Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Hmm, geven ze geen staffelkortingen? of hoe groter, hoe goedkoper?? :kitty: Het is zo gemakkelijk :$

Ik had trouwens een strakke actie gisteren: ik mieter een grote homp vlees op de badkamer vloer in de veronderstelling dat het 1 ding was [de verpakking was geplastificeerd, leek dus 1] Ga na een tijdje kijken, zie ik dat het allemaal losse stukken zijn :o ;D heb de helft maar weer in de koelkast gelegd en de rest laten liggen haha Waren denk ik 8 karkassen ofzo [formaatje kwartel]. Tis nu bijna op, krijgen ze straks de rest :-\ [was namelijk al de veel ontdooid om weer in te vriezen]

Ze vonden het wel lekker in elk geval: Athena [dikke vriendinnen met Dymphia] gromde naar Dymphia die gewoon langs haar liep en niet eens interesse toonde in het vlees! EN EN EN ik zag Bastet voor mn neus gewoon likken/beetje bijten, bezig met het karkas!! Troeleke eet het dus wél. Ik heppiej, want begon me al zorgen te maken of ze wel wat at of niet [weigerde te eten als ik het haar voerde, maar zag haar niet eten. Uit haar gedrag bleek in elk geval dat ze toch wat in dr buikje had.
Door Krullebol
De katten zijn nu al 2 weken aan het aanklooien met voer. Ofja ik doe dat. Ze hebben nog lang niet alles geprobeerd, maar ik vind het tijd dat er structuur in komt.
Ze krijgen nu te lang maar gewoon iets. Niet echt de bedoeling dus!

Nogmaals een poging voor Eireann:
3% van 2.9 kg = 87 gram = ongeveer 90 gram voor het gemak
90x7=630 gram per week

50% vleesbot van 630 gram = 315 gr
20% orgaan van 630 gram = 126 =125 gr voor het gemak
30% spiervlees van 630 gram = 189 = 190 gram voor het gemak

Maandag:
*1 kuiken
** 1/4 kwartel en 30 gr. kippenmaag

Dinsdag:
*1 kuiken
** 25 gr. konijnkarkas en 40 gram struisvogelvlees

Woensdag:
* 1 kuiken
** 40 gr. hertenvlees en 30 gr lamshart

Donderdag:
* 1 kuiken
** 25 gr. kippennek en 30 gr konijnenniertjes

Vrijdag:
* 1 sardientje [gekopieerd van Koekjes menu] 70 gram visvleesbot en 25 gr visspiervlees

Zaterdag:
* 1 kuiken
** 25 gr.eendenrug en 40 gram lamsvlees

Zondag:
* 1 kuiken
** 45 gr geitjesspiervlees en 35 gram kiplever

Tot nu toe vond ze zo'n beetje alles lekker [heb alleen niet gezien of ze muizen eet, maar die staan toch niet op haar menu]. Konijnniertjes en kipmaagjes worden vandaag uitgeprobeerd [moet alles nog in porties verdelen, dus dan krijgen ze een beetje om te proeven]. Verwacht daar geen problemen mee. Eendenruggen worden morgen of overmorgen in stukjes gehakt en geprobeerd [of ze dat lekker vinden en weg kunnen krijgen].

Diersoorten:

Lam
Kip
Kwartel
Eend*
Hert
Geit*
Konijn*
Struisvogel

En een sardientje of ander lekker visje.
* = nog niet geprobeerd: volgt deze week. Niet lekker? Evt. te vervangen door parelhoenkarkas, fazantkarkas,tartaar/gehakt,Koolvis,Tonijn,Rib/sucadelappen, extra kuiken [her fav!], muizen,kipvleugels, kip/rundhart, ei

Ben benieuwd wat ik nu weer fout heb gedaan :D
Laatst gewijzigd door Krullebol op do 05 feb 2009, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
eendenrug is niet makkelijk ik stukjes van 25 gram te hakken, en als dat wel lukt, is de kans groot dat het ene stukje meer bot bevat dan het andere. ik hak ze daarom in wat ruimere stukken en reken dan 1 zo'n stuk eendenrug als vleesbot+spiervlees samen.  was eiran nou het kitten, of dymphia? kitten mag iig meer dan 3%.

voor de maandag zou je bv ook het kuiken weg kunnen laten een een halve kwartel geven. als avond eten dan portie spiervlees en portie kipmaag. als ze muis lust, zou ik zeker wat ontbijtkuikens vervangen voor een muisje (of 2 kleine muisjes).
ik herken trouwens wel mijn menu-structuur  8)
Dymphia is het kittentje van 6,5 maand. Eireann is 1,5 jaar ;) Doorhaar gewicht zou je denken dat ze de mini is.

Nee bedacht me ook net dat ik jouw hakbezigheden had gezien en dat het inderdaad niet echt gemakkelijk zou worden. Dacht erover grotere stukken te doen en dan bijv. hert kleiner [want dat is super zacht he]. Maar meer of de percentages kloppen. Dan is de rest natuurlijk gemakkelijk om te draaien/te vervangen. Ik herinner me dat jij zei dat die eendenruggen nogal bevleesd waren. dat kan dan dus gewoon als vleesbot + spiervlees en er hoeft dus niets meer bij?

Eireann heb ik nog geen muis zien eten. maar kuikens grist ze uit mn hand en slaat aan het verzamelen haha. Denk er over om haar zelfs 2 als ontbijt te geven.

Jouw menustructuur vond ik het gemakkelijkst te volgen van alle menu's die daar op een rijtje stonden, dus ja eerlijk gejat :P

Edit: ik kon zo gauw niet terug vinden hoeveel gram die kwartels zijn en of 1/4 dus niet teveel is?
Laatst gewijzigd door Krullebol op do 05 feb 2009, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
sien eet ook vaak op zaterdagavond een stuk eendenrug. er zit niet zoveel bot in, dus ik reken dat gewoon als vleesbot+spiervlees. lekker knagen en alles in 1 stuk. hertenvlees is gewoon zacht; is spiervlees. toen wij voor otje gingen malen, bleek het al engiszins voorgemalen te zijn, ik heb ook wel eens lapjes gehad.
je mag mijn menustructuur gewoon jatten en ter inspiratie gebruiken hoor, daarvoor staat het er ook.
ik denk dat 2 kuikentjes voor Eitje een beetje te veel is. ze is niet zo groot en fors en meer kuikens betekent minder avondeten naar binnen schuiven. daarom krijgt otje tegenwoordig ook nog maar 1 tot 1,5 kuiken als ontbijt (en geregeld een ding met staart, helaas eet sien dat absoluut niet). soms gaan de hoofden van de kuikens los als ik ze bevroren uit de doos haal. sien krijgt dan een extra kuiken zonder hoofd (of zonder vleugels) en otje krijgt dat losse onderdeel bij haar hele kuiken.

de kwartels van herby wisselen een beetje van formaat. ik heb wel eens hele grote jongens gehad, maar ook kinderkwartels wel eens. voer die hele kwartel dan wel in 4 weken op aan haar, als je hem in 4en hakt. je kan namelijk nooit compleet hakken; je zit altijd met een gedeelte met en een gedeelte zonder orgaan.
Eitje haha

ah daar had ik geen rekening mee gehouden. Ze eet er graag 2, dacht dat ze anders mss wat honger zou hebben. Maarja daar kom ik vanzelf wel achter. Ze is gelukkig niet irritant als ze honger heeft [lees: knaagt kabels en planten stuk].
Het is een beetje de bedoeling om dat menu zo aan te houden. Zie geen reden om te veranderen, tenzij er tijdelijk iets nite te krijgen is of ze ineens iets toch niet wilt eten [op uit gekeken ofzo]. Die kwartel moet dus dan wel met een maand op zijn. Daarnaast vinden ze hier allemaal kwartel lekker dus zal er als ik het menu goed heb, eenzelfde iets in elkaar draaien voor de rest [alleen andere hoeveelheden].
Door flin
Krullebol schreef: Nogmaals een poging voor Eireann:
3% van 2.9 kg = 87 gram = ongeveer 90 gram voor het gemak
90x7=630 gram per week

50% vleesbot van 630 gram = 315 gr
20% orgaan van 630 gram = 126 =125 gr voor het gemak
30% spiervlees van 630 gram = 189 = 190 gram voor het gemak

Maandag:
*1 kuiken
** 1/4 kwartel en 30 gr. kippenmaag

Dinsdag:
*1 kuiken
** 25 gr. konijnkarkas en 40 gram struisvogelvlees

Woensdag:
* 1 kuiken
** 40 gr. hertenvlees en 30 gr lamshart

Donderdag:
* 1 kuiken
** 25 gr. kippennek en 30 gr konijnenniertjes

Vrijdag:
* 1 sardientje [gekopieerd van Koekjes menu] 70 gram visvleesbot en 25 gr visspiervlees

Zaterdag:
* 1 kuiken
** 25 gr.eendenrug en 40 gram lamsvlees

Zondag:
* 1 kuiken
** 45 gr geitjesspiervlees en 35 gram kiplever
dikgedrukt reken 'k als vleesbot = 125 gram

als 'k 't zo nareken, en
'k reken de kuikens op zo'n 35 gram, en de kwartel +/- 200 gram : 4 = 50 gram (en dan zie 'k 't maar als luxe vleesbot)

kom 'k op:
33 % kuikens 6 x 35 gr = 210 gr
20% orgaan = 125 gr + uit de kuikens
20 % vleesbot = 124 gr
26% vlees = 165 gr
13 % visch = +/- 95 gr

en dan denk ik:
iets teveel kuikens, iets te weinig vleesbot, en wèl 'n mooie afwisseling kwa dier-vleesjes, ...

't is zowieso nog even zien wat ze allemaal gaan willen eten, en hoe 't makkelijk is voor jezelf;
katzels krijgen hier 3 ochtenden wat orgaan (hart, lever of maag) en dan verder 'n deel prooi...(zonder orgaan dus) of 'n heel prooitje (meestal hamster)
af en toe 'n ei of eendagskuiken...

'k zou zelf minimaal 35 % vleesbot aanhouden...
Ben benieuwd wat ik nu weer fout heb gedaan
mafkees!!! je bent hartstikke goed bezig , jôh!! >:( ;D ;D
Laatst gewijzigd door flin op vr 06 feb 2009, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vooropgesteld dat ze het lust: maar zou ik wat kuikens kunnen vervangen door muizen formaat regular. Dat was volgens mij zo'n 30 gram dus zowat gelijk aan een kuiken? Of anders een stuk kwartel? En dan wat koekje zegt die eendenrug groter geven dus dan 65 gram en het lamsvlees weglaten? Boh eej, snap het idee, maar het toepassen is toch wat moeilijker haha.

Afgelopen weken hebben ze voornamelijk vleesbot gehad met op de 2de plaats spiervlees. Heb nu eindelijk orgaan verdeeld en gevoerd: konijnenniertjes vielen errug goed bij Cas, Dymphia en Athena [gromde zelfs!] En kipmaagjes ook: Athena, Dymphia, Cas, zag Ruben snuffen en wat likken. Athena ging zelfs slepen en grommen! Gaat dus goed :)

Gaat alleen met de katzels niet zo goed. Hoewel Dymphia's tandvleesontsteking weg is en de ogen van Cas en Athena niet meer zo rood zijn, heeft Eireann al 3x meerdere keren achter elkaar alles uitgekotst, Bastet liep te giebelen, Cas braakte slijm en later een haarbal enzo. Dymphia heb ik gelukkig niet meer horen proesten, maar het baart me wel een beetje zorgen. Virusje? Last van haarballen? [kattengras was binnen 1 dag gesnoeid en morsdood] Wormen [kotsgedrag]? Droge lucht? Astma/Bronchtitus? Wennen aan BARF??

Nu nog streng apart gaan voeren en dan ben ik echt goed bezig hihi [ze werken vooralsnog niet echt mee ofzo]
kiekt nu eerst maar n's wat ieder zo wil vreten...
houdt je orgaan in de smies...(geef ze ieder een deel en kijk erbij... :P )
daarnaast kijk je naar 't karkas: zitter flink vlees aan,; dan lijkt 't een mooie verhouding
zitter weinig vlees aan, dan geef je daar nog extra vlees naast...

houdt een katten- prooitje in je achterhoofd: bedenk hoe dat eruit zou hebben gezien, en je kunt niet fout!

kuikens zijn prima voedsel, maar niet volwassen, en dus wat weinig calcium, dat geldt voor alle onvolgroeide beessies...

virusjus schijnen flink te waaien, jah...
kotsen van wormen....dan had je't ook al aan de drollen of kontjes gezien denk 'k
  tsjah... hou ze in de smiezen....'k weet 't zo ook niet?

een kat die meewerkt... ;D ;D ;D  'k denk dat 't best kan hoor.... ;) :D
ik heb nog eens naar de hoeveelheden vleesbot gekeken (flin had die zo mooi bold gemaakt  :) ) en ik denk dat ik ook meer bot voer. de hoeveelheden orgaan en spiervlees lijken me overeen te komen met wat sien krijgt, maar de porties vleesbot zijn groter. en sien krijgt geregeld tussen door een extra halve vleugel of kipnek of stukje smuldier-kip.
@ Flin: dat doe ik ook, maar na 2 weken gekloot en amper orgaan etc. vind ik het toch verstandiger een menu op te zetten en dat slechter te volgen [dus niet ideaal, maar aardig] dan maar wat op de grond te pleuren en maar zien wat het doet. De drolletjes zijn geregeld wit. Wormpjes lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar je weet het niet. Kots is moeilijk te definieren. allemaal pootjes en sliertjes enzo. Zo ben ik alsnog kuikens aan het ontleden haha

Vind het wel lastig te bepalen of er flink vlees aan een karkas zit of niet. Eet zelf amper vlees en weet niet hoe een goed bevleest vs een redelijk kaal stuk vleesbot eruit ziet. Nouja we klooien wel weer verder. Morgen eens zien of ik ergens aan hart kan komen [rodi lamshart hadden ze niet hier bij de appie, mss even runderhart kopen].

Nou dat meewerken, zit er niet in lijkt het. Alles onder kotsen, sleetje rijden [geen idee waarom?], slepen met eten, elkaar terroriseren [Bastet of Athena vs Eireann], rondjes rennen en verstoppen als het bedtijd is en bij het af plukken van de krabpaal een nagel in mn voorhoofd piercen, de schatjes.. :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door