Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sarah5
Martine-Tom schreef: Ik zag een paar dagen geleden ineens dat er in mijn Alroda bestelling een paar oervoer rollen zaten, horen die ook bij elkaar?
Ze produceren ook merken voor 'private label' Oervoer is daar idd 1 van.
Door kiara
Ga vandaag de alroda proberen ( dankzij Thea ) maar ik begrijp dat er 10% hart bij moet toch?
Hoe doen jullie dat, ik heb er nl 3 poezels en hoe weet je dan dat ze alle 3 genoeg binnen krijgen? Ja apart voeren denk ik  :-\
Door Thea
Ik heb een kg kiphartjes op een plaat in de vriezer gezet toen ze bevroren waren in een bak gedaan.
Ik pak nu steeds een handje hartjes (voor 2a 3 dagen) in een bakje in de koelkast.
Kan natuurlijk ook met ander hart wat je dan in stukjes snijd.
Hier gaat ongeveer 1 rolletje per 2 katten per dag op ;)
Door kiara
Ja okee maar er staat wel op orgaan
Ik had vandaag de fazant , daar staat dus op fazant/ hert / orgaan
Toch vreemd of niet?
En hoe weet je dan dat allebei de katten het orgaan op hebben
Door AnnemiekevD
Dat klopt toch niet :-\
Volgens de site:
Alroda Puur Fazant
Voor dit product gebruiken we de karkassen, poten, lever, hart maag van de fazant.

Waar komt dat hert dan opeens vandaan?

En hart moet je toevoegen als je het aan katten voert voor de taurine maar er zit al wel orgaan in ;)
Ik heb 8 katten en zit eigenlijk met dezelfde vraag,hoe krijg ik het voor elkaar ze hun eigen deel hart te voeren :-[
Door pearlsofpassion
Waarom willen jullie nog 10% hart toevoegen als er al hart van de fazant in zit?  ???
Het is niet omdat de leverancier dat aanraadt, dat je dat maar zomaar moet opvolgen zonder zelf na te denken.
Meer dan 10% hart voeren, lijkt me erg onverstandig.
Ik zou gewoon vragen wat de samenstelling is, en dan zelf uitmaken wat daar nog bij moet om mooie percentage's te krijgen. En als je niet wil gaan rekenen, maar gewoon kvv wil voeren, voer dan kvv van een betrouwbare producten en een complete kvv.  Geen incomplete mix zoals deze want in dat geval moet je gewoon zelf uitrekenen wat je moet toevoegen.
Door AnnemiekevD
Dat is een goed punt!
Je wil ook niet teveel hart voeren :-\
Ik heb al een bestelling gedaan, ik wissel graag veel kvv's af.

Ik zie net dat de smaken die ik besteld heb alleen hart en lever bevat (sommige met long of maag)en geen nier.
Dus eigenlijk moet ik dan nier toevoegen toch?! Word wel ingewikkeld zo...
Laatst gewijzigd door AnnemiekevD op di 09 dec 2014, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pearlsofpassion
Als je er in je andere kvv's voldoende nier zit, is het niet noodzakelijk om nier bij te voeren.  Als het een beetje aanwezig is in je menu is dat goed.
Ik denk dat je beter spier toevoegt dan hart aan deze mix, maar zonder de precieze samenstelling te weten, kan ik dat niet met zekerheid zeggen.
Met incomplete mixen werken is inderdaad heel ingewikkeld...
Door Thea
Ik had daar al over gebeld.
Volgens Ton zit er wel nier in. Alleen vogels hebben natuurlijk maar erg weinig nier ;)
De samenstelling op de site schijnt niet helemaal compleet te zijn.
Maar hij zei tegen mij dat er zoveel mogelijk de verhoudingen van het hele dier word aangehouden.
Van grote dieren kunnen ze niet alle botten natuurlijk gebruiken.
En ja hart word aangeraden omdat er vaak word gezegd dat katten iets meer hart nodig hebben dan honden. ;)
De hartjes worden hier het eerste gegeten dus als ik eten geef dan eet ieder gelijk zijn hartje op. Ze hebben hier 2 bakjes.
Door pearlsofpassion
Goh, het is een beetje overroepen dat er zoveel taurine in hart zou zitten.
In kippennek zit vb al meer dan in runderhart...

Katten hebben ook van lever en andere organen wat meer nodig dan honden omdat ze geen pens krijgen en omdat de organen in verhouding iets groter zijn in kleine dieren.
Maar goed, iets meer hart dan in een hondenmenu is niet geheel onlogisch, maar geen 10% he!  ;)
Door kiara
Nou ik snap er nu niks meer van, geloof toch dat het voor mij dan beter is om compleet te voeren
Door Ruisje
kiara schreef: Nou ik snap er nu niks meer van, geloof toch dat het voor mij dan beter is om compleet te voeren
Een van de redenen waarom ik zelf ben gaan samenstellen! Ik stond 's avonds veel langer in de keuken om de kvv's aan te vullen dan, als ik die tijd optel, nu eens in 4 weken bezig ben 10 kilo compleet te maken. ;)

Het is bij die mixen gewoon te onduidelijk wat er wel en niet inzit en hoeveel.

Maar ik heb toch even op de site gespiekt en zie dat ze bijvoorbeeld bij de gans complete dieren in de mixen verwerken. Dan zou ik daar dus niks aan toevoegen, ook geen hart!
Door AnnemiekevD
Een heel dier is gewoon compleet lijkt me ja. En als ze de verhoudingen van een prooi aanhouden is dat toch ook de juiste verhouding? Waarom er dan 10% hart bij moet? ???
Door kiara
Je heb helemaal gelijk kwa zelf samenstellen alleen ik kan dat niet meer door mijn gezondheid, heb het wel gedaan, dus dan blijft er weinig anders over dan compleet te voeren, en dan maar hopen dat het compleet is, maar ja dat moet je dan maar geloven anders word je zelf gek
Door Ruisje
AnnemiekevD schreef: Een heel dier is gewoon compleet lijkt me ja. En als ze de verhoudingen van een prooi aanhouden is dat toch ook de juiste verhouding? Waarom er dan 10% hart bij moet? ???
Misschien hebben ze wel de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. ;) Ze weten dat taurine belangrijk voor katten is, maar weten blijkbaar niet wat taurine is en waar het allemaal inzit. En omdat bijna iedereen wel weet dat er taurine in hart zit, roepen ze dat na.
Bij gemalen voeding is er volgens mij wel wat taurineverlies en als mensen dooivocht weggooien ipv in de bak door het eten doen ook, maar of dat zo veel is?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door