Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Mijn kattenvoer komt ook zelden uit de supermarkt.  Deze maling was vrij prijzig, omdat het lamshart uit een doosje van Rodi kwam; dat is per kilo veel duurder dan gewoon los van een leverancier. Er zijn allerlei leveranciers met goedkope dingen die ook voor de kat geschikt zijn, kijk maar eens bij Vraag&aanbod/verzamelhoek.

Nog wel 1 dingetje: ik maak iedere keer dat er gemaald wordt, een ander recept. Dit om zoveel mogelijk afwisseling te krijgen. De verhoudingen blijven redelijk hetzelfde, want mijn Otje doet het daar het beste op. De diersoorten wissel ik allemaal zoveel mogelijk af. Let er ook op dat je karkassen genoeg bevleesd zijn. Bij kale karkassen zit er uiteindelijk te weinig vlees in je mix en kan poeslief niet meer goed kakken.
Maak bij voorkeur je eigen menu (en dus ook recept voor het maalsel). Dit kan je precies afstellen op de behoeftes van jouw kat en diens smaken en voorkeuren. Ook voer ik op zich relatief veel bot in mijn maalsel, omdat ik dingen bijvoer die minder bot bevatten (tartaartjes, kuikentjes, etc).
Hallo,

Bedankt voor de snelle reacties!
Bedankt voor de tips van die websites Limpy, vooral die van caroba ziet er erg goed uit!
Daar ga ik denk ik maar eens bestellen!
Dit verschilt ook zeker veel in de prijs!

Verder nog even wat vraagjes.
Ik ben nu ongeveer 9 mnd met kvv bezig en weet nog niet zoveel van het zelf samenstellen af.

Als ik bij caroba dan Kiezebrink Rundvlees gemalen 1 kg bestel, kan ik dit gebruiken i.p.v. de rundvleeslappen?
Dan zijn ze alvast gemalen, heel zie ik ze niet staan.

Verder viel het me op wat je zei over dat de kat dan moeite kan krijgen met de onlasting.
Toen ik met KVV begon gaf ik eerst carnibest en nu geef ik tinlo barfmenu, bij alle twee
de varianten kregen ze last van te harde ontlasting daardoor meng ik nu darmclear door het voer.
Hoe kan ik dit probleem dan oplossen door iets van verhoudingen te veranderen in mijn menu?

Verder kan ik dus als ik het goed begrijp de ene keer een mix maken met eend karkassen eendenlever, etc. en dan de volgende keer weer met parelhoenkarkassen en kippenlever. Het maakt dus niet zoveel uit van welk dier, als de verhoudingen maar goed zijn? Als ik maar zoveel van lever heb, zoveel van maagjes en zoveel van hart etc...

Mijn katten zijn erg gek op vis. Waar moet ik dit dan onder zien? Ik zou dit namelijk graag verwerken in mijn menu maar ik weet niet waar dit dan precies onder valt en wat ik dan bijvoorbeeld daarvoor weg moet laten.

Alvast bedankt!
Ja, je kan al voorgemalen vlees geven, maar ik doe dat eigenlijk zelden. Van voorgemalen vlees kan je de kwaliteit minder goed beoordelen en de maling kan zeker verschillen (de grofheid) van die van jou. en voorgemalen vlees is vaker ook nog eens duurder.

Het is juist aan te raden je menu aan te passen ipv kunstgrepen toe te passen als een middel (bv darmclear) toe te voegen. Dus pas in zulke gevallen gewoon je menu aan, dmv wat minder bot toe te voegen en meer spiervlees bv. Er zijn overigens meer katten die van Tinlo te harde drollen kregen.

Afwisseling is goed en geeft meer en andere voedingsstoffen. Dus meer afwisseling is beter. De diersoorten kan je allemaal afwisselen, zolang de percentages (zoveel % vleesbot, zoveel % spiervlees, etc) maar hetzelfde blijven als je een passend menu hebt. Als je vleesbot wat kaler is soms, kan je wat meer spiervlees toevoegen.

Vis plaats je onder het deel van de vis wat je geeft. Geef je bv zalmfilet, dan is dat spiervlees. Geef je zalmkarkas (dus graat met vlees eraan), dan is dat vleesbot. Geef je hele sardientjes of horsmakreeltjes, dan zijn die heel en haal je van het totaal af. Ik maal geen vissen door het maalsel, want Ot moet geen vissen. Geef niet teveel vis. Vette vis is laxerend en bij veel vissen voeren kan er een tekort aan vit B ontstaan. 1x in de week een portie vette vis is wel voldoende voor de omega3-vetzuren.
Ik wil ook zelf gaan malen voor mijn katten, ze eten nu beide kvv goed en zonder blikvoer of andere toevoeging :biggrin2:
Maar wat heb ik nodig?
Ik zag een westmark nr 10 die ik eventueel wil kopen, er zit een 4,5mm snijschijf bij, is dat goed of moet ik een andere snijschijf erbij kopen? En kan dat mes eendenkarkas, parelhoenkarkas en konijnenkarkas aan?
Wat een mooi bericht, zo duidelijk ook met al die foto's erbij. Ik had jaren geleden ook zo'n molen gekocht en maakte mijn eigen menu. Maar toen de zwengel brak... en ik me bang had laten maken dat het niet goed van samenstelling zou zijn... en ik beter een kvv zou voeren..... heb ik de molen weggegooid tijdens de verhuizing.

Ondertussen heb ik weer zo'n molen gekocht al in juni vorig jaar. Maar nog steeds niet uitgepakt.... Ik heb een diepvrieskist vol met kvv en voer dat. Maar nu ik dit weer zie...... gaat het toch wel kriebelen.

Ik kan weer eens beginnen met een kleine hoeveelheid zoals in de reportage, een kilo of 6. Daar zijn ze met een weekje doorheen als ze het lusten :)

Ik zal eens verder zoeken en lezen waar ik het beste af kan nemen. We hebben hier inde buurt een Moslim slager. En ik heb nog wat karkassen en prooidieren in de vriezer die ze zo in zijn geheel niet eten.
lachnat schreef: Ondertussen de molen binnen en ook al gemalen alleen ik heb ruzie met het spiervlees, het word zo snottig dat het helemaal vastloopt bij het mes.
Wat kan ik daaraan doen?
Ik heb dus de westmark met 8mm schijf.
Zorg dat je vlees nog half bevroren is als je gaat malen, dan loopt het niet meer zo snel vast.
Gisteren voor het eerst mijn Westmark 10 met 8 mm schijf gebruikt. Kipkarkassen, kippen-maag, hart en levertjes en runderlappen. Alles half bevroren en geen problemen met het malen. Behalve dat het een zware spierballen klus is en een open blaar op leverde op mijn duim door het draaien. Twee katten eten het slecht. De andere 5 zijn er gek op. Het ziet er erg mooi uit!! Ik voeg er voor het aanbieden wel wat lauw/warm water aan toe.
Zodat ze extra water binnen krijgen en de ergste kou er af is. Ik geef vlees bijna altijd direct uit de koelkast.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door