Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MarjanR
Nou ik verbaas me ook hoe Teun z'n vacht zo veranderd is.
Ik maak me ook minder zorgen om eventueel blaas gruis (maar hij krijgt nog wel een plens water over z'n eten).
Hij vraagt trouwens wel om eten, maar hij krijgt echt voldoende. Anders wordt hij weer dikker.
En dat wil ik niet, dat is me al 1x gebeurd. Dat niet weer.
Ik heb wel gevonden dat als ik z'n eten in 2x geef dat hij dan minder snel om eten vraagt.
Hij krijgt dan nog wel 2x een klein hapje, maar dat is meer voor de vorm.

Sara zit nog steeds op de 50/50.
Ik weet niet wanneer ik daar vanaf stap.
Ze eet nog steeds niet geweldig, vind ik.
Maar ze is niet mager, ze is levendig en vraagt ook niet om eten.
Ja, tenzij ik ermee bezig ben. Dan zit ze heeeeeeeeeeel ongeduldig in de vensterbank te mekkeren.
Wel heel schetig, ze mag niet op het aanrecht maar dan kan ze zich echt niet houden en komt er 1 voetje op  8)

Ik zou graag hebben dat m'n oude sok ook aan de kvv zou willen.
Maar ja, die is eigenlijk al met pensioen. Daar moet je hem toch ook van laten genieten he?
Door Aradia
Mooi dat zijn vacht zo veranderd in positieve zin.

Misschien helpt het bij Sara als je om de dag of paar dagen 1 of 2 gram van het één minder en van het ander meer geeft.
Zo doe ik dat nu bij Cleo en zit nu op 60/40% en zak langzaam verder.
Cleo vraagt ook alleen om eten als ik er mee bezig ben.

;D Ik herken dat van de zondagmorgen als ze heel (on)geduldig naast mijn man zit, voor haar stukje ei.  ;D :biggrin2:

Torun (grijze) is 300 gram aangekomen  :o heeft wat teveel gehad denk ik en jaagt nu de anderen bij de bak weg als ie de kans krijgt.
Hij barft al.

Canim krijgt er nog wat blik door en die wil ik nu hele kleine fietseltjes (snippertjes) vers erbij doen, dat hij er aan went. Eendagskuiken gaat steeds sneller op.
Door *Yvje*
Nou, de eendagskuikens hier daar gebeurt nog niet veel mee, ik heb ze uit elkaar gescheurd en de buik open gehaald
dat vond Axl wel interessant en heeft wat van de smurrie gehad maar verder laten ze alles liggen, Izzy komt niet eens in de buurt !
Door mirdj
Die 2 van mij weigeren kuiken te eten. Ik heb het al op alle denkbare manieren aangeboden, maar ze trekken er gewoon hun neus voor op. Ik ga dus ook niet verder proberen om ze prooidieren of zo te geven. Ik heb het idee dat ze liever hun gemalen prak eten en dat wordt steeds grover dus ik hoop er ooit nog eens barf katten van te maken.
Door Limpy
Obi-wan heeft hier anderhalve week lang alleen maar kuikenhoofdjes gegeten voordat hij besloten had dat het toch wel lekker was en hij zn broertje of tante dat extra lijfje niet gunde...sindsdien eet hij ze met veel smaak op!
Ik knipte die kopjes eraf als ze nog bevroren waren, is het minst gore.
Ouwe limpy daarintegen doet niet aan dat "nieuwerwetse gedoe" van prooidieren; vlees eten: best hoor,mits niet herkenbaar in stukken  ;D
Door Aradia
Eerst bleven de pootjes en kopjes liggen, maar dat is inmiddels ook niet meer.
Canim heeft gisteren de eerste kleine stukjes kippenek en hart gegeten met kvv.
Hij heeft zijn kalkoenvlees laten liggen.

Cleo zit nu op 39 gram kvv en 13 gram blikvoer. (2x per dag)
Door *Yvje*
Hoeveel Kvv geven jullie je kat per dag eigenlijk ? Mijn katten eten namelijk bij lange na niet wat ze zouden
mogen hebben volgens de Carnibest richtlijn, ik denk dat de mijne maar rond de 120 gram per dag zitten,
misschien nog minder. Ik krijg er echt niet meer in gestopt hoor, en ze vragen ook niet vaak om voer dus
ze zullen wel niet zo veel honger ook hebben tussen door. Vroeg me dit dus even af want het verschilt namelijk
ook erg veel met bv Bandit, hier mogen ze nog minder van ...
Door mirdj
Hier krijgen ze 125 gr/dag terwijl ze volgens de richtlijnen 180 tot 200 gr zouden mogen. Ze willen ook niet meer want ze laten het rustig liggen. Het is gewoon per kat anders, het zijn niet voor niets richtlijnen ;) De ene kat is actiever dan de andere en leeftijd speelt ook een rol.
Door Aradia
Ik zit met de katers ongeveer op 120 gram per dag. En de poes 110 gram.
Ze doen het er goed op. Houd iedere week het gewicht bij.

Als ze 20 tot 30 gram meer krijgen, komen ze aan en dat is niet de bedoeling.
Ik heb gewoon een percentage per kg lichaamsgewicht genomen en niet gekeken naar de voorschriften.
Door *Yvje*
Axl doet het echt super goed, laat amper nog wat liggen, Izzy is nog steeds een beetje aan het klieren.
Ik moet het in hele kleine stukjes doen, gemengd met Gourmet patè, en als dat nog niet wil
laat ik het haar van mijn vingers af eten, om èen of andere reden voegt dat iets extra's toe ! ;D
Ze zit nu op zo'n 70/30 % Kvv en blik dus gaat wel beter, alleen laat ze altijd wat staan,
ik denk dat ze dus wel te weinig krijgt, ik zit niet op de 110 gram per dag bij haar. Ze is ook wel afgevallen.
Maar ik probeer haar dus te leren dat ze haar eten op moet eten wanneer het er staat want vaak na een uur of 2 gaat ze
dus staan miepen omdat ze dan wèl weet iets lust. Ik geef haar dan niks, ze moet immers wachten.
Ze krijgen hier nu 3 x per dag eten, moet ik Izzy dan toch maar 4 x per dag laten eten ?
Dan krijgt ze denk ik wel wat ze zou moeten hebben, ze lust het wel, dat is het punt niet maar ze wil
gewoon niet zo veel in èen keer,  het is niet veel vind ik maar goed, zij wel blijkbaar.
Wat vinden jullie ? En moet ik stoppen met haar voeren met de hand of maakt dit niks uit ?
Ik ben bang dat ze anders misschien verwend gaat worden .. al eet ze ook wel zelf hoor, maar das alleen
wanneer ze erg honger heeft.. tips, adviezen ?
Door Aradia
Ik zou haar niet uit de hand gaan voeren denk ik. Maar goed da's mijn mening.
Katten neigen soms wel naar dat ze meerdere keren per dag wat eten, maar hier kregen ze brokken ook maar 2x keer op een dag, dus dat houd ik nu ook aan.

Dus ik weet niet hoe je het voor het vers voeren deed? Daar moet je een beetje van uit gaan denk ik.

Poes krijgt nu 5/6 deel vers en 1/6 deel blik. Dus ik ga over een poosje over van blik naar wat duurder spul van bv. Gimpet. dat ligt meer tussen blik en vers in. Voor die 10 gram per dag kan dat wel.

De katten eten kvv en soms wat barf. Kippenekken willen nog niet zo. Ze eten hier ook smuldier kip en vlees compleet. Bij de kip krijgen ze dan gemalen orgaan of een kippe of eendehartje.

Het gaat steeds beter!!!
Door *Yvje*
Ben een beetje gefrustreerd.. hebben jullie dat ook ? Dat het soms dagen of zelfs weken goed gaat en
dan ineens gaan ze weer proberen of ze misschien iets anders mogen ofzo..
Izzy is de laatste 3 dagen weer moeilijk aan het doen, weigeren te eten, weinig eten etc.
Wordt je daar nou niet wanhopig van !!  >:( Af en toen schiet er bij me
toch een stiekeme gedachte erdoor van kan ik ze toch niet beter brokjes geven...
Ik blijf volhouden hoor, wil alleen niet dat ze af gaat vallen..  ze is in 6 week van 3,7 naar 3,4 gegaan.
Kan dit kwaad ? Ze was iets aan de dikke kant, nu is ze prima maar moet niet dunner worden..
Door koekje
Als ze aan de bolle kant was, is afvallen niet verkeerd. Het afvallen moet niet te snel gaan en ook niet teveel zijn natuurlijk.
En ik herken heel goed je frustratie. Otje heeft ruim 2 weken primair tartaartjes gegeten laatst, want mijn muffins waren op. Toen ik weer wel muffins had, wilde ze die natuurlijk ineens niet meer eten. Dat weinig eten heeft ze bijna een week volgehouden en ik heb haar ook dunner zien worden en Ot is al erg slank.

Probeer eens een ander merkje kvv, andere barfdingetjes, op een ander plekje voeren, op een ander tijdstip etc. Katten zijn soms voor meer afwisseling gevoeliger en schijnen niet zozeer ander voer te willen (dus wel vers), maar op een andere manier aangeboden.
En idd geen brok geven, dan ben je terug bij af.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door