Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door verwonderd
@Yaya: wat een goed bericht!!!

Gekke is dat Lo wel Prins verdraagt, zo ook vleesmix van CB en de lam en de eendvariant...

Maar ook ik raak langzamerhand er meer van overtuigd dat ik beter zelf kan malen...

Gisteren raakte ik in gesprek met iemand die aangaf dat in Amsterdam een nieuwe winkel is geopend die alleen maar pakketjes verkoopt, biologisch samengesteld, voor de hond en de kat. Daar ga ik de komende week eens naartoe...

Volgens mij wordt het vers voeren steeds meer populair  :)
Door YaYa
O, biologisch zou helemaal mooi zijn. We eten zelf eigenlijk alleen maar biologisch maar voor de poezels lukt me dat nog niet echt. Maar Amsterdam is een beetje uit de richting om wat op te halen.
Voor 1 zou ik er niet eens meer over nadenken en lekker zelf malen. Dan weet je tenminste precies wat ze binnenkrijgt en er geen rare toevoegingen inzitten.
Ben benieuwd naar het bio-pakketje.
Door verwonderd
Lo schreef: vleesmix van CB en de lam en de eendvariant...
ik was iets te enthousiast vrees ik, zojuist een plasje met witte korrels gevonden: rijst. Dat heeft ze er dus uitgekotst.
Dit is nu al de tweede keer dat ze kotst.

Ze weegt trouwens 4,6 kg en ze ziet er flink en eigenlijk wat dik uit...

Vlooien zijn volgens mij verdwaalde vlooien geweest want ik vind geen poepjes, ook niet bij staartaanzet.

Ik ga idd denk ik ook zelf aan de maal. Maar, ik moet me daar natuurlijk weer op voorbereiden ::)
Door YaYa
Het gaat heel goed en de katten eten het eigen fabrieksel supergoed maar wat een werk zeg. Met 7 stuks die 900 gram per dag eten. Dan heb ik 12 kg gemalen en daar doen ze dan net 2 weken mee. Het is me eigenlijk iets teveel werk. Ik heb daarom besloten terug te gaan naar de cb zolang er nog zoveel katten rondlopen. En dan later, hopelijk duurt dit nog  heel lang, als er minder katten zijn weer zelf te gaan malen.
Door flin

'k kan 't me levendig voorstellen!

effe wat zingen voor de kachel? sinterklaas kapoentje..doe mij een elektrisch maler in m'n schoentje...... ;)
Door maddoc
ja, ik weet wat je bedoelt,

vind hier het zelf fabrieken ook nog niet zo'n succes, de acceptatie is (met een ieniemienie blik) heel goed en wordt ook niet uitgekotst, maar allemachtig wat een karwei in de hoeveelheden die wij per dag nodig hebben!

maar heb het nog niet gemalen maar handmatig fijngemaakt, dus overweeg toch de aanschaf van een elektrische vleesmolen (de Kenwood die in het topic ´botvermaler´ aangeraden werd, maar twijfel nog want dan moet het daarna alsnog gemengd worden en dat kostte me minstens zoveel tijd als het kleinmaken en als het dan nog te arbeidsintensief is is er weer ong E125 weggegooid.
Door YaYa
Met 900 gram per dag is het eigenlijk niet te doen. Omdat ik niet wist of het wat zou zijn, heb ik een porkert aangeschaft dus gelukkig nog niet echt heel veel geld ingestoken. Ik weet ook nog niet of ik die wil verkopen of wil houden voor als er ooit eens minder zijn.
Buiten het malen om, kost het mengen en portioneren ook nog best wel wat tijd. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het met die enorme hoeveelheden die er per dag doorheen gaan, niet te doen is. Ik heb het sowieso al best wel druk (full-time baan, huishouden, 9 katten, muziekles, sportschool, cursus van mijn werk) en dan is dit eigenlijk net iets teveel van het goede. Ik wil dan toch wel graag in de weekenden iets leuks doen ipv vlees malen voor de poezels.
Door koekje
ik denk dat het vanaf 4 katten (en fulltime baan) snel erg moeilijk wordt om zelf met de hand te malen. een kenwood is op zich leuk, maar denk ik niet veel een vooruitgang tov een porkert. het malen duurt nog steeds even en voordat het in de kenwood past, moet je het behoorlijk kleiner maken.
een diamond is dan een stuk beter te doen, maar helaas niet voor de portemonnee.
Door Jel
Ik twijfel nog steeds over de aanschaf van een molen. Gaan kippenvleugels er ook moeilijk doorheen? Kan het zijn dat hij zwaarder maalt omdat je voor nr 10 gekozen hebt i.p.v. nr 8? En welk rooster heb je gebruikt, 10 of 12 mm?
Door koekje
kippenvleugels jas ik er zo doorheen, dat gaat goed. ik heb geen ervaring met een molen maat 8.
ik gebruik zeefje met gaatjes van 12 mm.
Door Borke
Even terug anar het oorspronkelijke topic... goedkope kvv voor katten?
ik geef nu Bandit nierdieet, is een dure hobby dus zodra de voorraad op is wil ik overstappen op wat anders.
Ik gaf altijd CB lam en rijst en heb daar nog een kilo of 8 van liggen.
Lam en rijst gaf ik echter ivm een dame met voedselintolerantie, maar helaas is onze Franny overleden en de 3 dames die ik nu nog hebben mankeren op dit moment voor zover bekend helemaal niets.
Ik overweeeg dus tzt terug te gaan naar Carnibest en dan een goedkopere variant, mar geen idee welke.

Kan iemand mij helpen aan de grootverbruiktarieven van Carnibest, ik heb hier alleen een oude lijst liggen.
Ik heb weliswaar een Porkert met grove zeef, maar denk in eerste instantie niet aan zelf gaan malen.
Wel overweeg ik te kijken of ik de katten deels kvv en deels Barf kan geven.
Ik vrees echter dat ze niet zullen willen kauwen en daar ik niet wil malen...

Iemand nog andere suggesties voor goed en goedkoop diepvries kvv?
Ik kan op zich groot inkopen, heb er een hele vrieskist voor staan, maar 100 kg voor 3 katten die ca 500 gram per dag eten lijkt me wat veel?
Door koekje
je zou ook alleen wat vleesbot kunnen malen. spiervlees en orgaan is meestal wel goed weg te krijgen. ot en poet lukken dat ook.
verder kan je als vleesbot kiezen voor zelfgemalen spul, botmix van herby of smuldier kip. smuldier kip zijn gemalen kipkarkassen. de percentages zijn niet bekend als 50-50, maar als je dat niet als hoofdmoot voert, denk ik dat je het zo wel kunt gokken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door