Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
koekje schreef: desondanks blijft ze oud, en oude katten hebben gevoeligere nieren.
rund en witte vis zijn meer belastend voor de nieren?
over rundvlees kom 'k allerlei verschillende dingen tegen,;

aan de eene kant lijkt 't vaak zo te zijn dat er bloedarmoede voorkomt, naast slechtwerkende nieren,
deze (mensen) krijgen ekstra (grmbl toetsbord) ijzer,
rood vlees bevat flink ijzer
daarnaast bevat rood vlees flink Arachidonzuur, en dan komt 't verhaal omega 3 : 6 weer om de hoek kijken; mocht deze verhouding niet optimaal zijn, kan 't Arachidonzuur voor ontstekingsreakties zorgen (kort door de bocht)

aan de andere kant bevat orgaanvlees en eierdooiers ook flink Arachidonzuur

witvis zit redelijk hoog in fosfor, maar niet schrikbarend; 270 mg/ 100gr tegen tam konijn: 200 mg en runderlever: 358 mg
calcium naar verhouding is dan wel laag
Door koekje
euh.....
begrijp ik het dan allemaal goed en kan ik eigenlijk net zo goed geen nierbehoudend menu maken? en het alleen aanpassen aan de hoeveelheden?

poet is overigens niet te dik, maar eerder te dun.
Door flin
hmmm,
persoonlijk denk 'k dat je een oudere kat best iets kan helpen, miss dmv:

iets meer vet, iets minder fosfor,iets minder orgaan,  en wat meer ei/kuikens...
zowieso geef je geen grote-dieren-botten, dus eigenlijk verandert daar weinig in,
't ekstra vet zou wat kunnen aanzetten, en ook worden  de eiwitten iets geminderd, en in dat opgeslagen vet kunnen weer de vet-oplosbare vitaminen worden opgeslagen, 
eieren/kuikens bevatten ook oa  vit A, wat je met minder ingewanden toch nodig hebt ,
eiwitten uit groentes kunnen we bij de katten helaas vergeten (zo-ook de pitamientjes)
de purine-rijke vleesjes zorgen ervoor dat de urine zuur blijft (dat doen ook organen, maar die zouden dan minderen)
en natuurlijk omega 3 om de verhoudingen :6 redelijk te houden

dus miss dat je 't niet direct een nierdieet noemt, maar toch op een aangepaste manier aan z'n behoeftes kunt voldoen?
of je daar nog iets bij zou moeten supplementeren? weet niet, geen mening  ;)
Door Mevroi Kruim
Tja, als een kat niks aan de nieren mankeert dan zou ik zelf geen nier-sparend dieet gaan voeren. Je wijkt er toch mee af van de meest ideale waarden qua voeren en da's gewoon niet handig, vind ik. Als je kat nierproblemen krijgt (wat je niet echt verwacht op vers) dan kun je alsnog op fosfaatarm en eiwitarm en vetrijk overstappen. Voor een gezonde kat heeft dat geen zin, je voert afwijkende zaken die per saldo ook niet gezond zijn, uiteindelijk wil je de verhouding tussen de mineralen graag zo goed mogelijk houden en wat dat betreft is een nierdieet een noodoplossing, een compromis, met net genoeg fosfaat en stikstof om geen grote problemen in de mineralen- en eiwithuishouding te geven en zoveel minder als kan om de nieren te sparen. En als noodvoorziening omdat katten met nierproblemen slecht eten en dunner worden geef je dan extra vet, om ze nog een beetje op peil te houden.
Ik zou dus hooguit de percentages een tikkie aanpassen, wat minder bot, wat minder orgaan en wat meer spiervlees van vooral gevogeltje. Daarmee grijp je niet te stevig in, daar doet een kat het ook nog goed op. En als je redelijk wat kip voert met vel dan zit daar ook ruim voldoende vet in.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door