Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
cath schreef: Een vraagje, malen jullie vlees dat ontdooid is? En wordt het daarna terug ingevroren?
Het is zo ongeveer half tot 3/4e ontdooit als ik het maal en daarna vries ik het idd weer terug in.
Hier kan ik het spiervlees en de organen zeg maar voor 70 procent bevroren door de maler doen. Het karkas moet meer ontdooien ik denk ongeveer 50-50. Anders krijg ik het niet in stukken gesneden.

Tegen dat ik alles heb gemixt en in porties gedaan denk ik dat alles ongeveer half bevroren is. En dan vries ik het weer in.
Lelie schreef: Ik had nog een vraagje, ik vind soms hagelbolletje terug in hun kommen. Kan dat eigenlijk kwaad als ze die dingen mee opeten. Want de kater eet zo snel z'n vlees op dat het me niet zou verbazen dat er soms zo'n bolletje meeglipt naar binnen.
Zoals Martine zegt.
Je kunt het voordat je je zelfgemalen prakkie voert ook even goed met een vork er doorheen gaan om te zien of er hagel in zit zodat je deze er eventueel uit kunt halen.
Door cath
Kan dat dan geen kwaad  het bijna ontdooide vlees terug invriezen?
Voor menselijke consumptie mag dat in ieder geval niet! Voor katten en honden dan wel??
Ik zou het niet durven eigenlijk  :)
Door Martine-Tom
Ja er gaat kwaliteit verloren, maar zelfs voor mensen gebeurd het hoor, het kan beter maar hier op BP lopen er heel wat honden en katten rond die vlees eten wat op die manier verwerkt is en die vallen nog steeds niet met bosjes om  ;)
In de meest ideale situatie hebben we allemaal eigen vee wat we zelf slachten en gelijk verwerken, maar zo is het nou eenmaal niet.
Werk hygiënisch en zo snel mogelijk, vries het daarna per portie in zodat je niet nog een keer hoeft in te vriezen en ontdooien en dan doe je het prima.

KVV is lastiger omdat je daarbij gewoon niet weet wat er al mee gebeurd is, dus dan maal ik altijd nog liever zelf.
En zelfs als je barft met een kat of kleine hond zal je moeten portioneren en daarvoor minimaal deels moeten ontdooien  ;)
Sorry ik zie nu je berichten pas en ze waren al vanaf 17 september zie ik :-[

Ik maal zelf en vind het enorm zwaar. Ik probeer het vlees niet al te veel te laten ontdooien zodat het dan juist makkelijker door de messen gaat.
Het nadeel is dat het metaal van de gietijzeren handmolen erg koud wordt. Dit is niet lekker in de hand maar ook niet fijn voor het materiaal dat dan kwetsbaarder wordt.

Sinds een maand of 2 ben ik bezig om ze karkassen, nekken en hompen vlees aan te bieden.
Dat gaat moeizaam, maar steeds beter!! IK moet het nog meerdere malen in smeren met vies stinkend blikvoer, maar goed..... dan eten de meeste het dus wel.
Sommige eten het ook zonder deze troep. Het ligt er ook aan wat ik ze aanbiedt. Konijn vinden 4 van de 5 erg lekker!!
De zgn puntkarkasjes, de borststukjes hoef ik bijna niet voor te bewerken. Ik knip deze in stukken en ze knagen het zowaar op!! Alleen het wervelgedeelte moet ik bewerken met een bijltje.

Ik ben dus blij dat ik mijn (pas nieuw gekochte) handmolen in de kast kan laten liggen. Alleen voor noodgevallen, zal ik hem nog gebruiken. Als ik bijvoorbeeld iets heb dat ze echt niet kunnen eten omdat het te groot van stuk is. Ik kan me voorstellen dat dit met parelhoen- en fazantkarkas het geval is. Eendkarkas probeer ik niet meer want die was wel heel erg groot!

Super dat jouw katten je zelf gemaakte KVV zo lekker vinden!!

Wat de hagel betreft kom ik die ook vaak tegen op de bordjes van de katten. Ze zitten in het wild. Ik vraag me ook af of dit kwaad kan.
Lood lijkt me toch niet echt gezond voor onze viervoeters. Ik heb me laten vertellen dat lood in Nederland niet meer gebruikt mag worden.
Maar wie zegt waar het wild geschoten is? Al komt het er van achteren weer uit..... kan het dan geen schadelijke stoffen achter laten tijdens het verteringsproces?

Groetjes Linda
Door cath
Ja, ik twijfel, er niet aan dat het voor mensen  is gebeurd,het zou niet mogen maar ja....
En het is ook zo dat als je zelf maalt je tenminste weet wat er in zit. ik probeer het wel zoveel mogelijk te doen. maar ze krijgen toch wel soms kvv.
Bij die kvv weet je inderdaad niet wat ze er allemaal  indraaien! en goedkoop is het ook niet echt hé.
Heb eens konijn van naturis gekocht, daar haalden ze hun neus voor op, is ook heel donker van kleur!
Tinlo konijn vinden ze wel lekker, maar zelf gemalen konijn is pas hemels!!
Mevrouw heeft na enkele keren proeven besloten dat de tweede mix puur vergif is. Ik heb gisteren koppig volgehouden de hele dag, maar het enige dat ze wilde was een paar brokjes natvoer die ik erdoor had gemengd in de hoop dat ze overstag ging gaan.

Vanmorgen kreeg ze de eerste (wild)mix weer en ze wist niet hoe snel ze dat naar binnen moest schrokken. Gigantische honger natuurlijk. Dus nu ga ik proberen de tweede mix langzaam onder de eerste te mengen, maar ze heeft een hele goeie neus dus ik vrees een beetje ervoor.

Het kan maar aan twee dingen liggen de parelhoen of het kalkoenvlees, ik vermoed het tweede.

In het ergste geval haal ik om de hoek wat carnibest rollen zodat ik kan afwisselen met de wildmix voor de nodige vitamientjes.

Vrouwen  ::) .
De eerste mix is:
karkas: fazant-wild konijn-zalm
spiervlees: paard-wild eend
organen: eend-lam-konijn-kip

De tweede is:
karkas: kip-parelhoen-zalm
spiervlees: rund-kalkoen
organen: eend-lam-konijn-kip
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door