Nu snap ik wel dat de GT het over onbeperkt voeren had als je denkt aan de bronnen die niet schaars mogen zijn. Zien jullie mogelijke oplossingen?
Moderators: koekje, pearlsofpassion
Martine-Tom schreef:De laatste onderzoeken wijzen idd uit dat katten het best onbeperkt eten. En ik heb dat ook altijd gedaan, zowel met brok als met vers, 2 vaste eetmomenten en verder zorgde ik dat er altijd eten stond, niet veel maar zeg 30 gr kvv, en als dat op was vulde ik bij. Dus met vers kan dat ook prima.Zo doe ik dat ook. Het eten staat hier koel in de garage, daar is het een graad of 10 en ik durf het daar best even te laten staan. Geen hele week natuurlijk, maar het is altijd na een halve dag op.
pearlsofpassion schreef:Is de GT er nog niet over begonnen dat het probleem waarschijnlijk bij Wolf ligt en.niet bij de anderen? En dat een kat zo'n gedrag over zichzelf kan uitroepen?
Het probleem lag bij wolf, maar intussen niet enkel bij Wolf, Joran is zwaar gefrustreerd. Mijn idee is hierover dat Joran toenadering wou, maar Wolf door het gedoe met Cyc daar niet mee omkon en Joran daardoor gefrustreerd raakte en zijn poging tot spel uiteindelijk meer en meer pestgedrag is geworden. Joran heeft ook gewoon een groter territorium nodig, zeker omdat ik dus met twee sociale groepen zit (Finn overlapt een beetje)
Je geeft aan dat het bij Wolf eigenlijk al zijn hele leven is dat hij andere katten op een afstand houdt en dat het doorheen de jaren, mede doordat negatieve ervaringen met Cyc, verergerd is. Dat maakt de kans dat je dat omgebogen krijgt natuurlijk erg klein. Maar heeft de GT daar al met je op gewerkt?
Wolf deed dat de eerste twee jaar van zijn leven niet, integendeel, hij deed niets liever dan spelen met Cyc en de katten van mijn vroegere huisgenoot die dat wouden, ook op elkaar slapen vond hij super. Toen hij twee werd en dus volwassen en Cyc begon te sukkelen met zijn artrose en daarbovenop ook weer een niercrisis kreeg is het bergaf gegaan en wou Cyc niet meer met hem spelen. Cyc werd dus zwakker en Wolf sterker, ik denk dat Cyc bang was om de controle te verliezen en daarom Wolf psychisch is beginnen neer te halen. Wolf wil nog steeds contact met katten, maar de angst haalt het bijna altijd.
Op vlak van eten is hij dus al van bij zijn geboorte gestoord en hij eet dus ook nooit samen met andere katten in dezelfde ruimte en krijgt als eerste eten, anders bouwt de stress te veel op. Bij het laatste onbeperkt voeren experiment was het zo erg dat hij daar maar lag en nog met moeite kon ademen, was het naar lucht happen voorbij, dan ging hij weer eten.
Anders kan ik daar nog wel een paar tips in geven die echt wonderlijk werken. Ik heb hier ook zo'n dametje rondlopen, zij het niet zo erg. Maar er is een tijd geweest dat ze niet met de anderen in dezelfde kamer kon zijn zonder te grommen of zelfs op mij te grommen als mijn handen naar hen roken. Nu blaast ze gemiddeld een keer per dag als ze afstand wil en in perioden meer dan andere. Verder lopen en zitten ze gewoon naast elkaar ed en af en toe krijgt zelfs iemand een likje.
Je zou kunnen proberen of Wolf nog te leren is andere katten te vertrouwen.
Wat ik je alvast kan zeggen is dat het enige wat je zeker niet mag doen is de jonge katten onder hun voeten geven. Hoe tegenstrijdig dat ook voelt, het maakt het erger.
Als je het probeert zou je vrij snel moeten zien of het zin heeft en er verbetering op zit of niet.
De GT stelde daar klikkeren voor voor. Ik heb "kliks" waar hij heel goed op reageert (bepaalde liedjes als ik ze zing), maar die worden dus ontkracht doordat als hij van de kast komt Joran er boven op sprngt. Een kat onder zijn voeten geven werkt inderdaad omgekeerd als moet ik zeggen dat mijn emmer af en toe wel overloopt en ofwel begin ik dan te janken ofwel wordt ik boos op Joran.
In het andere geval zie ik persoonlijk dat herplaatsen eigenlijk de meest diervriendelijke oplossing is...![]()
Maar dat wil je natuurlijk vermijden.
Ik wil dat vermijden, maar niet ten koste van Wolf, hij leeft al 4 jaar met voortdurende angst en dat is al veel te lang.
Ombeperkt voeten zou ik ook niet meteen doen. Je wil vermijden dat hij van bakje naar bakje loopt om het op te schrokken voor de anderen ervan eten en dan doodziek van te veel eten toch nog alle bakjes lopen beschermen. Ik kan me dat zo voorstellen en dat zou pas stress geven bij iedereen. Blijkbaar is voedsel iets belangrijks voor Wolf dus zou ik hem wel apart voeren. Terzelfdertijd met de anderen maar zonder dat ze elkaar zien. Later kan je voedsel dan wel gebruiken om hen net dichter bij elkaar te brengen. Maar in eerste instantie zou ik de andere katten daar zeker niet bij betrekken, in tegendeel.
Momenteel krijgen ze dus 3 keer per dag eten, vroeger twee keer en dat ging opzich beter, maar was praktisch op een bepaald moment soms een probleem doordat Cyc misselijk werd als het langer dan 12 uur duurt tussen maaltijden en Joran dat ook heeft.
hannabelgje schreef:Is het mogelijk om grote prooidieren te voeren? Een hele kip of een hele eend ofzo? Voer je kvv of barf? Met barf in grotere stukken overeten ze zich vaak ook niet. Omdat het niet hap-slik-weg is hebben ze meer voldoening van hun eten en worden ze ook kalmer. Werkt hier erg goed bij de jongste.Ik voer zelf samen gesteld, kvv als extra in de periodes dat ze meer nodig hebben of als de oppas voert of soms als ik anders te weinig diersoorten heb. Wolf heeft ook echt hele stukken nodig, anders is zijn gebit op een paar weken tijd bruin heb ik gemerkt wanneer hij even geen hele stuken omdat hij een duifkarkas had doorgeslikt en het er ook nog met grote stukken is uitgekomen, de foto's waren oké, maar kleine schade zie je er niet op. Ik voer in ieder geval nooit meer vleesbot als er iemand anders in huis is, ookal kan hij het goed met hen vinden.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
pearlsofpassion schreef:Ja, klinkt doenbaar.Ik begrijp dat het niet van vandaag op morgen koek en ei zal zijn, maar ik ben het met je eens dat het nu wel duidelijk in de goede richting moet evolueren.
Natuurlijk heeft Joran nu een probleem met Wolf, maar dat kan je niet oplossen voordat Wolf beter in zijn vel zit.
Eigenlijk komt het erop neer dat je met Wolf mor werken tot hij stevig genoeg in zijn schoenen staat om Koran eens op zijn plaats te zetten. Stomme is dat je dat echt niet in zijn plaats kan doen.
Ik wil gerust wat meer uitleg geven en proberen helpen maar ik vertrek net op weekend, heb geen tijd voor een uitgebreide uitleg, dus das nu lastig. Na het weekend zal ik me er eens aan zetten, goed?
Houdt er wel rekening mee dat je niet binnen het jaar zult zeggen dat het goed zit. Dit soort zaken vragen tijd. Maar het zou wel vrij snel al wat beter en leefbaarder moeten zijn.