die 'rode' vleessoorten niet meer. Wat nog steeds goed gaat is kip, kalkoen, eend, geit, lam, konijn, tonijn, dus er is nog afwisseling. Maar waar ze voorheen op hun vlees af vlogen, is dat nu even snuffelen, likje, later een hapje, later nog een hapje... Ik maak de porties kleiner nadat ik vaker moest weggooien, en intussen geef ik al zo'n 4 tot 5x per week Orijen brokjes en daar staan ze echt voor te mauwen en vallen ze op aan. Geen volledige dagportie, ze moeten ook altijd die dag nog wat vlees of natvoer van mij eten.

Omdat Darjeeling nog in de groei is, en Monkey in haar zoogperiode enorrrrm af viel (van 4,2 naar 3,1 kilo!) ben ik daar dus -met enige weerstand tegen 'brok'- wel in mee gegaan, omdat ik het het belangrijkst vond dat ze überhaupt zouden eten. Langzaam maar zeker is Monkey wel weer terug op gewicht gekomen: deze week eindelijk weer terug op 4,2. Heeft lang geduurd, en misschien ook wel omdat ik tóch af en toe eens stug een portie KVV een volle dag laat staan en niets anders geef tot het op is, en dan eet ze dus soms ook een volle dag niet: eigenlijk niet goed voor een kat. Dus dat doe ik niet te vaak.
Darjeeling groeit wel goed. Beiden zijn gezond, complimenten van de dierenarts, goed in de vacht, schone tanden....

Maar goed, of eigenlijk niet goed: intussen zet het patroon door, ook tonijn KVV lijken ze meer te gaan weigeren en ik heb al besloten geen natvoer meer te kopen als mijn huidige voorraad op is want zelfs met een half kuipje per kat blijft daar nogal eens wat van staan.

Dit was niet mijn ideaal, ik wilde eigenlijk geen brokken of hooguit als 'af en toe achter de hand', maar door het eigenwijze katten-eet-patroon ben ik nu dus zover gekomen dat inmiddels een kwart tot een derde van hun voer uit Orijen-brokjes bestaat (ik probeer ook daarin de smaken af te wisselen, dat wel) en verder KVV met wel afwisseling van diersoorten, maar toch minder dan ik zou willen.

Af en toe geef ik ze een stukje kipfilet of tonijnfilet. Dat wordt wel met smaak gegeten. Kippenvleugeltips ook: grommend alsof ze een heftige prooi te verdedigen hebben, LOL. Maar dat is natuurlijk geen compleet voer. Eendagskuikens worden geweigerd en muizen ook, ondanks dat ze die interessant vinden wordt daar alleen mee gespeeld (ik heb muizen voor mijn slang, dus zo kon ik dat proberen: het zijn diepvriesmuizen, niet levend!).
Dus ik zit een beetje op een dood spoor. Ik zou het percentage KVV ten opzichte van Orijen willen verhogen, maar omdat Monkey gevoelig is voor afvallen en Darjeeling nog in de groei kan ik niet 'the hard way' elke keer eten neerzetten en stug volhouden tot het op is, want dan eten ze gerust 1 of 2 dagen niet als het ze niet bevalt. Katten kunnen daar ook minder goed tegen dan honden.

Afwisseling werkt wel meestal goed, maar ik kan in mijn omgeving niet meer soorten graanvrije katten-KVV vinden om mee te gaan afwisselen. Nog wel Carnibest Kat, maar daar zit weer rijst in, dus die heb ik slechts heel af en toe als afwisseling erbij gedaan.
Op goed geluk online bestellen vind ik ook een risico, want straks zit ik met een vriezer vol geweigerd voer. Kennen jullie adressen waar je een proefbox met veel verschillende smaken, elk in een zo klein mogelijke verpakking, kan bestellen?
Of hebben jullie nog andere ideetjes of tips hoe ik ze weer wat meer aan de KVV krijg?

Als je het tot hier gered hebt: veel dank, dat was me nogal een lap tekst die ik je voorschotelde. Ik hoop dat er wat ideetjes boven drijven!
#3461350
Zelf samenstellen is geen optie?
Klinkt alsof ze dat wel goed zouden vinden...

En vlees voor katten kan je idd niet laten staan. Als het een uur staat, is het al niet lekker meer.
Vaste voertijden invoeren werkt doorgaans beter voor katten die de neiging tot weinig eten hebben. Dan krijgen ze echt honger en zijn meer geneigd te eten wat ze krijgen.
Dus voer weghalen als ze niet eten en terug in de koelkast plaatsen.
Dan nog kan je het max 2 dagen aanbieden. Erna kan je natuurlijk wel een verse portie van hetzelfde aanbieden als ze het nauwelijks of niet aten.
Zo leep ben ik dan ook wel.
Je mag katten idd geen 2 dagen laten vasten. Dan worden ze misselijk en eten zeker niets meer. Elke dag iets eten is wel aan te raden. Maar dat wil niet zeggen dat je meteen een volledige portie van iets anders moet geven. Beetje honger mag wel blijven. En als er nog kvv is dat ze wel eten kan je daar ook mee afwisselen of mengen.

Als blikvoer niet werkt wil cosma snackies al eens werken. Die kan je volledig tussen je vingers verpulveren en over de kvv strooien.
Of het je gaat lukken terwijl je ook brokken geeft durf ik betwijfelen. Maar je kan het proberen.
Maar dan moet je de brok beperken tot max de helft en niet afwisselen. Anders hongeren ze zichzelf gewoon uit tot er brok komt en leer je ze dat zo aan. Dat mag je niet meer doen. Brok mag geen beloning zijn voor kvv laten staan.
Evt klein handje over de kvv. Dat is een optie.

Als ze rauwe barfhapjes willen eten kan je dat als je wat afwisselt tot in een kwart van je menu (kvv en brok samen) wel geven hoor.. Als je't een beetje compleet maakt over de week zelfs nog meer. Gewoon ook op de vaste voertijdstippen, enkel iets barf of vb een hartje naast de kvv. Dat helpt ook om weer aan alle rauw en dus ook kvv te wennen.

En maak niet de fout extra veel aan te bieden in de hoop dat ze dan compenseren voor de keer dat ze minder eten. Zo creëer je kieskeurige katten. Mijn ervaring bij mijn slechte eter was dat ze meer geneigd was een iets te klein bordje leeg te eten. 90gr at ze, terwijl ze van 100gr maar 80 opat (als het meezat). En dan at ze nog het liefste vers, daar lag het niet aan. Dus wil maar zeggen...

Hier krijgen ze ook wel eens brok. Maar dan als beloning. Je zou ook enkel nog brok kunnen geven als de bordjes mooi leeg gaan. Porties niet te groot, en als ze mooi op zijn nog een handje brokjes er achteraan. Katten zijn niet dom, ze weten dat snel. En dan beloon je het goed kvv eten..
Én je vergroot hun portie/maaginhoud.
Maar je moet ze eerst toch een beetje terug aan het rauw voer krijgen en daarvoor zijn de bovenstaande tips. Met vooral geen eten laten staan maar voertijden invoeren en erna weghalen als de belangrijkste volgens mij. En niet brok geven als ze hun kvv laten staan.
#3461352
Dank voor het meedenken! Op dit moment is ongeveer een kwart tot een derde van hun dieet Orijen brok, dus gelukkig zitten we nog niet op half/half en die brok mag van mij ook zeker niet de overhand gaan voeren.

De vaste voertijden zijn wat lastig: ik werk ook avond- en nachtdiensten. Dan zou ik steeds na een week of twee, drie vaste tijden ineens hun schema weer omgooien en dat lijkt me ook niet echt bevordelijk.
Maar het niet laten staan en tussendoor in de koelkast zetten is wel een hele goede! Net als pas een handje brok geven als het vers op is. Die ga ik zeker gebruiken!
Cosma Snackies heb ik ook in huis (die gevriesdroogde bedoel je zeker?) dus dat kan ik nog proberen. En ze zijn ook dol op de gedroogde snacks van Wild Freedom, ik zou de blokjes gedroogde lamslong -een van hun favo's- daar ook nog wel voor kunnen inzetten. Of een gedroogd kippenhartje helemaal onder het vlees leggen ;)

Geruststellend te lezen dat een wat regelmatiger barfhapje niet zo makkelijk hun dieet verstoort ondanks dat het niet zo compleet is, dat dat tot een kwart mag zijn geeft mij wat meer rust om het vaker te geven. En je hebt volledig goed ingeschat dat ik inderdaad grotere porties ging geven van wat ze nog eten om te 'compenseren', dus dit zet me ook weer met twee benen op de grond.

Fijne reactie, hier kan ik alvast wat mee :)
#3461354
pearlsofpassion schreef: ma 10 jul 2023, 09:38 Is er trouwens niemand in je buurt of die je kent die evt een geweigerde smaak wil overnemen?
Nee helaas, ik woon in een klein dorpje in het noordwesten van Groningen, dunbevolkt, ik ken geen andere barfende / KVV etende katten in de buurt, anders dan 2 van haar kittens die nog in de buurt wonen maar die hebben inmiddels hun eigen eetpatronen en merken en die mensen (en katten) voelen zich daar goed bij.
Gelukkig zijn 3 van de 5 kittens nog steeds volledig op graanvrije KVV en natvoer (waarvan die van mijn zoon dus héél af en toe een handje brok op een hete dag of bij een nacht alleen krijgt) en 2 eten wel brok (waaronder mijn eigen Darjeeling) maar dan niet als hoofdmoot.
#3461355
hannabelgje schreef: ma 10 jul 2023, 11:47 Vanaf wanneer speelt dit? Hier doet het weer namelijk heel veel. In de winter eten ze als een tierelier maar in de zomer worden ze super kieskeurig.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Het begon ongeveer 3 maanden geleden toen ik ging testen welke brokken ze lustten voor 'achter de hand', en sinds 1 maand eten ze nu om de dag / bijna elke dag brokjes :(
Valt inderdaad wel min of meer samen met voorjaar/zomer :o
#3462171
Ik denk ook dat Barf misschien wel een goede zou kunnen zijn, eventueel in combinatie met KVV.

Bij katten die miepen, niet omdat ze het niet lusten, maar omdat ze dan iets anders krijgen wat lekkerder is, niet teveel in meegaan. 2 of 3 keer per dag voeren werkt ook beter. Dan hebben ze een beetje honger wanneer je eten aanbied. Als ze niet eten of niet alles opeten, gewoon terug in de koelkast en de volgende maaltijd opnieuw aanbieden.

Ik heb ook geen vaste eettijden, wel vaste momenten. Hier is dat in de ochtend, in de namiddag/avond en voor ik ga slapen. Met wisselende diensten schuift dat bij jou natuurlijk meer, maar niet perse zoveel. Als ik bv overdag thuis ben en rond 16u vertrek, dan krijgt hij daarvoor zijn avond eten. Ben ik maar om 19u thuis, dan krijgt hij dan pas eten. Ik let er op dat er niet (veel) meer dan 12u tussen zit, want dan wordt hij misselijk van de honger.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door