Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cat
Maar dan heb ik nog wel even een vraagje: als een kat geen vers lust, is het dan niet gewoon een kwestie van doorpakken en geen alternatieven geven in de vorm van brok/blik? Ik kan me haast niet voorstellen dat een kat zichzelf doodhongert omdat hij per se geen vers wil eten. Of heb ik het nu helemaal mis.....

groetjes Cat
Door Helen
Cat schreef: Maar dan heb ik nog wel even een vraagje: als een kat geen vers lust, is het dan niet gewoon een kwestie van doorpakken en geen alternatieven geven in de vorm van brok/blik? Ik kan me haast niet voorstellen dat een kat zichzelf doodhongert omdat hij per se geen vers wil eten. Of heb ik het nu helemaal mis.....

groetjes Cat
Zo hebben wij het ook met onze asielkat aangepakt. Geen brok bijgezet en in een bech gehouden (ook ivm verwonding hoor) en niets anders aangeboden dan vers. Binnen 36 uur at ze kvv en binnen een paar weken barfte ze.
Het probleem met katten laten hongeren is dat dikke exemplaren leververvetting kunnen krijgen, en dan is het einde verhaal. Bij magere types gebeurt dat niet zo gauw, maar het blijft een risico.
En itt honden houden katten soms gewoon helemaal op met eten als ze een tijd niks gegeten hebben. Dan moet je gaan dwangvoeren om ze weer aan het eten te krijgen. Dit kan ook bij kerngezonde katten optreden.
Dus ja, een kat kan zichzelf doodhongeren of heel erg ziek worden van te lang vasten.

Maar toen mijn katten over moesten op vers (ze moesten ivm blaas- en nierproblemen) toen heb ik echt wel doorgezet. Drie vonden het gewoon geweldig, barf, twee vonden het helemaal 3x niks en die hebben dus echt wel ff honger geleden. Ze waren niet moddervet, dat scheelt, en ik heb de geleidelijke methode toegepast, dus blik aangelengd met vers en dan steeds meer vers erin. Het duurde evengoed nog wel een aantal dagen voordat de twee zeurneuren een beetje wilden eten, maar het heeft gewerkt. Terwijl een van de twee, Knor, bij het zien van een bakje voer met eng dood beest erin een dikke staart kreeg en blazend en sissend de trap af, slippend door de bocht de keuken in en door het kattenluik suisde. Zat er alleen een beetje kippenlever in 'n bak ...
Dit heeft hij toch zeker een week volgehouden.
Door eefje
Wij hebben nu een kitten die krijgt 2maal per dag 50gr carnibest per dag.
daarnaast staan er altijd brokjes bij zodat als ie wil eten kan eten(alles wat geen brok is is binnen 5minuten weg)
ik ben zo bang dat ie te kort komt omdat ie nog groeit dus vandaar dat ik het zo doe maar als ik het zo hoor hoef ik dit dus helemaal niet te doen.?

groetjes eefje
eefje schreef: Wij hebben nu een kitten die krijgt 2maal per dag 50gr carnibest per dag.
daarnaast staan er altijd brokjes bij zodat als ie wil eten kan eten(alles wat geen brok is is binnen 5minuten weg)
ik ben zo bang dat ie te kort komt omdat ie nog groeit dus vandaar dat ik het zo doe maar als ik het zo hoor hoef ik dit dus helemaal niet te doen.?

groetjes eefje
Hoe oud is je kitten? Jonge katten moeten echt vaker eten dan 2x per dag. Dus als je hele dagen niet thuis bent is dat wel een probleem. Er was trouwens iemand, volgens mij Femke, die had een warmoudbordje voor peuters gekocht en gebruikte dat als koudhoudbordje voor de katten CB. Zo kan je vers voer laten staan zonder dat het bederft.
Overigens ben ik zelf helemaal geen voorstander van hele dagen voer laten staan , niet voor honden maar ook niet voor katten. Je kweekt er slechte zeurderige eters mee. Mijn kittens kregen ook altijd een vast aantal maaltijden per dag, 10 minuten kans om te eten en dan bakje weg.
Een volwassen kat doet het prima op 2x daags.
Door eefje
hij vreet alles wat ie krijgt op,wat zachtvoer en CB betreft dus dat kan ik niet laten staan,dan moet ik zo veel neerzetten dat ie zich doodvreet.....

meerdere keren eten zoals?hoevaak moet dat dan zijn?hij is nu ong.14 weken(ben niet helemaal zeker)
ik had het wel ergens gelezen maar ik ben opgegroeid met katten en wist niet anders dan gewoon2keer per dag eten,zo zijn er ondertussen al 6groot geworden bij mijn ouders en nooit wat mis dus vandaar dat ik dacht dat dit de goeie manier was. :-[

ik ben nooit hele dagen niet thuis,heb of ochtenddienst of avonddienst maar ben altijd een dagdeel thuis en zo ook mijn man.

groetjes eefje
Door eefje
1maal daags natvoer? en dat doe je in de silo of doe je daar weer wat anders in?
ik ben er niet genoeg om 4-5 keer per dag te voeren dus misschien is dat een optie.het lukt maar 3x en heel misschien 4keer maar dat zal ook niet altijd lukken vanwege wisselende werktijden.....
nu staan er dus altijd (24uur per dag) brokjes maar ja als dat ook niet goed is..... :-\ wat dan ???
ik wil echt het beste voor het beestje dus ik probeer wel wat met de tips te doen maar het moet natuurlijk wel mogelijk zijn maar ik wil altijd proberen het te realiseren.

groetjes eefje
Laatst gewijzigd door eefje op wo 18 okt 2006, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jet
even voor de duidelijkheid brokken naast kvv voer istoch niet goed i.v.m.de vertering van deze verschillende soort van eten?

teminste dit is mij toen ik net begon met kvv ,als advies kreeg niet op dezelfde dag brokjesen kvv te geven ???

gr jet
Door *Robin*
voor vers en brokjes moet het maagzuur een andere sterkte hebben, om koolhydraten van brok te verteren moet het maagzuur veel minder zuur zijn dan wanneer je vers voert, op die manier moet het lichaam van de kat zich steeds weer aanpassen aan het soort voedsel dat hij krijgt en dat lijkt mij extra belastend voor het lichaam.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door