Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door verwonderd
Kruimel schreef: Ikke nie 8)

Ze is lekker veilig met vakantie ;D
;D ;D ach, het is niet de eerste keer dat ik iets heb gemist ;)
Door panthera
verwonderd schreef: ;D ;D ;D

Kruimel, je moet Panth gewoon een :-* geven en dat houd Panth er wel mee op.

(tap tap tap, kijken waar Panth mee aan komt zetten)

Lekker bezig, Afbeelding zie ik ?

;D ;)
Door YaYa
[quote="panthera"]

En toch kan het niet veel minder, denk ik. :-\

10 rollen Carnibest (vlees en lammix) kosten bij elkaar zo rond de 50 euro (46,25), en Herby rond de 60.
Ze krijgen smorgens Carnibest, smiddags vlees van Herby, en savonds weer Carnibest.
En ook af en toe vis, dus dat reken ik niets eens mee.

Ze doen het er wel uitstekend op. :D ;D ;D

Panth.

Kun je eventueel niet samen met anderen cb bestellen? Vanaf 100 kg is kosten de rollen natuur, vlees en diabetes maar 3,20 en de lam kost dan 3,80 per kg.
Ik bestel zelf voor mijn eigen katzels en voor die van mijn moeder en zorg dat ik dan boven de 100 kg uitkom.
Die van mij eten met z'n 7-en 900 gram per dag dus dat is maar 12 euro per maand per kat. Vind dat niet duur.
Door panthera
YaYa schreef:

Kun je eventueel niet samen met anderen cb bestellen? Vanaf 100 kg is kosten de rollen natuur, vlees en diabetes maar 3,20 en de lam kost dan 3,80 per kg.
Ik bestel zelf voor mijn eigen katzels en voor die van mijn moeder en zorg dat ik dan boven de 100 kg uitkom.
Die van mij eten met z'n 7-en 900 gram per dag dus dat is maar 12 euro per maand per kat. Vind dat niet duur.

100 kg is veel te veel, ik doe met 10 rollen 1 hele maand, joh ! :D
Bovendien heb ik maar een kleine vriezer, en daar moet al het vlees van Herby ook nog bij.

Maar bedankt voor de suggestie. ;)

Panth.
Door YaYa
Ik bedoelde ook samen met anderen bestellen en niet in je uppie, kunnen evt  ook hondeneigenaren zijn want er wordt alleen gekeken naar het gewicht en niet naar wat je neemt. Tuurlijk is 100 kg voor 2 katzels veel te veel ;) Ik heb hier 2 vriezers staan en daar past het prima in maar er lopen er hier 7 die cb eten dus dan gaat het een stukje harder.
Door Loeka
Hé Koeje,

Ik heb ook eens een poging ondernomen om zelf te malen met een handmolen. Die had ik via marktplaats oid. Het was echt geen doen. Ik maalde me een ongeluk en het zweet stond op mijn rug! Het beschadigde ook nog eens mijn keukenblad omdat ik er zo hard aan stond te zwengelen >:(
Nu begrijp ik uit jouw verhaal dat dat wel eens aan de snijschijf kan liggen? Als dat zo is dan wil ik het ook nog wel eens proberen met een nieuwe molen.

Hier zijn er ook een paar die niet van harte barfen, maar ze willen wel graag grof gemalen KVV :P Dan moet ik iig een snijschijf hebben vanaf 12 mm en hoger? Weet jij ook wat het verschil is tussen een molen nr 12 en bijvoorbeeld een nr 20? Behalve de prijs natuurlijk. Betekent dat dat je makkelijker maalt of zijn ze gewoon groter?

koekje schreef: je zou halfhalf kunnen doen. spiervlees en orgaan zijn makkelijk zelf klein te snijden met koksmes en ikeahakker. zelfs de ottentut doet daar

zelf malen is natuurlijk ook een goede optie. ik heb zelf een porkert nummer 10, met een snijschijf van 12 mm. porkert 8 schijnt ook nog wel te doen te zijn, maar dan moet je meer klein hakken voordat het apparaat ingaat. kipdelen van te voren ontvellen, en nijnenkoppen goed klein hakken :D
verder is het malen goed te doen; ik kon met 1 lam handje een kip erdoor heen jassen, zonder al te veel kracht te hoeven zetten.

op MP kan je 2ehands molens kopen, maar die hebben vaak roest (is niet lekker in je eten) of zijn bijna net zo duur als een hele nieuwe. en vaak zijn ze niet groot genoeg, en zit er geen snijschijf bij die voor bot te doen is.
een nummer 8 is bij en-garde maar €33,70.
http://www.en-garde.nl/product_info.php ... cts_id=566
levering is snel, en de verzendkosten erg netjes.

Door flin
Koekje zit met d'r grote teen in 'n beekje in Z- France

maar dit schreef ze eerder:

20 is te zwaar, en te duur. en zo groot kan het bijna een professionele molen is. en hoe groter de stukken die je erin mikt, hoe meer kracht je uiteindelijk zal moeten zetten, want je gooit er dan wel een hele kip in.

een 10 lijkt me weer minder zwaar malen dan een 8, omdat het mes en binnenwerk groter is, en daardoor beter grip krijgt. maar van die hele grote maten is het juist andersom.

ik heb trouwens aan kruimel om advies gevraagd voordat ik die van mij aanschafte, en zij heeft me wat dingen uitgelegd en goed een idee gegeven wat ik wel en niet wilde.
Door Loeka
Zo dat doet maar, lekker in Frankrijk. Hopelijk heeft ze beter weer dan hier!

Weet je toevallig ook iets over de snijschijven?
Door Frummel
Zelf heb ik een Porkert nr 10 met snijschijven 10mm en 12mm.
Daarmee heb ik kipvleugels en konijnekop gemalen.
Ik heb het eerst in kleine stukken gehakt en met de 10mm schijf ging het er vrij makkelijk doorheen.
De 12mm vond ik met de kipvleugels een te grof resultaat geven, het bot werd er niet fijn geneogm mee.
Met de 10mm werd het een mooi homogeen geheel.
En gelukkig eet Banzai het :)
Door Mevroi Kruim
Ik heb een 14 mm snijschijf in de Husqvarna (en nee, hij boort niet en stofzuigt ook niet, laat staan dattie het gras maait  :D) en dat wordt lekker grof, hebben de katjes nog iets te knagen. Kipkarkassen worden trouwens best fijn, haaskarkassen en eendenpoten weer minder. Met dezelfde snijschijf.
Door Loeka
Zo'n 14 mm schijf maalt dat ook minder zwaar? Ik denk hoe groter de gaatjes hoe makkelijk je er het vlees doorheen krijgt.... ??? Misschien zit ik er helemaal naast....

En wat gebeurt er vanavond bij het voorschotelen van kippennekken? Diegene die nooit kluift heeft net anderhalf kippennekje op :-X ;D
Door flin
Loeka schreef: Weet je toevallig ook iets over de snijschijven?
alleen over die in de katzels hun bekkies wonen.... :P :P

en die worden nog steeds sterker kan 'k je verzekeren....

snorry
Door spreeuwtje
ik heb op aanraden van koekje een porkert 8 gekocht met snijschijven van nr 10..
en dat gaat heel goed..
hele kippen gaan erdoorheen.. ook viskarkassen..
de kip gaat zonder fijn te maken..
ik knip er stukken af.. de poten en de vleugels gaan heel door de porkert en het lichaam gaat bijv. in 4 stukken..
geen moeite mee..

het wordt mooi fijn.. de katten met goeie tandjes vinden t lekker.. maar de katjes zonder tandjes ook..
volgens mij blijft er genoeg te kauwen over.. en bijv. runderhart knip ik in stukjes.. dus dat moeten ze ook kauwen.. :)
Door YaYa
Gebruik je dan alleen schijf nr 10 van de porkert en dan de 8 helemaal niet? Dan is het misschien beter om een nr 10 aan te schaffen zodat je gelijk die grootte hebt?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door