Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

suziester schreef: ik zie al veel meer diersoorten, goed bezig!

Maar als ik het na tel, mis ik toch nog wat.
Die prooi die je op zondag gaat voeren.. ga je dan uit van 126 gr wat ze per dag moeten eten.. dus dat is een halve kwartel. ofzo?

Want als ik nu de bot, spier en orgaan natel kom ik op:
spier 190 gr ipv 265
bot 353 ipv 441 gram
orgaan 120 ipv 177 gram

Dus voer je te weinig.
als ik het bereken 882 gr is het totaal per week.
-126 (voor de zondag prooi) = 756
dan zou het moeten zijn 378 gram bot
226.80 gram spier
151.20 gram orgaan

Dus je mag de aantallen iets omhoog gooien.
voor de orgaan zou ik zelf 2x in de week 40 gram hart geven ( de ene keer lams de andere keer rund, de andere kip)
1x week 40 gram lever
1x week 40 gram nier of maag.

Probeer elke dag op ongeveer 126 gram te zitten aan eten. (of de ene dag wat meer en de andere dag wat minder.)
Ik weet nog niet precies wat nu onder vleesbot valt en wat onder spiervlees valt. In mijn document staat ieder dag 63 gr vleesbot en 38 gramspier.

Welke staat er verkeer? Bij de verkeerde hoeveelheid?
Je hebt het totaal van de week 882 gram

Als jij jouw menu'tje wat je gemaakt hebt... kom je niet aan de 882 gram.
Dus dan eten jouw pluizenbolletjes te weinig.

het totaal voor de week voor jouw kat is 882 gram per dag is dit  126 gram.
Je wil ze op zondag prooidieren gaan geven dus ga je ervanuit dat je gemiddeld op zondag een prooidier geeft van 126 gram

Dan hou je voor de andere 6 dagen van de week nog 756 gram over.
50 % bot = 378 gram (voor 6 dagen)
30 % spier =  226.80 gram (voor 6 dagen)
20% spier= 151,20 gram  (voor 6 dagen)

Als ik jouw menutje bij elkaar optel kom ik op 663 gram wat je over de hele week verdeeld hebt. Dus te weinig.
dus je mag iets meer voeren.

Botvlees is echt alles waar bot inzit. ook een kippennek.

Alles waar geen bot inzit en wat geen orgaan is, heet spiervlees ( kipfilet, sucadelap, paardenvlees, enz enz)

Orgaan= hart, lever, nieren, maag.

En omdat jou kat elke dag 126 gram mag eten  zou ik proberen elke dag op ongeveer dat gewicht uit te komen met je zelf samengestelde menu.

Nu zit je ongeveeer op 101 gram per dag.

Of je moet zondag een hele groote prooi geven.. dan heft het elkaar weer mooi op!

Hopelijk heb ik het zo wat beter uitgelegd..
super uitgebreid!!! het zal wel kloppen met je berekeningen ;D
fazant zijn ze hier niet dol op overigens! de katten ruiken er niet eens aan, de honden eten het met lange tanden..

vleesbot is een stukje kaal bot met wat (spier)vlees er om heen, vandaar de naam vleesbot. meestal is de verhouding vlees/ bot zo'n 50/50
als je bijvoorbeeld een kippennek van 50 gram zou ontleden zou je ongeveer 25 gram kaal bot over houden en 25 gram vlees..

als je kijkt naar een prooidier en je haalt de organen eruit en de huid eraf, dan hou je een skelet over dat bestaat uit bot en vlees, zou je de botten weghalen, dan hou je alleen spiervlees over.
dat is dus ook de kipfilet, biefstuk, varkenshaas ed wat je zelf eet..

slagers krijgen vaak hompen vlees binnen die ze in mooi stukjes moeten snijden voor de klanten, de minder mooie stukjes en de randjes die ze er af snijden/ de snijsels, is nog supergoed te gebruiken als spiervlees voor de katten en vaak voor een zacht prijsje te krijgen
suziester schreef: Je hebt het totaal van de week 882 gram

Als jij jouw menu'tje wat je gemaakt hebt... kom je niet aan de 882 gram.
Dus dan eten jouw pluizenbolletjes te weinig.

het totaal voor de week voor jouw kat is 882 gram per dag is dit 126 gram.
Je wil ze op zondag prooidieren gaan geven dus ga je ervanuit dat je gemiddeld op zondag een prooidier geeft van 126 gram

Dan hou je voor de andere 6 dagen van de week nog 756 gram over.
50 % bot = 378 gram (voor 6 dagen)
30 % spier = 226.80 gram (voor 6 dagen)
20% spier= 151,20 gram (voor 6 dagen)

Als ik jouw menutje bij elkaar optel kom ik op 663 gram wat je over de hele week verdeeld hebt. Dus te weinig.
dus je mag iets meer voeren.

Botvlees is echt alles waar bot inzit. ook een kippennek.

Alles waar geen bot inzit en wat geen orgaan is, heet spiervlees ( kipfilet, sucadelap, paardenvlees, enz enz)

Orgaan= hart, lever, nieren, maag.

En omdat jou kat elke dag 126 gram mag eten zou ik proberen elke dag op ongeveer dat gewicht uit te komen met je zelf samengestelde menu.

Nu zit je ongeveeer op 101 gram per dag.

Of je moet zondag een hele groote prooi geven.. dan heft het elkaar weer mooi op!

Hopelijk heb ik het zo wat beter uitgelegd..

ooh ik snap het :) Als ze de ene dag geen orgaan krijgen moeten ze de andere dag iets meer van iets anders hebben? Ik ga er weer mee aan de gang
Laatst gewijzigd door KcKimmie op do 14 mei 2009, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
je zou ook:
(mocht je elke dag vanalles wat willen geven)
6 dagen:
50 gram vleesbot
40 gram orgaan (4 dagen)/ 40 gram vette vis(2 dagen)
40 gram vlees
en zondag hele prooi..?

'k zou zelf de botmix uit 't menu schrappen; als ze lekker botvlees knagen, is dat veel beter,
de koolvis zou 'k ook achterwege laten, en 2 x in de week wat vette vis geven

hebben ze al wat geknaagd? heb je al n's een proefpakketje oid geprobeerd? (of, nah de katten dan hé  ;) )

succes hoor!
flin schreef: je zou ook:
(mocht je elke dag vanalles wat willen geven)
6 dagen:
50 gram vleesbot
40 gram orgaan (4 dagen)/ 40 gram vette vis(2 dagen)
40 gram vlees
en zondag hele prooi..?

'k zou zelf de botmix uit 't menu schrappen; als ze lekker botvlees knagen, is dat veel beter,
de koolvis zou 'k ook achterwege laten, en 2 x in de week wat vette vis geven

hebben ze al wat geknaagd? heb je al n's een proefpakketje oid geprobeerd? (of, nah de katten dan hé ;) )

succes hoor!
Jaja ik heb ze vorige week een kippenvleugeltje gegeven en dat was eigenlijk de druppel om toch eens verder te gaan kijken want ze waren daar zo lekker op bezig :D

Onder welke kopje valt Vette Vis eigenlijk? en welke vissen zijn vet? Niet zo veel verstand van visjes :)
Laatst gewijzigd door KcKimmie op vr 15 mei 2009, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
910 eet hij dus in totaal - prooi van 130 gram is 780 gram.
50 % vleesbot = 390 gram
30 % spiervlees = 234 gram
20 % orgaan = 156 gram

Volgens je menu:
8 x vleesbot = 390/8 = 48,5 en dan is 50 prima (even voor het gemak)
6 x spiervlees/vis = 234/6= 39, 40 is prima
4 x orgaan = 156/4= 39 gram, 40 is prima

Volgens mij klopt het wat je opgeschreven hebt :)
Henkje schreef: 910 eet hij dus in totaal - prooi van 130 gram is 780 gram.
50 % vleesbot = 390 gram
30 % spiervlees = 234 gram
20 % orgaan = 156 gram

Volgens je menu:
8 x vleesbot = 390/8 = 48,5 en dan is 50 prima (even voor het gemak)
6 x spiervlees/vis = 234/6= 39, 40 is prima
4 x orgaan = 156/4= 39 gram, 40 is prima

Volgens mij klopt het wat je opgeschreven hebt :)
Jeeeh :D En de soorten vlees zijn ook goed? Vind eht nog wat moeilijk om spier en bot uit elkaar te halen :D
Henkje schreef: Ach joh, dat is eigenlijk heel makkelijk!
Zit er bot bij, is het vleesbot. Is het botloos, dan is het gewoon vlees.

De katten hier vinden panharing ook heel erg lekker. Misschien een aanrader!
okee, ik wil zowiezo 4 menu's maken zodat we per week af kunnen wisselen :D

waar haal ik de panharing? Ook gewoon bij de visboer? Of kan ik dat ook bij Herby bestellen?

Misschien dat ji dat weet. De makreel en zalm kan ik gewoon bij de visboer halen? En mogen de makreel enzo met staart en kop? en de graatjes?
Ik heb toen bij Lupa vis gehaald (omdat ik te lui ben om een half uur naar de markt te fietsen op maandag ochtend).
Zo'n haring of een wijting of een makreel deel ik door 4 en zie ik als compleet. De kop eten ze hier eigenlijk niet. Een zalmkarkas is meer vleesbot, de filets zij neraf en het is een ruggenwervel met graten en wat vlees, overigens erg lekker. Graatjes enzo is rauw geen probleem, het zijn gewoon botjes
Henkje schreef: Ik heb toen bij Lupa vis gehaald (omdat ik te lui ben om een half uur naar de markt te fietsen op maandag ochtend).
Zo'n haring of een wijting of een makreel deel ik door 4 en zie ik als compleet. De kop eten ze hier eigenlijk niet. Een zalmkarkas is meer vleesbot, de filets zij neraf en het is een ruggenwervel met graten en wat vlees, overigens erg lekker. Graatjes enzo is rauw geen probleem, het zijn gewoon botjes
okee dan moeten we even op bezoek bij de visboer!

Ik ga vanmiddag of anders morgen nog even een menutje maken voor week 2 ;)
Wat ook handig is, vind ik dan, is een menu maken zonder diersoorten. Gewoon vleesbot of vis of spier of orgaan. Dat kun je dan als standaard gebruiken en de rest afwisselen.
Bij jou zou dat zijn:
Maandag:
50 gram vleesbot
40 gram orgaan
40 gram spiervlees

Dan kun je zelf random het spul uitzoeken. En ben je niet afhankelijk van bestellingen en kun je bestellingen een beetje afwisselen.
Ik heb ook mijn vriezer gesorteerd op deze drie onderdelen en een aparte visla en dan pak ik willekeurig een vleesbot. Met orgaan probeer ik wel elke week een keer lever, hart en maag of nier te geven.
Henkje schreef: Wat ook handig is, vind ik dan, is een menu maken zonder diersoorten. Gewoon vleesbot of vis of spier of orgaan. Dat kun je dan als standaard gebruiken en de rest afwisselen.
Bij jou zou dat zijn:
Maandag:
50 gram vleesbot
40 gram orgaan
40 gram spiervlees

Dan kun je zelf random het spul uitzoeken. En ben je niet afhankelijk van bestellingen en kun je bestellingen een beetje afwisselen.
Ik heb ook mijn vriezer gesorteerd op deze drie onderdelen en een aparte visla en dan pak ik willekeurig een vleesbot. Met orgaan probeer ik wel elke week een keer lever, hart en maag of nier te geven.
haha daar was ik ook vanuit gegaan maar omdat ik bij sommige dingen nog wat twijfelen doe ik het aan de hand van de diersoorten ;)

ik heb nog geen aparte vriezer dus moeten ze het doen met 1 lade. Ik weet begod niet hoeveel erin kan dus. Maar als wij weer ruimte hebben komt er zeker een kleine vriezer bij ALS de katten willen barfen ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door