Ja, er is onderzoek gedaan en er is een verschil gevonden tussen katten die brokken of blik eten m.b.t. de hoeveelheid vocht die ze per dag binnen krijgen. Ik weet alleen even niet meer door wie en wanneer. Weet wel dat uit onderzoek bleek dat katten die droogvoer aten 50% minder vocht per dag binnen kregen dan katten die blikvoeding aten. De katten die brokken aten dronken wel meer, maar niet genoeg. Dit komt omdat katten een onderontwikkeld gevoel voor dorst hebben. Wij mensen (en honden) gaan drinken wanneer er weinig vocht in ons voedsel zit. Katten doen dit dus niet goed genoeg. Hun lichaam reageert voornamelijk op de hoeveelheid droge stof. Voor een kat maakt het dus (te) weinig uit hoeveel vocht er in zijn voer zit. Als voorbeeld kunnen we 2 katten (A+B) van 4.5 kg. nemen en hun Hill's voorschotelen

. Wanneer we kat A 75 gr. brokken geven (waarvan 10% vocht) dan krijgt hij 67.5 gr. droge stof binnen en 7.5 gr. vocht. Wanneer we kat B 270 gr. blikvoeding geven (waarvan 80% vocht) dan krijgt hij 54 gr. droge stof binnen en 216 gr. vocht. Kat A krijgt via zijn voer dus 208.5 gr. minder vocht binnen dan kat B. Wil kat A voor dit verschil compenseren dan moet hij dus 208.5 ml. meer drinken dan kat B. Kat A krijgt meer droge stof binnen dan kat B (67.5 – 54 = 13.5 gr.). Daarom zal hij ook meer drinken, maar helaas toch te weinig waardoor hij uiteindelijk tot wel 50% minder vocht per dag binnen krijgt. Nu bestaat een lichaam (van een prooidier) geloof ik tussen de 60-70% uit vocht en zal het verschil in de natuur dus iets minder groot zijn dan die 50%, maar dan nog lopen katten die langdurig brokken eten een vocht tekort op. Sommige DA menen zelfs dat deze katten chronisch zijn uitgedroogd en brengen dit in verband met het ontstaan van nierfalen op oudere leeftijd (het verband tussen brokken en blaasgruis is al aangetoond). Nierfalen is naar mijn mening dan ook geen ouderdom verschijnsel, maar meestal een gevolg van het langdurig eten van (uitsluitend) droge brokken. Vergeet niet dat nierproblemen in het bloed pas vrij laat zichtbaar zijn (wanneer 3/4 van de nieren al is aangetast), dat terwijl katten op een leeftijd van 7 jaar al last van eiwit lekkage in de urine kunnen hebben (wanneer dus nog geen sprake is van afwijkende bloedwaardes). Een van de reden die vaak gegeven wordt voor het verkiezen van brok boven blik, is dat het goedkoper is. Waarom voor duur water in een blikje betalen wanneer het een stuk goedkoper uit de kraan komt. Wat ze vergeten is dat katten van dit goedkope water alleen niet genoeg drinken. Uiteindelijk zijn ze dus duurder uit (denk aan speciale diëten, medicijnen, onderzoeken). Maar nog belangrijker het leven van hun viervoeter wordt hierdoor verkort

, want laten we niet vergeten dat nierfalen bij katten doodsoorzaak nr. 1 is. Wat ik overigens zelf heb gemerkt is dat mijn 2 gezonde katten vrijwel gelijk meer zijn gaan plassen sinds ik geen brokken meer geef. Weliswaar geen 50% meer, maar opvallend genoeg.