Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door spikkel
Ik zou met eten wachten tot vanavond, en ja je kunt het konijn mengen hoor. De vacht van een dier en veren zijn ook vezel, dus voor alletwee zou het erg goed zijn.
Het is helaas zo dat de meeste katten dat dan weer niet lekker vinden.
Het is uitproberen.
Een poelier is doorgaans goedkoper dan een slager. De Lidl heeft ook wel eens kwartels en eendebout, het is inderdaad duur als je bij dit soort winkels koopt.
Ik bestel bij Degomeat en gelukkig dier en is gewoon een stuk goedkoper.
Heel veel vocht is ook niet goed, probeer het te halveren. Het vocht wat in vlees zit en het vocht wat in het bakje overblijft met een eetlepel bouillon is meer dan genoeg.
Je kan de kippenlever goed door het vlees doen, maar apart mag natuurlijk ook.
Probeer ook eens hartjes te krijgen, lamshart, eendehart en kippenhart zijn meestal favoriet. Lamshart is nog wel te krijgen bij Jumper. De rest misschien bij de poelier of islamitische slager
Door bincie
Ja Bandit is idd wel aan de dure kant.
Ik heb 2 katten en het is voor mij gewoon nog uit proberen.
Bandit hoef ik niet weg te gooien. Ja in het begin met starten.
Van tinlo heb ik wel eea weg moeten gooien.
Je kunt het niet langer bewaren dan aangegeven natuurlijk dus is het niet anders.
Mijn vriend en ik eten zelf ook biologisch. Zeker vlees. Ik zou het liefst bandit geven maar ik denk dat dat alleen niet voldoende is omdat je maar 2 smaken hebt voor de kat.
Wild en rund.
Toen ik net startte legde ik meerdere smaken tegelijk uit de vriezer zodat als ze iets niet willen ik wat anders aan kan bieden.
Rossi heeft van die kippenlever een ieniminie stukje gegeten en de rest laten staan. Volgens mij wel de olie eraf gelikt.
Vito heeft wel een beetje mee gegeten maar zonet heeft ie weer wat tinlo konijn op gemengd met almo nature en een tinlo gevriesdroogd snoepje. Hij heeft ze hele bak leeg gegeten!!!  :D
Ik heb dus een vriezer vol liggen met vlees voor onszelf en voor ros en vito. Is van de biologische slager.
Ik had wel wat mee genomen voor de kattten afgelopen zaterdag. Beetje poulet een tartaartje kippenlevertjes, lam gehakt. Maar dat laatste vonden ze niet zo lekker. wellicht als ik dat nu erdoorheen doe dat ze het wel eten.
Verder had ik natuurlijk voor onszelf nog aardig wat kipfilet in de vriezer. Hiervan heb ik dus een deel weg gegeven afgelopen nacht aan de katten.
Ik zit er nu dus een beetje mee dat Rossi moeite heeft met de ontlasting. Wat is verstandig om vanavond te geven?
Bandit iplv tinlo? Zelf denk ik van wel. Wellicht die all animal konijn als ze dat al eten. Zo niet wil ik wel wat achter de hand hebben als reserve en dat zal dan denk ik toch bandit zijn.
Ik kan nog wat tartaar bij geven als ze dat al eten.

Ik hoop niet dat ik een zooitje maak van dit topic?  8) Dan geef ik gewoon mijn katten de schuld  :biggrin2:
Ik heb die konijnenkarkas nog niet geprobeerd.
Wellicht kan ik die bij de winkel halen en anders bij de poelier.
Ik zal daar morgen voor gaan kijken.
Door bincie
Ik doen ongeveer anderhalve eetlepel vocht.
Ik zal dit verminderen naar 1 eetlepel dan.
Probleem is wel dat als ik het in de koelkast ontdooi het in de ochtend nog niet altijd helemaal ontdooit is.
Ik probeer dit dat op te lossen met wat meer bouillon erover zodat het niet te koud is op de maag.
Maar als je zegt 1 eetlepel dan zullen ze toch even geduld moeten hebben voordat ze wat te eten krijgen.
Door bincie
Ik heb Tannetje Koning gebeld en mijn eigen dierenarts.
Ik heb het advies gekregen dat ik hem vanavond niks met bot mag geven.
Idd kippenlever maar ja dat ging er net niet in.
Advies van beide is dat ik de kippenlever even kort moet koken. Daarnaast wat tartaar of rundergehakt geven.
Ik merk namelijk echt dat ie er last van heeft. Hij zondert zich ook af.
Door bincie
Probleem is nu wel dat ie niks meer wil eten.
Hij gaat steeds op de bak en dan er weer af en er komt niks.
Hij wil het gehakt niet en de kippenlever ook niet.  :'(
Eigenlijk heeft ie nauwelijks gegeten vandaag.
Hij is ook degene die vanmorgen had gespuugd.
Hij heeft niet echt iets binnen zeg maar.
Laatst gewijzigd door bincie op wo 27 nov 2013, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bincie
Nu wat bandit gegeven aangezien hij voor de rest niks eet.
Wild versie. Maar hij heeft weer alles onverteerd uit gespuugd.
Hoe kan dit?
Moet ik nu alsnog brokken gaan geven aan Rossi?
Ik snap niet goed wat er aan de hand is.
Het ging juist zo goed en nu doet ie niks anders dan spugen.
Mijn vriend heeft vanmorgen ook spuug gevonden hoorde ik net.
We weten natuurlijk niet van wie.
Ik weet niet meer wat ik geven moet.
Door cath
ik heb er ook eentje die een tijd geleden alles uitspuugde, onverteerd vlak na het eten van vlees!
die kreeg tóen ook rc brokken, ben ik mee gestopt, geen spuug meer. allergisch voor rc.
maar het kan zo veel redenen hebben,, schrokt ie?
Problemen met haarbal, is tenslotte lang harig. Je zegt ook dat ie problemen heeft met de ontlasting!
heb je toevallig viyodrank voor katten, vind ik wel goed voor darmpjes.
goh het is wel een gesukkel hé.  :-\
Door bincie
Hi Cath,

Ja ik gaf op advies vanwege diarree hils zd.
Dit heb ik 2 weken vol gehouden en toen gestopt.
Dit vanwege dat de diarree nooit zo erg geweest is als met de Hills Z/D  >:(
2 weken geleden ben ik over gegaan op vlees.
Het ging echt goed maar nu de laatste dagen gaat het niet.
Hij krijgt al 2 weken geen brokken meer….
En omdat ie continue spuugt vraag ik me inmiddels af of ie hij überhaupt wel iets in zijn maag heeft.
Rossi is een rustige eter. En ik heb net expres heel weinig gegeven omdat hij al nauwelijks iets binnen heeft. En zelfs dat komt er weer uit.
De konijn van all animal wil ik ook niet.
Heb ik toch gemixt met Tinlo een klein beetje.
Viyodrank heb ik niet. Er zitten toch veel suikers in.
Als ie een haarbal zou hebben dan ziet het er toch heel anders uit.
Van de bandit wild eet ie wel wat sneller. Maar ook dit ging vorige week prima.
Nu weet ik het echt even niet meer.
Gesukkel is het inderdaad….. :(
het kan toch niet dat het eerst goed gaat op vers vlees en nu zo beroerd…?
Door cath
ik weet wel dat haarballen vast kunnen zitten!
verstopte katten geven óók over!
kan je misschien toch nog proberen?
paraffine olie helpt  om de stoelgang wat vloeibaar te maken. Heb ik gehoord bij de da. en zou de haarballen dan langs de ontlasting laten meekomen.
kan je bij de aptheek kopen.
eens dat hij niet meer verstopt is, zal hij wel terug willen eten.
ik zou de olie proberen, niet té veel in een spuitje in zijn bekje spuiten, vraag het eens aan je da.
cath
Door bincie
Ik heb wel haarbal pasta in huis.
Dat eet Rossi niet graag dus in een onbewaakt ogenblik doe ik dan best gemeen en smeer het aan zijn pootje.
Dan likt ie het vanzelf af.
Is dat voor nu een optie om te geven?
Hij heeft net wel een mix van tinlo konijn en kip gegeten.
Ik heb hier toch die vezels psyllium vezels met probiotica doorheen gedaan.
Hij moet nu toch iets hebben!
Ik zal morgen anders eens vragen aan de dierenarts.
Hij maakt niet de indruk dat ie verstopt zit. Is wel wat onrustiger maar loopt niet met gekromde rug.
Lastig hoor dit.
Door bincie
Terwijl dat ik mijn laatste berichtje schreef heeft Rossi eindelijk wat op de bak gedaan.
Hij had wat tinlo kip gemixt met konijn van tinlo erdoor.
De all animal had ik maar weer weg gedaan  :(
Ik had dus wel die spijsvertering puur door Rossi zijn eten gedaan.
Vlak erna heeft ie dus gepoept.
Ik zag hem op de bak gaan en ben ervoor gaan zitten kijken  :-X
Daarna heb ik het meteen onder de loep genomen en ik zie geen bloed.
Het is nu het vers is wat minder hard uiteraard dan als ik het de volgende ochtend inspecteer.
Heb het schepje gepakt waarmee ik de bakken altijd leeg haal en door midden gedaan  :P
Van binnen is het grijs???

Vito heeft net wel tinlo konijn gemixt met all animal konijn gegeten.
Ik denk dat ie dat niet door heeft gehad want er zat animonda bij.
Omdat de cosma nog niet binnen is heb ik de blikjes gourmet die ik nog had staan omgeruild voor arnimonda.
Maar ik zag zonet dat dit voor kitten is  :o
Geen idee of dat erg is maar hij heeft wel al het verse vlees op gegeten en de arnimonda heeft ie wat van laten liggen.

Ik moet eerlijk zeggen dat je met vers voeren echt behoorlijk druk kan zijn zeg!
Kanonne ik vergeet echt een hele hoop dingen. Kom niet toe aan het huishouden en nauwelijks aan mijn werk.
Ik werk als zelfstandige vanuit huis maar zelfs dat is echt lastig.
Ik ervaar het niet als stress maar wel als oplettendheid.
Ontlasting checken. Zorgen dat ze toch wat eten op een dag.
Vinden ze de ene smaak niet lekker dan weer iets anders uit de vriezer.
Kots opruimen.
Heeft de 1 wat gegeten en de ander eerder niet dan diegene weer eten geven.
Het is best wel een dagtaak.
Voor mezelf moet ik ook nog eens apart eten en kan niet zoals veel mensen wel kunnen een boterham eten omdat ik dan altijd buikpijn heb.
Ik kan niet tegen gluten. Ik sta dus ook nog voor mezelf te koken tijdens de lunch en avondeten ook weer.
Alleen voor mezelf is het al heel lastig na denken wat ik eten moet. Ik mag ook geen 2 vrschillenden eiwitten met elkaar of eiwitten gecombineerd met koolhydraten.
Mijn zuurgraad in mijn darmen is te laag en ik kan het niet verteren.
Ik had zelf al diagnose reuma gekregen in de reguliere zorg. Maar sinds ik bij  een natuurdietiste ben en mij houd aan het voedingspatroon gaat het goed.
Geen spierpijn en diarree meer. Want dat laatste had ik 6 keer op een dag.
Enfin het gaat op dit forum natuurlijk niet om mij, maar om Rossi en Vito en jullie huisdieren natuurlijk!
Maar soms denk ik echt bij mezelf voor wat betreft Rossi, het heeft zo moeten zijn dat je bij mij kwam, je lijkt op je vrouwtje.
En je vrouwtje zal er echt alles aan proberen te doen om jou weer goed te laten voelen  8)
Door cath
had jij niet gezegd dat hij vandaag geen bot mocht?
zou idd alleen spiervlees geven ivm de vaste ontlasting, allee even toch, ik doe het ook soms, als de ontlasting , té droog is.
het is wel goed dat ie op de bak is geweest, dat is al goed nieuws hé. hopelijk is dat begin naar het" normale"
bij tinlo doe ik altijd extra spiervlees.
wat een gedoe hé,  maar het gaat misschien de goedd richting uit!
:D

Cath
Door spikkel
Okee Bincie, nu even geen Tinlo meer voor Rossi, dus geen bot, wacht daar even een dag mee, kijk naar de verhoudingen bot op de verpakking van de Kvv.
Geef gewoon even een dag spiervlees kip/rund tartaartje/ lamsgehakt wat je hebt. Een paar dagen iets minder eten is niet erg, als ie maar wel wat eet.
Kijk hoe ie eet, schrokt ie, kan ie rustig eten, rust om hem heen bedoel ik daarmee. Je weet nu dat je nog geen Tinlo kan voeren, zolang ze nog geen los spiervlees erbij eten.
Tinlo kan wel, maar er moet gewoon spiervlees bij.
Spugen kan veel oorzaken hebben, een haarbal, of de maag is geïrriteerd. Je kan ook een beetje kokend water over de Kvv doen.
Ook wild kan heftig zijn voor sommige katten, het is een typische scherpe geur en smaak.
Haaksbarf heeft ook Eend Kvv, dit word ook meestal goed verdragen. Maar zorg ervoor dat ie niet teveel bot binnenkrijgt.
Jammer dat niet meer spiervlees soorten in huis hebt. Je kunt dan een mixje maken en half te koken eerst.
Het is echt nodig dat je rustiger wordt ivm voeren.

Je bent volgens mij zoveel aan het denken en paniekeren.  Eerst ga je dat doen, dan weer dit, en dan weer terug dan.  Zou ik dit, of dat... of misschien dit wel?
Zo gaat het niet he.

Rossi zit verstopt.  Zorg dus dat je er laxeermiddel in krijgt tot hij weer normaal naar de bak kan.
Achteraf houdt je mooi bij wat je hem geeft en hoeveel bot daarin zit.  Beter wat te laag beginnen en ophogen indien nodig.  Begin bij 30% vleesbot (15% kaal bot) of dergelijk en bouw op als dat nodig is (platten stoelgang). 
Maar ipv steeds je plan te analyseren, houdt gewoon bij hoeveel bot je nu eigenlijk voert.
Ik kan de rest van je verhaal al lang niet meer volgen omdat je gewoon van de ene kant naar de andere springt.
Volgens mij is het nodig dat je echt een paar zaken begint neer te schrijven. Wat je doet en wat je wil bereiken en hoe je dat gaat doen.  Ik krijg de indruk dat je dat zelf niet echt meer weet.

En als je het idee hebt dat je katten wat meer mankeert, ga er dan mee naar de DA.  Dat is geen overbodig luxe. Als je eigen DA je niet kan helpen terwijl je vers voert omdat hij steeds met brokken aankomt, ga dan naar een pro-verse DA.  Die kan je echt begeleiden in je katten op vers gezond krijgen.

Er zijn een heleboel mensen die je hier proberen helpen, maar geen van ons is DA. We doen ons best in de mate van het mogelijke, maar ik heb de indruk dat het je niet echt verder helpt.  Dan moet je hulp zoeken bij iemand die je persoonlijker kan begeleiden en je katten ook kan zien.

Maar begin al eens met wat orde te scheppen in je plan en je berichten.  En rust te vinden en de controle te bewaren. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door