Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Robian
#3461259
Aankomende maandag wordt ons huishouden uitgebreidt met 2 maine coon kittens.
De vriezers zitten vol met allerlei soorten kvv en een grote zak eendagskuikens (tot grote gruwel van meneer Robian) ;D

De laatste keer dat ik kittens heb gehad is 19 jaar geleden en sinds 2015 zijn er geen katten meer in mijn leven geweest. Alles is dus een beetje weggezakt.

Ik heb even weer een opfriscursus van jullie nodig voor wat betreft hoeveelheden bij kittens.
Biedt je in het begin onbeperkt aan of hou je een percentage van het lichaamsgewicht aan?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3461261
Kittens mogen in het begin gewoon onbeperkt eten.
Over het algemeen geldt dat ze na de castratie/sterilisatie minder energie nodig hebben en je dan wat meer op het gewicht moet gaan letten.
#3461263
Idd, het gemakkelijkst is gewoon pakketjes in verhouding maken.
Maine coons zijn grote katten. Die zullen zeker 200-250gr per dag eten, zou ik denken. Dat weet Dinky met haar ragdoll-kittens het beste.
Maar hoe dan ook zou ik pakketjes maken van ongeveer een halve kg. Steeds eerst eentje opmaken voor aan het volgende te beginnen. Want ze zullen niet elke dag evenveel eten.
Kleine porties kvv zijn ook handig om snel te ontdooien en aan te vullen indien nodig.
#3461264
Hier siamezen en die krijgen allemaal onbeperkt. Meest ideale is om 4x per dag vers eten neer te zetten. Ik weet even niet of je nog honden hebt maar je zou de kvv die ze over hebben aan de honden kunnen geven.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3461271
Ik heb inderdaad ragdoll kittens (nog wel, einde van de maand worden ze alweer 1 jaar) maar helaas heb ik die niet zo ver dat ze rauw eten :-\
Jop haalt zijn neus er voor op en proberen we zo goed mogelijk kwalitatief natvoer te geven maar ook daar is hij niet verzot op. Meestal eet hij een paar hapjes natvoer en daarna mogen we politie agent spelen omdat Iza liever eerst Jop zijn bakje natvoer leeg eet dan haar eigen ::) Bij Iza is het daarnaast zo dat wanneer ze andere eten krijgt dan ze gewend is ze aan de zachte ontlasting is die in haar vacht blijft hangen en waarbij kvv wel werd gegeten maar er vervolgens net zo hard weer uit kwam aan de voorkant...... Zelfs een puur gedroogd vlees snackje zorgt er al voor dat de ontlasting zachter wordt.
En ja, dat zijn zeker moment waarbij ik Dinky extra mis die niet zo moeilijk was met eten en kvv juist het allerlekkerste ter wereld vond :'(

Jop, die einde van de maand 1 jaar wordt, is inmiddels tegen de 5 kg en absoluut niet te dik.
Door Robian
#3461272
Dank je wel allemaal, onbeperkt dus.
Met de honden rekende ik met percentages van het lichaamsgewicht vandaar de vraag. :)

Ik heb zelf altijd Ragdolls gehad dus grote rassen ben ik wel gewend
Wat jij verteld Dinkie over aan de voorkant er weer net zo hard uitkomen en zachte ontlasting dat ken ik van Roger. (Ragdoll)
Roger is 19 jaar, is bij mijn ex blijven wonen en komt tijdens vakanties logeren.
Hij krijgt één soort kvv te eten met blikvoer van de DA te eten daar doet hij het redelijk goed op.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3461276
Robian schreef: vr 07 jul 2023, 10:18 Dank je wel allemaal, onbeperkt dus.
Met de honden rekende ik met percentages van het lichaamsgewicht vandaar de vraag. :)

Ik heb zelf altijd Ragdolls gehad dus grote rassen ben ik wel gewend
Wat jij verteld Dinkie over aan de voorkant er weer net zo hard uitkomen en zachte ontlasting dat ken ik van Roger. (Ragdoll)
Roger is 19 jaar, is bij mijn ex blijven wonen en komt tijdens vakanties logeren.
Hij krijgt één soort kvv te eten met blikvoer van de DA te eten daar doet hij het redelijk goed op.
Beetje afhankelijk van de richtlijnen van de kvv is de algemene richtlijn bij volwassen katten zo'n 30-40 gram per kilo kat. Maar dat is ook mede afhankelijk van hoe goed ze op gewicht blijven/te dik worden wat uiteraard weer samen hangt met hoe actief ze zijn.

Wat een prachtige leeftijd heeft Roger al en wat gezellig dat hij tijdens vakanties nog komt logeren :)
Door Robian
#3461283
pearlsofpassion schreef: vr 07 jul 2023, 10:42 Oh ja, je wil kvv geven, had ik even overheen gelezen. Sorry. :biggrin2:
Nou ja, dan is alles idd gezegd.

Hopelijk gaan deze kittens dan prima op kvv. :-*
Niet persé.. als het spul wil knagen dan ga ik gewoon zelf samenstellen ;)
Door Robian
#3461284
Too schreef: vr 07 jul 2023, 16:35 Leuk Leuk kittens!
dit formaat past straks natuurlijk ook véél beter bij de grote geitenbreier ;)
We zijn heel benieuwd hoe dat zich straks ontwikkeld.
Hij kent natuurlijk de logeer Ragdoll’s (in totaal 3) en de kat van de buren.
Hij moet altijd heel erg piepen als hij ze ziet en Roger vind het zelfs ok dat de grote grijze geitenbreier hem mag wassen ;D
Door Robian
#3461285
dinky89 schreef: vr 07 jul 2023, 10:58 Wat een prachtige leeftijd heeft Roger al en wat gezellig dat hij tijdens vakanties nog komt logeren :)
Het is ook heel fijn. Tijdens mijn scheiding kon ik ze niet meenemen want dat zouden de Racedolls echt ongelukkig zijn geworden.
De katers hebben het ook echt goed bij mijn ex en zijn vrouw en de poes bij mijn ouders.
Alle 3 komen regelmatig logeren en hebben al een mooie leeftijd. Ze zijn van 2004, 2005 en 2007.
Door Robian
#3462783
De heren hebben in de tussentijd besloten dat kvv niet te pruimen is en blieven alleen nog maar Barf ::)
Gemalen is bleh... stukken vlees en vis is dat wat er op het bord moet. ;D

Ik heb ze nu beide op 200 gram per dag zitten (ze wegen beide rond de 3 kilo)
Muis is een lopende maag, die moet ik in de gaten houden want anders vreet hij het vlees nog uit de bak van de grote geitenbreier.

Heb echt het idee dat ik er twee honden bij gekregen heb.
Ze knagen met plezier een gedroogde konijnenoor weg ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door