Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Aradia
Ik zie je al lopen met je vlees  ;D niet erg handig nee.

De katers "barfen" hier al zo'n beetje. Cleo kan nog steeds niet zonder haar 10 gram blikvlees.
Of er moet iets van vis of zo inzitten.

Vanmorgen had ze wat haaksbarf, wat complete mix van herby en gekookt ei en ze heeft alles er weer uitgekotst.
Zal wel iets verkeerd gevallen zijn.

Kater kotst waarschijnlijk alleen van de eendagskuikens, barf en kvv blijft erin. Maar waarom verdraagt hij dan 1,5 maand kuiken en nu ineens niet meer.
Door *Yvje*
Ja, wordt er een beetje moe van zo.. ze is zo'n zeur, vandaag eet ze ook weer niet goed, ze weigert steeds er loopt dan weg..
Ga er ook maar niet achteraan lopen, is alleen maar weer stress als ik dwing te eten merk ik ..
Laatst gewijzigd door *Yvje* op vr 29 apr 2011, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Yvje*
Ja, dan gaat het weer een weekje super, dan weigert ze weer een hele dag op een hapje na.
Geen idee waar het dan aan ligt, hoop dat ze gewoon even zat is van deze smaak, dat
andere soorten wel goed gaan. Misschien moet ik ook wat meer smaken afwisselen.
Ik geef ze nu bv dag 1 Bibi beef, dag 2 Cb natuur, dag 3 Bibi natuur en dan dag 4 Cb lam.
Eerst gaf ik ze ook Bandit en Cb eend maar die gaan er de laatste tijd bij beide katten echt niet in.
Zou meer variatie het leuker maken ? Dit zijn natuurlijk ook maar 4 smaken. Ik hoop dat ze volgende maand
ook Tinlo en Carnivoer gaat lustten. Dan heb ik weer 2 merken erbij en minstens nog 4 smaken erbij..
al at Axl de Bibi vandaag ook niet.

Even een slim vraagje, schiet me ineens te binnen ? Het bevroren vlees van de katten ligt in dezelfde vriezer als
dat van de hond wat nogal naar pens ruikt, volgens mij vinden ze pens ook niks want het hondenvlees laten ze liggen.
Zou het misschien zo kunnen zijn dat ook het vlees van de katten hier een beetje naar gaat ruiken ? Ik ruik het niet
maar heb dan ook niet zo'n reukvermogen als dat van een kat ...
Eerst ging de Bibi beef er namelijk wel heel goed in ..
Door Aradia
Kan het me niet voorstellen, dat het daar naar gaat ruiken. Het is diepgevroren en zit in plastic, toch??
Ik kan hier alleen haaksbarf en CB krijgen. Maar goed, de kater barfen vaak al mee.

Misschien vind ze andere merken of smaken gewoon lekkerder en wordt ze wat moeilijker.
Door *Yvje*
Aaaaaah.. zal dat even een smakelijke verassing zijn geweest !!  :o
Ik heb het voor de zekerheid maar in een andere vriezer gedaan.
Ze vroeg gisteravond ineens wel om eten, heb ik haar een ander smaakje gourmet erdoor gedaan,
at ze het wel. Nu vanochtend wou ze ook weer niks hebben. Ik heb het idee dat ze ook een beetje
misselijk is ofzo.. ze eet ook tamelijk veel gras de laatste week dus misschien zit er ook iets dwars, het is
alweer 2 week geleden dat ze een haarbal opgaf. Izzy spaart ze altijd op. Zojuist zat ze wel een beetje te zeuren,
wou ze een paar hapjes eten maar werd afgeleid door de andere kat die ging spelen, zodra
ze ook afgeleid word is het einde verhaal, maakt niet uit wat voor afleiding, das ook een beetje lastig.
Ik kan haar dus ook niet apart voeren want als ik haar oppak en ergens neerzet om daar te eten wil ze het niet.
Ik hoop dat het een van deze dingen is.. ik ga nog wel door met Kvv voeren hoor,
maar mocht het na een maand of 2 nòg zo gaan dan worden het weer Orijen brokjes ..
Dan hebben we het 5 maand geprobeert... das lang genoeg, ze moet wel alles binnen krijgen vind ik.
Ze zal er vast niet minder oud om worden .. maar ik ga er gewoon van uit dat het weer goed gaat komen !
Het leren van het placematje eten heb ik maar even opzij geschoven, dat ook nog nu wil ze helemaal niet.
Door mirdj
Dat zal lekker eten zijn geweest  :-X

Ze krijgen hier standaard op 1 plek eten. Dat weten ze en zodra ik op sta om ze eten te geven rennen ze niet de keuken in maar naar hun eetplekje in de kattenkamer. Ze lopen vervolgens wel weer achter mij aan als ik de bakjes heb gehaald en ga vullen in de keuken, maar hier weten ze dus heel goed waar ze eten krijgen. De bakjes staan op een placemat en als ik het eten op de placemat zou leggen ipv in de bakjes zouden ze ook gewoon daar eten. Hier vinden ze een vaste plek dan ook heel belangrijk.

Ik ken verhalen van mensen die wel een jaar bezig zijn geweest om hun katten over te zetten. Iedere kat is ook weer anders. Snoepie was hier het lastigste en zat altijd te miepen met z'n eten. Het maakte niet uit wat ik deed, mengen met blik of brok, warm water erover, met de hand voeren, eten op een andere plek als Max, je kan het zo gek niet bedenken. Na 3,5 maand was ik zijn gemiep zat en kreeg hij puur kvv, moest hij het niet had hij pech. 's Avonds kreeg hij dan gewoon z'n volgende portie en dan had hij meestal wel honger. Ik hield natuurlijk wel in gaten of hij niet ging vasten. Nu staat hij bijna te springen als ze eten krijgen en is hij vaak zelfs eerder klaar met eten als Max.
Door mirdj
Hij is pas zo gaan eten sinds ik zelf maal, dat is dus pas een maand of 4. De 2 jaar ervoor kregen ze kvv en was hij eigenlijk altijd als laatste klaar en moest ik ook vaak nog iets weg gooien. De bakjes gaan nu schoon leeg en het maakt ze niets uit wat ik ze voor zet, als het maar gemalen is. Snoepie is wat dat betreft nog steeds de grootste zeikerd, het moet gemalen zijn. Kijk maar in het Help, zelf malen topic wat hij vanavond weer met eend flikte ;) Max eet alles wat ik hem voor zet en het maakt hem ook niet uit of het gemalen is.

Als hij echt 2 maaltijden achter elkaar niet at gaf ik hem hoogwaardige kwaliteit blikvoer door de kvv heen, maar dat was altijd maar een heel klein beetje. 9 van de 10 keer at hij de keer erna zijn bakje weer leeg zonder toevoeging. Dat heeft nog wel een hele tijd geduurd, maar werd langaam aan steeds minder. Afvallen hebben ze hier allebei gedaan, maar de heren waren ook behoorlijk aan de maat. Toen ik ze uit het asiel haalde woog Max bijna 9 kilo en Snoepie ruim 7. Met brokken en blik was het gewicht niet onder controle te krijgen en na een jaar zijn ze gaan barfen (doordat ze beide blaasgruis kregen en Max zelfs een amputatie) en zijn ze eindelijk goed afgevallen. Max weegt nu ruim 7 en Snoepie ruim 6 kilo en dat gewicht is al ruim 1,5 jaar constant. Het zijn wel behoorlijk grote katers en ondanks dat de DA vindt dat ze nog wat meer af zouden moeten vallen vind ik dat dus niet. Ze hebben allebei een mooie lijn en als je ze aanhaalt voel je de ribben, dat is voor mij genoeg. Daarnaast zou ik ze dan nog minder moeten gaan voeren (snacks krijgen ze niet) en krijg ik 2 zeurende katten, dat is wel het laatste waar ik zin in heb. Ze zijn nu allebei hartstikke tevreden, zeuren niet om eten, maar willen ook niet meer.
Door *Yvje*
Hej Mirdj, wauw, das een aardig gewicht idd, voor gewone htk katten ga ik van uit ?
Izzy was eerst ook iets ze zwaar, woog 3,7 kg, het is een minie katje en ze was aardig rond.
Nu kan je de ribben en ruggengraat goed voelen maar ze moet ook niet minder gaan wegen, ze
is 3,4.  Scheelt vrij weinig eigenlijk, 300 gra, maar toch kun je het duidelijk zien.
Ik ga vanaf morgen streng zijn, ik ga haar niet meer achterna lopen, ze krijgt op het placematje eten, tegelijk met Axl,
loopt ze er meteen bij weg zet ik haar nog 1 keer weer terug, loopt ze weer weg heeft ze toch echt pech en moet ze een uur
of 6 wachten tot de volgende maaltijd, ze krijgt hier 3 keer eten. Ze moet ook gewoon leren dat ze
echt niet eten krijgt zodra ze dit aangeeft, wat ze nu dus doet, kan zo zijn dat ze het te druk heeft
met iets anders als ze haar eten voor zet, en dan een half uurtje later of nog niet eens vraagt ze er ineens om.
Denk dat dat ook deel van het probleem is hier, ze is vreselijk verwend !! Dus vanaf morgen eten op de vaste plek
of anders niet... hoop dat ik morgen ook nog zo vastbesloten ben ! Hihi .. :P
Door mirdj
Het zijn beide htk katten, maar zeker bij Max zit er iets van Main Coon in, vandaar dat ze ook wat groter en zwaarder als de gemiddelde htk katten zijn. Als je ze naast elkaar ziet zou je niet zeggen dat het 2 katers zijn, veel mensen denken dat Snoepie een poes is als ze Max ernaast zien, maar ook voor een htk kater is Snoepie vrij groot.

Vaste tijden eten geven en niets meer tussendoor is denk ik een goede manier om verder te gaan. Eten ze niet hebben ze pech en moeten ze tot de volgende maaltijd wachten. Hier krijgen ze maar 2x per te eten, maar met 3x per dag is het wat minder erg als ze eens een maaltijd over slaan.
Door *Yvje*
Ja, nou hier kan Axl ook wel 2 x per dag te eten, maar omdat ik wil dat ie weer iets aankomt krijgt
ie nu iets meer, hij zit nu op zo'n 140 gram. Hier lijkt hij precies genoeg aan te hebben.
In het begin gaf ik hem wel 2 x per dag te eten alleen omdat ie zo dol op zijn vlees is en dus hele
grote stukken in heel snelle tijd naar binnen werkt gebeurde het nog wel eens dat het er even later weer uit kwam.
Nu krijgt hij dus ook 3 x en hij eet een stuk langzamer, uiteindelijk al madame zeur ook beter gaan eten wil naar
2 x per dag. Is wat makkelijker voor mij omdat ik overdag nog wel eens weg ben. Anders zit er net weer te weinig tijd tussen.
Ik moet me maar gewoon even niks van haar aantrekken, mocht ze nog wel afvallen is het ook geen vreselijk iets,
is ze alleen iets te dun, maar ze zal toch echt niet meteen omvallen, ik heb met mezelf afgesproken dat
ik het met haar nog een maand probeer, wil het dan nòg niet, dan mag ze weer terug naar Orijen brokjes.
Daar deed ze het altijd heel goed op. Axl blijft gewoon lekker Kvv eten omdat hij zich duidelijk weer beter voelt nu hij dit eet !
In augustus krijg ik waarschijnlijk nog een kitten erbij, die gaat binnen een week of 2 ook meteen over naar Cb kitten
of een ander fijn gemalen Kvv zoals Tinlo ...
Door *Yvje*
Izzy gaat terug naar Orijen brokjes ! Heb het nu toch lang genoeg geprobeert, ze eet helemaal niks meer.
Ze valt af en is helemaal niet lekker happy.. loopt wel te miepen om eten maar wil geen vlees, dan eet
ze liever helemaal niets. Ze ziet er ook niet mooi meer uit zo .. dus ik heb besloten om haar terug te zetten op Orijen brokjes,
hier deed ze het altijd ook erg goed op. Het is minder goed dat wel, maar Kvv is alleen goed als ze er wel
voldoende van binnen krijgen wat voor ieder voeder geldt en dit krijgt ze bij lange na niet, ze heeft de afgelopen dagen misschien
25 gr gegeten ! Veel te weinig, ik ga d'r niet langer pushen, ze loopt al weg als ze me aan ziet komen.. dit is niet de bedoeling natuurlijk.
Dus voor haar weer Orijen brokjes, Axl blijft lekker op Kvv staan, die doet het er duidelijk super op ! En zodra ik mijn kitten heb
ga ik ook die proberen over te zetten op Kvv ..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door