Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
wLindaw schreef: En hoe zit het dan met vitamines die elkaar tegenwerken? Nog nooit van gehoord. STEL wij eten heel gezond en daarbij nemen we vis-olie en een multivitamine suplement is dat toch ook alleen maar goed, een toevoeging?
Ik zie het nog niet helemaal.... :-\
't gaat om de balans, mocht je die verstoren, ontstaat er een probleem... ;)
Maar BEDANKT voor het meedenken. Het standaard menu vind ik zo wel goed. Inprincipe kan ik het zo blijven aanhouden toch? 5x bevleesbot. 5x spiervlees, 2xorgaan, 2x vis. Als ik DAN nog varieer in wat je geeft. Dan is het prima toch?
meer variatie is wel gewenst; yup... :)
Ik wil op een gegeven moment rond de 100 gram per dag per kat gaan zitten. Als ze eenmaal gecastreerd zijn, en Britten zijn al wat dikkig van zichzelf. Anders worden ze echt tè vet ben ik bang. Vandaar de 100gr per dag, had ook ergens gelezen dat dat redelijk standaard is voor volwassen kat? De variatie inbrengen moet ik nog even naar gaan zoeken. Waar ik wat kan halen. Langzamerhand wordt het iets................ langzamerhand......... :-X
katzels hier krijgen zo'n 120 gram per dag; mjaw, dat zijn wel halve kalen... ::) ,en standaard is er niet: lees: de ene is aktief, de ander veel minder, maar d'n onze zijn wèl volgroeid, 'k denk toch dat je jonge dieren best wat meer mag geven...
Door koekje
die gimpetpasta bevat synthetische vitamines en plantaardige dingen. iets wat ik beiden liever niet in mn katten heb. met een goed menu (percentages en variatie) krijgen ze voldoende vitamines en mineralen en aminozuren binnen.
ik geef otje soms haarbalpasta van gimpet, omdat sien deze ook lust en ot geregeld haarballen heeft van de ratten en muizen.

je hoeft niet te barfen met hele en herkenbare prooidiertjes, dat kan ook heel goed zonder.
sien eet die dingen ook niet.
Door IzMi
Jeetje zeg.. bedankt voor alle reacties. Meer dan welkom!

Ik ga eerdaags dan maar eens kijken naar de karkassen! Ik zal `t even aan de poelier vragen.. ik betwijfel of hij het heeft (lees: wil verkopen). De beste man is niet één van de vriendelijkste zeg maar...  :-\

En wat de vitamines betreft; oei! Dacht dat het echt goed was. Dus gelijk drie grote tubes gekocht.
Best duur , en nu ..:o

Ik vind nu ik de +- 100 gram geeft, ze inderdaad altijd nog vrij hongerig. Dus misschien toch maar iets meer geven. Er is wel een max neem ik aan? Of is `t allemaal een beetje naar eigen inzicht, lijkt me niet toch. Want Britten die geholpen zijn, zijn al vrij forsig van zichzelf. En eten doen ze het liefst de hele dag, dus anders worden ze écht TE vet.

Ik moet nog beetje uitzoeken waar ik wat kan halen. Als ik de variatie beetje onder de knie krijg.... Jeetje het is nog weer NOG meer werk dan ik dacht. Maar dat geeft niets! Alles voor de mooi, lieve beestjes  :D!! En gelukkig bestaat er zoiets als BARFPLAATS!!

Bedankt allemaal!!!
Door koekje
je kan de pasta natuurlijk wel af en toe als tussendoortje oid geven. dan komt het vanzelf wel op.
je kan ook barfspul halen bij leveranciers (herby enzo). die hebben allerlei leuke en goedkope dingen in het assortiment.
als ze nog erge honger hebben, mag je ze best meer geven.
ik heb hier met de overstap op barf een soort atkins-effect gezien. veel honger en veel eten en toch afvallen. dit is omdat er geen koolhydraten in het menu zitten en moet de spijsvertering omschakelen, of zoiets.
zodra je er meer en langer mee bezig bent, zul je merken dat het meer vanzelf gaat en dingen je meer eigen worden. het is dan echt allemaal niet zo ingewikkeld meer.
Door IzMi
koekje schreef: je kan de pasta natuurlijk wel af en toe als tussendoortje oid geven. dan komt het vanzelf wel op.
je kan ook barfspul halen bij leveranciers (herby enzo). die hebben allerlei leuke en goedkope dingen in het assortiment.
als ze nog erge honger hebben, mag je ze best meer geven.
ik heb hier met de overstap op barf een soort atkins-effect gezien. veel honger en veel eten en toch afvallen. dit is omdat er geen koolhydraten in het menu zitten en moet de spijsvertering omschakelen, of zoiets.
zodra je er meer en langer mee bezig bent, zul je merken dat het meer vanzelf gaat en dingen je meer eigen worden. het is dan echt allemaal niet zo ingewikkeld meer.
Ik heb inderdaad al een leverancier gevonden :), vlakbij ons in de buurt. Dus dat is heel fijn! Hij verkoopt BARF artikelen van SHAWECA. Hij verkoopt trouwens ook konijn karkassen en dergelijke, dus daar is wel aan te komen! Hoe doen jullie doet trouwens, de konijnkarkassen in stukken snijden/ knippen? Het enige probleem is dat we weinig ruimte hebben in de vriezer, dus misschien toch maar een extra vriezertje aanschaffen.
Hier doen ze het eigenlijk vanaf `t begin wel goed! Bij de fokker waren ze al gewend om spiervlees en dat soort dingen te eten. Met de kippennek hebben ze nog een klein beetje moeite, maar ik merk dat het begint te wennen. De orgaanpakketjes vielen vanmorgen erg in de smaak!! Ze blijven ook aankomen en zitten voor hun ras én specifiek model héél goed op gewicht. Beter dan normaal zelfs :)!!

Hopelijk is het inderdaad zo dat het op den duur niet zo gewikkeld meer is. Ik heb nu gewoon `t menu-tje en ik hoop dat DAT oké is én hetzelfde kan blijven. En dat ik dan op basis van `t menu kan variëren in hoeveelheden en verschillende soorten botvlees, spiervlees geven. Dan heb ik tenminste een solide basis waar ik op verder kan gaan zeg maar ..
Laatst gewijzigd door IzMi op vr 13 mar 2009, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
'k heb hier 1 vriesvakje in de koelkast, waar alleen de katzels uit eten; is't einde in zicht, dan weet 'k ook dat ze alle prooionderdelen gehad hebben, om niet tot tekorten te komen...
1 x in de zoveel tijd loop 'k m'n % nog 's na, om te kijken of 'k niet tè sloppy wordt, maar eigenlijk lopen we gewoon met de seizoenen mee....
dat betekend: 's zomers meer postduif, en nu wat houtduif, af en toe tam konijn, en af en toe haas...na de kerst een kalkoen-aanbieding, 't is maar net hoe 't loopt...

zelf voer 'k geen karkassen  (waar 't mooie vlees vanaf is) , ga je die wel voeren, dien je er rekening mee te houden in je menu
Door IzMi
Ik heb m`n onderste vriezer-la vrij gemaakt voor m`n katjes. Hij zit nu vol met: orgaanpakketjes, wat kipfilet, koolvis, kippennekken en nog wat schaapsvlees met vet. En dat was `t wel.

Ik heb `t tot nu toe bij kippennekken gehouden. Maar hierboven werd mij geadviseerd om ook nog ander botvlees te geven, ivm tekorten.
Vandaar dat ik dus dacht aan de karkassen..
Door flin
wLindaw schreef:
Ik heb `t tot nu toe bij kippennekken gehouden. Maar hierboven werd mij geadviseerd om ook nog ander botvlees te geven, ivm tekorten.
Vandaar dat ik dus dacht aan de karkassen..

goed gedacht! ;)

en hoe zou je menu er dan uitzien?
Door IzMi
Uhh... nou anders....

Ipv 5x alleen kippennek. Bijvoorbeeld variatie.. dus karkas, kippennek, eendennnek? En alles wat ik tegen die tijd nog meer heb bedacht.
In spiervlees varieer ik al zoals ik hierboven opnoemde.
Qua vis heb ik tot nu toe ook aantal verschillende dingen gegeven: zalm, tonijn, sardien (alle van supermarkt en dus in blik). Ben van plan om morgen even naar de markt te gaan.

Maar er is iig variatie. Alleen in spiervlees en bot dus nog niet echt heel veel.
Maar vis krijgen ze dus elke keer wat anders en qua orgaan ook, omdat ik pakketjes heb gemaakt.

Dus alleen nog variëren in spier en botvlees en dan zit ik goed denk!
Door IzMi
brie schreef: ;) ;)
Je komt er wel ;D
Daar twijfel ik niet aan ;D!!!

Maar het is toch wel fijn om er over te praten. Zo leer je steeds meer.
En soms weet je ook dingen niet en wordt je op deze manier toch weer op dingen gewezen, dat is wel fijn vind ik!
Zeker zo in het begin..
Door IzMi
STEL..

Je wilt meer variatie aanbrengen in je spiervlees. Is het dan ook wijs om pakketjes te maken?
Net als bij orgaanpakketjes (deze heb ik gemaakt van rund/kalf/lams-hart, kippenmaag & lever)..
Dus dat je bijvoorbeeld pakketjes maakt van (120 gram, per kat dus 60 - 5x in de week): kopvlees van rund, geitensnippers, lamssnippers?
Is dit dan over de week gezien genoeg variatie in spiervlees?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door