Ruisje schreef: Sorry hoor, maar dan twijfel ik hoe snel en hygiënisch jij het vlees verwerkt.Ik heb geen snelvriezer, geen gevriesdroogde vriezer, jij wel?
Moderators: koekje, pearlsofpassion
Ruisje schreef: Sorry hoor, maar dan twijfel ik hoe snel en hygiënisch jij het vlees verwerkt.Ik heb geen snelvriezer, geen gevriesdroogde vriezer, jij wel?
lachnat schreef: Helaas heb ik geen tuin met kippen, konijnen, eenden, kwartels, fazanten, patrijzen zodat ze super vers door de molen kunnen.
En als ik moet kiezen tussen brok, gefabriceerde kvv of mijn eigen mix die ik half laat ontdooien dan lijkt mijn eigen mix nog altijd het gezondst voor mijn katten.
Zaniematsu schreef: Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik iedere dag 110 gram vlees/bot/orgaan zou gaan malen. Dat is te weinig om door de molen heen te draaien. Even praktisch gezien.Dat is inderdaad de hoeveelheid die er in je molen blijft steken na het malen!
Ruisje schreef: Sorry hoor, maar dan twijfel ik hoe snel en hygiënisch jij het vlees verwerkt.Dan is het alsnog ontdooid en weer opnieuw ingevroren, en je maakt mij niet was dat dat niet op zijn minst een klein beetje ten koste gaat van de kwaliteit. Bovendien heeft niet iedereen een 'dierenkoelkast' en wordt vlees dus vaak op het aanrecht ontdooid en dus rond kamertemperatuur verwerkt. Daar wordt het qua voedingsstoffen toch echt niet beter op hoor.
Ik heb zojuist kippenkarkas, konijnenkop, wild konijnen-, lama, rund en kalkoen -spiervlees uit de vriezer gehaald en in de dierenkoelkast gelegd en ga morgen gezellig voor 2 weken malen
Orgaanvlees (konijn en eend) haal ik er pas een uur vantevoren uit omdat dat klein spul is.
kakocavi schreef: Dan is het alsnog ontdooid en weer opnieuw ingevroren, en je maakt mij niet was dat dat niet op zijn minst een klein beetje ten koste gaat van de kwaliteit. Bovendien heeft niet iedereen een 'dierenkoelkast' en wordt vlees dus vaak op het aanrecht ontdooid en dus rond kamertemperatuur verwerkt. Daar wordt het qua voedingsstoffen toch echt niet beter op hoor.Ja natuurlijk, en dat ontkent ook niemand.
Martine-Tom schreef: Ja natuurlijk, en dat ontkent ook niemand.Ik zie het zelf ook niet als een enorm gezondheidsrisico, maar het blijft in mijn ogen wel een aandachtspunt. En hoewel het inderdaad bijna nooit misgaat kan dit wel gebeuren bij een zwakker dier, en ik heb het idee dat ruisje dat een beetje weghoonde en de eigenaar min of meer de schuld gaf daarvan.
Iedereen doet zijn best om het zo snel mogelijk te verwerken, en meer kan je niet doen.
En gezien de grote aantallen dieren die hier op het forum op vergelijkbare manieren gevoerd worden...die leven ook nog allemaal.
En als je er echt zo bang voor bent...dan maar brokjes dan heb je dát risico in elk geval niet
Niet teveel tegelijk, hygienisch werken, zo snel mogelijk verwerken en meer kan je niet doen.
En als ik dan zie dat ik mijn best doe het zo snel mogelijk te verwerken en dat Doki er dan de voorkeur aan geeft om vlees te eten wat er al een halve dag staat...dan zal het allemaal wel meevallen.
kakocavi schreef: Ik zie het zelf ook niet als een enorm gezondheidsrisico, maar het blijft in mijn ogen wel een aandachtspunt. En hoewel het inderdaad bijna nooit misgaat kan dit wel gebeuren bij een zwakker dier, en ik heb het idee dat ruisje dat een beetje weghoonde en de eigenaar min of meer de schuld gaf daarvan.Nou ik vraag me dat ook wel wat af, zeg niet dat het niet kan, maar ik denk dat het dan wel iets extremer moet zijn als een kilo vlees op het aanrecht ontdooien.
Senta schreef: Hoi Linda, nee maak je geen zorgen, ik bestel nu rechtstreeks bij Degomeat, dat komt hier stijf bevroren aan. Voorheen zat ik bij een tussenleverancier, die zelf hun vlees door heel het land haalde....En dus oa. bij Degomeat en dat ging dan door heel het land, ongekoeld transport......Ik bestel ook bij degomeat en komt ook netjes bevroren aan, maar wel allemaal in 1 kilo porties. Dus zelfs als je katten puur barf eten moet je het vlees toch gedeeltelijk laten ontdooien om het in stukken te kunnen hakken (of je moet professioneel materiaal hebben), je kunt tenslotte geen kilo's tegelijk voeren.
Helaas is er een slechte controle hierop, maar mócht er gecontroleerd worden hebben ze een heel zwaar probleem omdat ze het wel bedrijfsmatig vervoeren.
Dat is geen onzin, dat vind jij onzin.
Ik heb hier nu 2 gevallen rondlopen waar dit góed fout is gegaan, en ik heb een mail gekregen vanuit Heiloo dat dit wel degelijk ontzettend slecht is.
Lelie schreef: Ik bestel ook bij degomeat en komt ook netjes bevroren aan, maar wel allemaal in 1 kilo porties. Dus zelfs als je katten puur barf eten moet je het vlees toch gedeeltelijk laten ontdooien om het in stukken te kunnen hakken (of je moet professioneel materiaal hebben), je kunt tenslotte geen kilo's tegelijk voeren.Lukt hier prima, en heb geen professioneel gereedschap hoor, gewoon een bijl en een bijtel, en een hakblok natuurlijk.
Vanaf dat ik het in stukken kan hakken gaat het hier door de molen, dus ik zie geen verschil met barf.
kakocavi schreef: Ik zie het zelf ook niet als een enorm gezondheidsrisico, maar het blijft in mijn ogen wel een aandachtspunt. En hoewel het inderdaad bijna nooit misgaat kan dit wel gebeuren bij een zwakker dier, en ik heb het idee dat ruisje dat een beetje weghoonde en de eigenaar min of meer de schuld gaf daarvan.Mijn kater hier heeft een autoimuum ziekte, en een hartkwaal. Hij is opgegroeid op ontdooide meuk, iets wat ik natuurlijk nooit heb geweten. Zijn broers en zussen zijn kern gezond, en het nest uit dezelfde combinatie, mankeerd ook niets maar dan ook echt helemaal niets.
Senta schreef: Lukt hier prima, en heb geen professioneel gereedschap hoor, gewoon een bijl en een bijtel, en een hakblok natuurlijk.Heb je daar voorbeelden van?
Mijn kater hier heeft een autoimuum ziekte, en een hartkwaal. Hij is opgegroeid op ontdooide meuk, iets wat ik natuurlijk nooit heb geweten. Zijn broers en zussen zijn kern gezond, en het nest uit dezelfde combinatie, mankeerd ook niets maar dan ook echt helemaal niets.
En dan heb ik hier nog een hond lopen bij wie het ook goed fout is gegaan. En als ik dan kijk naar de problemen die ik hier op BP lees bij mensen die ook ontdooien, dan hoef ik echt niet meer verder te zoeken.