Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Tijd voor een update: Ruben heeft eindelijk zn blijvende mandje gevonden en is gedownsized naar Carnibest met af en toe wat te knagen.

Ik heb ze allemaal gewogen en was niet helemaal tevreden over de uitkomst:

Athena: 3,6 kg
Bastet: 3.1 kg
Casimir: 5,8 kg
Dymphia: 3.2 kg
Eireann: 3,3 kg

Ter vergelijking met een paar weken terug:

Athena: 4.1 kg [1,5j]
Bastet: 3.2 kg [7j]
Casimir: 6,3 kg [9mnd]
Dymphia: 2,2 kg [6mnd]
Eireann: 2,9 kg [1,5 j]

De pluizen zijn netjes aangekomen [Dymphia en Eireann], Casimir is netjes wat afgevallen, maar Bastet en Athena ook en dat baart me wat zorgen. Bastet was al van 3,7 naar 3,2 en nu naar 3.1. Ruggegraat is best goed voelbaar [silhouet is wel mooi]. Athena leek wat kwabbig, zelfde figuur verder, maar is dus ook afgevallen. Normaal was truus altijd heel erg gespierd en zwaar [4,5 => 4.1 en nu 3.6]
Wat doe ik nou niet goed? Maak me een beetje zorgen met name over Bastet
Laatst gewijzigd door Krullebol op di 24 feb 2009, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee dat snap ik. Weeg ze ook niet standaard, maar wilde een betere bestelling doen, zodat ik niet te veel of te weinig van het een of ander heb. Vandaar dat ik alles wat ze eten wilde optellen maar even ging wegen om te zien of ze al bij gekomen waren en Cas dus afgevallen.

Bastet is dus duidelijk afgevallen, Cas is harder geworden met een lekker beweegbare vetlaag erom heen [hihi] en Dymphia is duidelijk gegroeid. Ze zijn erg in de rui, dus de vachtjes zijn even wat minder. Haarballen worden er gelukkig niet meer gekotst [fase is voorbij]. Eireann kotst doorgaans niet meer, tenzij ze teveel kuikens vreet [geef ik er ieder 1, jat zij ze en vreet alles op] of het te koud is.
Merk wel dat Bastet steeds brutaler wordt en nu gewoon wat met de meute mee-eet [samen een stuk hert ofzo].
Verder slaan ze elkaar regelmatig de koppen in [Eireann en Bastet nog steeds tegen Eireann :(].
Ze eten orgaan en spiervlees wel braaf in debadkamer, maar botjes worden gesleept. Het liefst het hele huis door.
Zo lag er gisteren een stuk nijn op het kleed, 5 minuten later 2 stukken, toen werden het er 3 en later 5 haha. Ze hebben de badmat als algemeen vreetkleedje bestempeld [was meneer Ex niet zo blij mee, mooi wit met rode vlekken :B]

Fazant vinden ze echt NIET lekker. Cas en Dymphia eten het, maar allemaal met lange tanden. Ze verrekken dan gewoon van de honger terwijl er dan nog zo'n ding ligt.

Bastet lijkt trouwens een voorkeur voor kip te hebben. Alles van een kip vindt ze lekker. Zag haar zelfs lever eten!
Overigens denkt ze nog steeds dat ze een mens is: gisteren betrapte ik haar snuit in de pan met kip/spinazie/appeltjes/currie dinges
Moeilijk. Zie ze allemaal eten, maar op wisselende momenten en weet niet hoeveel. Gok tussen de 50 en 100 gram per keer, per kat. en dan 's avonds nog eens. Afhankelijk van wat ze lekker vinden. Kuikens en spiervlees is zo op. Orgaan ook. Maar over bot doen ze errug lang [als ik 500 gram neer leg doen ze er 1,5 dag over] Beetje lastig inschatten dus.

Het stomme is dat Athena op kuikens na, zowat alles eet en ook vooraan staat. Snap haar gewichtsverlies daarom niet zo.. [maar mss is het spierverlies en meer vet?]

Ben trouwens bezig met een nieuw menu. Denk dat het 2 wekelijks gaat worden om het overzicht een beetje te behouden [zat nu met orgaan, spier en bot op 1 dag, dan verschillende diersoorten voor 5 katten. worden dan miniporties], maar ben er nog niet uit.
gooi maar neer hoor dat menu.. ;) kunnen anderen ook 'bomen' om je te helpen

'k vrees toch dat je idd beter in de smiezen zult moeten houden wat er binnen gaat; en dan nog niet eens zozeer op 'n dag, maar over gemiddeld 3 dagen, per kat (al is't maar voor een 2 weken) tenminste, zo kijk/doe 'k 't zelf..;

orgaan vindt 'k belangrijk, dus dat moet per kat op, (da's 3 ochtenden: hart, lever en maag) verder krijgen ze hier meest prooi, zonder ingewanden, dus hoef 'k me al niet echt zorgen te maken  om geen, wel, niet, weinig bot of vlees...
Ik was nog neit zo ver in menu-stijl qua hoeveelheden. Enkel wanneer er wat gegeten kan worden en daar twijfel ik over.
Niet echt menu achtig haha

Maandag:
* kuiken
** 80gr. eendenrug en 20 gr. konijnenniertjes

Dinsdag:
* 1/4 kwartel
** 30 gr. hertspiervlees en 50 gr. parelhoenkarkas

Woensdag:
* Muis [regular en voor de liefhebber, anders kuiken of kwartel]
** 30 gr. Geitspiervlees, 20 gr. lamshart, 50 gr. kipkarkas

Donderdag:
* 1/4 Kwartel
** 50 gr. Nijnbot, 30 gr. struisvogelspiervlees, 20 gr.kipmaagjes

Vrijdag:
* kuiken
** 30 gr. koolvis en 50 gr. botmix zalm [of ander heel visje als ze dat lusten, tonijn is jammie, makreel vies, rest nog niet geprobeerd]

Zaterdag:
* muis
** hele kwartel

Zondag:
* kuiken
** 30 gr. lamsvlees, 20 gr. kiplever, 50 gr. kipnek

Zoiets. Maar aangezien ik dan mini hoeveelheden moet staan te hakken, is het gemakkelijker om per dag bijv. 100 gram lam te geven. Vandaar dat ik dacht aan een twee-wekelijks menu. Al is dat ook best onhandig [ze eten samen dan 575 gram per dag, niet handig rekenen met kiloverpakkingen, moet ik er meteen 2 pakjes kopen]

@ flin: orgaan eten ze hier allemaal goed. Lever is het enige dat ze niet bijzonder lekker vinden, maar volgens mij wel allemaal eten. Niertjes, Maagjes en hart zijn volgens hen jammie en binnen no time op. Spiervlees vinden ze ook fijn en daar doen ze niet zo lang over. Langer als over het orgaan maar niet zo lang als over bot. Karkassen worden overal heen gesleept en het duurt erg lang voordat het op is. Op kippennekken na dan. dat is ook zo op.

Ze mogen per dag het volgende hebben:

Athena [3% v. 3,6kg] 108 gram. Ze is afgevallen en mag terug naar haar oude gewicht dus ze zou ook 135 gram mogen hebben. Om het simpel te houden: 125 gram
Bastet [3% v. 3,1kg] 93 gram. Bastet eet sowieso weinig dus als ze wil, mag ze 100 gram hebben.
Casimir [3% v. 5,8kg] 174 gram. Cas mag wel nog wat afvallen. 85% van zn gewicht betekend 150 gram.
Dymphia [3% v. 3,2kg] 96 gram. Dymphia is nog in de groei, dus mag ook rustig 100 gram hebben.
Eireann [3% v. 3,3kg] 99 gram. Eireann krijgt 100 gram.

Samen is dat dus 575 gram per dag/4025 gram per week/16,1 kg per maand
50% bot = 8,05 kg per maand, 20% orgaan = 3,22 kg per maand en 30% vlees = 4,83 kg per maand [volgens de berekeningen]

Bastet, Dymphia en Eireann krijgen evenveel [100 gram] per dag. Zij mogen 50 gram bot, 20 gram orgaan en 30 gram vlees
Athena krijgt wat meer en zou volgens de berekeningen 62,5 gram bot [wordt 60], 25 gram orgaan, 37,5 gram vlees [wordt 40] mogen.
Casimir heeft meer bot nodig dan de rest en krijgt ook meer. HIj mag 75 gram bot [wordt 80], 30 gram orgaan en 45 gram vlees [wordt 40]. Ik kan er voor kiezen om wat minder orgaan te geven, maar omdat hij wat kan kwakkelen met zn weerstand vind ik de pitamientjes wel erg belangrijk. Aangezien spiervlees al meer is dan orgaan, doe ik het zo.

Van de 575 gram per dag, eten ze dan samen 290 gram aan bot, 115 aan orgaan en 170 vlees.
Per maand is dat dan iets anders dan eerder uitgerekend namelijk: 8,12 kg aan bot en 4,76kg aan vlees. orgaan blijft hetzelfde.

Hoe doen jullie dat met bestellen, reken je per maand of totdat je uitkomt met alles, vul je anders aan met producten uit de super/poulier etc.?
Laatst gewijzigd door Krullebol op wo 25 feb 2009, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een gepuzzel he... ;)

Ik probeer wel enigszins in verhouding te bestellen, globaal 3:2:1, dan is aan t eind van de rit de bodem van de vries weer in zicht en weet je dat t allemaal klopte.... in theorie dan [deze keer ben ik zwaar de mist in gegaan  ;D ;D ]

Kipzaken, kwartel en vis  koop ik op de markt , orgaan bij de slager; met 2 dames is een pondje per keer, 2 visjes of 2 niertjes wel genoeg en past eea precies in t vriesje
ja echt, dacht dat ik goed was in puzzelen. en hoewel dit toch neit zo moeilijk zou moeten zijn, snap ik het toch beter in theorie dan in praktijk haha

Had dus vanalles besteld, maar wist niet hoeveel en hoe groot dingen waren. Heb dus nu nog in de vries:

2 kilo botmix [1 en 2, liggen nu in de koelkast om verdeeld te worden]
1 fazantkarkas [vinden ze zo vies, iemand blij mee te maken?]
2 rodi lamshartpakjes
1 parelhoenkarkas
4 kuikens
80 gram lever
200 gram nijnbot
400 gram nijnnier
520 gram kipmaagjes
2 kilo kippennekken
1100 gram kalkoen [spiervlees? rechthoekigblok]
1200 gram kipkarkassen [8 stuks]
1600 gram nijnbot

Wat voor alternatief menu kan ik daar voor maken? totdat er opnieuw kan worden besteld [so far, geen reacties in mn topic, datum is denk ik te dichtbij en mensen kennen me niet, wachten denk ik op Heloise haar bestelling]

@ Flin: ik ga zo eens rekenen ja ;) heb wat ze nu eten mogen [3 van de 5] ingevuld. maar dat is teveel omdat ik nog steeds niet snap wat je voor een heel prooidier moet rekenen en wat je voor kuikens enzo eraf moet trekken om niet teveel bot te voeren ofzo
Laatst gewijzigd door Krullebol op wo 25 feb 2009, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door