Er werd rijst genoemd omdat het daar ook over ging dat katten die koolhydraten (de rijst in de carnibest) niet nodig hebben.
[quote][/quote]
Ja dat begrijp ik nu helemaal

Ik hoop dat de miscommunicatie

Moderators: koekje, pearlsofpassion
Fido schreef: Ja dat begrijp ik nu helemaalJa hoor wat mij betreft helemaalen ik heb koolhydraten in het algemeen bedoeld
, niet specifiek de rijst dus.
Ik hoop dat de miscommunicatienu weer recht gezet is
![]()
Fido schreef: Je maakt me nieuwschierig, wat studeer je? Vindt het leuk dat je Gent opnoemtrara... wat denk je?![]()
en ik heb koolhydraten in het algemeen bedoeld , niet specifiek de rijst dus.Ik had het over de rijst in mijn eerste bericht, maar het feit blijft dat 2 onafhankelijke cursussen kattenvoeding stellen dat een kat helemaal GEEN behoefte heeft aan koolhydraten in de voeding. Dus als jullie daar anders over denken, dan zou ik graag weten vanwaar dat komt.
wenne schreef: Daarom zeg ik ook:Ja OK, ik vergat er ook bij te zeggen dat ik het geheel met jou eens was maar omdat je schreef "een kat helemaal GEEN behoefte heeft aan koolhydraten in de voeding" vond ik het de moeite waard om aan te halen dat er dus toch wel koolhydraat (zei het minimaal) in vlees aanwezig is. Dus heeft een kat nul % behoefte aan koolhydraat? Of dekt de koolhydraat in vlees zijn behoefte? (gewoon voor mijn begrip).
Dus ja, in mijn ogen haalt een kat meer dan genoeg koolhydraten uit een graan- en groentenloos dieet (ook vlees bevat koolhydraten) en ze heeft dus absoluut geen behoefte aan rijst...
En met "vlees" bedoel ik inclusief orgaanvlees...
Lizzy schreef: Ja OK, ik vergat er ook bij te zeggen dat ik het geheel met jou eens was maar omdat je schreef "een kat helemaal GEEN behoefte heeft aan koolhydraten in de voeding" vond ik het de moeite waard om aan te halen dat er dus toch wel koolhydraat (zei het minimaal) in vlees aanwezig is. Dus heeft een kat nul % behoefte aan koolhydraat? Of dekt de koolhydraat in vlees zijn behoefte? (gewoon voor mijn begrip).Da's een goeie vraag, en zoals ik het begrijp is het tweede het geval:
wenne schreef: Da's een goeie vraag, en zoals ik het begrijp is het tweede het geval:OK Wendy, ik snap het. Waar ik alleen zo benieuwd naar was, is hoe dit onderzoek gedaan is.... Want als je de kat geen koolhydraat in de vorm van granen geeft via de voeding, dan gebeurd er dus in niks. Maar komt dat omdat de kat zelf koolhydraat maakt uit vet en eiwit of komt dat omdat de kat toch wel (zij het minimaal) koolhydraat binnen krijgt uit vlees/orgaanvlees en koolhydraat zelf maakt uit vet en eiwit. Snap je wat ik bedoel? (of ben ik weer nodeloos ingwikkeld?)
"De metabole behoefte voor glucose kan gehaald worden uit de glycerolfractie van de vetten en uit de glucogene aminozuren van de eiwitten."
en
"..sofern die Proteinzufuhr für die ständige Gluconeogenese genügt!"
Wat er dus op neerkomt dat een kat uit vet en eiwit zelf de benodigde glucose kan opbouwen. Maar lever e.d. dragen natuurlijk nog andere dingen bij dan alleen maar koolhydraten hé. En het is ook niet dat een kat helemaal geen koolhydraten kàn verteren en gebruiken, alleen doen ze dat veel minder efficïent dan minder strikte carnivoren, en kan je maar tot op een bepaalde hoogte gaan vooraleer koolhydraten een negatief effect krijgen.
EDIT: oeps, zie net dat ik hierboven schrijf "zoals ik het begrijp is het tweede het geval", dat moet natuurlijk zijn "het eerste", nl 0% behoefte aan koolhydraat in de voeding, ze kan de benodigde koolhydraten immers zelf maken uit vet en eiwit.
Lizzy schreef: OK Wendy, ik snap het. Waar ik alleen zo benieuwd naar was, is hoe dit onderzoek gedaan is.... Want als je de kat geen koolhydraat in de vorm van granen geeft via de voeding, dan gebeurd er dus in niks. Maar komt dat omdat de kat zelf koolhydraat maakt uit vet en eiwit of komt dat omdat de kat toch wel (zij het minimaal) koolhydraat binnen krijgt uit vlees/orgaanvlees en koolhydraat zelf maakt uit vet en eiwit. Snap je wat ik bedoel? (of ben ik weer nodeloos ingwikkeld?)Bedoel je of ze de conclusie, dat een kat geen behoefte aan koolhydraten heeft, getrokken hebben uit
wenne schreef: Bedoel je of ze de conclusie, dat een kat geen behoefte aan koolhydraten heeft, getrokken hebben uitJa ja, dat is precies wat ik bedoel
1)katten een volledig koolhydraatloos dieet te geven
of
2)katten een vlees/orgaanvlees dieet (met dus maar zoveel koolhydraten als in een natuurlijk dieet aanwezig is) te geven?
Ik kan je geen 100% zeker antwoord geven, maar als ze een béétje wetenschapper zijn dan moet het eerste het geval zijn, want anders kan je dat dus idd niet besluiten. Ik zal nog eens zoeken of ik de studie waarop beide cursussen dit baseren kan terugvinden.
sylvia schreef: Mijn katten krijgen al heel lang geen koolhydratenBehalve dan wat er in vlees en orgaan zit dus 8)