Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Robian
Bij 1 van mijn katten mix ik ook nog altijd blik door de Carnibest.
Ik gebruik altijd Shinycat van Gimpet. Zitten geen granen in.
Volgens mij is het volledig kattevoer.

Afbeelding

Ik zal vanavond eens even op het blikje kijken, ik zit nu op mijn werk ;)
Door Kefraya
Volgens mij bestaat het perfecte blikvoer niet. Ik heb hoe dan ook een enorm wantrouwen tegen de voedingsindustrie, omdat het alleen maar gaat om winst en niet om een goed product.
Een Duitse onderzoeksjournalist heeft onderzoek gedaan naar diervoeding en is er achter gekomen dat er heel veel geld besteed wordt aan het zoeken naar wat hij noemde 'de ondergrens', nl. de minimale hoeveelheid belangrijke (dus dure)  stoffen die er in moet zitten om je beesten in leven te houden, maar vooral niet teveel want anders worden de aandeelhouders boos. En dat merk je: granen zijn goedkoper dan vlees, dus ook bij blik is dat het tweede ingredient. En suiker houdt water goed vast, dus wordt er tegenwoordig ook aan bijna alle blikvoer suiker toegevoegd. Krijgen ze weliswaar diabetes van, maar ach, kleinigheid. Diezelfde producent is nl. ook eigenaar van de afdeling die dieetbrokken produceert.
Ik heb ook Almo geprobeerd, maar ik vind dat zo schreeuwend duur dat ik dan liever zelf maar een stukje biologische kip kook voor mijn kat, dan weet ik tenminste zeker dat het ok is.
Kefraya schreef: Volgens mij bestaat het perfecte blikvoer niet. Ik heb hoe dan ook een enorm wantrouwen tegen de voedingsindustrie, omdat het alleen maar gaat om winst en niet om een goed product.
Een Duitse onderzoeksjournalist heeft onderzoek gedaan naar diervoeding en is er achter gekomen dat er heel veel geld besteed wordt aan het zoeken naar wat hij noemde 'de ondergrens', nl. de minimale hoeveelheid belangrijke (dus dure) stoffen die er in moet zitten om je beesten in leven te houden, maar vooral niet teveel want anders worden de aandeelhouders boos. En dat merk je: granen zijn goedkoper dan vlees, dus ook bij blik is dat het tweede ingredient. En suiker houdt water goed vast, dus wordt er tegenwoordig ook aan bijna alle blikvoer suiker toegevoegd. Krijgen ze weliswaar diabetes van, maar ach, kleinigheid. Diezelfde producent is nl. ook eigenaar van de afdeling die dieetbrokken produceert.
Ik heb ook Almo geprobeerd, maar ik vind dat zo schreeuwend duur dat ik dan liever zelf maar een stukje biologische kip kook voor mijn kat, dan weet ik tenminste zeker dat het ok is.
Waarom kook jij de kip?
Door Kefraya
Ik kook mijn kip niet ;D
In de periode dat ik nog op zoek was naar goed blikvoer voor Cleo, die absoluut niet wilde gaan barfen op haar 7e, leek het me handiger om zelf wat vlees voor haar klaar te maken dan gruwelijk dure blikjes Almo te kopen. Almo bestaat nl. ook alleen uit kip, wat kookvocht en een pietsie rijst. Bovendien kun je, als je het zelf kookt, steeds korter koken zodat ze voorzichtig wennen aan de smaak van rauw vlees. Je moet wat als de dames minder enthousiast zijn over barf dan jijzelf ;)

Maar wees niet bezorgd: ik heb een 'echte' barfkat en een partime barfster (half blik, half barf en dat is geloof ik het maximaal haalbare bij haar).
Door tieneke
nelis schreef: Er bestaan best goede brokken, helaas zijn de allerbeste niet meer verkrijgbaar in Nederland (Europa).
Ik hoop dat de importproblemen ooit worden opgelost. Ik doe het nu ook met Natural health, dit is de europese variant van Californian Health en dat is van dezelfde fabrikant als Innova Evo (zo'n beetje de beste brok die er is).

Bij mij wordt carnibest redelijk gegeten, vooral als ik de lamsvariant voer. Een paar kleine stukjes hart er extra door doet wonderen. Maar toch is niet iedereen even enthousiast. Naast de CB voer ik daarom blikjes almo nature of carny.

Ik heb een kitten rondlopen die van mij alles mag proberen. Gaat super. Rauwe vis, rauwe kip, alle varianten CB. Super, dat wordt een echte barfer. 2 van mijn 4 katten willen het echter niet, vandaar het blikvoer en de brok.

Beslist niet alle brok is bagger. 't Is alleen jammer dat de EU de beste brokken uit europa weert.

groeten

Suzanne
Alle brok is en blijft bagger en onze vorige hond heeft er goed mee kennisgemaakt met de zogenaamde goede brokken....hier komt er geen 1 brokje meer in in ieder geval ;)
Alle brok en blik kun je als bagger betitelen omdat het allemaal doodgekookt is. Katten en honden zijn niet gebouwd op het verteren van gekookt voedsel, hun voer hoort rauw te zijn.
Zo simpel ligt het.
Kunnen ze nog zoveel interessante onzin in die zakken en blikken proppen, het blijft doodgekookte meuk.
Door sylvia
nelis schreef: Die almo nature is beslist geen bagger, 75% vlees, 24% kookvocht en 1% rijst. Probleem is dat er verder niks in zit, dus het is beslist geen volledig voedsel. Staat ook op het blikje, maar met zulke kleine lettertjes dat ik me afvraag of mensen die niet zo goed naar het etiket kijken dit wel beseffen. Geldt overigens ook voor die sheba variant hierop (die heeft ook bepaalde varianten met ongeveer dezelfde percentages). Dat is dus geen mouse of pate maar zichtbaar vlees en vis. Ideaal om te mengen door de CB om de moeilijke eters over de streep te krijgen. Maar... je brengt hierdoor wel het voer uit balans.

Voor katten is nat voer beslist veel beter dan droog voer, maar lang incompleet voer geven is natuurlijk ook niet goed, ik wil dus niet teveel van dit blikvoer geven. Ik heb 1 kat die pertinent weigert om de CB te eten, zelfs de lamsvariant vindt ze niks. Door te mengen probeer ik haar aan het vers voer te krijgen. Intussen blijft de bak brokken gewoon staan. Ik heb er 2 die misschien nog voor 5/10% aan de brok zitten, eentje zit op zo'n 25% en de moeilijke ongeveer 50-60%.

Heb je al een keer naturediet geprobeerd (haal dan wel taurine erbij want de taurine verdwijnt in verhit spul dus dat moet je toevoegen want ik geloof niet dat ze een speciale kattenvariant hebben)

Heb je trouwens al geprobeerd om het verse voer te mengen met sardientjes uit blik (spoel de olie er een beetje af)
Door nelis
sylvia schreef: Heb je al een keer naturediet geprobeerd (haal dan wel taurine erbij want de taurine verdwijnt in verhit spul dus dat moet je toevoegen want ik geloof niet dat ze een speciale kattenvariant hebben)

Heb je trouwens al geprobeerd om het verse voer te mengen met sardientjes uit blik (spoel de olie er een beetje af)
Ja, voor de hond. Ideaal op vakantie en ik zit ook te wachten op een kattenvariant v.w. de taurine. Maar... ook dat is gekookt en waar ik uiteindelijk naar toe wil is toch de rauwe voeding. Sardientjes en tonijn e.d. uit blik wil ik liever niet gebruiken v.w. het zout.
Op zich gaat het best zo, op 1 bijzonder eigenwijs exemplaar na. Ik heb 2 barf-toppertjes, 1 twijfelaar (die overigens wel graag van de rauwe blue fin tonijn snoept maar a 40 euro de kilo mag hij me wat) en eentje die haar neus optrekt en mokkend haar mandje in loopt.
Door nelis
Robian schreef: Bij 1 van mijn katten mix ik ook nog altijd blik door de Carnibest.
Ik gebruik altijd Shinycat van Gimpet. Zitten geen granen in.
Volgens mij is het volledig kattevoer.

Afbeelding

Ik zal vanavond eens even op het blikje kijken, ik zit nu op mijn werk ;)
Die vergat ik! Geef ik ook regelmatig, heb nu geen blikje meer liggen maar vermoed dat het net zo incompleet is als het andere (dure ja) spul.
Ik kan natuurlijk eischalen sparen en in ieder geval het calciumgehalte wat omhoog krikken...
Door sylvia
nelis schreef: Ja, voor de hond. Ideaal op vakantie en ik zit ook te wachten op een kattenvariant v.w. de taurine. Maar... ook dat is gekookt en waar ik uiteindelijk naar toe wil is toch de rauwe voeding. Sardientjes en tonijn e.d. uit blik wil ik liever niet gebruiken v.w. het zout.
Op zich gaat het best zo, op 1 bijzonder eigenwijs exemplaar na. Ik heb 2 barf-toppertjes, 1 twijfelaar (die overigens wel graag van de rauwe blue fin tonijn snoept maar a 40 euro de kilo mag hij me wat) en eentje die haar neus optrekt en mokkend haar mandje in loopt.

Tonijn is niet echt goed voor katten sardien darintegen is wel gezond, het is niet de bedoeling dat je een paar blikjes per keer geeft, sardien is vette vis en dus kun je die best één keer in de week geven.
Door nelis
sylvia schreef:
Tonijn is niet echt goed voor katten sardien darintegen is wel gezond, het is niet de bedoeling dat je een paar blikjes per keer geeft, sardien is vette vis en dus kun je die best één keer in de week geven.
Waarom is tonijn niet goed? Ik geef sowieso geen vis uit blik v.w. het zout, maar wel rauwe tonijn (restjes dan wel, want nogal duur).
Door *Robin*
nelis schreef: Waarom is tonijn niet goed? Ik geef sowieso geen vis uit blik v.w. het zout, maar wel rauwe tonijn (restjes dan wel, want nogal duur).
In tonijn zit een nogal hoge concentratie aan kwik en dit is niet goed om vaak en regelmatig te geven. ik geef alleen maar zalm, sardienen en makreel, ook uit blik in vocht. ik spoel het extra met water voor ik het geef.
Door sylvia
nelis schreef: Waarom is tonijn niet goed? Ik geef sowieso geen vis uit blik v.w. het zout, maar wel rauwe tonijn (restjes dan wel, want nogal duur).
Je kunt best een sardientje uit blik geven dat kan in het geheel geen kwaad , hier krijgen ze geregeld een sardientje uit blik (ze lusten geen verse sardientjes)
Door nelis
*Robin* schreef: In tonijn zit een nogal hoge concentratie aan kwik en dit is niet goed om vaak en regelmatig te geven. ik geef alleen maar zalm, sardienen en makreel, ook uit blik in vocht. ik spoel het extra met water voor ik het geef.
Dan zit het wel goed. Ben zelf verzot op sushimi van blue fin en koop regelmatig een stuk van 2-3 ons bij Simonis in Scheveningen. Ace, mijn rode pers, bietst dan altijd wat stukjes. Hij is de CB twijfelaar (maar het gaat steeds beter als ik maar de lam variant voer). Hij is dus verzot op de blue fin. Ik eet het niet dagelijks en zoveel krijgt hij nou ook weer niet van me. Het blijft een kostbaar voorgerechtje...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door