Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
Ow ja dat is super!! Dankje

Tegen de vis zien we nog op. We hebben er zelf namelijk beide een verschrikkelijke hekel aan. We lopen zelfs om zodat we niet langs de viskraam op de markt hoeven. Dat wordt nog wat  :-\

:)
Door brie
witvis en andere kant en klare vissoorten uit het vriesvak van de super zijn niet meer zo "visserig"  ;D
je kan ook kleine visjes kopen..spiering is dat geloof ik? zitten vaak mooi verpakt in een kiloverpakking, krijg je ook niet zoveel gesmeer en gestink van.

de katten krijgen hier overigens maar 1x per week vis
Door IzMi
Ja dat is heel goed idee! Ik had al in de supermarkt gekeken, maar zag toch niet zoveel. Wel zalm, maar dat was erg duur. En die koolvis valt dus onder spiervlees, dus die valt ook af. En verder zag ik volgens mij alleen tilapia filet? De dingen die ik zag liggen waren iig erg prijzig. Behalve de koolvis ;)!!

Die kleine visjes zijn misschien nog te doen!! Toch maar even naar de markt zaterdag  >:(
Van de week ook nog hele runderharten in stukken snijden, wat we al niet voor ze over hebben :D!!
Ik geloof trouwens dat ik zalmstaart ook nog wel aan zou kunnen..

Ik had vis 2x op het menu gezet voor mijn katjes.
Laatst gewijzigd door IzMi op di 03 mar 2009, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Koolvis uit de vriezer is tamelijk goedkoop en al in redelijk hapklare stukken, zo ontdooid in de bak kiepen dus  ;)
Maar idd qua vetzuren zijn serdienen en zalm beter.
Hier vinden ze sardienen bleeeh en zalm jammie.
Verwende apen  >:(
Door ibbi
wLindaw schreef: Ja dat is heel goed idee! Ik had al in de supermarkt gekeken, maar zag toch niet zoveel. Wel zalm, maar dat was erg duur. En die koolvis valt dus onder spiervlees, dus die valt ook af. En verder zag ik volgens mij alleen tilapia filet? De dingen die ik zag liggen waren iig erg prijzig. Behalve de koolvis ;)!!

Die kleine visjes zijn misschien nog te doen!! Toch maar even naar de markt zaterdag >:(
Van de week ook nog hele runderharten in stukken snijden, wat we al niet voor ze over hebben :D!!
Ik geloof trouwens dat ik zalmstaart ook nog wel aan zou kunnen..

Ik had vis 2x op het menu gezet voor mijn katjes.
Een blikje zalm haal ik af en toe bij de Aldi, valt best mee in prijs. En ze vinden het verrukkelijk :D
Door IzMi
Even een kleine update;

Na alle hulp en het beantwoorden van mijn vragen ben ik het BARF-en eindelijk een beetje gaan begrijpen ;-)!!
Ik heb een standaard menu opgehangen in de keuken en dat ziet er al volgt uit
5x in de week beide één kippennekje
5x in de week spiervlees (gevarieerd met: kipfilet, kopvlees van rund, koolvis)
2x in de week orgaan (inmiddels orgaanpakketjes gemaakt van: 500 gram rund/kalf/lamshart (1,5 kg hart dus in totaal), 1,5 kg kippenmaag en een 1 kg kippenlevertjes. De orgaanpakketjes wegen ongeveer 100 gram) 
2x in de week vis (inmiddels gevarieerd met: sardientjes uit blik, zalm uit blik, tonijn uit blik, koolvis (af en toe geef ik `t al vis, maar meestal als spiervlees)
Ik probeer de kittens tussen de 80 en 100 gram per dag te geven.

Ik geef eigenlijk ook nog steeds brokken. Niet hele volle bak maar wel klein laagje voor als we aan het werk zijn dat ze toch iets te knagen hebben.
En daarbij hadden we het al in huis en ja `t moet toch op. Kan het kwaad als je ze nog een beetje geeft? Of over-doseer je dan omdat je al een volledig menu geeft?

Daarbij geef ik ook nog multivitaminepasta van Gimpet, vinden ze heel lekker. En ik dacht dat beetje extra vitaminetjes geen kwaad kan?

Ik denk dat ik aardig op weg ben voor een beginnend BARF-er ::)! Maar ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.
Is dit goed genoeg? Genoeg variatie (voor nu). Hopelijk kan ik zo doorgaan....
Merkte laatst wel wat lichtere ontlasting op.. kan dit komen door het bot? Moeten ze wennen? Volgens mij krijgen ze niet te veel...

Laatst gewijzigd door IzMi op wo 11 mar 2009, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Die extra vitamines zou ik zelf niet geven, je kunt wel degelijk overdoseren en als het niet nodig is omdat je een goed evenwichtig menu hebt, waarom zou je dan?
En ik vind brokken tamelijk bagger dus ik zou ze niet voeren. Maar dat ben ik  :D
Mijn katten hebben nog nooit wat te knagen gehad tussen de maaltijden door, vroeger geen brokken en nu geen barf, en voor zover ik kan zien hebben ze daar geen enge zaken aan overgehouden. En wat mij betreft zouden de brokken ook helemaal niet ophoeven, het asiel is er blij mee en anders lust de Kliko ze nog wel.

Voor een beginner doe je het wel aardig ja  ;D
Nee, geintje, gaat prima toch? En nu nog wat meer afwisseling en je bent aardig op streek.
Door flin
wLindaw schreef: 5x in de week beide één kippennekje `à 30 gram x 5 = 150 gram
5x in de week spiervlees (gevarieerd met: kipfilet, kopvlees van rund, koolvis) 50 gram x 5 = 250 gram
2x in de week orgaan De orgaanpakketjes wegen ongeveer 100 gram) 200 gram
2x in de week vis (inmiddels gevarieerd met: sardientjes uit blik, zalm uit blik, tonijn uit blik, koolvis (2x 50 gram = 100 gram
Ik probeer de kittens tussen de 80 en 100 gram per dag te geven.
klopt dit ongeveer? 'k heb namelijk gegokt... :D zet anders even de gewichten er achter

dan zou je heel weinig botvlees geven: 21 % en behoorlijk veel orgaan: 28 %

misschien kun je aan kwartels komen van een poelier, of konijn, dat vinden de meeste katten errug lekker,
of een braadkuiken van de Aldi ofzo uit de vriezer...of wild, zoals haas, of houtduif

't zou heel mooi zijn als je aan zo'n 4 à 5 prooidieren ter afwisseling zou kunnen komen,

gimpet ken 'k niet, 'k kan ook niet precies vinden wat er precies inzit

'k vinnut al een heel begin hoor! :)
Door IzMi
Kruimel schreef: Die extra vitamines zou ik zelf niet geven, je kunt wel degelijk overdoseren en als het niet nodig is omdat je een goed evenwichtig menu hebt, waarom zou je dan?
En ik vind brokken tamelijk bagger dus ik zou ze niet voeren. Maar dat ben ik :D
Mijn katten hebben nog nooit wat te knagen gehad tussen de maaltijden door, vroeger geen brokken en nu geen barf, en voor zover ik kan zien hebben ze daar geen enge zaken aan overgehouden. En wat mij betreft zouden de brokken ook helemaal niet ophoeven, het asiel is er blij mee en anders lust de Kliko ze nog wel.

Voor een beginner doe je het wel aardig ja ;D
Nee, geintje, gaat prima toch? En nu nog wat meer afwisseling en je bent aardig op streek.
Opzich denk ik toch dat de multivitamine niet echt kwaad kan? Wij voegen ook wel eens vitamine suplementen aan ons dagelijkse voeding toe. En met vitamine kan je toch niet zo snel overdoseren? Kan toch alleen maar goed zijn? Én niet geheel onbelangrijk.. ze vinden het ZOO lekker :D

En qua variatie.. dat vind ik wel lastig! Dacht dat ik al aardig wat variatie had..... :-\
Laatst gewijzigd door IzMi op do 12 mar 2009, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door IzMi
flin schreef: klopt dit ongeveer? 'k heb namelijk gegokt... :D zet anders even de gewichten er achter

dan zou je heel weinig botvlees geven: 21 % en behoorlijk veel orgaan: 28 %

misschien kun je aan kwartels komen van een poelier, of konijn, dat vinden de meeste katten errug lekker,
of een braadkuiken van de Aldi ofzo uit de vriezer...of wild, zoals haas, of houtduif

't zou heel mooi zijn als je aan zo'n 4 à 5 prooidieren ter afwisseling zou kunnen komen,

gimpet ken 'k niet, 'k kan ook niet precies vinden wat er precies inzit

'k vinnut al een heel begin hoor! :)
JEEEJ, gelukkig maar ;D!!
Qua menu moet je het zo zien: als ik schrijf 5x kippennek, betekent dat; per kat, 5x in de week één kippennek á 40 gram.
En qua orgaan.. het zijn pakketjes van 100 gram. Dus dat betekent 2x in de week krijgt elke kat 50 gram orgaan.
Enne prooidieren.. Wij willen liever geen hele dieren in ons huis.... ::)
Door flin
wLindaw schreef: JEEEJ, gelukkig maar ;D!!
Qua menu moet je het zo zien: als ik schrijf 5x kippennek, betekent dat; per kat, 5x in de week één kippennek á 40 gram.
En qua orgaan.. het zijn pakketjes van 100 gram. Dus dat betekent 2x in de week krijgt elke kat 50 gram orgaan.
Enne prooidieren.. Wij willen liever geen hele dieren in ons huis.... ::)
'k neem toch aan dat je geen hele koeien voert... :o
in gevalletje 'prooidier' = 'n deel van de koe, kopvlees in jouw geval, net zogoed onderdeel van prooidier voor je katzels....

knijn kun je ook in delen kopen: denk aan: rug-deel, of voor- of - achterpoten...
de kwartels die 'k bij de poelier haal zien er net zo kaal uit als 'n kip van de super; wat kleiner welliswaar, en 'n prachtig prooidiertje voor je katzels...

met alleen kippennekken als vleesbot, komen je katzels op den duur ècht te kort, vandaar dat vleesbot (deel prooidier ;) ) variatie broodnodig is..
en dit geld dus voor spiervlees: liefst variatie van minimaal 4 à 5 dieren, en bot: liefst minimaal 2 diersoorten....

en waarom? nou, elk deel van verschillend prooidier heeft specifieke voedingswaarden, geef je dus niet gevariëerd genoeg, heb je kans op tekorten ;

de vitamin-pasta heeft een voor mij onduidelijke samenstelling (synthetische vitamines, ?? er staat niet eens bij hoe of wat...) daarbij komt dat vitamines elkaar kunnen tegenwerken, of juist de synthetische slecht worden opgenomen, of misschien de vet-oplosbare teveel zijn...da's dus juist iets wat ik niet zou willen..; dan liever gevarieerd vers voeren, weet 'k zeker wat ze binnenkrijgen!
Door IzMi
Ow, ik dacht even dat je `t hele ratten/gerbrils/eendagskuiken- verhaal bedoelde  ::)!

Ik wil op den duur inderdaad wel beetje uitbreiden qua bevleesbot. Maar voorlopig wilde ik het even bij kippennek houden.
Ze zijn nu vier maanden oud en moet echt nog wennen aan het eten van bot. Er was me verteld dat ik het in het begin best even kon houden op kippennek en spier(kop) vlees van de rund.

Qua spiervlees varieer ik al IETS: kipfilet (al is dat eenmalig, béétje prijzig), koolvis, schaapsvlees met vet (ook eenmalig eigenlijk, vinden ze echt heleMAAL niet lekker!! :-X)

Ik zal een opzoeken wat er allemaal in zit. Wilde het gewoon even geven omdat ik net begin en wil ze niet iets te kort geven.
Dus leek me een leuke toevoeging en ze vinden het nog heerlijk ook. Ik maak het toch eerst maar even op denk, was behoorlijk prijzig!
En hoe zit het dan met vitamines die elkaar tegenwerken? Nog nooit van gehoord. STEL wij eten heel gezond en daarbij nemen we vis-olie en een multivitamine suplement is dat toch ook alleen maar goed, een toevoeging?
Ik zie het nog niet helemaal.... :-\

Maar BEDANKT voor het meedenken. Het standaard menu vind ik zo wel goed. Inprincipe kan ik het zo blijven aanhouden toch? 5x bevleesbot. 5x spiervlees, 2xorgaan, 2x vis. Als ik DAN nog varieer in wat je geeft. Dan is het prima toch? Ik wil op een gegeven moment rond de 100 gram per dag per kat gaan zitten. Als ze eenmaal gecastreerd zijn, en Britten zijn al wat dikkig van zichzelf. Anders worden ze echt tè vet ben ik bang. Vandaar de 100gr per dag, had ook ergens gelezen dat dat redelijk standaard is voor volwassen kat? De variatie inbrengen moet ik nog even naar gaan zoeken. Waar ik wat kan halen. Langzamerhand wordt het iets................ langzamerhand......... :-X

Laatst gewijzigd door IzMi op do 12 mar 2009, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
Voor een kat van 4 maand oud zou ik juist meer variatie inbrengen qua vleesbot!!!

Die scherpe tandjes kunnen meer kauwen dan je denkt..
Een kippennek bestaat voor een groot gedeelte uit kraakbeen en kleine ruggenwerveltjes van kippen die maar een paar weken oud zijn..
Er zit weinig merg in en het percentage calcium die de kittens nu zo hard nodig hebben is laag in een nekje
Probeer eens een kipkarkas, of een kwarteltje, deze zijn makkelijk te verkrijgen op de markt of bij de poelier, bevatten meer voedingsstoffen en zijn goed te kauwen

En juist omdat ik niet zou willen dat mijn katten iets tekort zouden komen geef ik zo gevarieerd mogelijk vers vlees en vleesbot..
en geen samengestelde synthetische vitamines ;)
Zoek maar eens hier op bp naar vitamines, visolie ed..er gaat een wereld voor je open :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door