Olafs darmen spelen voor de zoveelste keer op en we willen op advies van de dierenarts een eliminatiedieet gaan doen. Zijn problemen begonnen toen hij 3 maanden oud was, en inmiddels is hij 14 maanden. Het begon met diarree, dat wisten we te stoppen door hem op kvv en later barf over te zetten. Sindsdien nooit meer diarree gehad, zijn drollen zijn prachtig, maar zijn darmen zijn nu toch niet helemaal in orde. Het ging een tijd lang goed, maar dan komen er plotseling vage klachten zoals: slechte eetlust, misselijkheid, buikpijn, borrelende darmen en uiteindelijk darmontstekingen. De dierenarts heeft hem nu toch op een stootkuur Dexamethason (broertje van prednison) gezet om de cirkel te doorbreken, aangevuld met B12 injecties en een eliminatiedieet om problemen in het vervolg te voorkomen. Ik baal enorm van de Dexamethason, maar het kan nu even niet anders.
We zullen gedurende de stootkuur waarschijnlijk geen veranderingen merken met voer, aangezien alles wordt onderdrukt, maar ik wil toch alvast beginnen met elimineren.
Dan nu het volgende...Hij eet al 8 maanden vlees (eerst kvv, later overgestapt op barf) en door mijn enthousiasme heeft hij zo'n beetje elk diersoort gegeten dat (makkelijk) verkrijgbaar is, inclusief exotische dieren:
Regelmatig:
kip
rund
kalkoen
eend
fazant
kwartel
parelhoen
gans
duif
lam (organen)
geit (organen)
kangoeroe
hert
ree
konijn (nieren, vlees vindt hij niet lekker)
babyratjes (af en toe als snack, volwassen vindt hij niet lekker)
In mindere mate, want niet lekker:
haas
struisvogel
paard
geitenvlees
guanaco
muis
patrijs (kan ik nu nergens vinden)
Wat blijft er nog over?

Alle tips en wijsheid is welkom!