Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ik weet niet wat ik van mijn kater moet denken. Hij heeft volgens mij zijn hele leventje (5 jaar) brokken gekregen. Wel kwam hij vroeger (meer dan een jaar geleden) buiten en hij scheen daar ook te jagen. Hij is onder andere wel eens met een duif thuis gekomen. Of hij die ook op at weet ik niet. Er is me verteld dat hij er in die periode niet goed uit zag. Doffe vette vacht.

Daarna heeft hij een jaar lang bij mensen binnen gewoont en is er met uiterlijk bergen op vooruit gegaan. Nu is hij fluffy en een beetje glanzend qua vacht. Wel verhaart hij redelijk veel. Zo heb ik hem 2 maanden geleden overgenomen...

Of hij nu niet snapt dat dingen eetbaar voor hem zijn of dat hij zich liever laat verwennen is me totaal niet duidelijk. :( Dit is pas mijn eerste kat, dus ik kan zijn lichaamstaal ook nog niet zo super goed lezen. Hoe goed ik ook mijn best doe. Ik wil heel graag hem gezond eten geven, maar ik wil ook niet te gemeen tegen hem zijn. En het moet ook nog inpasbaar blijven in mijn tijd en budget. Dus ik ben aan alle kanten tegelijk aan het bijleren. En Fred ook!

En mezelf blijven voorhouden dat het wel goed komt, dat het vast niet zo lang gaat duren voor hij snapt dat als kipfilet lekker is, kippennekken dat misschien ook wel zijn. ;)

Gisteravond heeft hij weer wat kipfilet gegeten in ieder geval.  ;D En natuurlijk zijn CB met kleine beetjes natvoer er nog doorheen gemengt.
Ik kom geen stap verder met Fred :-[

Kuikens en runderhart worden nog steeds opgegeten, en vlug ook als ik het zo zie!

Carnibest eet hij alleen als er een beetje natvoer doorheen gemengt wordt, anders laat hij het gerust staan en eet hij de hele dag niets. Na 2 maaltijden overslaan door hem zwicht ik altijd en geef ik wel weer een stukje hart, kuiken of gemengt prutje.

Kip is zo zo. Soms eet hij het op, soms niet. Kieskeurig monstertje. ;-)

Kippennekken en kippenvleugels word aan geroken maar meer dan dat ook niet voor zover ik kan zien. :'(
Laat nog maar een kruiwagen met geduld aanrukken, dat heb je wel nodig ::) Katten zijn ongelovelijke mutsen. Ik heb er 8 maanden over gedaan om mijn poezels aan de pure cb te krijgen want er moest perse blik doorheen en anders aten ze niet. Nu eten ze wel pure cb maar sommigen willen verder echt niks.
Kippennekjes moeten nog steeds gemept worden en ook nog eens kleingeknipt, want ja er zitten stukjes in :-X
Anderen eten wel kuikens, runderhart, lamshart, rundergehakt, tartaar, soepvlees, kipfilet, en gemepte en geknipte nekjes, kwartel gaat nu sinds kort ook maar dan wel in kleine stukjes gechopt en gemengd met blikvis. De een lust dit en de ander dat. Ook die van mij zijn gewoonweg mutsen ;)
Geduldig doordrammen  ;)
Kip vind Banzai trouwens ook niet echt lekker en dan ligt het nog aan welke leverancier en welk deel...
Rundvlees is hij dol op, net als konijn en kwartel.
Oh en Carnibest vind Meneer echt niet te nassen.
En als Meneer iets niet lekker vind, dan kijkt hij me aan en miauwt zo zielig mogelijk.
Waardoor het toch wel heel erg moeilijk is hard te blijven en niet iets anders uit de vriezer te pakken ::)
Dus gewoon doorgaan  8)!
Bedankt voor de bemoedigende woorden YaYa en Frummel!! Die kon ik wel even goed gebruiken. :-[

Rustig blijven aanbieden dus van alle verschillende snacks. En de nekken nog meer mutileren dus.

Misschien moet ik toch eens gaan denken om er af en toe wat vis bij de doen. Hoe vervelend ik dat zelf dan ook vind.

Wat voor vis kan ik dan het beste mee beginnen?
Vanwege mijn eigen problemen met vislucht denk ik nu aan iets wat ik rechtstreeks uit de vriezer op een bordje kan leggen. En dan hopenlijk dus zonder het te hoeven snijden ofzo...
Vis zou voor mij een aanvullig zijn op zijn kvv, net als de eerder voorgestelde kauwsnacks. En hopenlijk overtuigt het mijn kat er van dat vers eten lekker is. En misschien kan het zelfs wel het natvoer onderdeel van zijn eten vervangen.

Nu krijgt mijn kat per dag:

2/3 van de carnibest die voor een kat van zijn gewicht staat. (hij is een beetje te zwaar met 5 kilo, ik hoop hem te laten afvallen naar 4,5 of zelfs 4,2 kilo)
Een klein beetje natvoer. Een dag portie van 80 gram doe ik nu een dag of 5 mee, dus zo een 16 gram per dag.

Een snack, als hij zijn eten op heeft wanneer ik thuis kom 's avonds. Dit is of:
- een kuiken
- 2 stukjes runderhart
- een stukje kipfilet
- een kippennek
- een kippenvleugel

Moet het per se vette vis zijn dan? Ik had gehoopt dat ik me door voornamelijk kvv te voeren totaal niet druk zou hoeven maken over de barf snackjes die ik er bij geef qua voedings waarde. En met blikvis bedoelen jullie vis die wel is ingeblikt, maar niet in olie? Of kan je die olie afspoelen en mag je kat het dan wel hebben?

Ik zal in ieder geval eens kijken in de supermarkt hoe groot die stukjes ingevroren koolvisfilet zijn. Met runderhart kan ik uit een doosje van 500 gram gewoon een paar blokjes pakken en die op een bordje leggen. Het zou ideaal zijn als de vis ook verpakt is per veel maar wel in blokjes die ik er zo uit kan pakken. Bevroren ruikt het niet zo erg denk ik. Dus dan zou ik het op een bordje kunnen gooien en dan voor de rest van de avond de keuken kunnen ontvluchten. ;)
En dan duimen dat mijn kat het op eet en ik niet aan het einde van de avond de ontdooide vis moet opruimen... :yucky:
Met kvv hoef je je ook niet druk te maken over de barfdingetjes die je bijgeeft. Alleen vinden de meeste katten vis en blikvis (inderdaad ingeblikte vis, olie heel goed afspoelen of vis op water nemen) heel erg lekker en is het vaak een extra lokkertje om de kvv op te eten of te gaan leren eten.
Verder kun je dit natuurlijk altijd gewoon als extra naast de kvv geven. Ik geef zelf ook kvv en voer er iedere dag verschillende barfdingetjes naast omdat ik uiteindelijk wil barfen en dus kijken wat ze lusten of niet lusten. Tot zover heb ik nog niet zoveel succes. Ben bang dat ik pas echt aan de barf kan als er ooit eens nieuwe kittens bijkomen die je het dan meteen kunt leren ipv van die verwende brokkenmonsters.
Uiteindelijk echt barfen... Ik weet het niet hoor, dan moet Fred het wel erg leuk gaan vinden om te knagen denk ik. :)

Maar wat ik zou ik graag af en toe, als het zo uitkomt, hem een leuke afwisseling van de kvv willen geven met barf spulletjes. ;)

Gisteren heb ik koolvisfilet gekocht bij de appie. 400 gram in een pakje, verdeeld over 4 blokjes. Ik vond 100 gram voor een kleine snack wel erg veel, dus ik heb ieder blokjes nog eens in vieren gedaan. En daarna snel in zakjes. En alle kleine zakjes in een grote seal bag. En dat de vriezer in! 8)

Gisteravond had ik een afspraak bij vrienden, dus voor ik weg ging een blokje uit de vriezer gehaald en op een schoteltje gelegd. En het was op toen ik terug kwam!!! ;D PHEW! ;)

Ik heb het hem niet zien eten, dus ik weet niet hoe lekker hij het vind. Maar dingen die hij maar zo zo vind, zoals kipflilet, die laat hij rustig langer liggen dan een paar uurtjes. Alles bij elkaar, ik ben heeel trots op mezelf en op mijn poekie! ;D

Vraagt vis nog wat van de tanden van een kat? Of is het heel erg zacht als het ontdooit is? (dit wil ik liever zelf niet utizoeken dus ;))

Ik hoop dat als er bij mij kittens bij komen Fred helemaal om is en lekker het goede voorbeeld kan geven aan de kleintjes. Zou dat heel optimistisch zijn? :-[ Voorlopig heb ik de ruimte en de tijd niet voor een paar kittens, maar als ik over een tijdje samen woon met mijn vriend zou ik er nog wel graag twee kleintjes bij hebben in huis. :smitten:
Nou, da's alvast iets dattie eet!
Vis is zacht dus niet echt voor de kauwspieren, al moeten die wel harder werken dan bij kvv.
Kittens zijn iha makkelijker over te zetten, ook als de volwassen katten niet barfen. Het allermooiste is als de fokker ze alvast aan vers laat wennen.
Alles waarop hij harder moet werken dan op kvv is mooi meegenomen voor zijn tanden. Ik zorg er wel voor dat hij geen brokken met koolhydraten meer binnen krijgt. Maar hoe meer zijn tandjes te doen krijgen hoe beter. :)

En alles waarop hij meer moeite moet doen dan op zijn CB mengseltje beschouw ik dus als goed voor zijn tanden op het moment. Al snap ik best wel dat nekken en vleugeltjes met echte stukken bot veeeel beter zijn. ;)

Ander vraagje: Ik kom voor een dag of 2 eten te kort voor Fred waarschijnlijk. Dan komt de volgende lading CB weer binnen. Kan het veel kwaad om hem dan te voeren met een paar kuikens, wat kipfilet en misschien wat van die vis?
Of kan ik dan beter hondenvoer kopen? Onze supermarkt verkoopt RODI zag ik, lag vlak vij de vis... Kunnen katten dat ook eten?

Ik wil eigenlijk niet een paar dagen puur natvoer geven, ben bang dat ik dan alle voorgang die ik gemaakt heb om hem van smaakstofjes af te laten kicken weer kwijt ben. :(

Beetje stom, ik weet het, maar ivm vakantie moest ik voor 5 weken in 1 keer bestellen en ik heb me blijkbaar toch een beetje verrekent.  :-\
Hekate schreef:vraagje: Ik kom voor een dag of 2 eten te kort voor Fred waarschijnlijk. Dan komt de volgende lading CB weer binnen. Kan het veel kwaad om hem dan te voeren met een paar kuikens, wat kipfilet en misschien wat van die vis?
Of kan ik dan beter hondenvoer kopen? Onze supermarkt verkoopt RODI zag ik, lag vlak vij de vis... Kunnen katten dat ook eten?

Ik wil eigenlijk niet een paar dagen puur natvoer geven, ben bang dat ik dan alle voorgang die ik gemaakt heb om hem van smaakstofjes af te laten kicken weer kwijt ben. :(

Beetje stom, ik weet het, maar ivm vakantie moest ik voor 5 weken in 1 keer bestellen en ik heb me blijkbaar toch een beetje verrekent. :-\
onhandig zijn we alemaal wel n's hoor, zoiets als vergeten vlees uit de vriezer halen, hmmmm, offuh denken dat je 't al gedaan had.... ;D ;D

weet je zeker dat ze Rodi lusten? meestal zit er pens in't hondenvoer; toevallig vinden onze snorren dat geen probleem, maar dat geldt zeker niet voor alle katzels...
och, en voor 2 dagen effe niet compleet eten is geen probleem hoor...daar lopen ze echt geen tekorten van op... ;)

maar 'k zou idd niet teruggaan naar blik oid...doe die kipfilet of anders maar!
Laatst gewijzigd door flin op vr 08 aug 2008, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door