Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

roefus schreef: Tja...ik gaf ook een enkele keer de hondenvariant.
Maar ik lees toch steeds dat een kat feitelijk een andere behoefte heeft, die uit veel meer eiwitten zou moeten bestaan dan de voeding van een hond.
Letterlijk geciteerd uit bijvoorbeeld het boek van Tannetje (dat voor mijn neus ligt):

"Wat is er anders aan katten? Veel. Katten zijn geen kleine honden. De stofwisseling van een kat is ingesteld op veel meer eiwitten dan een hond. Ze hebben veel meer eiwitten nodig. Ze missen bepaalde enzymen om plantaardige producten om te zetten in benodigde voedingsstoffen. Daarom hebben ze ook veel meer behoefte aan dierlijke eiwitten. ...enzovoorts enzovoorts......".

Dus dan redeneer ik bij mezelf dat ikzelf nooit een kat volledig op een honden - kvv van Carnibest zou zetten.
Ervan uitgaande dat zulke kvv zich toespitst op honden (er bestaat tenslotte een katten-variant en dat zal dan waarschijnlijk niet voor niets zijn).
Door roefus
Aangezien een kvv geen hele kip is, geen heel rund, geen hele eend enzovoorts enzovoorts...maar een samenstelling van o.a. spiervlees, orgaan, gemalen bot en eventuele gemalen groenten, rijst, supplementen....lijkt het me dus vrij duidelijk dat hiermee ook een ander eiwitpercentage in de voeding bereikt kan worden. ::)
Zou je zélf voeding gaan samenstellen, dan wordt ook op meerdere plaatsen beweerd dat een kat meer eiwitten nodig heeft dan een hond.
En dus gebaat is bij meer dierlijjke eiwitten.
Ian Billinghurst adviseert bijvoorbeeld om het percentage voeding voor de hond uit een 15% groente, 5% rijp fruit en 10% supplementen te laten bestaan (da's toch zo'n 30% van het totaal en hij heeft het over een 10% aan orgaanvlees).
Daarentegen bestaan de verhoudingen van zijn geadviseerde kattenmenue uit 15% orgaanvlees en slechts 5% groente en 5% supplementen (10% dus in totaal).
En dat maakt natuurlijk, voor wie dit volgen kan. het dierlijk eiwit- gehalte in de.uiteindelijke 'kattenvoeding' hoger.

En een blik op de Carnibest-varianten laat ook zien dat de hondenvoeding een 12 à 13% aan eiwit bevat.
En de kat-variant een 18, 19 en 20%.

Vind ikzelf een behoorlijk verschil, dat is immers een kleine helft meer aan eiwit in de kat-variant !!!
Dus ik zou nooit enkel en alleen de hondenvariant aan een kat voeren, dan zou ik in iedere geval dingen toevoegen om het 'kat-compleet' te maken.
roefus schreef: Aangezien een kvv geen hele kip is, geen heel rund, geen hele eend enzovoorts enzovoorts...maar een samenstelling van o.a. spiervlees, orgaan, gemalen bot en eventuele gemalen groenten, rijst, supplementen....lijkt het me dus vrij duidelijk dat hiermee ook een ander eiwitpercentage in de voeding bereikt kan worden. ::)
Zou je zélf voeding gaan samenstellen, dan wordt ook op meerdere plaatsen beweerd dat een kat meer eiwitten nodig heeft dan een hond.
Ian Billinghurst adviseert bijvoorbeeld om het percentage voeding voor de hond uit een 15% groente, 5% rijp fruit en 10% supplementen te laten bestaan (da's toch zo'n 30% van het totaal en hij heeft het over een 10% aan orgaanvlees).
Daarentegen bestaan de verhoudingen van zijn geadviseerde kattenmenue uit 15% orgaanvlees en slechts 5% groente en 5% supplementen (10% dus in totaal).
En dat maakt natuurlijk, voor wie dit volgen kan. het dierlijk eiwit- gehalte in de.uiteindelijke 'kattenvoeding' hoger.

En een blik op de Carnibest-varianten laat ook zien dat de hondenvoeding een 12 à 13% aan eiwit bevat.

Vind ikzelf een behoorlijk verschil, dat is immers een kleine helft meer aan eiwit in de kat-variant !!!
Dus ik zou nooit enkel en alleen de hondenvariant aan een kat voeren, dan zou ik in iedere geval dingen toevoegen om het 'kat-compleet' te maken.

Ik wilde net gaan reageren toen ik jouw berichtje las. En je slaat de spijker op zijn kop! Zo is het idd!
Ja, maar als je Carnibest-voor-de-hond vergelijkt met het eerste beste blikvoer of brok voor katten, dan denk ik dat je met Carnibest-voor-de-hond beter af bent. Zeker als je het mooi aanvult met spiervlees en orgaanvlees. Toch?
Lizzy schreef: Ja, maar als je Carnibest-voor-de-hond vergelijkt met het eerste beste blikvoer of brok voor katten, dan denk ik dat je met Carnibest-voor-de-hond beter af bent. Zeker als je het mooi aanvult met spiervlees en orgaanvlees. Toch?
Ik zou het alleen aanvullen met spiervlees. Er zit ruim voldoende orgaanvlees in.
Maar het is uiteraard heel veel beter dan brok of blik ;)
Door roefus
Helen schreef: Ik zou het alleen aanvullen met spiervlees. Er zit ruim voldoende orgaanvlees in.
Maar het is uiteraard heel veel beter dan brok of blik ;)
Ja, was mijn conclusie ook.

Paar reacties eerder.
..............
En in dat geval zou je dus kunnen kiezen (denk ik) om wat extra spiervlees toe te voegen, wanneer je je kat constant de 'hondenvariant' van kvv geeft.

.....................
roefus schreef: Aangezien een kvv geen hele kip is, geen heel rund, geen hele eend enzovoorts enzovoorts...maar een samenstelling van o.a. spiervlees, orgaan, gemalen bot en eventuele gemalen groenten, rijst, supplementen....lijkt het me dus vrij duidelijk dat hiermee ook een ander eiwitpercentage in de voeding bereikt kan worden. ::)

Zoals ik al eerder opmerkte eten ze van de honden variant ook wat meer dan van de katten variant het verschil zit hem erin dat de kat geen groenten hoeft hoeweler zat katten zijn die dat nooit gelezen hebben en graag groenvoer eten. Boris van mij doet aan de zelfbediening door onze borden na het eten schoon te maken en hij eet ook wel brood en pasta de andere twee zullen dit nog niet eten al zou er geen ander eten meer zijn. Je kunt dus stellen dat aangezien ze allemaal hetzelfde aan barf krijgendat Boris minder dierlijke eiwitten krijgt dan de anderen. Dat is natuurlijk niet zo hij krijgt evenveel alleen als je zijn menu opschrijft en uitrekend, is op het totaal het eiwit minder omdat hij dat verlaagd door de groenten en koolhydraat die hij erbij eet.
Wat het barfen betreft ,mijn honden en katten eten excact hetzelfde dus niet de katten meer orgaan dan de honden, als de honden orgaan eten eten de katten dat ook, dus eigenlijk komen mijn katten dus al hun hele leven systematisch te weinig eiwitten en waarschijnlijk taurine want ook dat moet toegevoegd worden volgens sommige fabrikanten. Toch bijzonder dat ze zo gezond zijn dan.
Lizzy schreef: Ja, maar als je Carnibest-voor-de-hond vergelijkt met het eerste beste blikvoer of brok voor katten, dan denk ik dat je met Carnibest-voor-de-hond beter af bent. Zeker als je het mooi aanvult met spiervlees en orgaanvlees. Toch?
Dit topic begint met de vraag of je Carnibest-voor-de-hond ook aan de kat kunt voeren, omdat dit goedkoper is dan Carnibest-voor-de-kat. Die vraag is al vaker op BP gesteld en het antwoord is altijd dat dit geen probleem is. Mits je dus extra spiervlees toevoegt is nu denk ik de conclusie. (Kom je alsnog wat duurder uit en kun je net zo goed meteen Carnibest-voor-de-kat voeren.
Door roefus
sylvia schreef:
Zoals ik al eerder opmerkte eten ze van de honden variant ook wat meer dan van de katten variant het verschil zit hem erin dat de kat geen groenten hoeft hoeweler zat katten zijn die dat nooit gelezen hebben en graag groenvoer eten. Boris van mij doet aan de zelfbediening door onze borden na het eten schoon te maken en hij eet ook wel brood en pasta de andere twee zullen dit nog niet eten al zou er geen ander eten meer zijn. Je kunt dus stellen dat aangezien ze allemaal hetzelfde aan barf krijgendat Boris minder dierlijke eiwitten krijgt dan de anderen. Dat is natuurlijk niet zo hij krijgt evenveel alleen als je zijn menu opschrijft en uitrekend, is op het totaal het eiwit minder omdat hij dat verlaagd door de groenten en koolhydraat die hij erbij eet.
Wat het barfen betreft ,mijn honden en katten eten excact hetzelfde dus niet de katten meer orgaan dan de honden, als de honden orgaan eten eten de katten dat ook, dus eigenlijk komen mijn katten dus al hun hele leven systematisch te weinig eiwitten en waarschijnlijk taurine want ook dat moet toegevoegd worden volgens sommige fabrikanten. Toch bijzonder dat ze zo gezond zijn dan.

Ja. Je merkte dat al eerder op en ik vind het een vreemde opmerking.
Als katten namelijk van de honden-variant wat meer zouden moeten eten dan van de katten-vrariant, dan zou dat dus betekenen dat de honden-variant niet volledig in de energie-behoefte voorziet. ???

Als dat al zo zou zijn, dan NOG wordt het eiwit-percentage niet meer door de kwantiteit te verhogen; dat percentage blijft doodgewoon hetzelfde.
Namelijk: een 30% minder.

Wat mijn eigen barf-menue betreft eet de kat ook hetzelfde als de honden (qua dierlijk materiaal), al geef ik verhoudingsgewijs iets meer orgaan.
Maar omdat de honden ook o.a. hun portie groente krijgen, zal hun eiwit-precentage lager uitvallen
Maar goed, het betreft hier Carnibest en dat is dan dus al samengesteld.
En ik lees eigenlijk nergens dat ze oneigenlojke toevoegingen gebruiken (taurine ???); ik zie wel wat ze weglaten.

Jij en ik verschillen blijkbaar van mening over het feit of je de honden-variant van bovenstaand merk volledig als 'kattenvoeding' kunt zien.
Mij best, ieder trekt maar zijn/haar eigen conclusies hoe hij/zij erover denkt.
Dat bruine of witte ei laat ik dan maar in het midden. 8)
Door roefus
Angelique schreef: Nee, het staat nu nergens meer, maar dat het er verder niet opstaat zegt ook niet al teveel ::)
Nee, misschien niet.
Maar daar kun je dus bij elke kvv over nadenken: je kent het geheim van de smid niet ::)
Dus kun je als consument enkel de percentages afwegen en de samenstelling die ze bekend maken.
In de werkelijke keuken kun je niet kijken.
Tenmiste IK niet, als anderen 'toegang' hebben, is dat 'meegenomen'.

Tja en of je een kvv en de producent ervan vertrouwt, is dan wéér een deur verder.
Maar uitgaande van de beschikking over de gegevens....???
Elly schreef: Dit topic begint met de vraag of je Carnibest-voor-de-hond ook aan de kat kunt voeren, omdat dit goedkoper is dan Carnibest-voor-de-kat. Die vraag is al vaker op BP gesteld en het antwoord is altijd dat dit geen probleem is. Mits je dus extra spiervlees toevoegt is nu denk ik de conclusie. (Kom je alsnog wat duurder uit en kun je net zo goed meteen Carnibest-voor-de-kat voeren.
Ja, zit ook wat in.... Hoewel er ook wel katten schijnen te zijn die de katten-variant niet eten en de hondenvariant wel. In dat geval is het wel zinvol om de hondenvariant te geven + spiervlees en vleesbotten. Of over te stappen op een ander merk zoals bijv. Bibi-voor-de-kat. Dat is goedkoper en ik moet zeggen: mijn kat weigerde Carnibest-voor-de-kat in alle talen maar Bibi vond ze heerlijk. Dus da's ook nog een optie....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door