Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Misty
*Robin* schreef: Heel jammer dat de fokker het niet begrijpt. Wij weten dat vers goed is voor onze dieren en wat brokken met ze kunnen doen.... maar zo denkt die fokker er ook over maar dan de omgekeerde manier... jammer dat het zo moest lopen. er is nog steeds een manier om haar te overtuigen en dat is waarschijnlijk door het carnivoor verhaal maar misschien is het al te laat...
Het carnivoor verhaal heb ik haar door de Duitse site van Savannah Cats te mailen. Antwoord hierop was dat ze deze site al kende (maar ja als je mening al gevormd is, zal ze deze wel niet zo goed hebben gelezen). En ook met andere fokkers over vers vlees heeft gesproken. Dit waren fokkers die naast KVV ook nat- en droogvoer geven. Ook was ze van de week bij de DA en heeft het erover gehad. DA was ook negatief over vers vlees. In haar laatse mail gaf ze 2 voorbeelden van gevallen waarbij vers vlees een negatief effect zouden hebben gehad. Bij 1 kat kon het maagzuur het niet aan en heeft de eigenaar de kat moeten laten inslapen en de andere kat moest gelijk opgenomen worden en is nog steeds onder medicatie. Tja, dan denk ik gelijk dan zullen die katten al niet zo gezond zijn geweest of door een andere ziekte zijn gestorven. Maar ja dat zeg je ook weer niet zo makkelijk. Voor haar is het het bewijs dat KVV schadelijk kan zijn. Voor mij helemaal niet. Daarentegen zegt ze dat katten hier natuurlijk helemaal niet dood aan horen te gaan, maar dat het bewijs is geleverd dat het wel kan. Tja wat zeg je dan? Daarnaast kende ze nog een geval dat er bij een katje een botje was blijven steken, die er alleen met een spoedoperatie uitgehaald kon worden. Maar ik was sowieso niet van plan om hele botten te geven, behalve platgeslagen kippennekken. Daarnaast wil ik gewoon beginnen met Carnibest, omdat daar alles in zit. Lekker makkelijk. Als dat niet zou lukken begin ik wel weer met samenstellen.

Toch snap ik er helemaal niks van. Ik dacht dat ik er bijna was. Haar voedingsadvies was op zich zo slecht nog niet. Alleen maar hoogwaardig natvoer. Brokjes voor erbij. En af en toe gekookt vlees. Dus heel afwisselend en compleet. Ik heb alleen gezegd dat ik er ook af en toe vers vlees en orgaanvlees bij zou voeren. Dat doen wij en m'n familie ook al jaren, nog voordat ik van KVV gehoord had. Ik dacht werkelijk dat iedereen dat weleens gaf. Alle andere fokkers die ik heb gesproken, staan allemaal positief tegenover KVV of ze het nu wel of niet zelf geven. Sommigen zijn niet echt op de hoogte van de voordelen, maar staan er zeer open voor.

Nog even afwachten hoe het oordeel van de Duitse fokker zal uitvallen. Eigenlijk heb ik er niet zoveel vertrouwen meer in. En ben ook bang dat hierdoor niet echt een goede band met de fokker in de toekomst mogelijk zal zijn. Mijn vriend wil het katje nog wel heel graag. Ik ben er wel klaar mee eigenlijk. Maar voor hem wacht ik het nog even af. Ik heb liever een goede band met de fokker van mijn toekomstige kat.

En inderdaad Lizzy, ons kitten komt nog wel. We waren gisteren bij een andere fokker voor de andere Maine Coon (we willen er 2). Alsof er een warme deken om ons heen gelegd werd. Met deze fokker kunnen we wel een goede band opbouwen. Zij staat positief tegenover KVV. Ze heeft al aangegeven dat ze straks haar kittens (ze zijn pas 2,5 week) ook vers vlees gaat geven, omdat ze hier al hele goede resultaten van heeft gezien bij andere fokkers. Dat kittens uit een zelfde lijn die KVV kregen groter werden en een hele goede vacht kregen, dan kittens die geen KVV kregen. Als ze wat groter zijn en wij of het kitten de keuze hebben gemaakt welk kitten het wordt zal ik foto's op de bar-plaats zetten.
Laatst gewijzigd door Misty op za 09 dec 2006, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
Denk ook dat het belangrijk is om een fokker te kiezen waar je op terug kan vallen en die niet gelijk het verse vlees de schuld geeft als er problemen zijn met je kat. Alleen is het niet zo simpel als een verschil van mening over wat gezonde voeding is. Dat ik brokken ongezond vind voor katten is meer dan een mening, er zijn genoeg recente onderzoeken die dit bevestigen, het is dus een feit (in ieder geval wat betreft blaasgruis). Als er nou geen verschil in zou zitten dan vind ik inderdaad dat je eerlijk moet zijn en zeggen wat je gaat voeren en elkaars mening hierover respecteren, maar zo simpel is het dus niet.
Door *Robin*
Het is ook wel een eigenwijze fokker hoor :rolleyes2:
Waar zij misschien 3 gevallen weet te melden dat vers slecht is weet ik er wel 100 van brokken en blikvoer te melden dat het geen voer is voor een carnivoor. (blaasgruis, allergie, tandproblemen, nierproblemen, overgewicht, suikerziekte noem maar op)

Ik vind het wel knap dat je bij je principes ben gebleven. Ik had waarschijnlijk sch**t gehad aan haar voedingsadvies en lekker volledig vers gevoerd, dan maar geen contact meer met de fokker....
Door Misty
Mijn voorgevoel bleek juist. De fokker heeft ons net meegedeeld dat ze afziet van de verkoop. :(

Aan de ene kant ben ik heel erg kwaad dat ze totaal maar dan ook totaal niet openstond voor KVV. Aan de andere kant ben ik blij dat we nu de kans krijgen om een kitten te zoeken bij een fokker die wel KVV voert. Zo zie je maar weer dat iets negatiefs ook iets positiefs met zich mee kan brengen.
Door sylvia
Misty schreef: Mijn voorgevoel bleek juist. De fokker heeft ons net meegedeeld dat ze afziet van de verkoop. :(

Aan de ene kant ben ik heel erg kwaad dat ze totaal maar dan ook totaal niet openstond voor KVV. Aan de andere kant ben ik blij dat we nu de kans krijgen om een kitten te zoeken bij een fokker die wel KVV voert. Zo zie je maar weer dat iets negatiefs ook iets positiefs met zich mee kan brengen.
Jullie vinden best die ene bijzondere en dan nog bij een fokkker vandaan die misschien wel openstaat voor vers eten.
Door Nelly
Loeka schreef: Dit is nog eens de omgekeerde wereld. Ik heb een herplaatser(gaat niet meer met zijn broer) die alleen maar rauw lust.... :-\ En dat schijnt toch moeilijker te plaatsen te zijn is mij verteld.... >:(
Hoi Loeka,
jij hebt en fokt toch Somali's he? Of zit ik er nu naast? Die herplaats-kater van jou, kan die alleen niet met z'n broer, of niet met alle andere katers? Ik wil nl. graag een volbloed Somali erbij; zoals je misschien weet heb ik 3 je-weet-wel katers, 2 van 16 jaar oud en Simply Red, een kruising Somali/huiskat, die nu zo'n 1-1/2 jaar is. Eigenlijk had ik het liefst een kitten, en dan een wildkleur, maar als ik op deze manier een kat een goed en liefdevol tehuis kan bieden, dan graag. Enne, hier eten ze allemaal kvv en soms barf hoor! :)
Door *Robin*
Sunnyking is een variant Abbesijn kleur sorrel. Hij is geen Somali maar ik kan je wel zeggen dat het echt een ONWIJS leuk beest is!!! Hij is heel slim en vriendelijk, als je met je hoofd gaat draaien naar hem, (scheef houden) draait hij helemaal met je mee en als je doorgaat wordt het alleen maar erger en leuker omdat hij ziet dat hij dan leuk is. Het is een echte charmeur en hij geeft neuskusjes!! Het is zooooo jammer dat ik geen "buiten" heb (afgesloten tuin ofzo want los kan hij echt niet!!!) en geen plaats in huis anders had hij al bij mij gezeten, ik ben verliefd op hem hoor!!
Dit is em!!

Afbeelding

Hier wassie klein :smitten:
Afbeelding

Kijk hier maar voor zijn ouders en nestinfo.
http://www.xs4all.nl/~wintersr/
Laatst gewijzigd door *Robin* op zo 17 dec 2006, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
Sunny kan alleen met zijn broer niet. Met de anderen gaat het wel goed. Rauwe voeding is een voorwaarde, maar ook niet los buiten. Dat is bij wel toch?
Nelly schreef: Hoi Loeka,
jij hebt en fokt toch Somali's he? Of zit ik er nu naast? Die herplaats-kater van jou, kan die alleen niet met z'n broer, of niet met alle andere katers? Ik wil nl. graag een volbloed Somali erbij; zoals je misschien weet heb ik 3 je-weet-wel katers, 2 van 16 jaar oud en Simply Red, een kruising Somali/huiskat, die nu zo'n 1-1/2 jaar is. Eigenlijk had ik het liefst een kitten, en dan een wildkleur, maar als ik op deze manier een kat een goed en liefdevol tehuis kan bieden, dan graag. Enne, hier eten ze allemaal kvv en soms barf hoor! :)
Door Nelly
Loeka schreef: Sunny kan alleen met zijn broer niet. Met de anderen gaat het wel goed. Rauwe voeding is een voorwaarde, maar ook niet los buiten. Dat is bij wel toch?
Hoi. Rauwe voeding is dus geen probleem. Los buiten kan hier heel goed, omdat hier vrijwel geen verkeer is, en het verkeer wat er is mag niet harder rijden dan 15 km/u. Maar, indien nodig heb ik ook 2 kattenrennen, ze zijn alleen niet zo groot als ik graag zou willen. Maar goed,binnen is ruimte genoeg en de katten mogen overal komen 8) Kan Sunny ook met honden? Overigens doet z'n foto me in ernstige mate denken aan SR, hij zou SR zijn tweelingbroer kunnen zijn. Als ik goed heb gezien heeft Sunny ook van die mooie gouden ogen.
Hij zal dus ook wel net zo ondeugend zijn denk ik ;) Is hij ook zo aanhankelijk? SR vind het heerlijk om bij me op schoot te liggen als ik tv kijk en af en toe komt hij me ook "helpen" op m'n pc. Kortom, het is een heerlijke kater die ik voor geen goud wil missen. Net zo min als die 2 ouwetjes trouwens.
Nou ja, ik wacht wel af. Je bent uiteraard van harte welkom om te komen kijken hoe we wonen als je dat wilt. Wel graag ff van te voren bellen als het kan.
Groetjes Nelly en dierlijke aanhang ;D
Door Ollie
sylvia schreef: Hier ben ik het dus categorisch mee oneens. Ik heb al verschillende kittens zo direct van de brokken in een keer overgezet op versvlees zonder enig probleem. Sterker nog iedere maaltijd die je eerder over kunt stappen des te beter.
Een kitten overzetten op een vers dieet verloopt in 9 van de 10 gevallen gewoon goed anders is het als je een kitten over gaat zetten op van het ene meuk op het andere meuk dat moet je vaak wel voorzichtig aan doen.
Ik heb mijn beide katten (als kitten) meteen overgezet op vlees..en ook niks geen problemen ondervonden. Je kan naar mijn mening ook niet snel genoeg overstappen van brok naar vers !
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door