Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Lelie schreef: Als je menu vooral uit wild en bio bestaat, moet je dan minder bot geven als normaal? Of maakt dat niet zoveel uit?

Pff, ben aan het kijken voor een molen maar het valt nog niet mee om te kiezen.
koekje schreef: Waarom zou dat zo moeten zijn?
Wil ik eigenlijk ook wel graag weten. Bio en wild zijn oudere dieren, zeker de wilde, en hebben hardere botten. Ik dacht begrepen te hebben dat hardere botten meer calcium bevatten...??
Owzo. Ja, dat klinkt dan niet eens zo heel raar.
Ik zou er niet specifiek het hele menu op gaan aanpassen. Zorg ervoor dat je vleesbot voert dat voldoende bevleesd is en daarnaast natuurlijk ook genoeg spiervlees van mooie kwaliteit. En zoek naar onderlinge verhoudingen waar poes het goed op doet. Doe drollenstudie en pas waar nodig daarop het menu aan.
koekje schreef: Owzo. Ja, dat klinkt dan niet eens zo heel raar.
Ik zou er niet specifiek het hele menu op gaan aanpassen. Zorg ervoor dat je vleesbot voert dat voldoende bevleesd is en daarnaast natuurlijk ook genoeg spiervlees van mooie kwaliteit. En zoek naar onderlinge verhoudingen waar poes het goed op doet. Doe drollenstudie en pas waar nodig daarop het menu aan.
Dankjewel!! :)
Voor de meeste van mijn ouwetjes maal ik, maar nu weet ik dat als ik wild vleesbot gebruik ik de percentages wat meer moet aanpassen. Met bio kippenkarkas doe ik dat al minimaal (kippen zijn 2-3 weken ouder dan de gewone als ze geslacht worden), maar wild is meestal echt volwassen.
Hier zijn de poezels heel gevoelig als er ietsepietsie meer bot in zit, vooral Ruis.
Denk dat ik bijna afgestudeerd drollendeskundige ben... Bestaat "Wedden dat nog" ?:biggrin2:
cath schreef: Ik heb een kenwood mg700 en die maalt super, maar ik zoek nog een extra schijf met grote gaten, en blijkbaar is hier iemand op het forum die ze verkoopt, ene cindy!
Op het lijntje (35 pagina's) van het hondenforum wat over molens en schijven gaat (http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... cseen.html) schreef Cindy dat ze gestopt zijn met het maken van de schijven. De schijf werkte niet goed meer op het huidige model.
Wij hebben zelf een Jupiter en daarvan kan je 15mm schijven via e-bay-de bestellen voor een paar euro. Machientje zelf kost wel wat, al zijn de prijzen in Duitsland lager als in Nederland. Hij bevalt prima!
Molen is in huis, de diepvriezer is in gebruik, nu nog wachten op het vlees en dan kunnen we in actie schieten  :D.

Alleen de kleine is nu aan het miepen  :( . Ik had wat enkelvoudige rollen in huis gehaald, ik dacht handig om ze alvast aan de smaken te laten wennen, maar hij wil ze niet, geen enkele.
Hij eet net genoeg om de ergste honger te stillen, en alleen als ik er bij blijf staan en/of met de hand voer. Gisteren dan maar weer wat carnibest ontdooit en dat was aanvallen geblazen. Direct meer dan een halve dagportie op  :o.

Ik vrees dus dat hij de zelfgemaakte mixen niet gaat willen. Ik ga het uiteraard wel proberen, maar in het ergste geval blijft ie dan maar op carnibest. Beter dat dan blik of brok denk ik dan maar.
Door Martine-Tom
Oh daar kan je echt niks van zeggen hoor. Hier gaat er bijvoorbeeld geen lam van carnibest, niet van degomeat, niet van een paar lokale leveranciers in...maar als ik zelf maal eten ze gewoon lam. Zelf gemalen word vaak veel beter gegeten dan welke kvv dan ook, dus niet de moed verliezen  :)
Hier hetzelfde hoor! De meeste van onze katten lusten alles en het maakt ze niet uit wat ik voorschotel als het maar rauw is, maar Whoopi is ook een miep. Die at van de gekochte kvv's ook alleen maar carnibest en echt heel vaak andere geprobeerd, maar ze at een paar hapjes en meer niet. De zelfgemaakte is echter een groot succes!! Ze vindt het heerlijk en eet het nog beter dan de carnibest! Vanwege een te snel werkende schildklier eet ze 150 gr per dag en dat is best veel voor een tenger 17-jarig poesje.
Dat geeft de burger moed!

Zaterdag komt het vlees, dus vanaf volgende week kan ik een update geven dat de roedel ervan vind. Vind het wel spannend, of de katten het gaan lusten, en ook wel dat ik zelf verantwoordelijk ben voor het feit of ze voldoende vitamines etc binnenkrijgen.
Het vlees is binnen. Voor zover ik kan zien ziet het er mooi vlees uit. Mijn virend is nu op reis dus denk dat we dinsdag gaan malen.

Voor de mensen met ervaring, ontdooit botvlees, spiervlees en orgaan aan hetzelfde tempo of niet? Alles is in blokken van 1 kilo gevroren, dus de porties zijn even groot.

Ow, en prooidieren zijn niet echt mijn ding vrees ik  :-\. Had een kilo eendagskuikens meebesteld, maar ik krijg er dus medelijden mee en de neiging om ze een waardige begrafenis te geven ipv te voeren aan de katten  ::) .
Doe mij maar lekker hypocriet onbekende stukken vlees. Ik probeer wel zoveel mogelijk wild en bio te nemen, dat dan weer wel. Vind het fijner om dieren te voeren die een relatief goed leven achter de rug hebben.

Er liggen er nu twee te ontdooien. De kater nog het vermoedelijk wel lusten, bij de poes verwacht ik eerder dit  :o en dan dit  :boo:, maar je weet maar nooit.
Heb niets voor de kleine liggen, die is ziek en weigert te eten. Ga zo naar de DA met hem. Als hij zich beter voelt moet hij normaal wel kuiken willen, op zijn opvangadres heeft hij die al paar keer gegeten.
Beterschap met de kleine. Hoe was het bij de dierenarts?

Met kuikens krijg je inderdaad wel een bende als de dooier open gaat....... Dat geeft een klein plasje eigeel.
Meestal gebeurt dit op het laatst, dat is wat ik hier zie tenminste.
Hij voelt zich al veel beter, lief van je dat je het vraagt. Hij heeft wat gehad voor misselijkheid, en een lichte pijnstiller. Twee uur later stond hij voor de koelkast te piepen. Honger!
Net kregen ze hun nachtportie, en hij zag de kuikens en hij wou één. Dus heb hem die van de poes gegeven. Duidelijk ervaring dit kleine manneke. Paar minuten en het beestje was op.

De kater reageerde grappig. Hij had dit duidelijk nog nooit gezien. Zijn instinct herkende het als eten, maar hij zag geen vlees. Verwarring alom  ;D.
Heb een mini knipje erin gemaakt zodat je wat vlees zag en toen was het kuiken vlug binnen. Wel lekker, maar een beetje vreemd vond ie. 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door