Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Martine-Tom schreef: Volgende keer zou ik proberen iets minder smaken per mix te doen :)
Zijn er nadelen (afgezien van de smaak) als je meer diersoorten in 1 mix stopt?
Ik maak voor de katten ook een mix met meerdere diersoorten, die ze wel allemaal erg lekker vinden.

- vleesbot: kip/eend of kip/konijn (konijn zijn altijd koppen omdat ik die krijg van vleeskonijnenfokker)
- spiervlees: kalkoen, rund, lama, wild konijn (in gelijke hoeveelheden)
- orgaan: konijn, lam, eend

De diersoorten bij het spiervlees kunnen wisselen naar gelang wat ik heb, maar zijn altijd minimaal 4 soorten.

Ik maak wel een aparte vismix waar het spiervlees vervangen is voor zalmreepjes. Dit krijgen ze 1x per week.
Ik heb nog niet zo vaak een eigen mix gemaakt. Als ik hem maakte was het inderdaad met minder diersoorten per mix.
Waarom? Dat kan ik niet echt onderbouwen. Eigenlijk meer omdat ik dan geef waarvan ik weet dat de katten lusten en dan 1 smaak er aan toevoegen om ze aan deze nieuwe smaak te laten wennen. Tot nu toe vinden ze mijn mixen VEEL lekkerder dan de kant en klare kvv.  :P :biggrin2:  :D

Hoe dat komt?????? Ik zou het echt niet weten!!! Ik vind het wel opvallend!
Door Martine-Tom
Ruisje schreef: Zijn er nadelen (afgezien van de smaak) als je meer diersoorten in 1 mix stopt?
Ik maak voor de katten ook een mix met meerdere diersoorten, die ze wel allemaal erg lekker vinden.

- vleesbot: kip/eend of kip/konijn (konijn zijn altijd koppen omdat ik die krijg van vleeskonijnenfokker)
- spiervlees: kalkoen, rund, lama, wild konijn (in gelijke hoeveelheden)
- orgaan: konijn, lam, eend

De diersoorten bij het spiervlees kunnen wisselen naar gelang wat ik heb, maar zijn altijd minimaal 4 soorten.

Ik maak wel een aparte vismix waar het spiervlees vervangen is voor zalmreepjes. Dit krijgen ze 1x per week.
Vooral dat als ze 1 diersoort niet lekker vinden je de hele mix weg kan mikken :biggrin2:
Hier merk ik gewoon dat als ik teveel dieren in 1 mix stop ze het gewoon niet lekker vinden. Ik doe 1 botsoort, 1 spiersoort (vaak wel verschillende dieren) en orgaan maak ik altijd een mix van dus dat zijn meestal 2 of 3 diersoorten en dat bevalt het best, als ik teveel door elkaar gooi eten ze het gewoon niet graag of gewoon niet :-X
zou je ook gewoon rundergehakt kunnen gebruiken? ipv de runderlappen, mijn molen vond het niet zo fijn ging er omheen draaien, misschien gaat het wel beter als het nog iets bevroren is, maar ik krijg het vers dus dacht gelijk malen en dan in de vriezer helaas ging niet goed vandaar mijn vraag voor de rundergehakt.
Rundergehakt is alweer een mix van spiervlees, bot en vet. Persoonlijk zou ik ze dat niet willen voeren.
Het vlees in stukken snijden en even in de vriezer leggen zodat het licht bevroren is werkt stukken beter.
Door Martine-Tom
Kan opzich wel hoor maar in gehakt zit vaak iets van concerveringsmiddel en kleurstof enzo.
Je kan proberen om het vet wat weg te snijden dat helpt vaak wek een beetje  :)
Door Martine-Tom
Zaniematsu schreef: Rundergehakt is alweer een mix van spiervlees, bot en vet. Persoonlijk zou ik ze dat niet willen voeren.
Het vlees in stukken snijden en even in de vriezer leggen zodat het licht bevroren is werkt stukken beter.
Nou ik heb nog nooit bot in mijn gehakt gehad hoor ;)
Zaniematsu schreef: Ik heb wel bot in mijn gehakt gehad. Doordat het zo fijn gemalen is merk je het haast niet. Maar ik kom het er echt wel in tegen. Kan zijn dat het zacht bot als kraakbeen is.
Nou, dan zal je wel per ongeluk ballen gehakt hebben gedraaid van een pakje gemalen van de katten, want in gehakt van de slager (of supermarkt) wordt GEEN bot of kraakbeen meegemalen!! :biggrin2:

En dat weet ik heeeeeel zeker!
Martine-Tom schreef: Kan opzich wel hoor maar in gehakt zit vaak iets van concerveringsmiddel en kleurstof enzo.
Je kan proberen om het vet wat weg te snijden dat helpt vaak wek een beetje :)
wat je zegt dat vet weg snijden ik krijg het bijna niet voor elkaar en heb toch een scherp zaagmes, en eerst beetje invriezen lijkt mij nou ook niet zo goed plan, vond het juist prettig ivm de vitamine dat het maar 1 keer word ingevroren, maar het kan dus geen kwaad, en volgens mij zit er geen kleurstof in zal kijken wat erop staat.
En bot in gehakt ook nog nooit van gehoord of meegemaakt, slechte slager dan waar dat vandaan komt
Door Martine-Tom
kiara schreef: wat je zegt dat vet weg snijden ik krijg het bijna niet voor elkaar en heb toch een scherp zaagmes, en eerst beetje invriezen lijkt mij nou ook niet zo goed plan, vond het juist prettig ivm de vitamine dat het maar 1 keer word ingevroren, maar het kan dus geen kwaad, en volgens mij zit er geen kleurstof in zal kijken wat erop staat.
En bot in gehakt ook nog nooit van gehoord of meegemaakt, slechte slager dan waar dat vandaan komt
Met een zaagmes lukt dat ook niet goed, met een glad mes gaat dat beter, knippen kan ook, gewoon even testen wat voor mes voor jou het best werkt.
Ik heb tegenwoordig een klein hakbeiltje en dat werkt prima.
Ik vind het net handig om voldoende diersoorten in één mix te hebben, zodat het in principe compleet is. Dat heeft me gemoedsrust.

Opzich is het geen ramp dat ze het niet lust, de heren eten het wel op en dan bestel ik de volgende keer wat anders.
Martine-Tom schreef: Vooral dat als ze 1 diersoort niet lekker vinden je de hele mix weg kan mikken :biggrin2:
Hier merk ik gewoon dat als ik teveel dieren in 1 mix stop ze het gewoon niet lekker vinden. Ik doe 1 botsoort, 1 spiersoort (vaak wel verschillende dieren) en orgaan maak ik altijd een mix van dus dat zijn meestal 2 of 3 diersoorten en dat bevalt het best, als ik teveel door elkaar gooi eten ze het gewoon niet graag of gewoon niet :-X
Ik heb ook rustig 4 tot 5 verschillende dieren in mijn mixen. Juist omdat ik op die manier mijn wereldkampioen miepen met eten om de tuin kan leiden en zo dus aan meer diersoorten kom en ook omdat ik vooral bij orgaanvlees afhankelijk ben van wat ik kan scoren. Soms zijn dat daar dus al 3 verschillende diersoorten.
kiara schreef: zou je ook gewoon rundergehakt kunnen gebruiken? ipv de runderlappen, mijn molen vond het niet zo fijn ging er omheen draaien, misschien gaat het wel beter als het nog iets bevroren is, maar ik krijg het vers dus dacht gelijk malen en dan in de vriezer helaas ging niet goed vandaar mijn vraag voor de rundergehakt.
Als ik voor Mowgli vers vlees van de slager heb, leg ik het altijd eerst een uur of 2 in de vriezer alvorens te malen. De ideale temperatuur om te malen (volgens het koksforum) is 0 graden. Dan is het vlees iets stijver en wikkelt het niet om de worm heen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door