Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door YaYa
Volhouden. Ook al is het nog zo moeilijk, gewoon volhouden. Ik heb vorig jaar februari de carnibest voor het eerst gegeven aan mijn 8-tal en een paar wilden ze het gelijk wel eten. Nog een paar anderen alleen maar gemengd en 2 absoluut niet. Die heb ik iedere keer nog apart brokjes gegeven en pas 8 maanden later zag ik ze opeens aan het bordje van de cb zitten en heb ik de brokjes niet meer gegeven. En pas sinds 2 maanden geef ik het puur, dus zonder blik of iets.
Katten zijn gewoon moeilijk en vaak hebben ze de langste adem omdat het baasje niet sterk genoeg in z'n schoenen staat ;)
Door Mevroi Kruim
Wat YaYa zegt, doordouwen. Echt de enige manier.
Maar ik lees wel vaker dat katten sommige soorten kvv niet goed verdragen. Als hij dus blijft kotsen zou je een ander merk kunnen proberen.
Ik heb 1 kotskat die bijna alles eet maar bepaalde dingen ook na korte of langere tijd weer retour stuurt. Ik had botmixen van Herby en die gaan gegarandeerd maar 5 min. mee helaas. Gehakt van AH daarentegen, of zelfgemalen kipkarkas, blijft keurig binnen.
Door Annibal
Oh, maar dát gaat zeker lukken hoor, want zoals ik al zei: híj is misschien wel eigenwijs, maat ík ben koppig. Ik weiger al jaren Max te laten winnen (is trouwens ook wel nodig met eentje zoals hij), dus het gaat goedkomen.. Vanochtend heeft hij trouwens ook wel een heel deel van zijn eten op en daarna heeft hij niet meer gespuugd. We gaan dus wéér vooruit! :D
Door Annibal
Nou, hier zijn we ook weer een paar daagjes verder, en helaas gaat het niet zo goed als ik zou willen.. Mind you, Beertje en Loki zijn nu helemaal over op CB en dat gaat hardstikke goed, maar ik maak me nogal zorgen om Max. Hij spuugt zich de laatste dagen helemaal wezenloos als hij gegeten heeft, maar telkens zaten er ook plukken haar in, zodat ik dacht dat het wellicht toch met die haren te maken had.. Maar vanmorgen spuugde hij ook weer, en daar was echt geen haartje in te bekennen, dus ik ben bang dat het toch écht aan de CB te wijten is. Hij krijgt nu twee maal per dag een klein beetje CB met een mini-beetje brokjes erbovenop, en dan eet hij de brokjes ertussenuit en gaat hij dus alsnog spugen. Alleen in de avond, vlak voor ik ga slapen, krijgt hij dus nog één mini-handje brokken (ik durf hem niet te laten vasten) en als hij alléén brokjes eet wordt er dus ook niet gespuugd.

Om eerlijk te zijn heb ik al een paar dagen medelijden met hem, want hij kláágt echt dat hij honger heeft, maar ik ben toch koppig geweest en heb hem op de CB laten staan. Ben onderwijl trouwens wel op onderzoek uit geweest om andere merken KVV te vinden, maar er is bij ons in de stad (en dan woon je pottedikke nog in Den Haag) maar één punt waar ze iets anders verkopen: een dierenarts die Bibi heeft. Daar ben ik vandeweek dus al langsgefietst, maar die is alleen op kantoortijden open, dus daar kan ik komende woensdag pas weer gaan kijken, als ik een half dagje vrij heb. In de tussentijd zit ik te twijfelen wat ik nu met Max moet. Toch maar even alléén over op brokken? Koppig blijven? Koppig blijven kan ik op zich heel goed hoor, maar nu krijg ik zo langzaamaan het gevoel dat hij er écht niet tegen kan en dan vind ik het toch een ander verhaal worden.

Of.. Zou er misschien nog een derde optie zijn? Op een ander forum heb ik een topic gezien van iemand die blikvoer zonder plantaardige zooi testte op haar katten (die naast blik ook KVV kregen). Ik heb het over dit topic:
http://www.kattenplaza.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33175&postdays=0&postorder=asc&start=0
Zou een blikje uit dit topic misschien een goeie tussenstop kunnen zijn voor Max, om hem in elk geval weer te laten eten tot ik Bibi kan proberen? Mijn oog is met name gevallen op de Sheba (op pagina 1 uiterst links onderin op de foto, test op pagina's 7 9 en 11 van het topic) of evt. Gourmet Diamond (test op pagina 11). Ik vind het dan wel weer heel eng omdat de DA gezegd heeft dat Max zijn leven lang geen supermarktvoer meer mag voor zijn blaasgruis, dus misschien kan ik het ook beter niet doen (zucht, gáán we weer), maar zijn dieetvoer-maaltijdzakjes wil hij ECHT niet meer.. Maandag kan ik wellicht nog dieetvoer-kuipjes gaan kopen vanuit mijn werk (de mijne is gelukkig ook buiten kantoortijden geopend) , misschien dat hij dat wel lust :P

Trouwens, terwijl ik dit zat te typen heb ik hem even opgesloten in de keuken met een klein bakje met alléén brokjes, omdat hij alles er dus weer uit had gegooid, en toen ik hem eruit liet was het restje CB wat er nog stond óók op? Ik weet niet 100% zeker dat Max dat zelf heeft gedaan, maar volgens míj zat er echt nog in toen ik hem opsloot?? Zou hij nou toch..?? Maar waarom dan dat gespuug? Stress?
Door YaYa
Waarom probeer je dan niet eens met rundergehakt, tartaar, kipfilet en dat soort dingetjes om te kijken of dat er wel inblijft totdat je woensdag de bibi kunt halen?
Door mirdj
Hier krijgen ze gewoon kipfilet uit de supermarkt, niet speciaal biologisch maar als jij dat prettig vindt moet je dat geven. Vorige week was er nog reclame bij de AH dus maar weer een kilo gehaald en versneden.
Door flin
Annibal schreef: Oh, ok, nooit gedacht dat dat ook gewoon kon.. Veel te leren dus nog ;) Wederom thnx voor de info, sorry dat ik zo veel vragen stel hoor..
daar zijn vragen toch voor?....om te stellen? ;) ;D ;D
wat voor vlees denk je dat er in de kvv gebruikt wordt?

maar miss informatief om te lezen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=274

spuugt Max gal omdat z'n maag te leeg is, of spuugtie direct na't eten al z'n onverteerde voer er direct uit, of spuugtie als 't al in z'n maag geweest is, en licht verteerd?

kipfilet, en rund- en paardenvlees is miss idd een makkelijk beginnersvleesje, wat de meeste katten ook errug lekkur vinden,
...en miss toch wat meer keren per dag voeren?

vervelend hoor, voor Max èn voor jou!
Door Mevroi Kruim
Tja, weet je, in de brokken zit ook geen biologisch vlees, of jij moet de Yrrah voeren (vonden ze hier nog te goor voor in de kattenbakbak  :P). Wat er wel in zit dat wil je niet weten, of als je het wel weet dan laat je het wel uit je hoofd om het aan je kat te voeren. Vind ik dan dus.
Vlees van de slager of uit de super is goedgekeurd voor menselijke consumptie. Er zit vast wel een restje van 'teenoftander in maar daar gaan mensen niet van dood en katten ook niet. De controle op allerlei stoffen is in NL ook behoorlijk streng, niet waterdicht en natuurlijk wordt er gesjoemeld maar 100% zekerheid heb je nergens. Iig is het vele malen beter van kwaliteit dan welke brok dan ook. Natuurlijk is biologisch beter maar daar is vaak moeilijk aan te komen en de portemonnee stelt ook grenzen  :-X
Ik voer met enige regelmaat afgeprijsd gehakt, lekker makkelijk voor de tandelozen, en kipfilet heel soms, en een lappie zalm van Appie, afgeprijsde runderlappen en dat soort spul. Niks mis mee, prima te knagen.

Sjors hier kan d'r ook wat van, kotsen. Ik heb echt al vanalles geprobeerd om er een vinger achter te krijgen (nou ja, figuurlijk dan he  :P) antihaarbalpasta, extra antivlo (hij is erg allergisch voor vlooien) beetje opwarmen ... van sommige dingen gaat meneer letterlijk barfen en van andere niet, of het nou vers uit de koelkast komt of niet. En van CB heb ik wel vaker gehoord dat katten er niet zo goed op reageren. Ik voer het zelf niet, heb het wel eens geprobeerd en de apen vonden het maar zeer matigjes, ze hadden een voorkeur voor het natte karton van Prins  ::) maar Sjors gaat dus aan de kots van bv de botmix #1 van Herby, en weer niet van de botmix #2, en van sommige soorten vlees, bv lam en geit. Zover ben ik nu dus.

Oja, ik voer 2 a 3x per dag, iig de ouwetjes, ook met het idee dat Sjors dan minder kotst.
Door Annibal
flin schreef: daar zijn vragen toch voor?....om te stellen? ;) ;D ;D
wat voor vlees denk je dat er in de kvv gebruikt wordt?

maar miss informatief om te lezen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=274

spuugt Max gal omdat z'n maag te leeg is, of spuugtie direct na't eten al z'n onverteerde voer er direct uit, of spuugtie als 't al in z'n maag geweest is, en licht verteerd?

kipfilet, en rund- en paardenvlees is miss idd een makkelijk beginnersvleesje, wat de meeste katten ook errug lekkur vinden,
...en miss toch wat meer keren per dag voeren?

vervelend hoor, voor Max èn voor jou!
Haha, tja, nouja, ik wil ook niet al te lastig zijn ;) Maar dank je wel :)

Max spuugt niet zo lang nadat hij heeft gegeten (10 minuten tot een half uur later), ik denk dat het dan nog nagenoeg onverteerd is (mede gezien het feit dat euhm.. Nou, de rest het nog wel eens opruimt voor ik de kans krijg het weg te halen? Ben ik zo netjes genoeg?). Hij spuugt ook alleen als er CB bij zijn brokken zaten, als we gaan slapen en hij 'kale' brokken krijgt spuugt hij dus niet. Hmmm, ik zou ze wel vaker willen voeren, maar verder als vóór en na het werk + evt. als we gaan slapen kom ik helaas niet. Maar misschien moet ik hem in de avond ook vlees gaan geven, al durfde ik dat eigenlijk nog niet nu hij zo slecht eet.. Ik heb vandaag rundergehakt voor hem uit de vriezer gehaald, ik ben héél benieuwd wat hij dáár morgenochtend dan mee doet. Op deze manier worden we er inderdaad beiden niet erg gelukkig van en al heb ik nog altijd het volste vertrouwen dat het goed komt, ik vind het sneu voor hem zoals het nu gaat..

Ennuhm, ja, ik ging er dus eigenlijk van uit dat KVV bio of bijna bio was, maar hoe ik daar eigenlijk bij kom.. Tja ;)

Kruimel schreef: Tja, weet je, in de brokken zit ook geen biologisch vlees, of jij moet de Yrrah voeren (vonden ze hier nog te goor voor in de kattenbakbak :P). Wat er wel in zit dat wil je niet weten, of als je het wel weet dan laat je het wel uit je hoofd om het aan je kat te voeren. Vind ik dan dus.
Vlees van de slager of uit de super is goedgekeurd voor menselijke consumptie. Er zit vast wel een restje van 'teenoftander in maar daar gaan mensen niet van dood en katten ook niet. De controle op allerlei stoffen is in NL ook behoorlijk streng, niet waterdicht en natuurlijk wordt er gesjoemeld maar 100% zekerheid heb je nergens. Iig is het vele malen beter van kwaliteit dan welke brok dan ook. Natuurlijk is biologisch beter maar daar is vaak moeilijk aan te komen en de portemonnee stelt ook grenzen :-X
Ik voer met enige regelmaat afgeprijsd gehakt, lekker makkelijk voor de tandelozen, en kipfilet heel soms, en een lappie zalm van Appie, afgeprijsde runderlappen en dat soort spul. Niks mis mee, prima te knagen.

Sjors hier kan d'r ook wat van, kotsen. Ik heb echt al vanalles geprobeerd om er een vinger achter te krijgen (nou ja, figuurlijk dan he :P) antihaarbalpasta, extra antivlo (hij is erg allergisch voor vlooien) beetje opwarmen ... van sommige dingen gaat meneer letterlijk barfen en van andere niet, of het nou vers uit de koelkast komt of niet. En van CB heb ik wel vaker gehoord dat katten er niet zo goed op reageren. Ik voer het zelf niet, heb het wel eens geprobeerd en de apen vonden het maar zeer matigjes, ze hadden een voorkeur voor het natte karton van Prins ::) maar Sjors gaat dus aan de kots van bv de botmix #1 van Herby, en weer niet van de botmix #2, en van sommige soorten vlees, bv lam en geit. Zover ben ik nu dus.

Oja, ik voer 2 a 3x per dag, iig de ouwetjes, ook met het idee dat Sjors dan minder kotst.
Hmm, dat zou evt. wel kunnen betekenen dat ik dan toch eerder aan het barfen ga slaan als ik zelf had verwacht, haha! Dank je voor deze tips, heel erg fijn! Geef jij ze alleen van dat soort vlees? Of doe je er ook prooidieren enzo tussendoor? Ik heb vanmorgen op een dierenwinkel-website zitten kijken die bezorgt (ik had de naam uit het topic over de kat van Mirdj) en ik kon er maar weinig dingen vinden die ik mijn katten zo maar voor zou durven schotelen. Hele konijnen en duiven met de veren er nog aan! Volgens mij gaan die van mij me dan vriendelijk aanwijzen waar de bestekla is, zodat ik het even voor ze kan fileren :P Ik vond het vooral moeilijk op te maken wat nu geschikt was voor welke dieren (op de meeste dingen stonden alleen plaatjes van hondjes :P) en in welke verhoudingen je dat dan moet geven (maar daar kan ik me natuurlijk ook hier wat meer in verdiepen). Evengoed lijkt het me persoonlijk wel handig als ik gewoon extra vlees voor de katten zou kunnen kopen bij de slager, mits ik zou gaan barfen. En geef je het dan aan één stuk?

Hmmm, misschien is Max een beetje hetzelfde als Sjors en moet ik gewoon nog uitvinden wat werkt.

Oh, kijk, ik voer nu ook 2x per dag KVV en Max daarnaast nog een extra keer met een pietsie beetje brokjes. Ik had al bedacht dat ik die laatste keer voeren er maar in ga houden, is misschien wel fijn..
Door Mevroi Kruim
Ze eten hier echt vanalles. Kuikens, haaskarkas, halve konijnen (de jeugd dan) kipkarkas, kippennekken, kopvlees, hazenreepjes, ik heb nu reevlees waarop ze moeten kauwen dus da's flauw van mij  :D fazantenkarkas, kwartels, heel en karkas, die kunnen ze allemaal baas, duiven (ik pluk ze wel eerst omdat het anders zo'n troep geeft), lam voor degenen die dat lusten, geit idem, eendennekken, gemalen voor de ouwetjes, eendenkarkassen, ook wel eendenpoten hoewel die wel hard zijn, parelhoenkarkas, kortom waar ik maar de hand op kan leggen. Het meeste via Herby tegenwoordig hoewel ik nog wel een ander adres heb voor kopvlees en vaak goedkope kip-onderdelen via-via betrek.

Hele prooien in de zin van muizen en ratten e.d. vind ik zelf erg duur en ik vind dat ze voldoende afwisseling krijgen zo. Hele konijnen heb ik wel regelmatig, de harde delen gaan naar de honden en de voorpoten en ribben enzo naar de katten. Zo verdeel ik wel meer. Duiven en hele kwartels pluk ik vanwege de troep en ik haal er de darmen uit, de rest snij ik aan stukken en verdeel ik naar gelang het kauwvermogen van de katten. De karkassen knip ik voor de ouwetjes en soms maal ik, de jeugd krijgt ze in flinke stukken. En soms krijgen ze gewoon een halve kip.
Door Annibal
Woooww, dat klinkt mij allemaal nog even héél heftig in de oren, haha! Ik begin gewoon maar even met gehakt, hihi ;)

Trouwens, heb je ook snoep-achtige rauw-vlees-dingies? Ze zijn hier gewend om een snoepje te krijgen als wij hebben gegeten, maar ik wil eigenlijk ook van díe 'brokjes' af..
Door YaYa
Carnibest heeft kattenknabbels en staafjes. De staafjes blieven die van mij niet. Maar die kattenknabbels zijn ze echt verzot op. Het is gedroogd vlees in stukjes dus niks geen brok meer. :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door