Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door YaYa
Gefeliciteerd. Zonder dwang gaat het vast beter. Laat Max maar schuiven.
Ik heb het zo ook met 2 brokkenkatjes gedaan die echt niet wilden. Gewoon iedere keer apart gezet met brokjes en 8 maanden later zaten ze ook opeens aan het bord met cb. Toen zijn de brokken weggebleven en nu eten ze dus allemaal carnibest.
Door jet
Hallo Annibal

Mijn Phoebe kan ook niet zo goed tegen CB ik ben daarom overgegaan op BIBIen daar doet ze het goed op .

Voor adressen heb je al op CANIS NATURALIS gekekn die komen het thuis bezorgen ook in Den Haag

Succes met je Max en je verder katten ;)

groeten Jet
Door Annibal
@ Yaya: Klopt, en zonder dwang voel ik mezelf ook een stuk minder gemeen voor hem. Het is nu tenminste geen wedstrijdje meer :)

@ Jet: Ik heb daar inderdaad wel zitten kijken, maar ik baal er bij de internetwinkels van dat je óf een minimaal bestelbedrag hebt (we hebben wel een vriezer, maar daar bewaren we óók mensen-lekkernijen in dus er past geen € 40,= aan kattenvleesjes in) óf de verzendkosten zijn dusdanig hoog dat je nog beter de auto naar verweggistan kan pakken om goedkoper uit te zijn. Toch dank je wel voor de tip, ik heb vrijdag naar Bibi-headquaters gebeld en de dierenarts waar ik al een paar keer voor een gesloten deur heb gestaan zou nog wel moeten draaien, want de eigenaar was er deze week nog geweest om in te kopen. Ik moet er nog maar eens een keertje heen dus, maar dan vooraf wel ff bellen.

Nou, hier gaat alles verder van een leien dakje: Max zit nu voor het grootste gedeelte óók aan versvoer (nog een eetlepel blik) en draait er prima op. Ik heb nu de wildmix uit de vriezer gehaald, eens kijken of dat er óók zo makkelijk in gaat. Ondertussen hebben ik en mijn lief trouwens besloten dat we, zodra iedereen volledig op de KVV zit en de rust qua eten weer is wedergekeerd in huis, we willen gaan proberen te gaan barfen. Het lijkt ons beter, leuker en fijner voor onze poezekatjes en zijn eigenlijk ook best benieuwd hoe dat zal gaan. Ik had vantevoren nooit verwacht dat we daar zo snel al toe zouden besluiten (if ever), maar het voelt als een hele natuurlijke keuze, het gaat eigenlijk vrij vanzelf. Vandeweek dus maar weer eens langs bij mijn wonder-dierenwinkeltje, kijken of hij ook aan prooidieren e.d. kan komen.. Best hip, vinden wij zelf!  :D
Door Annibal
Aloha!

Weer eens even een update-je mijnerzijds: hiero gaat het eigenlijk wel goed! Max eet tot nu toe alleen de vismix van Bandit en die andere twee zijn toch vooral verknocht aan de Carnibest (loki wil helemáál niets anders, Beertje eet de Bandit wildmix, maar niet meer echt van harte) en vandaag heb ik EINDELIJK een paar rollen Bibi aan kunnen schaffen. De eerste portie ligt nu te ontdooien, ben benieuwd wat ze ervan vinden..

Verder hebben we vandaag ook maar eens op een ander vlak de stoute schoenen aangetrokken en hebben we ze alledrie een eigen kippenvleugeltje gegeven om te proberen. Geweldig om te zien zeg! Loki en Beertje wisten niet zo goed wat ze ermee moesten, maar gingen er wel heel blij mee spelen en eraan likken, Max was andere koek: die veranderde in een soort grommend monster met een hanekam, ontvoerde zijn kippie naar de woonkamer om deze vervolgens al grommend af te kauwen.

Nadat we Loki en Beertje een beetje hadden geholpen door het kipje vast te houden en er telkens wat pezen van los te trekken zodat ze het makkelijker van het bot af konden kauwen hebben die ook met héél veel smaak (en héle schattige, rimpelige neusjes) gegeten. Ze hebben alledrie heel weinig op, maar naderhand waren ze zó voldaan en rustig dat ik nu niet echt het gevoel heb dat ze daarmee zitten. Zo'n uitgebreide was-sessie heb ik nog nooit gezien en Max heeft nu een beetje een loopje alsof hij iets bijzónder stoers heeft gedaan en heel trots is op zichzelf. De volgende keer gaan we drumstickjes zonder vel proberen, want het vel bleek een groot euvel en daar is het vlees denken wij wat makkelijker af te kauwen. Het kauw-principe hebben ze nu in elk geval alledrie door, dus dat is meegenomen :)

Ennuhm, we hebben er wat foto's en filmpjes van gemaakt, die post ik nog wel een keer!
Door Mevroi Kruim
Haha, die Max, de SuperBarfer  ;D ;D :-*

Als je aan kwartels kunt komen dan is dat helemaal ideaal, daar kunnen ze ook de botjes van baas. Bv van de Makro, niet goedkoop maar wel smullen. En kippennekken, die gaan ok in hun geheel op.
Door Annibal
Nou, daar ben ik weer eens :)

De rust is ondertussen weer redelijk wedergekeerd alhier, het nieuwe eet-ritme zit er prima in (al beginnen ze nu wel héél vroeg om eten te zeuren, dat is in het weekend niet altijd even leuk) en meestal eten ze hun bakjes goed leeg. Op dit moment krijgen Beertje en Loki vooral Carnibest of soms Bibi (als ik het te pakken kan krijgen, het enige verkooppunt in de wijde omtrek heeft openingstijden die echt niet te doen zijn met mijn werktijden), Max eet eigenlijk alleen maar de vismix van Bandit. Hij wordt wel steeds nieuwsgieriger naar het eten van Loki en Beertje, maar als hij er ook maar een pietsie van eet (zoals gisteren) gaat hij meteen weer over zijn nek :(

Om toch te zorgen dat er gevarieerd wordt gegeten wissel ik op dit moment af met blikjes van Almo Nature en een paar keer per week krijgen ze een kippenvleugeltje of een tartaartje. Ik vind het trouwens wel apart dat Max dan weer niet gaat spugen van tartaar. Wat zou er in carnibest/bibi kunnen zitten waar hij niet tegen kan? Orgaanvlees? Bot gaat prima, zijn kippenvleugeltjes versplintert hij gewoon.

Omdat ik met name Max' dieet op dit moment niet voldoende afwisselend vind (Max krijgt nu dus voor 90 % vis) heb ik vandaag na heel veel vijven en zessen durven bestellen bij een webwinkel. Ik heb een haaskarkas, een paar parelhoenkarkassen, kipkarkassen, kippennekken, eendennekken en kippenvleugels besteld. Vandeweek loop ik bij de plaatselijke visboer langs om te vragen of we vissestaarten mogen hebben (kun je koppen trouwens ook ongemalen geven?). Goed he? Ben er best wel blij mee en ben érg benieuwd hoe ze gaan reageren. Eendagskuikens durfde ik trouwens nog niet zo heel erg aan om eerlijk te zijn, want volgens mij ga ik per direct lopen snotteren bij het aanzicht van zulke zielige dode kuikentjes. Misschien de volgende keer? Sowieso zijn Beertje en Loki nog niet zo overtuigd van het eten van ongemalen voer, dus misschien eerst dit maar eens afwachten.

Ik heb nog wel een vraag: ik lees her en der dat eendagskuikens ongeveer dezelfde voedingswaarde hebben als een ei. Mag ik ze dat ook geven? Geef je dat rauw of gekookt? Ik neem aan zonder schil?
Door flin
heeej, daar is ze weer.. :D

effe kijke:
Beertje en Loki : eten vooral Cb, en soms Bibi, zijn niet dol op 'ongemalen'
Max :Bandit vismix, (en spuugt van cb en bibi), tartaar, kipvleugels , lijkt een rasechte Barf-er te zijn....

'k kan je niet vertellen wat anders is aan de kvv's, maar 't zou ook nog in't toegevoegde olie/vet kunnen  zitten...

wat je nu aan BARF-materiaal besteld hebt, ( karkas/nek) is voor de katzels matig bevleesd,
dus daar ga je nog wat vleesjes naastgeven, en/of wat ingewanden, anders wordt 't poëppen miss wat moeilijk

verse vis vinden ze hier bwèèèk, dus koppies vermoei 'k ze niet mee,
en ja, 't hangt er vanaf wat voor vissekoppies? zalmkop lijkt me errug hard, en veel kleiner zul je ze niet krijgen...? proberen dus...

rauw ei is prima; hier wat door elkaar gehusseld gaat 't erin, en ja, dat wissel 'k af met 'n kuiken....(ongeacht 't aanzicht van 't kieken, vreten de katten die pootjes niet,...dus die zwerven dan...arrrggh, sorry...)
hier1 katzel die de mereleitjes zelf uit 'n nest haalt, en 't lekkur opslubbert....
en zolang ze genoeg botjes (of complete kvv) eten, hebben ze de calcium uit eischil niet nodig

hier vinden ze duif ècht iets om voor op te staan, en kwartel 's ook mjummie!!
Door flin
oohw, over dat heel vroeg,...in't weekend;

'k wil hier nog wel n's voordat we naar bed gaan (de katzels slapen dan al)
wat bevroren spul stilletjes op hun bordje leggen, tegen  zeurtijd is't dan wel ontdooit..... ;)
Door Annibal
Heej! Flin, dat is dus echt de geweldigste oplossing ever, dank je wel! Zo simpel, zo doeltreffend.. ;) Ik zal het denk ik wel op andere plekken moeten 'verstoppen' want deze zijn in de avond en 's-nachts altijd nogal actief, maar dat zal wel goed komen..

Wat de voeding betreft: jeej! We hebben onze bestelling binnen (inderdaad bij Carnis Naturalis, Jet!) en de vriezer is nu echt afgestampt. Veel mensen-lekkernijen zijn er niet meer in te vinden :P Maar dat hebben we er graag voor over hoor.. Wat de matige bevlezing van de huidige barf-yummies betreft komt het hopelijk wel goed, omdat we ook gewoon carnibest/bandit en Almo Nature-blikjes bij zullen blijven voeren. Wat dat aangaat is er nog meer nieuws, want we zijn vandaag voor het eerst bij onze nieuwe dierenarts geweest en tjonge, wat hebben we dáár veel van opgestoken weer.

Omdat we na de perikelen met Max' blaasgruis, het niet beantwoorden van onze vragen en de anti-kvv-houding eigenlijk niet zo'n 100 % fijn gevoel hadden bij onze 'oude' dierenarts hebben we besloten voor het eerst over te stappen naar een andere. We waren sinds onze verhuizing 2 jaar terug eigenlijk sowieso al wel een pietsie op zoek naar een andere vanwege de slechte bereikbaarheid/parkeergelegenheid bij onze 'oude' DA (en het was best nog een klein eindje rijden met 3 gillende monsters achterin ;)), maar daar kwam niet zo veel van. Het is eng om over te stappen naar een DA die je niet kent. De DA waar we nu zitten is voorstander van KVV en barf en omdat we daar dus een paar keer héél goed geadviseerd zijn over het overstappen op KVV zonder dat we daar klant waren hebben we besloten de sprong te wagen en vandaag was het dus tijd voor de jaarlijkse checkup.

Allereerst ben ik érg onder de indruk van de manier waarop er in deze praktijk omgegaan wordt met jou als eigenaar. Hij was heel open, legde veel uit en hij vertelde een aantal dingen waaruit wij op konden maken dat hij erg goed op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen en open staat voor nieuwe dingen. Zo wist hij van het onderzoek waarover in de bar-plaats een filmje te vinden is (aangaande vaccinaties die wel elk jaar worden gegeven, maar eigenlijk niet nodig zijn) en gaf hij onze katten nu ook alleen vaccinatie voor de niesziekte omdat dit de enige prik is die écht jaarlijks nodig is en dat vond ik echt geweldig! Ik had hier nl. al over willen vragen, en verwachtte eigenlijk alweer half een stompzinnig niet-antwoord (hoe bevooroordeeld kun je raken van een minder vooruitstrevende DA? :D)..

Verder kregen we héél veel complimenten: hij vond het bijzonder hoe geweldig onze kattepoesjes in vorm zijn (ok, behalve Beertje dan, want die is ECHT te dik, maar hij dacht dat dat met een beetje werk wel over zou gaan), er zat geen grammetje vet aan Loki en Max. Ook hun bouw vond hij heel mooi en hij zei ook nog dat hun 'evenwichtigheid' (deze zijn gewoon niet zo snel van hun stuk) getuigde van een goede opvoeding. Hun vacht vond hij ook heel mooi en ze glimmen allemaal prachtig.. Needless to say dat ik stralend de behandelkamer weer uitliep..

Maar het fijnste was toch wel dat hij me twee smaken carnibest heeft aangeraden die Max wel zou moeten kunnen eten. We kunnen de lammix bij hem proberen (ik kan niet met zekerheid zeggen of we hem deze smaak ooit voor hebben gezet) en ook de eend-rijst zou waarschijnlijk wel goed vallen. Voor hun tanden was het goed aan botten te knagen vond hij, en dat bleek wel: Max, de enige die dat echt onder de knie heeft, heeft een prachtig schoon gebit, maar Beertje en Loki moeten komende maand terug om hun gebit te laten reinigen. Bij Loki is het zelfs al ontstoken :( Ik baal er wel van, want ookal kon hij hier niet veel over zeggen, ik vind onze oude DA hierin weer eens door de mand vallen: die constateerde twee jaar terug dat zijn gebit erg vies was, maar schoonmaken was nog niet nodig, vorig jaar werd daar niets over gezegd dus nam ik aan dat het verbeterd was en nu heeft hij ineens twee ontstekingen :( Misschien ben ik nu oneerlijk hoor, maar had het niet een beetje eerder gereinigd moeten worden, of op z'n minst meer advies over wat ermee te doen? Ah well, 23 juli gaan ze onder narcose en met een beetje geluk hoeft er niets getrokken te worden. Ik ga maar gewoon duimen..

Nog iets dat ik bijzonder vond: omdat het fijner is voor Loki en Beertje wanneer ze wakker worden en er dan ook geen risico bestaat dat er bij thuiskomst gevochten wordt o.i.d. omdat ze raar ruiken vond hij het eigenlijk wel een goed idee om Max ook mee te brengen, ookal wordt hij niet behandeld. Ik denk dat we dat maar gaan doen, ookal vind ik het aan de ene kant wel zielig voor Max.. Maar ze gaan vast en zeker goed voor hem zorgen en hij kan dan wel bij zijn broer en zus blijven. Toch wel fijn.

Nouja, heel verhaal, sorry daarvoor, en ik ga maar eens pitten, maar kon het even niet voor me houden, ik ben zó blij dat we nu een DA hebben met wie we kunnen overleggen over KVV en barf, en die ons adviezen geeft die stroken met hoe wij over dingen nadenken!

Welterusten!
Laatst gewijzigd door Annibal op do 26 jun 2008, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
Misschien wilden Beertje en Loki daarom wel niet kluiven, vanwege die onstekingen!? Misschien toch weer proberen als de boel genezen is in het bekje? Knuffel voor de patientjes  :-* :-*
Door flin
da's een mooi verhaal zeg...,
  dat een DA zo'n invloed kan hebben, niet?

over dat tezamen meenemen naar de DA;
als 'k hier 'de opperbaas' alleen meeneem, gaat 't bij terugkomst wel goed,
zodra een ander aan de beurt is, zal de hele bubs meemoeten...nou ja, gedriën dan...
    want die heeft anders bij terugkomst lange tijd 2 opdringerige nozems in z'n nek...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door