Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
wLindaw schreef: Heb ze net spiervlees met kipfilet gegeven, + eitje erdoor.
Ze zitten te smikkelen, niet normaal :D!!

Ik heb helemaal zin om het zo bij elkaar te gaan zoeken!!
Heb je tips voor als ik bestel bij Herby`s.. We hebben maar één vriezer la ter beschikking.
heb maar 1 tip: nieuw tafelmodelvriezertje kopen ;D

wellicht dat je een oproepje kan plaatsen in de verzamelhoek zodat je samen kan bestellen?
in 1 lade kun je best orgaan, bot en spiervlees kwijt.
Door Too
IK ga zelf voor iets meer bot dwz 6x week en 1x vis, maar daarvoor moet even de bak in de gaten houden..
erg witte drollen is teveel bot

Pakketjes orgaan maak ik trouwens ook, wel zo makkelijk.

80 gram per dag.... voor opgroeiende poezels... k weet niet of dat volstaat, ik zou maar s beginnen met ca 100gr
Door IzMi
Ik heb nog een kilo kipfilet in m`n vriezer.
En ik denk nog 2 kilo spiervlees..

Nu dus nog opzoek naar de rest. Eerst maar eens rondkijken hier.. voordat ik bestel bij Herby`s misschien kan ik het hier wel bij elkaar sprokkelen.. Bijvoorbeeld vis kun je ook gewoon tonijn uit de super.. althans dat hoorde ik her en der :)
Door IzMi
Oké bedankt!

Ik houd het even hier op.. even kijken of het wat is! Maar meer bot is beter en dan minder vis?
Ze doen het inprincipe nu goed op 80.. Dat geef ik ze de afgelopen 3,5 week. En ze zijn ongeveer 100 gram per week aangekomen..  ;D
Door brie
wLindaw schreef: Ik heb nog een kilo kipfilet in m`n vriezer.
En ik denk nog 2 kilo spiervlees..

Nu dus nog opzoek naar de rest. Eerst maar eens rondkijken hier.. voordat ik bestel bij Herby`s misschien kan ik het hier wel bij elkaar sprokkelen.. Bijvoorbeeld vis kun je ook gewoon tonijn uit de super.. althans dat hoorde ik her en der :)
tonijn uit de super is zout en bevat veel metalen..niet teveel geven dus..
ik zou eerder kiezen voor een heel sardientje, spierinkje, panharing, wat witvis etc

kipkarkasjes en nekjes kun je ook vaak tegen een mooi prijsje op de markt krijgen, evenals kwartels. parelhoekarkasjes etc bij de poelier.

aan hoeveel diersoorten kun je komen?
Door brie
wLindaw schreef: Oh en qua prijs... Had laatst bij de slager runderhart gekocht: 300 gram voor 1,81....
Jullie hebben er vast kijk op.. is dat een beetje normale prijs?
vind ik veel...
kijk maar eens op de prijslijst van de link van herby..
daar staan de wat gangbare "barf"prijsjes op
Door IzMi
Pff jullie weet er wel veel van zeg :-)! Ik wilde morgen eens gaan kijken bij de poelier.
En even langs de islamitische slager. Het is me op dit moment niet helemaal helder aan hoeveel soorten ik precies kan komen..

Begint me inmiddels wel een beetje te duizelen...  :o
Waarvoor ik morgen precies allemaal moet gaan kijken en of ik allemaal kan onthouden wat ik kan kopen enzoo..
Komt vast goed!

Jullie iig erg bedankt voor de moeite!!!
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 18 feb 2009, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
brie schreef: tonijn uit de super is zout en bevat veel metalen..niet teveel geven dus..
ik zou eerder kiezen voor een heel sardientje, spierinkje, panharing, wat witvis etc
T zout geldt voor ingeblikt, zware metalen voor alle tonijn, als je op de markt, bij de visboer onbewerkte hele sardien, ansjovis of horsmakreeltjes kunt krijgen is t super
Sardien in olijfolie uit blik kan ook, dan moet je ze eigenlijk wel even afspoelen

Orgaan koop ik ook bij slager of poelier vanwege beperkte vriesruimte, kiporgaan hart-lever-maag voor ca 3 euro-kg
lamsnier en hart... geen idee die krijg ik vaak cadeau bij t mensenvlees van de islam slager , volgens mij 5 euro-kg

Wat t duizelen betreft.... we spreken je over een paar weken wel weer dan heb je t onder de knie ;)
Zalm kan ook  :D koop ik nog wel eens als het in de aanbieding is, vinden ze hier nog veul lekkerder dan sardien  ;D
En het is helemaal geen drama om eerst eens een tijdje kip en koe te voeren hoor! Eer dat je uitgevogeld hebt waar je al die andere interessante diersoorten kunt scoren ben je alweer een tijdje verder. Vers is sowieso altijd beter voor een kat, en in kvv zit ook bijna alleen kip en koe.
Die runderwang (kopvlees) is prima als spiervlees, net als de kipfilet, al is dat wel duur. Als bot zijn kippennekken ideaal, en als dat goed gaat vleugeltjes, maar nekken zijn niet bij de supermarkt te koop dus dan moet je toch naar de markt, de poelier eens lief aankijken. De ene poelier doet er niet moielijk over, de andere wil dat je een krat tegelijk afneemt (kilo of 10) en de derde koopt alles bij de groothandel en heeft helemaal geen nekken. Het is dus handig om bij een mede-barfer mee te bestellen in het begin. Ik zou zeggen, doe eens een oproepje!
Van kip kun je verder karbo's voeren, de C1000 heeft die vaak wel voor een nette prijs. Dat zijn harde botten, die moet je dus malen of heel klein knippen met een snoeischaar. Mijn katten hebben tijden geleefd op karbo's en dat ging heel goed toen ze nog tanden en kiezen hadden.
Door IzMi
Nou super zeg! Dan ga ik vandaag maar eens wat inkopen doen, om in ieder geval een beetje te starten!
Ik ga even naar de poelier voor kippennekjes, hopelijk kan ik lief genoeg kijken  ;D!
En dan vis voor nu even bij de super, orgaan bij de slager (spiervlees heb ik nog) en dan is dat m`n hele menu. En kan ik iig beginnen.
T.z.t uitzoeken hoe, wat, waar qua prijs etc.

Eens kijken of `t wat wordt  :)
Laatst gewijzigd door IzMi op do 19 feb 2009, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door koekje
soms zijn kippennekken moeilijk aan te komen. in gebieden waar surinamers en antillianen wonen, worden deze vaak gewoon door de mensen gegeten. in andere gebieden worden ze nog wel eens gebruikt om kippenbouillon van te trekken.
hebben ze echt nergens kippennekken (of kan je ze alleen in bulk van 10 kilo afnemen), kan je ook kippenvleugels halen. deze zijn wel een beetje harder. even in een zak doen, zak dicht, theedoek eromheen, zware houten snijplank op het aanrecht en dan eens goed lekker meppen met de zware hamer. de vleugels worden dan tot moes gemept en de botjes al voorverbrijzelt. voor de poeskes is het dan makkelijker te eten, want ze hoeven het niet meer zo zelf te kraken.
toen er voor poet (oude taart van 13,5) nog geen vleesmolen was, werden voor haar ook stukken konijnkarkas gehamerd.
Door IzMi
Oké dankje! Ik ga het eens vragen bij de poelier hier... ben benieuwd.
En als je `t plat slaat geeft dat verder niet, ivm splinteren?
Stel dat ik aan kippennekjes kan komen.. geef je die dan ook in het geheel? Ook als je ze het voor het eerst geeft?

Vind `t maar een beetje eng .. bang dat ze stikken ofzo  :-\
Door IzMi
Ik heb maar even gebeld, scheelt weer een ritje. Maar inderdaad, tenzij ik 10 kg nam. Hij moest het zelf ook bestellen en hij heeft maar 2x per jaar iemand die ervoor komt. 10 kg vind ik iets teveel van het goede. Die kippenvleugeltjes kan ik dan voor een keer ook wel bij de super of slager halen.. Zodat ik iig kan beginnen. Maar er zijn misschien goedkopere manieren...
Door koekje
een kat stikt echt zo snel niet in zn eten. en als het in 1x naar binnen wordt gegooid (zal wel niet, maar stel), komt het gewoon weer naar boven en gaat het op voor de 2e ronde. wel altijd bijblijven natuurlijk, das niet alleen voor honden, maar ook voor katten.
rauwe botjes splinteren niet, ze verbrijzelen alleen. te harde rauwe botten kunnen wel versplinteren, maar die geven we toch niet aan katten. dit zijn dragende delen van grazers en te uitgeharde andere botten van grazers en alle koeienbotten. ik geloof dat struisvogel (is gevogelte, en niet van grazers) ook nog wel eens scherp kan splinteren. maar ook struisvogelbot is vanwege het formaat alleen al niet geschikt voor katten.

ik weet niet waar je woont, maar over het algemeen kan je ook meebestellen voor bij een leverancier. verspreid over het hele land zitten groepjes bp'ers die geregeld bij herby/kiezebrink/dogshape/lupa-diervoeding/shaweca/weetikveelwienogmeer bestellen. de leveranciers hebben een royaal aanbod aan barfdingetjes en je kan gewoon in losse kilo's bestellen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door