Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door bincie
Zojuist heb ik de dierenarts gebeld.
Ik heb daarstraks de bakken gedaan en ik vond weer drolletjes met bloed.
Ontlasting is ook erg hard.
Ik moet van de dierenarts de psyllium vezels of wat zonnebloemolie door het eten doen voor Rossi.
Als het dan nog aan houd idd ontlasting op sturen.
Voor nu denkt ze dat het door de botjes komt en er wellicht een anaalkliertje ontstoken is en dat hij te hard moet persen.
Ik vond ook niet zoals gisteren grote bollen plas in de bak.
Dit was gisteren wel zo. Maak me toch wel zorgen eerlijk gezegd.
Dus de volgende maaltijd gaan die vezels erin met wat zonnebloem olie.
Zijn ontlasting is ook echt heel hard nu.
Laatst gewijzigd door bincie op di 26 nov 2013, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spikkel
Ik ben even de kluts kwijt, Vito is aan de diarree en Rossi heeft te harde ontlasting. Als ik het goed bevat Tinlo wat meer bot(ergens gelezen).
Ik zou er dan wat spiervlees bij doen, zodat zijn poep wat zachter word.
Je moet niet in paniek raken, daar schiet je niets mee op, de katten ook niet. Het switchen van blikvoer en Kvv en van het 1 naar het andere is ook niet goed voor maag en de darmen.
Ga gewoon een rustig nadenken en schrijf eens op wat je allemaal voert en of je dit ook wilt. En geef je katten desnoods even adempauze en rust.
Vervelend om misschien weer terug te moeten naar brok, maar je katten voelen ook jouw stress en dat is natuurlijk niet goed.
Je kunt ook s'morgens brokjes geven en s'avonds proberen wat Kvv of spiervlees met een hartje, maar zonder dwang en stress.

Mijn moeder heeft 4 katten, 3 zijn na 1jaar volledig op Kvv, de andere weigert pertinent, die krijgt s'morgens zijn CLG, en eindelijk na 1 jaar s'avonds Almo en half Kvv.
Dit is gebeurd zonder dwang bij de ene, wil je niet hebben, okee proberen we het morgen weer.
Je kunt een kat nu eenmaal niet dwingen.
Door bincie
Ja Vito heeft inderdaad diarree.
Rossi niet.
Rossi heeft gisteren tinlo natuurmix gegeten en in de avond nog wat bandit.
Ik hou echt heel goed bij in een soort voedsel dagboek wat ze eten.
Wat ik wel weet is dat ik die gourmet gewoon niet meer wil geven.
Op zich had ik de indruk dat het vanmorgen wel goed ging.
Vito heeft konijn gegeten gemengd met was cosma.
Dat is dan toch oké lijkt mij?
Hij had alles op.
Bedoel je nu te zeggen dat ik ze allebei terug op brok moet zetten terwijl ze toch redelijk gegeten hebben vanmorgen?
Ik kijk vanmiddag en vanavond nog even of Vito vlees wil en anders ga ik hem inderdaad toch terug zetten op brok.
Jammer het zou de 2e keer zijn dat het bij hem dan mislukt.
Het feit dat ie het bij de fokker ook al niet van harte wilde eten zegt misschien ook wel genoeg.
Ik heb in elk geval Rossi zijn ontlasting goed nagekeken en er zit geen bloed binnen in zijn ontlasting.
Het is echt alleen de buitenkant.

Ik begrijp wel dat als een kat weigert dat je op een gegeven moment een beslissing moet nemen.
Maar ik ben net een week bezig. En ik lees ook verhalen van mensen die er een half jaar over doen.
Ik denk dat dat voor mij te lang is. Ik zou het wel volhouden maar ik wil het mijn kat niet aan doen en dan trek ik toch een grens.
Van stress is geen sprake behalve vanaf gistermiddag toen het allemaal zo raar ging.
Sorry misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest met mijn verhaal, het was gisteren een erg chaotische dag.
Ik zou evt nog kunnen proberen om Vito Bibi te geven? Is dat een idee? Dat heb ik ook in de vriezer liggen.

Wat is eigenlijk CLG?
Door spikkel
ClG=catlovers gold brokjes.

Ik dacht dat het eten met Vito niet echt lekker ging, ik zou ook geen gourmet meer geven, waarschijnlijk is dat toch de oorzaak van de diarree.
Bibi staat wel bekend dat de acceptatie hoog is, maar het is in het begin altijd zoeken wat ze nou werkelijk lekker vinden en waar ze het goed op doen.
De ene kat gaat van dat merk spugen, de andere daar weer van.
Rossi heeft niet gespuugd van de Bandit?
Als ze redelijk eten moet je het gewoon doorzetten(ik dacht gisteren dat het helemaal niet ging). Zet het gewoon neer, en verder niet bij nadenken.
Dus geen stress creëren, eten ze fijn, niet jammer, proberen we het na een paar uur weer.
Dat je misschien weer terug moet naar brok, wil niet zeggen dat je op moet geven. Lees maar van Anne in Duitsland, haar kat heeft 3 jaar lang rauw voer geweigerd, maar is nu toch om.
Door bincie
Ja nadat hij bandit had gegeten ging hij vlak erna spugen.
Alles kwam er onverteerd weer uit.
Maar dat dat heeft ie niet eerder gedaan van de bandit.
Enige keer dat ie spuugde was wat gal. Dan schijnt zijn maag leeg te zijn.
Rossi is een kat die niet snel kan eten. Hij kauwt altijd langzaam, doet over alle dingen langer dan zijn broer.
Er verder gelukkig niks mis met zijn tanden of tandvlees.
Ik ga toch maar de cosma blik bestellen hoor. Dit is hoogwaardiger voer dan die gore gourmet.
Je zegt dat ik ros wat extra spiervlees moet voeren. Ik heb nu alleen worsten in huis.
De slager zit bij mij naast de deur evenals de dierenwinkel. Alleen deze dierenwinkel verkoopt de commerciële rotzooi dus ik denk niet dat ik daar zijn moet.
moet ik iets halen bij de slager voor hem?
Of zal ik toch gewoon zoals de dierenarts zegt wat zonnebloem olie en wat van die vezels door zijn eten doen?
Ik heb ook lam gehakt van de slager in de vriezer, poulet en kippenlever. Dat laatste schijnt laxerend te werken heb ik begrepen. Maar ik heb het hun beide nog niet gegeven omdat ik pas aan het starten was. Ik dacht dat is voor later.
Van de worsten heb ik bandit bibi en tinlo in voorraad. eigenlijk alle smaken wel. Ook eend van tinlo. Maar je als het door het bot komt kan ik me niet voorstellen dat iets vetter eten zoals eend iets laxerende werkt. Daarbij had ik eerder eend gegeven van een ander merk en dat hoefde Ros niet.

Vito laat het toe dat ik hem lekker over zijn buikje mag aaien. Hij ligt boven op mijn bureau stoel te slapen.
Ik ben dus nu op de bank benden aan het werk  ::) Ik wil hem gewoon even laten liggen waar hij wil liggen.
Wel drinkt ie weinig. Normaal wil Vito altijd uit de kraan drinken maar vandaag maakt ie geen aanstalten om te drinken.
Door spikkel
Ik weet niet wat de samenstelling is van Tinlo, maar ik heb weleens gelezen dat Tinlo wat meer bot bevat. De meesten geven er dan wat los spiervlees bij, zodat de verhouding vlees wat hoger word.
Je kunt inderdaad wat rundvlees en een kipfileetje kunnen kopen, dit snijden, je kunt wat in de koelkast bewaren en de rest in zakjes doen in de diepvries, de kunt dan elke keer als je Tinlo geeft wat vlees erbij doen.
Gooi ook niet het dooivocht weg, dit kun je eventueel door bouillon doen, of lekker over hun eten, eventueel even in een bakje warm water zetten, de geur komt dan ook goed los.
Door bincie
Oke, dat alles heb ik in de vriezer liggen.
Vreemd is dan wel dat ze allebei gister en eergisteren stukjes poulet hebben gekregen.
Even denken, zaterdag was het dat ik zei dat er wat bloed in zijn ontlasting zat.
Toen alleen vers vlees gegeven en geen poulet of kip erbij.
Zondag een paar stukjes poulet en gisteren geen bloed bij de ontlasting gezien.
Gisterochtend hebben ze beide 2 stukjes poulet gekregen en toch vandaag wel bloed in de ontlasting.
Kan ik de kipfilet evt fijner maken in de keukenmachine en dan door het eten roeren?
Het dooivocht doe ik inderdaad niet weg.
Meestal doe ik dat gewoon over het vlees heen.
Er gaat elke dag vers gemaakte bouillon over hun eten. Deze maak ik zelf en doe ik in de vriezer in ijsklont zakjes.
Dus ze krijgen het wel warmer aangeboden. Ik durf het niet eens te geven als het rechtstreeks uit de koelkast komt.
Veel te koud op de maag.
De kippenlever maar even mee wachten nog?
Daar zie ik eerlijk gezged ook wel tegenop hoor om dat te geven. Ik vond het maar erg vies toen ik dat in moest vriezen.  :P
Door spikkel
de kippenfilet kun je door de keuken machine doen, maar ook fijn snijden of knippen, misschien vinden ze een groter stuk ook lekker.
Je kan best wat kippenlever geven hoor, alleen niet elke dag. Wat hartjes zou je ook kunnen geven, misschien vinden ze dat ook wel lekker.
Door bincie
Ik had vanmiddag meteen wat runderpoulet ontdooit in een bakje warm water.
Dit had ik voor Vito gemixt met konijn en cosma blikje.
Hij heeft de konijn eruit gevist en de poulet liet ie staan.
Rossi ook alleen die had er geen cosma blikje door.
Nu zojuist heb ik dat beetje vlees weer gegeven met een cosma snoepje.
Allebei schoteltje leeg gegeten.
De konijn hadden ze dus vanmiddag al uit gehaald.
Nu geef ik vanavond nog een keer konijn en dan misschien nog wat poulet erbij?
Ik hoef me niet druk te maken nu dat Vito niet gedronken heeft vandaag?
Hij heeft best wel wat vlees gegeten vandaag met wat bouillon.
Is dat voldoende vocht?
Door Anne in Zweden
bincie schreef: Ik had vanmiddag meteen wat runderpoulet ontdooit in een bakje warm water.
Dit had ik voor Vito gemixt met konijn en cosma blikje.
Hij heeft de konijn eruit gevist en de poulet liet ie staan.
Rossi ook alleen die had er geen cosma blikje door.
Nu zojuist heb ik dat beetje vlees weer gegeven met een cosma snoepje.
Allebei schoteltje leeg gegeten.
De konijn hadden ze dus vanmiddag al uit gehaald.
Nu geef ik vanavond nog een keer konijn en dan misschien nog wat poulet erbij?
Ik hoef me niet druk te maken nu dat Vito niet gedronken heeft vandaag?
Hij heeft best wel wat vlees gegeten vandaag met wat bouillon.
Is dat voldoende vocht?
Toen Bambi eindelijk van brok overstapte op barf, hield ze ook bijna acuut op met drinken. Voorheen zag ik haar meerdere keren per dag bij de waterbak staan om te lebberen, na de overstap niet meer. Vers vlees bevat blijkbaar genoeg vocht om aan de behoefte te voldoen.

Het kan best zijn dat rund (en andere grote grazers) gewoon niet lekker valt bij je katten. Zoals gezegd, Bambi at het de eerste keer gulzig op, maar moest er meteen van overgeven en weigerde alle grote grazers sindsdien. Als je jouw katzels met konijn en kip en ander gevogelte aan het barfen kunt krijgen (en eventueel iets van haas), dan is dat voldoende hoor, daar hoeven geen grote dieren bij.
Door bincie
Ja ik snap idd dat als ze overstappen ze minder drinken.
Dat zie ik met Rossi nu ook hoewel hij nog steeds wel drinkt.
De reden dat ik mij er nu og wat zorgen om maak is omdat ie zo aan de diarree was en nog heel weinig vers eet.
Vooral gisteren. Hij was echt  niet goed gister.

Maar vandaag heeft ie echt wel redelijk gegeten. Ik denk echt dat mijn vriend gisterochtend de 1e honger prikkel weg heeft gehaald door hem fout te voeren met 2 stukjes poulet en dat ie de rest van de dag zoiets had " bekijk het maar"
Die gourmet moest ie echt van kokhalzen toen ik het hem aan bood.

Lijstje van wat ie vandaag tot nu heeft gegeten.
Vanmorgen konijn met cosma kip.
Vanmiddag een beetje konijn met cosma kip. (had er poulet door gedaan) maar die liet ie liggen.
Later in de middag het restje poulet aangeboden en dat heeft ie op met een cosma snoepje erover.
Zonet heeft ie ook konijn gegeten met kip cosma.

Ik zag dat ie een beetje aan het dartelen was en een heel zacht miauw.
Ik ben tegen hem gaan kletsen en eten vor hem gaan maken.
Hij mag gerust komen kijken op het aanrecht. Ik heb het vlees op een schoteltje gedaan bouillon warm gemaakt, blikje open getrokken lekker tegen hem blijven kletsen terwijl ie kopjes aan het geven was. En hij heeft een half schoteltje leeg gegeten. Niet alles.
Is het verstandig om nu vanavond wat kipfilet te geven als ik naar bed ga? Door wat vers vlees heen of afzonderlijk van het vlees? Ik vraag dit ivm het bloed in de ontlasting.

Wel heb ik enige twijfel wat ik voor morgen uit de vriezer zal halen.
Weer konijn? Of kip? Bij kip bestaat de kans dat ie dat niet eet.
Verder heb ik de cattery van tinlo.
natuurmix (was gister geen succes) Vraag is of dat kwam van de poulet in de ochtend.
Wellicht beter konijn eruit halen?
Heb ook nog wat bibi varianten liggen.
Maar omdat ie nu wel konijn eet ben ik geneigd om voor Vito dat weer te pakken.
Voor Rossi kan ik wellicht iets anders nemen zodat ik bij hem verder afwissel.
Door spikkel
Ik zou even alleen wat kipfilet voor de nacht neerleggen, morgen dan weer even kijken naar de ontlasting.
Ik zou morgen nog even geen natuurmix geven. Wacht daar nog even een dag mee. Dan kun je het weer geven en even kijken wat er dan gebeurd, gaat ie weer spugen dan valt het waarschijnlijk bij hem nog niet goed.
Voor Vito nog even konijn pakken, het is niet erg om dit een paar dagen te doen. Probeer het dan een paar keer te mixen met een ander diersoort.
Ik geef vaak voor de nacht 2 smaakjes, of een stukje vlees, met wild of eend kvv.
Wat ook nog weleens helpt is zijn favoriete smaakje in een bakje doen, daar een kuiltje in maken en dan een andere smaak erin leggen, een eetlepel ofzo, dit laat je dan een nacht of dag lekker trekken.
Er zijn best veel katten die geen rund of paard lusten, ik hou het ook meestal bij de kleinere dieren. Zwaan, kalkoen, kwartel, eend, haas. Dit heb ik meestal als spiervlees voor het barfen maar ook wat stukjes voor als ze Kvv krijgen.
Voor Rossi kun je lekker gaan uitproberen, een theelepeltje met wat ie graag lust, en dan wat meer van wat anders.

Maar toch fijn dat ze wat beter eten.
Door bincie
Ik heb vannacht idd wat kipfilet neer gezet.
Echt veel is er niet van gegeten zag ik vanmorgen.
Ik had gisteravond kip en konijn eruit gehaald.
Ik heb een theelepeltje konijn in het midden van de kip gedaan.
Vito heeft de konijn er een beetje uit gevist.
Niet alles maar een paar hapjes.
Ook had ik er nog wat gesneden kipfilet bij gedaan maar hij laat het staan.
Rossi heeft wel wat meer gegeten maar ook niet van harte.
Daarna wilden ze naar buiten in de ren.
Toen ze naar binnen wilden zag ik dat 1 van de 2 gespuugd had.
Helaas weet ik niet wie van de 2.
Het was wederom onverteerd voedsel.
Probleem is ook dat ik vanmorgen niet teveel cosma door vito zijn eten kon doen.
Het is op en het word pas morgen weer bezorgd.
Wel heb ik nog wat almo makreel staan en die gourmet.
Maar die laatste krijgt ie niet meer.
Ik denk dat ik die blikjes maar ga omwisselen hier bij de dierenwinkel voor animonda alleen voor vandaag.
Het lijkt me ook niet handig Vito nu vis te geven omdat die ontlasting al van slag is.
Ik moet eerlijk bekennen dat het beter ging als ik in de nacht geen eten liet staan.
Dan heeft Vito de volgende ochtend wel honger en eet ie wel wat beter.
Verstandiger wellicht om dat even zo te houden en alleen overdag eten te geven?
Als ik in de nacht alleen spiervlees neer zet en hij eet overdag verder nauwelijks dan is spiervlees alleen niet voldoende volgens mij.
Vito zal ik de rest van de dag idd konijn proberen te geven.
Ook heb ik trouwens geen ontlasting gevonden in de bak.
Wel plasbollen en het stinkt enorm  :P
Laatst gewijzigd door bincie op wo 27 nov 2013, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
's Nachts laat ik ook nooit eten staan. Rauw vlees wordt er nu eenmaal niet appetijtelijker op door het urenlang buiten de koelkast neer te zetten, voor katten althans (voor honden geldt meestal: hoe doder het vlees, des te lekkerder! :D). Gewoon weglaten inderdaad, en de volgende ochtend pas weer voeren.
Door bincie
Ja we hadden het nu gedaan omdat Rossi gister bloed bij de ontlasting had.
Wellicht van teveel bot in tinlo.
Ook was zijn ontlasting erg enorm hard gisteren.
Dus vandaar dat we deze tip toch hebben opgevolgd.
Jammer dat ze het spiervlees laten liggen tussen de tinlo.
Ik snij het echt heel klein. Zal vandaag proberen gewoon wat stukjes te geven.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door