Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Senta als je gewoon de vragen beantwoord die er gesteld zijn zou je je niet zo in een hoekje gedrukt voelen - en vragen beantwoorden omdat mensen die niet hier durven stellen?

Aan de mensen een oproep die hun vraag dus niet meer durven stellen nu: Degene die fel ingaan tegen Senta zijn echt niet degene waar je je mond voor hoeft te houden. Het enige wat zij (en ik ook zo onderhand - want ja Senta ik houd heel lang mijn mond, maar je bent bot, kort door de bocht en vaag en dat is echt mijn mening) willen is gewoon een duidelijk bewijs op haar stelling dat er zo veel katten rond lopen die ziek zijn geworden door KVV/invriezen/ontdooien.

Dus waar blijft dat bewijs nou?
Door Martine-Tom
Senta schreef: Wetenschappelijk bewijs? :-\

Goh ha jij ons nu eindelijk vertellen dat er ook wetenschappelijk bewijs is dat vers beter is dan barf? Volgens mij zijn wij hier namelijk al jaren naar op zoek :biggrin2:
We vragen om bewijs welke bacterien toenemen bij ontdooien en invriezen en in welke mate, en na hoevaak ontdooien op welke temperatuur en welke bacterie onze katten hartklachten kan geven. Niet naar bewijs dat vers beter is dan brok, dat weten we wel, ondanks dat jij hard je best doet om mensen van vers af te krijgen.

Vlees wat wij kopen is al minimaal 2 keer ontdooid. Vervolgens gaat het door het hele land met ongekoeld transport, derde keer. Moet het thuis ook weer ontdooid worden want het moet verwerkt worden volgens sommigen, 4e keer.
Vervolgens wordt het weer uit de vriezer gehaald, 5e keer.

Ja dan moet je je toch wel op het achterhoofd gaan krabben, of niet.

Maar ik ben een beetje klaar met deze discussie, ieder moet doen waar die zich goed bij voelt, als je dieren het er goed op doen (kuch) dan vooral zo doorgaan en niet miepen als het misgaat of al flink aan het misgaan is.

Ik heb het momenteel erg druk met beantwoorden van mailtjes van mensen die hier niet meer durven te reageren, maar wel tegen hetzelfde vraagstuk aanlopen of problemen dr mee hebben, dat trekt meer mijn aandacht dan het geblaat in de ruimte hier.
Jij doet helemaal niet aan lijntjes mee dus wat weet jij ervan?

En jij hebt helemaal geen mails, en in elk geval heb je geen intressante antwoorden te geven, dat kan je hier immers ook niet. Je kan alleen wat onzin in de ruimte gillen en vervolgens zwijgen in alle toonaarden.
De enige die blaat in de ruimte ben jij hoor....
Senta weet je wat het is, je roept elke keer dat het zo vreselijk is en het enige antwoord wat je daar op geeft is het lijntjes verhaal waar je duidelijk geen ervaring mee hebt. Als je nu gewoon de duidelijke antwoorden die iedereen wilt hebben plaatst hoef je ook al die mailtjes niet te beantwoorden want dan staat het openbaar op het forum voor iedereen te lezen.
Nu moet alles geheimzinnig over de mail terwijl het lijkt alsof het toch wel belangrijk is om openbaar te hebben staan.

Dat werkt argwaan.

En die lijntjes ongekoeld transport derde keer ontdooid, sorry maar dat is dus niet het geval. 9 van de 10 keer moeten mensen het nog langer uit de vriezer laten om het te bewerken omdat het gewoon stijf bevroren is. Die ene keer dat het ver genoeg ontdooid is kan men het gelijk verwerken en hoeft het dus niet extra de vriezer uit.
Ik verzoek iedereen die niet meer durft te reageren in dit topic om mij even een pb'tje te sturen. Dan zal ik rustig en vriendelijk uitleggen hoe ikzelf tegen die ontdooikwestie aankijk. En als er vragen zijn omtrent ontdooien en weer invriezen, wil ik die eventueel wel bundelen en bv. aan Edith/Fido/Heiloo sturen en om een toelichting vragen, als daar behoefte aan is.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 04 okt 2013, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo en nu is het klaar!
Ik voel echt totaal niet de behoefte om hier even een cursus wetenschappelijk onderzoek opzetten en intepreteren te geven. En waar ik echt helemaal niet van gecharmeerd ben, zijn lege kreten en mensen bang maken over het al dan wel of niet ontdooien van kattenvoer.
Senta, als je iets duidelijks en zinnigs te melden hebt, dan in de juiste afdeling een apart topic openen.
Dit is voor iedereen de laatste waarschuwing: allemaal ontopic over ervaringen over de voor- en nadelen van kvv tov zelf malen. En dan bedoel ik met ervaringen niet 'mijn dier deed het kut op merk X', zulke ervaringen snappen we allemaal en voegen niet denderend veel toe in deze.
Ondertussen denk ik dat ik de voordelen/nadelen wel weet van zelf kvv samenstellen en malen.
  • Je weet wat er in zit
  • Je kunt je eigen smaak/mix maken
  • Je weet hoe ver het ontdooit geweest is tijdens het malen
  • Je kunt de mix zo fijn/grof maken als je zelf wilt
  • Je kunt heel veel varianten maken
Zaniematsu schreef: Ondertussen denk ik dat ik de voordelen/nadelen wel weet van zelf kvv samenstellen en malen.
  • Je weet wat er in zit
  • Je kunt je eigen smaak/mix maken
  • Je weet hoe ver het ontdooit geweest is tijdens het malen
  • Je kunt de mix zo fijn/grof maken als je zelf wilt
  • Je kunt heel veel varianten maken
Ik denk dat het enige nadeel is dat je er meer werk van hebt dan van kant-en-klaar spul kopen. Maar dat weegt niet op tegen alle voordelen!

[/list]
en toch door deze discussie en wat ik zag en hoorde bij een dierentuin aquarium heb ik vitamine/mineralen bestelt van puur alleen maar omdat ik vreselijk bang ben dat ze toch tekort komen door het invriezen, bij de dierentuin zeiden ze ook dat ze vitmamine toevoegen daardoor, dus ik weet het niet meer en heb het toch bestelt.
Misschien ook daarom dat bv carnibestdat doet die toch al heel lang op de markt is  :-\
Anne in Duitsland schreef:
Er zijn natuurlijk veel meer voor/nadelen te noemen, maar dit was even wat het eerste in mij opkwam.

Ik heb vaak het nadeel gehoord (niet op dit forum trouwens) dat je niet weet of het wel compleet is.
Dat je grote tekorten zal krijgen doordat je toch niet echt compleet kunt voeren als je het niet eerst goed laat doorrekenen.
kiara schreef: en toch door deze discussie en wat ik zag en hoorde bij een dierentuin aquarium heb ik vitamine/mineralen bestelt van puur alleen maar omdat ik vreselijk bang ben dat ze toch tekort komen door het invriezen, bij de dierentuin zeiden ze ook dat ze vitmamine toevoegen daardoor, dus ik weet het niet meer en heb het toch bestelt.
Misschien ook daarom dat bv carnibestdat doet die toch al heel lang op de markt is :-\
Daarom raadde ze in Heiloo mij toen aan om extra vitamines en mineralen bij te voeren wat ik ook bij hun heb gekocht. Ik moet dit slorfig geven, dus nooit op gelijke tijdstippen. Dit omdat het vlees niet meer het vlees van vroeger is en dr veel vitamines ed verloren gaan tijdens het verwerken en transport.
[quote="Zaniematsu"]
Er zijn natuurlijk veel meer voor/nadelen te noemen, maar dit was even wat het eerste in mij opkwam.

Ik heb vaak het nadeel gehoord (niet op dit forum trouwens) dat je niet weet of het wel compleet is.
Dat je grote tekorten zal krijgen doordat je toch niet echt compleet kunt voeren als je het niet eerst goed laat doorrekenen.
[/quote]

Waarom zou je niet compleet kunnen voeren? En waar heb je dat gehoord?

Ik ben niet zo bang voor tekorten. Onze Bambi is begonnen op Whiskas brokken en blik, is op 5-jarige leeftijd, toen de andere dieren vers kregen, overgestapt op Orijen en daar al gigantisch van opgeknapt. Ca. drie jaar later is ze dan alsnog spontaan overgestapt op vers, en daar werd ze nóg beter van: superzacht vachtje, gekkehenkie-momenten waar ze al jaren niet meer aan deed. Ik zie alleen maar vooruitgang op vers, dus dan zal het met die tekorten wel meevallen.
[quote="Anne in Duitsland"]
Waarom zou je niet compleet kunnen voeren? En waar heb je dat gehoord?

Ik ben niet zo bang voor tekorten. Onze Bambi is begonnen op Whiskas brokken en blik, is op 5-jarige leeftijd, toen de andere dieren vers kregen, overgestapt op Orijen en daar al gigantisch van opgeknapt. Ca. drie jaar later is ze dan alsnog spontaan overgestapt op vers, en daar werd ze nóg beter van: superzacht vachtje, gekkehenkie-momenten waar ze al jaren niet meer aan deed. Ik zie alleen maar vooruitgang op vers, dus dan zal het met die tekorten wel meevallen.
[/quote]

Hoe ziet het versmenu er voor jouw katten ongeveer uit?

Deze ernstige waarschuwing voor tekorten komt van een voedingsdeskundige.
[quote="Zaniematsu"]
Hoe ziet het versmenu er voor jouw katten ongeveer uit?

Deze ernstige waarschuwing voor tekorten komt van een voedingsdeskundige.
[/quote]

Dat zegt me niet zoveel, eigenlijk. Wie-wat-waar?

Ik hou niet echt een menu aan bij de katten, omdat ze vreselijk eigenzinnig zijn. Wat ze de ene week verslinden, lusten ze de week daarop niet en drie weken later weer wel. En het moet dus allemaal gemalen zijn. Ik koop rollen bij Tierhotel: konijn (koppen gemalen met spiervlees + koppen gemalen met lever, long en hart; daar voeg ik een keer per week nog zelfgemalen konijnennieren aan toe), gemalen kippenruggen (met veel spiervlees en hier en daar een levertje), gemalen kalkoennekken (die willen ze ineens niet meer, dus heb nu gewone gemalen kalkoen besteld) en zelfgemalen kwartel. Bambi lust daarbij in hun geheel gemalen biologische kippen (daar zit dus heel veel spiervlees aan), die wil Sokjes tegenwoordig niet meer hebben. Sokjes is wel dol op wild (Bambi niet), dus die krijgt gemalen wildribjes, en hij snaait veel mee wanneer ik voor de honden portioneer: stukjes rundvlees, paardenvlees, wildganzenvlees (doet ie een moord voor), stukjes lever/hart/nier van uiteenlopende dieren.

Bambi kan producten van grote grazers niet verdragen, dus die eet het minimale: kip, kalkoen, kwartel, konijn. Eend ging een tijdlang goed, wil ze niet meer. Kiporgaantjes eet ze trouwens ook. En ik hoop dat ze de gemalen gans van Jurgen gaat lusten. Sokjes krijgt dus meer afwisseling omdat hij van de honden veel meepikt. En toch is Bambi er met sprongen op vooruitgegaan toen ze op vers is overgestapt.

O, en ze krijgen 2x per week een visoliecapsule door hun prakje.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door