Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door bordie
Caro2012 schreef: ok dan zal ik eens kijken naar die omega idd.
Hij vind voornamelijk de zalm en de sardientjes niet zo geweldig.
Bedankt weer voor jullie respons xx
Caro
gedroogde zalmhuid.....
Door Caro2012
Ja ik zou de hert en de sprot kunnen wisselen.
Hij is niet over enthousiast van sprot maar omdat het kleinere visjes waren had hij het aan het einde van de nacht vaak wel op.
Honger maakt rauwe bonen zoet waarschijnlijk :P
Reuze bedankt voor jullie meedenken.
Door Caro2012
Hallo mede barfgenoten,
Daar komt ze weer met een vraagje  ;D.

Hoe zit het eigenlijk met brokjes en barfen.
Ik weet zelf dat het een no no is en dat mocht je het dan toch wilt geven je 8 uur er tussen moet hanteren.
Zelf wil ik helemaal geen brok geven, maar man en nu ik ook verdenk onze muts ervan dat hij ergens bij knabbelt.
De buren die ik ken en kattenliefhebbers zijn heb ik verteld dat ze wero niks mogen geven, maar ja ik woon in de stad er wonen hier meer mensen die ik niet ken.
De buurkat wordt ook ergens bijgevoerd volgens de buurvrouw maar ze weet niet waar. ???
Maagzuur wordt door brok naar beneden gehaald en daardoor kan het vers vlees niet goed meer verteren .... toch?
Mijn vraag aan jullie ... en wat gebeurt er dan?
Hoe gaat dit bij jullie ik zal toch niet de enige zijn die hier tegen aan loopt?

Groetjz Caro
Er zijn hordes mensen die zich er niks van aantrekken en gewoon vers en brok door elkaar voeren. En met die dieren gaat het iha best. Kwestie van de soep en hoe heet, en ook de individuele verschillen tussen dieren.

Ik had hier ook buiten-de-deur-snackers, die hadden er ook weinig last van qua vertering (de vacht was een ander verhaal). Tegenwoordig blijft het pluiskoppenvolk gewoon in de tuin, probleem opgelost.
Door Caro2012
Nou dan ga ik me er ook niet al te sappig om maken  :biggrin2:
Kan nooit veel zijn anders zie ik dat vast wel aan dat hij te vet wordt.
Bedankt voor je reactie Mevroi Kruim. ;)
Fijn weekend alvast!!!
Door Starfish
hoi caro!
wat een gave foto!!

mijn kat is ook beginnend barfer en ik heb hier even meegelezen.. Leuk om te leen hoe het jou kat (en jou) vergaan is.

Ik ben nu ook bezig met alle ingrediënten verzamelen en een menu samen te stellen. In het begin zie je echt door de bomen het bos niet meer qua aanbod, maar uiteindelijk bestel je van alles wat en je laat je kat hier en daar wat van proeven en dan kom je er wel.

Koe had in het verleden wel eens kvv van carnibest, smuldier en lotgering gehad, maar als snel was dat geen succes meer. Ook blijkt dat veel duurder dan barf. Nog een voordeel van barf is: je ziet wat je voert, van kvv moet je van een etiket uitgaan.

Wat voor vleesbot geef jij je kat nu en hoe heb jij het opgebouwd?

Ik dacht dat mijn kat echt een watje was, met z'n " :( ík lust geen kuiken, want er zit pluis op en een snaveltje en ook nog pootjes". Na drie dagen liep ie te zeuren om een kuiken zodra hij de vriezerdeur hoorde en was hij in staat om een ontdooid kuiken in korte tijd op te smikkelen. Ik heb voor mijn kat in gedachten om met geplette kippennek verder te gaan, dan gewone kippennek, daarna kwartel (heel), kippenvleugels.. kipkarkas.. parelhoen.. fazant en dan konijn en haas

wat betreft spiervlees probeer ik bij kleine dieren te blijven, die een kat ook zelf zou kunnen vangen en ook vanwege o.a het vetpercentage. Mijn kat zou in he wild verhongerd zijn, want na 7 jaar oefenen heeft ie op wat spinnen en vliegen na, nog nooit wat gevangen... wel bijna..

Met organen ga ik het ook niet te gek maken, gewoon lever hart en niertjes liefst ook van kleine dieren (konijn, haas, kalkoen, kip..) maar anders evt. van een lam, geit of rund. Antilope, hert e.d hoeft voor mij niet zo. Wel probeer ik zoveel mogelijk verschillende eiwitbronnen per week aan te bieden, dat is natuurlijker en schijnt te helpen voorkomen evt. overgevoeligheid voor een bepaald eiwit (hoewel die kans met rauw voer kleiner is dan met brokken..)
Door Caro2012
Hey hoi Starfish,
Wat ontzettend leuk om te horen dat je Koe op barf over laat gaan.
Tis idd zo veel fijner om te herkennen wat je geeft en hi hi ja de kuikentjes zijn een succes he .... hier ook hoor ;)

Gewoon lekker proberen wat Koe lust zou ik zeggen.
Ik wilde ook liefst kleine dieren geven maar ben uiteindelijk omdat Wero geen wild lust behalve Hert en Duif, qua orgaan vlees bij rund, lam en kip beland. Ook omdat dat het geen was waar ik aan kon komen.

Vleesbot geef ik in kippennekken en kippenvleugels, eerst geplet en klein geknipt met een tuinschaar, maar nu gewoon zo. Ik merkte eigenlijk al snel dat hij het zo ook wel had. Gewoon af en toe even een kippennek zo proberen voor je hem plet en in stukken hakt. Ook lust hij duifjes maar ook hierbij het wild wil hij niet en dus ben ik bij deze variaties blijven steken.
Spiervlees geef ik paard, rund, lam, kip, kalkoen en hert. De wild variaties ontbreken uiteraard hier ook.

Meer variaties kon ik niet bemachtigen.
Omdat Wero geen vis en wild lust ben ik wel van plan er tussendoor wat KVV te gaan geven, want hij moet wel al zijn voedingsstoffen binnen krijgen. Wero at steeds 100% barf.

Misschien kan je bij een aantal barfers in je buurt wat verschillende soorten vlees bemachtigen, dan kun je eerst even kijken wat Koe lust. ;)
Ik ben reuze benieuwd hoe Koe het gaat doen op barf, voorkeuren hebben katten altijd maar ben er aardig zeker van dat het Koe ook gaat bevallen.
MOcht je ooit nou eens tegen iets aan lopen dat Koe niet lust, bij mij werkte het dan om er een half zakje natvoer uit de winkel over te doen, liefst met saus.

Wero's foto is wel heftig he, voor de rest is het een 50 kleuren grijs kat hoor, niks bijzonders. :P
Jouw foto is echt snoezig, Koe is een mooie kat. Net gelezen dat het een Noorse bos kat is... geweldig die vind ik zo mooi.
Hele fijne dag en geniet van Barfen want het is ontzettend leuk, voor baas en dier.  :D
Hartelijke groetjes en welkom bij de club.  ;)
Caro
Laatst gewijzigd door Caro2012 op do 23 mei 2013, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Starfish
Leuk om je reactie te lezen Caro en dankjewel voor je compliment over Koe.
Het is een recente foto waar hij er eerlijk gezegd niet op z'n best uitziet. Z'n hals was kaalgeschoren voor bloedafname, zijn billen en de helft van z'n staart zijn ook kaalgeschoren omdat ie geopereerd moest worden  :-\ Gelukkig is het allemaal niet voor niets geweest en is er weer bovenop gekomen, bovendien is hij nu in de rui en dat betekent dat de kale plekken straks weer onder een dikke vacht zitten. De kwaliteit van zijn vacht zal niet op en top zijn, dat zal volgend jaar wel weer het geval zijn  ;)

De stand tot nu toe:

hij heeft kippenvlees, hertenvlees, rundvlees, kippenhart, runderhart, fazantenvlees, zalmsnippers, kippenlever en kuikens gepoefd met succes. Hij is bezig met zijn laatste br*kjes opmaken (hij heeft nog een andere zak staan, maar die gaat naar iemand anders) Zo kan ik hem een en ander laten proeven, zien wat er in de smaak valt, inkopen doen terwijl zijn maag kan wennen aan het vlees wat hij voortaan zal gaan krijgen.

Botvlees is nog niet zo'n succes (heb nog steeds geen kippenekken kunnen krijgen dus ik moest beginnen met kippenvoorrug. Kuikens gaat super, al kan ik dat niet echt rekenen tot botvlees.

Nu kan ik al merken dat zijn ontlasting enorm verbeterd is. Op het dieetvoer van de dierenarts had Koe echt slappe ontlasting, echt flatsen. Nu zijn het stevige, bruine drolletjes.

Ik heb van Joel (mede-barfer) heel wat 'proefzakjes' gekregen, dus dat was echt super  :D

Hier ligt nu in de vriezer: kippenvlees, hertenvlees, zalmsnippers, rundvlees, kippenhart, runderhart, kuikens, fazantenpoot en kippenvoorrug.

Er komt nog bij: kwartel heel, kwartel karkas, kalkoenvlees, rundernier, kippennek, eendennek, sardientjes en konijnennier

Dan heb ik genoeg vlees en variatie voor 3 tot 4 maanden  ;)
Door Caro2012
Hey hoi Starfish
:D wow jou Koe is een niet kieskeurige eter, das echt heel erg fijn. TOP hoor!!
Je hebt ook lekker veel variatie.

Bot is altijd even wennen maar aangezien jouwe geen miezemouser is zal dat wel goed komen.
Eerst even plat slaan desnoods even in kleinere stukken knippen.
Wero keek naar de kippennekken, tikte er wat tegen aan ... zette grote ogen op en heeft eerst een tijd gewacht  :P misschien dacht hij dat die nek nog weg zou lopen hi hi. Later op de avond is hij er pas aan begon. Daarna was het geen probleem meer.
Tis ook wel even wat anders dan blik en brok... zouden wij ook gek van opkijken  ;D.
Voor Wero geld alles wat ik niet met de tuinschaar kan knippen is hem ook te gek, dat vond ik wel een goede tip ... al zijn er hier echte carnivoren die wel flinke botten weg werken. Mijne vind nekken en vleugeltjes wel gek genoeg, maar wie weet wat de toekomst brengt niet waar?

Ontlasting wordt echt een stuk beter he, vind ik ook en is volgens mij ook minder ergelijk voor de tuin liefhebber dan die zure ontlasting die ze anders hebben van blik en brok.
Afijn weer een baas en kat gelukkig, das altijd zo leuk om te horen.

Over dat Koe er niet zo best op de foto uitzag ... nou dan kan het wat worden als alles is aangegroeid en er weer tip top uitziet.  :D
Een prachtige foto nogmaals  ;)

We spreken elkaar vast nog meer hier op de barfplaats, veel barf plezier ;)
Groetjes Caro
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door