Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Wat versta jij onder 'vele malen' ontdooien Senta?

Ik ontdooi 1 keer (een beetje) om te malen. En dan natuurlijk nog eens zodat ze het kunnen opeten.
Volgens jou gaat er dus tijdens dat 1 keer klein beetje ontdooien zoveel verloren dat het vlees niet meer geschikt is om te geven aan de katten?

Kvv is trouwens geen goed alternatief voor mij. Er zit teveel bot in (zowel degomeat als carnibest) voor mijn poes.
Wat een kolder allemaal. Een merk er van beschuldigen dat jouw kat ziek is geworden van ontdooit vlees vind ik erg voorbarig en is ook  (volgens mij) nooit aan te tonen. 
Daarnaast.. je kunt nog zo overtuigt zijn van je eigen verhaal...ik vraag me af waarom je nog geen eigen veestapel hebt. Voor kvv merken word het  vlees wel eens een extra keer ontdooit. Met barf producten gebeurd het natuurlijk ook wel eens. Je kunt je argumentatie alleen recht praten door zelf te slachten. En niet met 'het word bevroren aangeleverd'.

Je hebt vast ook wel een reusachtige groenten tuin, want groentes bewaard in rijpingscellen en met het vliegtuig ingevlogen zullen vast volgens jou ook allerlei broodnodige enzymen missen waardoor je op den duur een enge ziekte ontwikkelt.

Beste Senta, kom nu eens met het hele verhaal op tafel, blijf niet vaag. Welke broodnodige sroffen verwdwijnen er zoal door meerdere keren invriezen?? Maak het eens concreet dan kunnen we nog eens leren.
Kun je het niet, hou dan op met mensen beschuldigen!!
Je kunt een kvv leverancier niet de schuld geven van ziekten veroorzaakt door erfelijke stoornissen. Dat een leverancier onhygiënisch met rauw vleesvoeding werkt is niet de oorzaak dat jouw kat deze ziekten kreeg!

Wat betreft het ontdooi- en opnieuw invriesverhaal... Ik denk niet dat iemand hier VELE malen ontdooit en weer invriest! In meeste gevallen slechts éénmaal of zelfs maar halfontdooid. Tel daar 1,5 x bij op door vleesverwerkers met supersnelvriezers en dan komen we op 2,5 keer.
Ontdooien en opnieuw invriezen kan voornamelijk ten koste gaan van de malsheid. En als er voedingsstoffen verloren zouden gaan, blijven er nog steeds meer over dan in menig brokje!
*Dorothea* schreef: O dat is wel heel bijzonder voor een hond die je op volwassen leeftijd hebt gekregen.
Of heeft hij z'n hele leven dat gevaarlijke voer gehad?
Dat was een grapje, omdat ik inmiddels dat geroep in de ruimte van Senta ook wel een beetje zat begin te worden.

De werkelijke redenen dat Oscar HD heeft ontwikkeld zal zitten in erfelijkheid en slechte opfok: (gebrek aan) beweging, (gebrek aan) fatsoenlijke voeding. Aangezien we nauwelijks iets weten van alles voor 8 maanden oud, hebben we geen flets idee. Vanaf 8 maand heeft hij op smuldier gestaan en vanaf goed een jaar op kvv's met bot als calciumbron en daarna al snel barf.
Senta schreef: Hij is opgegroeid met zeer slechte voeding, heeft niet de voeding binnen gekregen die een (opgroeiend) dier zo nodig heeft........
Hallo Senta,

Begrijp ik het goed dat hartkwalen veroorzaakt worden door zeer slechte voeding?
Ik ben ooit een super lieve poes van 1.5 jaar jong verloren aan een hartkwaal. Zij stond ook op rauwe voeding.
Dat zet me toch aan het denken, moet ik haar doodsoorzaak nu in de voeding gaan zoeken?

Groetjes Linda
Door Martine-Tom
Zaniematsu schreef: Hallo Senta,

Begrijp ik het goed dat hartkwalen veroorzaakt worden door zeer slechte voeding?
Ik ben ooit een super lieve poes van 1.5 jaar jong verloren aan een hartkwaal. Zij stond ook op rauwe voeding.
Dat zet me toch aan het denken, moet ik haar doodsoorzaak nu in de voeding gaan zoeken?

Groetjes Linda
Kijk dat bedoel ik nou.
Senta, je roept van alles zonder het te kunnen bewijzen en maakt mensen ongerust!

@Linda, als je nou heel erg eenzijdig gevoerd hebt, of een incomplete brok of blikvoeding misschien maar anders zou ik me er niet gek door laten maken. Ja vlees verminderd in kwaliteit en ja er zullen vast meer bacterien in herontdooit vlees zitten, maar onthoud dat katten en honden anders zijn dan mensen, die kunnen veel meer hebben.
Martine-Tom schreef: Kijk dat bedoel ik nou.
Senta, je roept van alles zonder het te kunnen bewijzen en maakt mensen ongerust!

@Linda, als je nou heel erg eenzijdig gevoerd hebt, of een incomplete brok of blikvoeding misschien maar anders zou ik me er niet gek door laten maken. Ja vlees verminderd in kwaliteit en ja er zullen vast meer bacterien in herontdooit vlees zitten, maar onthoud dat katten en honden anders zijn dan mensen, die kunnen veel meer hebben.
Ik voerde niet eenzijdig. Ze at van alles, spier, bot en orgaan, zoveel mogelijk volgens de adviezen van dit forum destijds. Ik kan me herinneren dat het destijds nog ter discussie kwam om katten wel of niet een plopje groenten te geven op zijn tijd. Al mijn katten kregen globaal dezelfde voeding te eten. Het was toen al niet anders dan nu : De ene kat vind dit niet lekker en de andere kat weer een ander diersoort. Geen van mijn andere katten hebben hartkwalen ontwikkeld en zijn nog in leven.
Door Martine-Tom
Zaniematsu schreef: Ik voerde niet eenzijdig. Ze at van alles, spier, bot en orgaan, zoveel mogelijk volgens de adviezen van dit forum destijds. Ik kan me herinneren dat het destijds nog ter discussie kwam om katten wel of niet een plopje groenten te geven op zijn tijd. Al mijn katten kregen globaal dezelfde voeding te eten. Het was toen al niet anders dan nu : De ene kat vind dit niet lekker en de andere kat weer een ander diersoort. Geen van mijn andere katten hebben hartkwalen ontwikkeld en zijn nog in leven.
Dan heb je het prima gedaan :-*
En hou je vast aan je laatste zin, als het werkelijk waar zo erg dramatisch schadelijk zou zijn zou je er meer hebben die ernstig ziek zijn.
Zaniematsu schreef: Ik voerde niet eenzijdig. Ze at van alles, spier, bot en orgaan, zoveel mogelijk volgens de adviezen van dit forum destijds. Ik kan me herinneren dat het destijds nog ter discussie kwam om katten wel of niet een plopje groenten te geven op zijn tijd. Al mijn katten kregen globaal dezelfde voeding te eten. Het was toen al niet anders dan nu : De ene kat vind dit niet lekker en de andere kat weer een ander diersoort. Geen van mijn andere katten hebben hartkwalen ontwikkeld en zijn nog in leven.
Ik denk dat je vooral niet uit het oog moet verliezen dat Senta geen deskundige is op dit gebied. Ze heeft zelf bepaalde ervaringen opgedaan en extrapoleert die naar de rest van de barfgemeenschap, zonder haar beweringen wetenschappelijk te kunnen onderbouwen. Hou dat in je achterhoofd bij de beweringen die ze doet.
Voedingsgerelateerde hartkwalen bij katten kwamen vroeger voor toen de commerciële voerfabrikanten nog geen taurine toevoegden. In rauw vlees zit genoeg taurine!
Je kat is erg jong overleden aan een hartkwaal (welke) maar de kans is groot dat ze daarmee geboren was.
Door Martine-Tom
Ruisje schreef: Voedingsgerelateerde hartkwalen bij katten kwamen vroeger voor toen de commerciële voerfabrikanten nog geen taurine toevoegden. In rauw vlees zit genoeg taurine!Je kat is erg jong overleden aan een hartkwaal (welke) maar de kans is groot dat ze daarmee geboren was.
Klopt, vandaar de vraag naar afwisseling, niet elke diersoort is even taurinerijk, als je een goed barfmenu voert of voldoende kvv afwisselt is er niks aan de hand :)
Joh, er groeien massa's katten op, op supermarktbrok. Als katten niet behoorlijk stevig waren en dus wel wat kwaliteitsverlies konden hebben, dan zouden er nauwelijks nog katten zijn in Nederland.

Ik vind het wel opvallend dat mijn katten er veel beter uitzien dan katten met een vergelijkbare achtergrond. De vacht van mijn katten is veel voller, veel glanzender en voelt veel zachter aan, ik kam de langharen gemiddeld 4x per jaar. En mijn katten zijn behoorlijk actief in vergelijking met de andere katten die ik ken, en ook heel vrolijk.
Ik ben helemaal niet netjes met ontdooien en gekoeld bewaren enzo, maar dat heeft nog nooit problemen opgeleverd.
Ik heb hier een kat van 1,5 jaar rondlopen die in haar hele leven geen 1 brok gegeten heeft.
Ze is opgegroeid op tinlo, darf, lotgering, carnibest en met 15 weken over op mijn eigen mixen en wat barf hapjes.
Laten mijn eigen mixen nou zeker al 2x half ontdooid zijn geweest, de 1e keer om de 10 kilo blokken in maalporties te verdelen en de 2e keer om ze te malen. Zal ik het nog erger maken, het is ook wel eens voorgekomen dat het bijna gemalen kon worden en we ineens weg moesten en dus alles weer in de vriezer geknikkerd werd. Op een andere dag werd het er dan weer uitgehaald, ontdooit om het alsnog te malen  8)
Nou is het niet ontdooid ontdooid, denk dat het voor 70% nog wel bevroren is, doet goed zeer aan de handen iig.
Maar ik ontdooi wel buiten de koelkast, heb maar een klein koelkastje daar gaan geen blokken van 10 kilo in  8)

Mijn kater is opgegroeid op brokjes maar kreeg op 1,5 jarige leeftijd al blaasgruis, met blaasgruis dieet bleef hij blaasontstekingen ontwikkelen. Nu staat hij bijna 2 jaar op vers en voornamelijk mijn eigen mixen en het lijkt een hele ander kat, geen last meer van blaasproblemen maar ook veel actiever en vrolijker en dat met mijn mixen die zeker 2 keer half ontdooid worden en terug ingevroren  8)

Zolang er geen wetenschappelijk bewijs is ga ik op deze manier verder.
Ik probeer alles zoveel mogelijk bevroren te bewerken maar helaas dat gaat niet, dat trekt de molen ook echt niet en zelf kauwen? Tsja hij is wel actiever in zijn doen en laten maar niet met kauwen dan istie lui 8)
KVV voer ik liever niet, dan moet ik de fabrikant maar vertrouwen op wat die beweren. Zie het liever zelf met mijn eigen ogen.
lachnat schreef:

Zolang er geen wetenschappelijk bewijs is ga ik op deze manier verder.
Wetenschappelijk bewijs? :-\

Goh ha jij ons nu eindelijk vertellen dat er ook wetenschappelijk bewijs is dat vers beter is dan barf? Volgens mij zijn wij hier namelijk al jaren naar op zoek :biggrin2:
Lelie schreef: Wat versta jij onder 'vele malen' ontdooien Senta?
Vlees wat wij kopen is al minimaal 2 keer ontdooid. Vervolgens gaat het door het hele land met ongekoeld transport, derde keer. Moet het thuis ook weer ontdooid worden want het moet verwerkt worden volgens sommigen, 4e keer.
Vervolgens wordt het weer uit de vriezer gehaald, 5e keer.

Ja dan moet je je toch wel op het achterhoofd gaan krabben, of niet.

Maar ik ben een beetje klaar met deze discussie, ieder moet doen waar die zich goed bij voelt, als je dieren het er goed op doen (kuch) dan vooral zo doorgaan en niet miepen als het misgaat of al flink aan het misgaan is.

Ik heb het momenteel erg druk met beantwoorden van mailtjes van mensen die hier niet meer durven te reageren, maar wel tegen hetzelfde vraagstuk aanlopen of problemen dr mee hebben, dat trekt meer mijn aandacht dan het geblaat in de ruimte hier.
Senta, volgens mij ben jij het die blaat in de ruimte! Ernstige (aangeboren) ziekten (w.o. een hartkwaal) worden zonder bewijs in verband gebracht met het ontdooien en opnieuw invriezen van vlees.
Sorry, maar je hebt in deze discussie alle realiteitszin verloren!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door