Je kan aan je maine coon normaal wel dezelfde verhoudingen geven als aan je andere katten. Je voert gewoon meer, maar de verhoudingen veranderen niet.
Als je uitgaat van 3% krijgt een kat van 3kg 90gr, een kat van 6kg 180gr. De percentage's bot, spiervlees en orgaan blijven dezelfde of je nu meer of minder moet voeren. Dat is juist in verhouding voeren. Je voert wel meer vleesbot, spier en orgaan, maar in verhouding alles meer dus die verhoudingen onderling blijven hetzelfde.
Ga niet te hoog in botgehalte (40-45% mooi bevleesd vleesbot) en dan is dat normaal wel goed voor al je katten, als ze gewoon gezond zijn.
Katten kan je perfect leren op hun kleedjes te eten. Je legt een handdoek of dergelijk waar je hun bakje bovenop plaatst. Het beste geef je een bepaalde kat altijd op dezelfde plaats eten. De meeste katten zullen vanzelf op dat kleedje blijven eten want het is aangenaam dat het vlees dan niet wegglijdt. Als dat niet zo is, is het kwestie van de kat terug te halen en het voer terug op haar kleedje te leggen. Bezitterige katten kunnen dat minder apprecieren, en daarom werk ik dan bij die kat met een eet-bench zodat er niet in het rond gedragen kan worden of elkaar's eten afgepakt kan worden. Hij vind het ook fijn dat hij dan rustig en veilig op zijn eigen plekje zit, en gaat minder grommen of schrokken.
Ook de andere katten zullen na een paar keer het voer terug te leggen begrijpen dat het de bedoeling is dat het voer op het kleedje blijft. Hier gaat dat met kuikens ook prima, vlees wordt er zelfs terug op gelegd als het er tijdens het knagen naast zou vallen.
Ik heb zelfs een keertje Kleintje zonder kleedje eten willen geven omdat ze allemaal vuil waren, en toen ging ze met haar eten op zoek naar een kleedje waar ze het op kon eten.

Sommige katten willen al eens met een kuiken gooien, maar dan nog kunnen ze met een beetje geduld perfect leren dat eens ze eraan gaan eten, dat het liefst op het kleedje gaat. Er zijn ook mensen die kuikens buiten of in de kattenren voeren of daarna even met een dweiltje langskomen. Veel blijft er doorgaans niet liggen van een kuiken hoor, alles wordt vakkundig opgelikt.
Ik begrijp dat je nog even moet wennen aan prooidiertjes hoor. En ik voer ook enkel prooitjes die de mensen toch niet willen eten en die niet speciaal voor de katten gedood zijn. Kuikens zijn overschot van de eierindustrie. De mannetjes worden op dag 1 gedood omdat ze geen eieren leggen en dus zouden ze toch sterven of ze daarna nu in een kattenmaag eindigen of vernietigd worden. Vandaar dat mijn katten kuikens krijgen en zeker geen eieren uit de eierindustrie (eieren van eigen kippen soms wel, als we er te veel hebben). Eens je erover bent is het heel leuk om de echte natuur van de kat te zien wanneer ze een kuikentje eet. Maar dat komt nog wel, je moet dat niet doen voor je er klaar voor bent.
Of je in groepen wil opdelen of niet, moet je zelf weten. Wat je zelf het handigste vind.
Ik weet dat ik hier niet met eten voorbij zou moeten komen en dan bepaalde katten nog niet mee laten gaan. Dat zouden ze op zijn zachtst gezegd niet accepteren. Maar misschien heb jij katten bij wie dat wel kan.
In volgorde van eten geven kan je best rekening houden met rangorde. Al voer ik hier de grootste schrokker ook gewoon het eerst. Ten eerste omdat hij toch zonder nadenken en meppen van anderen voor lief nemend op het eerste bakje afvliegt, ipv zijn beurt af te wachten. Ten tweede omdat hij dus in een bench gaat en dat eenvoudiger is om die eerst te sluiten en dan op mijn gemak de twee anderen hun bakje te geven.
Daarna gaat het in rangorde-volgorde.
Maar als je nu merkt dat je katten hebt die het idee hebben dat het op een ander lekkerder moet zijn en na een korte keuring van hun eigen bakje je naar het volgende bakje volgen, dan kan je die beter later eten geven. Zodat er geen volgend bakje meer is om naar mee te lopen. Katten die gewoon graag en vlot eten zullen eens een bakje onder hun neus, gewoon beginnen eten en de wereld rondom zich vergeten.
10 katten gewoon bij elkaar eten geven is inderdaad wel een opgave en niet eenvoudig. Niet alle katten accepteren om echt naast elkaar te eten. Sommigen misschien wel, anderen hebben echt wat ruimte nodig.
Schrokkers of katten die met het eten willen gaan lopen (in veiligheid brengen), of gaan grommen, zou ik in een bench eten geven. Deurtje dicht of niet, dat moet je zelf weten, het is soms genoeg om wat meer afscherming te hebben. De katten die het koud laat of er nog eentje naast hen eet, kan je naast elkaar plaatsen, en de rest zoveel mogelijk verspreiden.
Of inderdaad in groepen opdelen zodat je, zeker in het begin, geen handen tekort komt met politieagent spelen.
Ik zou echt wel aanraden om elke kat een vaste plek te geven en desnoods ze handmatig te verplaatsen of weg te duwen bij een andere plek. Des te sneller ga je niet de hele tijd moeten manouvreren met je katten, maar gaan ze zelf op hun eigen plekje staan wachten. Hun volgorde leren ze dan ook snel en weten wanneer zij aan de beurt zijn. Als je ze steeds op een ander plekje laat eten, zal er altijd gedrum blijven om het eerst een bakje te bemachtigen.
Dus in het begin even vloeken, met je handen werken om iedereen op zijn plek te krijgen, om daarna in alle rust en orde eten te kunnen geven.