Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Volgens mij is fazant wel vrij hard, maar ik voer dat niet, dus weet niet zeker.

Molen schoonmaken doe ik als volgt:
Molen helemaal leegdraaien, Sien voorwas laten doen en dan van tafel en alle onderdelen los. Dan alle onderdelen in de gootsteen met harde koude straal water uit de kraan eerst afspoelen. Daarna maak ik een handwarm sopje met afwasmiddel en was de molen af, ook in de kleine richeltjes met borstel en sponsje. De borstel en het sponsje gaan dan in de vaatwasser en de molen op een theedoek om even uit te druppen. Met een andere theedoek droog ik alle losse onderdelen helemaal goed af 1 voor 1 en leg ze dan weer in de bewaarbak. Als de molen beetje stroef wordt, kan je na het afdrogen de onderdelen licht invetten met wat neutrale olie (slaolie bv) en daarna weer in de bewaarbak, eventueel ingepakt in grote stukken keukenrol.
Oei, dat zo'n molentje zo snel breekt zeg. Ik heb ook een Westmark 10. Als het wat moeilijker draait dan draai ik hem terug en dan gaat het vaak wel. Wist niet dat er een risico bestond dat hij doormidden zou breken.
Tis nog een hele kunst om een smakelijke KVV te maken.
Zelfs Kaatje de veelvraat vindt het maar zo-zo (al is fazant en vis niet favoriet hier)

Maar goed, we blijven proberen.
Wat ik dacht voor de kat van mijn vriendin... is het een idee om te proberen hoe het gaat als ik puur alleen spiervlees maal en dat mengen met de DARF wat de kat al krijgt en om zo is te kijken hoe het gaat qua obstipatie?
In theorie is het wel mogelijk dat er uiteindelijk te weinig orgaan in het totaal pakket zit. Aan de andere kant kan je zeker wel wat gemalen spiervlees toevoegen.
Of je moet hier eens een muffin komen halen. Iedere kat die mijn muffins tot nu toe heeft geproefd, vindt ze erg lekker, zelfs Ot zelf. Ik heb die overigens wel berekend op een gedeelte kuikens in het menu (toch wel 2 per week), maar Ot heeft snel een steen, dus er zit op zich niet heel veel bot in. Ik gebruik extreem bevleesde vleesbotten, zie de portioneren-handleiding op de voorpagina. De ledematen gaan altijd naar Sien en het lijf met vlees en filets er nog aan reken ik als vleesbot voor Ot. 2/3 deel vleesbot is zeker van zulke bevleesde botten en niet meer dan 1/3 deel ietsjes minder bevleesd (bv kiprugstukken van KB, nog steeds verre van kaal). Als het voor Dikkertje Dap te grof is (ik gebruik schijf van 12 mm), is de ontdooide muffin naar wens te hameren of door een apparaat te halen.
Thnx voor je aanbod :)
Probleem is alleen niet dat Poes vers niet lust, in tegendeel! Ze heeft veel liever vers dan brok. Maar als ze alleen maar vers zou krijgen kan ze dus niet meer poepen... Op half brok/half DARF gaat het qua ontlasting goed, maar we willen haar liever helemaal over op vers natuurlijk.
Maar ik begrijp dat Ot dus ook snel harde poep heeft?
Overigens wil de Poes wel een beetje kauwen (ze kauwt ook op stukjes gedroogd rundvlees), maar vlees ergens van af scheuren dat doet ze (nog) niet.
Irish schreef: Thnx voor je aanbod :)
Probleem is alleen niet dat Poes vers niet lust, in tegendeel! Ze heeft veel liever vers dan brok. Maar als ze alleen maar vers zou krijgen kan ze dus niet meer poepen... Op half brok/half DARF gaat het qua ontlasting goed, maar we willen haar liever helemaal over op vers natuurlijk.
Maar ik begrijp dat Ot dus ook snel harde poep heeft?
Overigens wil de Poes wel een beetje kauwen (ze kauwt ook op stukjes gedroogd rundvlees), maar vlees ergens van af scheuren dat doet ze (nog) niet.
Ot heeft ook heel snel harde drollen. Dan maakt ze kreungeluidjes op de bak en hoor ik iets heel hards vallen. En dan Ot zuchten ;D
Ik denk dat Ot minder kauwt (muv de kleine knaagdiertjes die ze wel knaagt), Ot heeft zelfs moeite met gedroogde runderrepen. Van die zachtere kip- en eendreepjes gaan er wel in (van Proline en die dingen die je bij de Intratuin kan halen), maar daar knaagt ze nog op alsof het een enorm stuk kauwgom is.
Ot heeft al gelukkig heel lang geen brok meer gegeten, dus ik weet niet meer zo goed of ze daar ook zulke stenen op had. Kvv is ook al weer een paar jaar geleden. Op een gegeven moment heb ik het basisrecept van Ots maalsel aangepast, omdat ik vond dat ze te vaak een steen had. Sindsdien heeft ze minder stenen en gebruik ik dus de extreem bevleesde vleesbotten.
Ik maak bij ieder nieuw maalsel een ander recept, maar het basisrecept is als volgt:

3 kilo maalsel
1,5 kilo vleesbotten (met extreem veel vlees eraan, zoals ik al uitgelegd heb)
600 gram orgaan: 240 gram levertjes, 200 gram hart en 160 gram maag (soms heb ik daarvan ook al een gedeelte niertjes bijgedaan)
900 gram (meestal een hele kilo) spiervlees: diersoort meestal net wat er in de vriezer ligt, soms 2 soorten gemengd

Kip-konijn-paard (6 diersoorten)
1,5 kilo vleesbot:
500 gram kiprugstukken, 500 gram konijnkarkas, 500 gram parelhoenkarkas
600 gram orgaan: 200 gram lamshart, 160 gram eendenmaag-konijnnier, 240 gram kiplever
900 gram spiervlees: 300 gram kipfilet, 600 gram paardenvlees

Ot vindt paard niet zo lekker, dus had ik dat gemengd met wat kipfilet. Ot lust ook geen wild, dus dat komt niet op het menu.
Per recept heb ik meestal 5-6 diersoorten. Een hele enkele keer maar 4 en een enkele keer 7.
Hoe je de muffins zelf maakt, kan je zien in de sticky maal-handleiding.

Dit is natuurlijk een voorbeeld. Pas het vooral aan aan eigen behoeftes, ook qua diersoorten, verhoudingen en percentages.
Ot eet 1 muffin als avondeten. Soms eet ze die niet helemaal op en krijgt ze een dag later de restjes, eventueel aangevuld met een muis. Als ontbijt eet Ot een kuikentje, muisje, kleuterratje, gerbil (alleen op zondag) of een gedeelte kwartel (Sien laat meestal maar minder dan de helft over voor Ot). Ot lust geen vissen. Heel soms, niet vaker dan 2x per jaar, eet ze een muizenhapje makreel uit blik uit het bakje van Sien.
Geregeld krijgt Ot een scheutje kattenmelk door haar muffin geroerd. Ze blijft nog steeds een lastige eter en met kattenmelk gaat het meestal wel naar binnen.
Soms krijgen ze een dikke hele kwartel om samen op te eten voor een hele dag. Die dingen zijn duur en ze blieven alleen kale, dus dat is niet zo vaak. Soms krijgt Ot een weekendrat, dat vindt ze wel lekker. Het gebeurt vaak na een langere periode van 2 dagen over 1 muffin doen dat ze dan een weekendrat ineens in 1 dag opeet ipv 2.
In principe 50% vleesbot, 20% orgaan en 30% spiervlees. In de praktijk niet, want mijn vleesbot is extreem bevleesd en zal het percentage vleesbot daardoor lager en spiervlees hoger komen te liggen. Ik heb dus wel ook een redelijk hoog percentage orgaan van 20, om zo laxerende werking meer te garanderen.
ik ben dan wel geen koekje, maar ik doe 12 muffins per keer (=/- 100 gram per muffin) en zodra die hard zijn gaat de volgende lading. Vlees bewaar ik dan in de koelkast tot dat het ingevroren kan worden.
en soms doe ik  behalve de muffins en als mijn kleine vriezer leeg is kleine hoopjes invriezen (gaat alleen op vlakke ondergrond)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door