Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne in Zweden
bincie schreef: Ja we hadden het nu gedaan omdat Rossi gister bloed bij de ontlasting had.
Wellicht van teveel bot in tinlo.
Ook was zijn ontlasting erg enorm hard gisteren.
Dus vandaar dat we deze tip toch hebben opgevolgd.
Jammer dat ze het spiervlees laten liggen tussen de tinlo.
Ik snij het echt heel klein. Zal vandaag proberen gewoon wat stukjes te geven.
Was het bloed helderrood? In dat geval gaat het waarschijnlijk om een gesprongen adertje door het persen, wat inderdaad kan gebeuren als de ontlasting te hard is. Is Tinlo het enige wat ze lusten? Anders zou je eens een rolletje andere kvv kunnen proberen, met een lager botgehalte.
Door bincie
Ja het was helder rood.
Dit was zaterdag ook het geval maar toen was het niet zoveel als gisteren.
Ik schrok me wel kapot hoor en heb meteen de dierenarts gebeld.
Die zei zonnebloem olie erdoor of die psyllium vezels.
Maar hier zeiden ze spiervlees dus daar heb ik voor gekozen.
Ik heb wel bibi in huis maar geen konijn en dat beginnen ze van Tinlo net lekker te vinden. Althans dat is vooralsnog het enige wat Vito wil eten lijkt het op.
Vito was overigens fiks aan de diarree door de gourmet. die krijgt ie niet meer hoor. Hij ging een paar dagen geleden gewoo kokhalzen ervan. Lees maar even in dingend hulp nodig.
Die dag had ik toch lichtelijk een paniek aanval omdat ie niks gegeten had.
Verder heb ik de wild versie van bandit in huis en de katmix.
Ook parelhoen maar ik zag later dat het voor hond was. Zitten best grote stukken van alles in dus daar wacht ik even mee.
Ik ben toch geneigt nog steeds konijn te geven. Ze vissen het er allebei uit.
Rossi moest van de week overgeven (heb ik ook geschreven) na het eten van de wild van bandit. Dat was de 1e keer. Het kwam er onverteerd uit.
Moet ik anders ff naar de winkel rijden om konijn van Bibi te halen? als dat al bestaat. Dat weet ik eigenlijk niet. Ga het even op zoeken.
De natuurmix van tinlo was geen succes van de week.
Heb wel ook eend in huis van tinlo en cattery. Eigenlijk alles van tinlo heb ik wel.
Heb ook eend geprobeerd te geven dat was van carnivoer maar moeten ze ook niet :(
Laatst gewijzigd door bincie op wo 27 nov 2013, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bincie
Er bestaat dus geen konijn van bibi.
Jammer. Iemand een idee voor een ander merk met een lager botgehalte met konijn?
Dan nog maar hopen dat de winkel het ook in het assortiment heeft….
Zo niet hoor ik graag tips of jullie wel een winkel weten. Ik woon vrij centraal en ook al moet ik een uur rijden om het te halen maakt me helemaal niks uit.
Ik woon in Kortenhoef vlakbij Hilversum.
Ik ben eerlijk gezegd nog onvoldoende op de hoogte van botgehalte in verschillende merken.
Normaal gesproken haal ik het altijd hier http://www.prooidier.nl
Door cath
de natuurmix van tinlo vinden ze hier ook niet lekker, konijn en cattery is de favoriet,
carnivoer vinden ze niet lekker. zéker niet de vismix, lam kan ik nog geven maar eten ze met lange tanden op.
er zit idd veel bot in die mixen van tinlo, ik merk het hier ook op bij hun ontlasting!  heel licht van kleur als ik die mixen geef, en ik geef er dan nog extra spiervlees bij, maar toch is die ontlasting licht van kleur, en droog..Als ik zelfgemaakte kvv geeft zie je wel een verschil.

cath
Door bincie
Ja dat merk ik hier dus ook.
Soms zit er wit bij.
Ik had gisteren handschoenen aan gedaan want ik wilde weten of het ook van binnen zat.
Kon het zo doorbreken en het kraakte gewoon  ??? Sorry niet heel smakelijk allemaal wat ik nu zit te schrijven  8)
Maar wil het wel weten. het is inderdaad keihard.
Wat kan ik nu het beste wel even geven dan? want Ros heeft ook sinds gister geen ontlasting gehad en ik vermoed dat hij wel degene is ie vanmorgen heeft gespuugd aangezien Vito niet zoveel had gegeten en ik op basis van de hoeveelheid spuug toch Rossi verdenk.
Oh ja kippenlevers heb ik ook nog in de vriezer. Maar kans is groot dat ie dat niet eet. Hij is duidelijk niet van de kip…
Laatst gewijzigd door bincie op wo 27 nov 2013, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door cath
je mag natuurlijk niet teveel orgaan geven, maar als je een beetje bij de konijn tinlo voegt zal dat wel zo, geen kwaad kunnen.
of een beetje vette vis bijgeven zalm, of sardientjes als hij dat lust tenminste!  of een eitje geklutst rauw

heb ook al veel "onderzoek" gedaan, die lichte  exemplaren kan je zo verpulveren, ik weet niet of het echt kwaad kan ,
als het niet áltijd is.
in het begin dacht ik hier ook, wáár ben ik aan begonnen, diarree, met de nodige vervelende gevolgen,
staart vol overal rondgesmeerd, dan een andere  overgeven, overgeven. Ben ook wel dikwijls in paniek geweest, dan ook nig eens ontstoken tandvlees.
maar nu sinds ze vlees eten is het echt goed,  ik ben begonnen met vlees door die diarree, overgeef toestanden, ben beginnrn opzoeken wat ik alrmaal kon doen en zo ben op forums terecht gekomen, ik gaf rc, ik dacht "het beste" zoals veel mensen nog denken,, ik weet nu wel beter, vlees moet gewoon, en ze genieten er dan ook van. Als je jong begint gaat het zóveel makkelijker.
weet niet meer hoe oud je katten zijn.

cath
Door bincie
Allebei mijn katten zijn 5 jaar.
We hebben ze dit jaar overgenomen van iemand.
De fokker heeft ze destijds groot gebracht met carnibest.
Maar de vorige eigenaar is op brokken overgestapt helaas.
Maar ik heb net even met prooidier gebeld in Hilversum en dit was dus eigenlijk de reden waarom zij die vezels had aangeraden.
Ze hoort heel vaak dat bij de kant en klaar producten en niet alleen van tinlo honden en katten moeilijk kunnen ontlasten.
In de natuur krijgen ze vezels normaal via vacht en haartjes binnen.
Ze adviseert nu even te kijken of het wil lukken met bandit all animal.
Daar hoort ze minder klachten over. Ook over de wild versie.
Ze zegt zelf dat ze geen voedingsdeskundige is maar een ervaring deskundige.
Zalmolie is ook niet een optie zei ze.
En anders adviseerde ze me een holistische dierenarts te bellen in Otterloo.
Schijnt nogal bekend te zijn.
Ik ga zo even kijken of ik die smaak heb van bandit en anders rij ik er even heen.
Orgaan hebben ze hier nog niet gehad. Dit zal dan nu de 1e keer worden….ben benieuwd.
Vis is Rossi weer niet zo kapot van.
Het blijft zoeken en uitvinden inderdaad  ::)
Maar ik ben niet meer van plan op te geven!!!!  8)
Laatst gewijzigd door bincie op wo 27 nov 2013, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door cath
dat is interessant om te weten, van de haartjes en vacht, dat wist ik ook nog niet!
bandit zal ik in België niet vinden vrees ik!
het is misschien ook zo dat niet álle katten er last van hebben, want er zijn genoeg katten die alleen vb carnibest eten of id.
ik probeer het zo te houden, maar je leert toch wel, regelmatig iets bij van andere mensen en dat vind ik wel leuk,
want we willen toch het beste voor ze!

cath
Door bincie
Hmm ik weet niet zeker of all animal wel van bandit is.
Maar in elk geval bedoelde ze wel all animal.
Denk dat ik het zo maar eens even ga halen.
Wie niet waagt wie niet wint. kan aan alle dieren worden gegeven. Fretten katten en honden…
Door spikkel
Bandit is erg goed, is er een poelier in  de buurt bij jou. Je zou kunnen overwegen om eendenvlees te kopen, of een kwartel, je kunt eenvoudig het vlees eraf halen, het bot dus niet voeren omdat je ook kvv geeft, hier zit al bot in. Ik zou de Tinlo laten staan.
All animall is een merk, een goed merk, maar niet alle katten houden ervan omdat hele dieren worden gebruikt, dus ook de darmen. De katten van mij lusten absoluut de konijn hiervan niet.
Weleens nagedacht over een handmaler. Je kunt dan zelf malen, veel katten vinden dit lekkerder.
Door bincie
Ik heb nu de konijn van all animaal gehaald.
Er staat hier op zaterdag altijd een poelier kraam.
Ik kom net terug uit Hilversum en diezelfde poelier zit in Hilversum.
Ik heb ook wat zalmolie mee genomen voor Rossi zijn ontlasting van bandit.
Geen idee of ik die all animal vanavond volledig gesneden en ontdooit kan hebben.
Ik hoop het, en ik hoop dat ze het ook eten.
Anders toch maar wild geven voor Rossi?
Vito maak ik me nog niet zoveel zorgen om, die kan wel wat bod gebruiken gezien zijn ontlasting.
Wellicht moet ik die all animal eerst mengen met tinlo konijn?
Ze zei wel inderdaad dat het het hele dier is, dus ook de vezels van de vacht en haartjes.
Ik heb eendevlees geprobeerd te geven van carnivoer.
Ik heb er ook nog 1 liggen van tinlo. Maar ja dat zal hetzelfde verhaal zijn.
Bijna heb ik de neiging om Ros wat commercieel blikvoer te geven voor die ontlasting. Maar ja of dat nu zo handig is?
Hij ligt er nu ook maar een beetje bij en ik kan merken dat ie er wel last van heeft.
Ik geef heel veel vocht in de vorm van bouillon bij zijn eten.

Inderdaad zit ik te denken aan zelf malen. Maar mijn geld is nu echt even op voor de beide.
Ik heb in anderhalve week denk ik zeker 200 euro aan ze uitgegeven :-[
Want ik had ook nog een erg leuk katten bed/huis gezien op zooplus.
Het meeste geld is in het eten gaan zitten maar ik moet ook zoveel weg gooien omdat we nog aan het proberen en af tasten zijn.
Ik woon naast een klein centrum hier. De appie zit hier en de jumbo. Ook een slager.
Zou ik daar nog iets kunnen halen van kwartel?
Kwartel is toch ook gevogelte?
Heb ook nog parelhoen van all animal.
Voorraad vlees heb ik voldoende. Ook nog haaksbarf liggen van de vorige keer. Maar moet ik eerst kijken of dat nog goed is.
Dat is de rund versie en ik weet nog dat die vorige keer ontzettend smerig stonk. Dat viel mij op en de katten hoefden het toen niet.
Alleen de dame van de winkel zegt dat ik met haaksbarf hetzelfde effect zal hebben.
Pffff….moeilijk hoor dit….
Laatst gewijzigd door bincie op wo 27 nov 2013, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bincie
Ik ga zo eerst dat kippenlevertje maar eens proberen?
Moet ik dan even wachten tot ie aan geeft dat ie honger heeft?
Want nu ziet het er niet uit dat ie honger heeft.
Vito heeft trouwens gegeten voordat ik weg ging om vlees te halen.
Ook tinlo konijn.
Door bincie
Hij heeft nu stukjes kippenlever gegeten.
Helaas laat ie de rest staan.
Ik had 1 levertje in kleine stukjes gesneden met een beetje zalmolie erover.
Door cath
das toch al een goed begin he. :) geef ik ook, rundslever vinden ze minder lekker.
ik vind het vlees ook héél duur, ik koop ook gewoon bij de slager enzo, probeer wel de aanbiedingen te kopen.
ik heb bandit opgezocht, en is héél duur vind ik 85 euro voor 18 × 300gr! en als ze het dan nog opeten ok, maar als je vdel moet weggooien, zie ik dat eht niet zitten.
ik heb 4 katten, duur genoeg als jet mij vraagt.
zelf malen doe ik wel regelmatig,  maar is ook nog altijd duur, maar ok ik kies er voor dus!
cath ;)
Door Anne in Zweden
Konijn is bij veel katten favoriet. Kun je van iemand een konijnkarkasje lenen en dat eens voor ze neerleggen, in stukjes geknipt desnoods? De ribjes van zo'n karkasje zijn heel goed te knagen, en als er nog een lekkere lap vlees aan hangt, is de kans groot dat ze het zomaar opsmikkelen. Dan heb je een mooi vleesbotje met flink wat vlees eraan, waardoor de ontlasting ook beter wordt.

Als Tinlo goed wordt gegeten maar te veel bot bevat, zou je ook wat konijnenvlees klein kunnen snijden of malen en dat erdoor doen. Goed mengen. Daarmee haal je het botpercentage van de Tinlo ook wat omlaag.

Sorry als je die truc al had geprobeerd, maar ik zie door de bomen het bos niet meer zo goed in dit topic. :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door