Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door BAC
Ruisje schreef: Sorry hoor, maar dan twijfel ik hoe snel en hygiënisch jij het vlees verwerkt. :-\
Ik heb geen snelvriezer, geen gevriesdroogde vriezer, jij wel?
Tja ik maal 3,6 kilo tegelijk, gaat allemaal de nacht van te voren uit de vriezer de koelbox op stroom in. Heb geen ruimte in mijn koelkast.
Volgende ochtend gaat het dan nog zo'n 50 % bevroren door de molen en dat is dan 1 mix.
Mijn vriezer kan 19 kilo in 24 uur invriezer, zet hem altijd op zijn koudst en supervries erbij aan en in 6 tot 8 uur heb ik echt wel keiharde diepgevroren katten voer zakjes.
Volgende dag doe ik nog eens 3,6 kilo en de vismix van 1,2 kilo op dezelfde manier en dan hebben ze voor 4 weken eten.
Oh en als ik er zin in heb doe ik het weekend erna nog een keer, dan liggen de laatste porties dus 7 weken voor ze gegeten worden.

Helaas heb ik geen tuin met kippen, konijnen, eenden, kwartels, fazanten, patrijzen zodat ze super vers door de molen kunnen.
En als ik moet kiezen tussen brok, gefabriceerde kvv of mijn eigen mix die ik half laat ontdooien dan lijkt mijn eigen mix nog altijd het gezondst voor mijn katten.
lachnat schreef: Helaas heb ik geen tuin met kippen, konijnen, eenden, kwartels, fazanten, patrijzen zodat ze super vers door de molen kunnen.
En als ik moet kiezen tussen brok, gefabriceerde kvv of mijn eigen mix die ik half laat ontdooien dan lijkt mijn eigen mix nog altijd het gezondst voor mijn katten.
:biggrin2:

Helemaal mee eens! En ze vinden het nog het lekkerst ook!
Zaniematsu schreef: Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik iedere dag 110 gram vlees/bot/orgaan zou gaan malen. Dat is te weinig om door de molen heen te draaien. Even praktisch gezien.
Dat is inderdaad de hoeveelheid die er in je molen blijft steken na het malen! ;D

Maar het is ook nergens voor nodig hoor, zulke kleine porties. Gewoon een voorraadje van een paar weken malen, niets aan de hand!
Hallo Anne,

Toevallig heb ik het vanmorgen uitgeprobeerd : Eén portie door de handmolen draaien.....  Voor 1 x was dat dikke pret want als ik goed keek zag ik nét wat gemalen vlees/bot richting de snijplaat komen!! Dat is dus praktisch echt niet uitvoerbaar  :P

Nou was ik sowieso al niet van plan om ze gemalen kvv te geven. Ik wil daar nou juist vanaf! Juist omdat dit toch nog altijd slecht (niet goed) voor het gebit blijkt te zijn.

Ik heb hier 5 dames met een gebit dat aandacht nodig heeft. Drie van hen zijn vorig jaar oktober onder narcose geweest om een gebitsreiniging te ondergaan.
Omdat ik het meteen groots aanpak heb ik eerst uitgebreid bloed laten onderzoeken en bij 1 van hen ook bij de cardioloog langs geweest voor en echo van het hart.
Daarbij heb ik voor de meest veilige narcose gekozen. Al met al was ik met 3 dames 2000 euro kwijt...... 
Gelukkig hebben ze alle drie de narcose overleefd! Dat vind ik het aller belangrijkst! Maar je wilt je kat toch  niet elk jaar zo'n behandeling laten ondergaan???
Toen ik februari voor de gratis gebitscontrole ging....... bleek dat ze alle 5 binnenkort weer aan de beurt waren voor een gebitsreiniging onder narcose.
Alleen de kater die uitsluitend BARF eet, bij wie ik echt alles voor kan zetten, had een heel schoon, stralend wit en probleemloos gebit!

Een alternatief was tandenpoetsen en dure supplementen/capsules uit Amerika : EFAC+ Deze heb ik in huis gehaald en de inhoud moet ik dan op het tandvlees smeren. Zie je dat al voor je bij een kat die ontstoken tandvlees heeft? Door de voeding zou ook werken, dus daar heb ik voor gekozen, plus natuurlijk het trainen van het poetsen van het gebit. Dat bleef dus meer bij dagelijks masseren van de kaak en later tandvlees.

Een kat met tandvlees ontsteking krijg je niet zo makkelijk aan het barfen omdat dit natuurlijk pijn doet.
De capsules en het masseren hebben toch zijn vruchten afgeworpen : Ze is nu aardig aan het knippen en knagen!!

Natuurlijk ben ik daar heel erg blij mee!!! Ik wil dus absoluut niet meer zonder knagen!! Alles wat ze hier knagen is meegenomen en zal ik zeker niet door een molen  draaien als dat niet nodig is.

Groetjes , Linda
O, als je katten willen barfen, heeft dat zeker de voorkeur! Die van mij willen dat niet, en bij katten kun je dan hoog of laag springen... Ben al blij dat onze Bambi na drie jaar weigeren toch ineens het licht heeft gezien en nu (gemalen) vers lust. Ik maal het wel heel grof, dus af en toe hoor ik wel lekker 'knak' als ze eten, maar meestal heb ik enkelvoudige gekochte rollen, en die zijn veel fijner. Ooit, als ik een groot meisje ben, koop ik een échte vleesmolen, en dan komt er alleen nog maar zelfgemalen op tafel!

En inderdaad, hoe minder vaak narcose, des te beter.
Door kakocavi
Ruisje schreef: Sorry hoor, maar dan twijfel ik hoe snel en hygiënisch jij het vlees verwerkt. :-\

Ik heb zojuist kippenkarkas, konijnenkop, wild konijnen-, lama, rund en kalkoen -spiervlees uit de vriezer gehaald en in de dierenkoelkast gelegd en ga morgen gezellig voor 2 weken malen :biggrin2:
Orgaanvlees (konijn en eend) haal ik er pas een uur vantevoren uit omdat dat klein spul is.
Dan is het alsnog ontdooid en weer opnieuw ingevroren, en je maakt mij niet was dat dat niet op zijn minst een klein beetje ten koste gaat van de kwaliteit. Bovendien heeft niet iedereen een 'dierenkoelkast' en wordt vlees dus vaak op het aanrecht ontdooid en dus rond kamertemperatuur verwerkt. Daar wordt het qua voedingsstoffen toch echt niet beter op hoor.
Door Martine-Tom
kakocavi schreef: Dan is het alsnog ontdooid en weer opnieuw ingevroren, en je maakt mij niet was dat dat niet op zijn minst een klein beetje ten koste gaat van de kwaliteit. Bovendien heeft niet iedereen een 'dierenkoelkast' en wordt vlees dus vaak op het aanrecht ontdooid en dus rond kamertemperatuur verwerkt. Daar wordt het qua voedingsstoffen toch echt niet beter op hoor.
Ja natuurlijk, en dat ontkent ook niemand.
Iedereen doet zijn best om het zo snel mogelijk te verwerken, en meer kan je niet doen.
En gezien de grote aantallen dieren die hier op het forum op vergelijkbare manieren gevoerd worden...die leven ook nog allemaal.

En als je er echt zo bang voor bent...dan maar brokjes dan heb je dát risico in elk geval niet ;)
Niet teveel tegelijk, hygienisch werken, zo snel mogelijk verwerken en meer kan je niet doen.
En als ik dan zie dat ik mijn best doe het zo snel mogelijk te verwerken en dat Doki er dan de voorkeur aan geeft om vlees te eten wat er al een halve dag staat...dan zal het allemaal wel meevallen.
Door kakocavi
Martine-Tom schreef: Ja natuurlijk, en dat ontkent ook niemand.
Iedereen doet zijn best om het zo snel mogelijk te verwerken, en meer kan je niet doen.
En gezien de grote aantallen dieren die hier op het forum op vergelijkbare manieren gevoerd worden...die leven ook nog allemaal.

En als je er echt zo bang voor bent...dan maar brokjes dan heb je dát risico in elk geval niet ;)
Niet teveel tegelijk, hygienisch werken, zo snel mogelijk verwerken en meer kan je niet doen.
En als ik dan zie dat ik mijn best doe het zo snel mogelijk te verwerken en dat Doki er dan de voorkeur aan geeft om vlees te eten wat er al een halve dag staat...dan zal het allemaal wel meevallen.
Ik zie het zelf ook niet als een enorm gezondheidsrisico, maar het blijft in mijn ogen wel een aandachtspunt. En hoewel het inderdaad bijna nooit misgaat kan dit wel gebeuren bij een zwakker dier, en ik heb het idee dat ruisje dat een beetje weghoonde en de eigenaar min of meer de schuld gaf daarvan.
Door Martine-Tom
kakocavi schreef: Ik zie het zelf ook niet als een enorm gezondheidsrisico, maar het blijft in mijn ogen wel een aandachtspunt. En hoewel het inderdaad bijna nooit misgaat kan dit wel gebeuren bij een zwakker dier, en ik heb het idee dat ruisje dat een beetje weghoonde en de eigenaar min of meer de schuld gaf daarvan.
Nou ik vraag me dat ook wel wat af, zeg niet dat het niet kan, maar ik denk dat het dan wel iets extremer moet zijn als een kilo vlees op het aanrecht ontdooien.
Vorige week heeft mijn hond een karkas staan eten wat al een week in de tuin lag te marineren, kijk dat hoef ik niet te proberen, maar een hond of een kat is geen mens en ze kunnen dus echt wel wat meer hebben.
En in hoeverre dat meer dan is en wat ziekte en gezondheid daar voor invloed op heeft, geen idee, wel weet ik zeker dat ze meer kunnen hebben dan jij en ik :)
er word hier wel gezegt dat het op nieuw invriezen niet goed is en dat geloof ik ook wel(je hebt weinig keus) maar wat ik mij dan afvraag of het allemaal wel zo goed gaat bij de kvv fabriekanten/ brok en blikvoer fabrikanten ??? daar ben je niet bij en ik geloof nooit dat elk blikje , brok of kvv rol word gecontroleerd. nou dan doe ik het liever zo dan weet ik zelf wel of het goed is of niet.
Senta schreef: Hoi Linda, nee maak je geen zorgen, ik bestel nu rechtstreeks bij Degomeat, dat komt hier stijf bevroren aan. Voorheen zat ik bij een tussenleverancier, die zelf hun vlees door heel het land haalde....En dus oa. bij Degomeat en dat ging dan door heel het land, ongekoeld transport......

Helaas is er een slechte controle hierop, maar mócht er gecontroleerd worden hebben ze een heel zwaar probleem omdat ze het wel bedrijfsmatig vervoeren.

Dat is geen onzin, dat vind jij onzin.
Ik heb hier nu 2 gevallen rondlopen waar dit góed fout is gegaan, en ik heb een mail gekregen vanuit Heiloo dat dit wel degelijk ontzettend slecht is.
Ik bestel ook bij degomeat en komt ook netjes bevroren aan, maar wel allemaal in 1 kilo porties. Dus zelfs als je katten puur barf eten moet je het vlees toch gedeeltelijk laten ontdooien om het in stukken te kunnen hakken (of je moet professioneel materiaal hebben), je kunt tenslotte geen kilo's tegelijk voeren.

Vanaf dat ik het in stukken kan hakken gaat het hier door de molen, dus ik zie geen verschil met barf.
Lelie schreef: Ik bestel ook bij degomeat en komt ook netjes bevroren aan, maar wel allemaal in 1 kilo porties. Dus zelfs als je katten puur barf eten moet je het vlees toch gedeeltelijk laten ontdooien om het in stukken te kunnen hakken (of je moet professioneel materiaal hebben), je kunt tenslotte geen kilo's tegelijk voeren.

Vanaf dat ik het in stukken kan hakken gaat het hier door de molen, dus ik zie geen verschil met barf.
Lukt hier prima, en heb geen professioneel gereedschap hoor, gewoon een bijl en een bijtel, en een hakblok natuurlijk.
kakocavi schreef: Ik zie het zelf ook niet als een enorm gezondheidsrisico, maar het blijft in mijn ogen wel een aandachtspunt. En hoewel het inderdaad bijna nooit misgaat kan dit wel gebeuren bij een zwakker dier, en ik heb het idee dat ruisje dat een beetje weghoonde en de eigenaar min of meer de schuld gaf daarvan.
Mijn kater hier heeft een autoimuum ziekte, en een hartkwaal. Hij is opgegroeid op ontdooide meuk, iets wat ik natuurlijk nooit heb geweten. Zijn broers en zussen zijn kern gezond, en het nest uit dezelfde combinatie, mankeerd ook niets maar dan ook echt helemaal niets.

En dan heb ik hier nog een hond lopen bij wie het ook goed fout is gegaan. En als ik dan kijk naar de problemen die ik hier op BP lees bij mensen die ook ontdooien, dan hoef ik echt niet meer verder te zoeken.
Senta schreef: Lukt hier prima, en heb geen professioneel gereedschap hoor, gewoon een bijl en een bijtel, en een hakblok natuurlijk.

Mijn kater hier heeft een autoimuum ziekte, en een hartkwaal. Hij is opgegroeid op ontdooide meuk, iets wat ik natuurlijk nooit heb geweten. Zijn broers en zussen zijn kern gezond, en het nest uit dezelfde combinatie, mankeerd ook niets maar dan ook echt helemaal niets.

En dan heb ik hier nog een hond lopen bij wie het ook goed fout is gegaan. En als ik dan kijk naar de problemen die ik hier op BP lees bij mensen die ook ontdooien, dan hoef ik echt niet meer verder te zoeken.
Heb je daar voorbeelden van?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door