Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door joel
Martine-Tom schreef: Als de kat er geen last van heeft kan het opzich best, mijn katten zijn van mini af aan alleen vers gewend, ze zijn nu ruim 1 jaar en onlangs zijn we op vakantie geweest in het huis van vrienden die 2 commercieel gevoerde katten hebben, 1 diabeet dus er stond de hele dag brok klaar voor haar. Ik heb er best tegenop gezien, zag al diarree bakken in mijn geestesoog. Maar het is me alles meegevallen, ten eerste bleven ze de voorkeur geven aan vers :biggrin2: maar de keren dat ze brok aten hadden ze er gelukkig geen last van. Ok de bak meurde 6 dagen de volgende week in maar geen dunne poep ofzo.

Voorkeur heeft het om alle dagen vers te geven, is er niet een kvvtje wat ie lust wat je op niet-barf dagen kan geven? :)
Tja heb er wel even voor gekeken bij vers voer maar heb nog niets besteld.
Mocht het toch teveel kluifwerk zijn vooe Gorgie wil ik denk ik liever malen. Kan ik ook wat voor de hond malen :biggrin2:
koekje schreef: Da,s een sjieke molen. Ook een sjiek prijsje :biggrin2:
Ja, omgerekend €233 Maar dan heb ik een zware molen (20 kilo weegt dat ding) die het geluid maakt van een slagersgehaktmolen (dus niet als een gestresste omgebouwde keukenmachien ;D) En hij maalt geweldig!!

Maar met 7 katten kvv, waar ik (en de katten) niet zo weg van waren en die ook nog tussen de 4,70 en 7 euro per kilo kost, verdien ik 'm in niet al te lange tijd zo terug. Ook de honden krijgen deels kvv, wat ik binnenkort dus ook zelf ga malen.

Gewoon zelf het menu maken van behoorlijk vlees en aan kunnen passen aan de behoefte van je dieren. Daar kan geen commerciële kvv tegenop! :)
Ruisje schreef: Maar met 7 katten kvv, waar ik (en de katten) niet zo weg van waren en die ook nog tussen de 4,70 en 7 euro per kilo kost, verdien ik 'm in niet al te lange tijd zo terug. Ook de honden krijgen deels kvv, wat ik binnenkort dus ook zelf ga malen.

Gewoon zelf het menu maken van behoorlijk vlees en aan kunnen passen aan de behoefte van je dieren. Daar kan geen commerciële kvv tegenop! :)
En nu eten je katten zonder te miepen?
koekje schreef: Ja, zekers! Maar ik ben wel blij dat er hier maar voor 1 poeske gemalen hoeft te worden. Dat kan gewoon af met een handmolen.
Ja, voor 1 poezel zou ik het ook met een handmolen blijven doen! :) Maar hier eten de katten samen bijna een kilo per dag. Dat was een paar dagen een lamme arm na het malen...
Mowgli schreef: En nu eten je katten zonder te miepen?
Allemaal vinden ze het heerlijk! :-) Bij gekocht kvv lustte de één dit niet en de ander vond iets anders niet zo lekker. Daarbij kwam dat er voor Ruis altijd teveel bot in zat, dus moest er voor hem extra spiervlees bij. Nu heb ik 2 soorten in de vries -- 1 voor Ruis (met 12% bot) en 1 voor de rest. :biggrin2:
Door joel
Ik merk dat het voor Gorgie toch veel energie kost om alles te kluiven. vlees en orgaan gaat nog wel als ik het in kleine stukjes snij. Tis wel allemaal heel lekker, maar ze moet zo lang kauwen om het bot door te bijten. .... dan moet ik toch even wachten op de kwartels.  Die komen donderdag.
Wel eet ze nu kuikens :biggrin2:
Met trio gaat het verder heel goed.

Dus we gaan een nieuwe week in waar ik misschien toch ga kijken voor een molen  ::)
joel schreef: Ik merk dat het voor Gorgie toch veel energie kost om alles te kluiven. vlees en orgaan gaat nog wel als ik het in kleine stukjes snij. Tis wel allemaal heel lekker, maar ze moet zo lang kauwen om het bot door te bijten. .... dan moet ik toch even wachten op de kwartels. Die komen donderdag.
Wel eet ze nu kuikens :biggrin2:
Met trio gaat het verder heel goed.

Dus we gaan een nieuwe week in waar ik misschien toch ga kijken voor een molen ::)
Kwartel is inderdaad een stuk zachter bot...is het misschien een idee even met de hamer het bot te voor te bewerken?
Door joel
Annemarie Rijnveld schreef: Kwartel is inderdaad een stuk zachter bot...is het misschien een idee even met de hamer het bot te voor te bewerken?
Ze kregen gister parelhoen van de hamer :)ik kon zien dat ze het allebei lekker vonden maar ze krijgen het niet weg. Eten wel zoveel mogelijk vlees eraf maar er blijft toch een stuk kaal bot liggen. De kleine kippennekjes gaan als enige bot echt op :) Trio eet wel is van de eendennek van Qadir en dan laat ze ook de dikke wervels liggen.
Maar ik denk dat die kwartels weer wat zachter zijn dus hoop daar een beetje op

De ontlasting is wel elke dag goed, natuurlijk veel minder dan met de brokken maar niet aan de dunne of krijtpoep.
Parelhoen is inderdaad een stuk harder, min katten blieven dat niet  :-X  , dus ik laat dat malen door de slager..evenals konijn en kip...maar de kwarteltjes, die geven geen problemen. Jouw katten zijn een stukkie ouder, dus misschien minder kracht in de kakementjes, of slechtere kiezen?
Kan dus zomaar zin dat ook de kwartel kraakproblemen kan geven. Je moet het gewoon uitproberen, gaat het niet, dan maal je het, tenminste zo doe ik het het  :biggrin2:
Sien had in den beginne ook meer moeite met sommige vleesbotjes. Ik merk dat ze vrij snel meer techniek, maar vooral ook meer kaakkracht heeft ontwikkeld. Dus geef de parelhoen nog niet volledig op. De kans is zeker aanwezig dat het met een half jaar al een stuk beter gaat.
Door joel
Annemarie Rijnveld schreef: Parelhoen is inderdaad een stuk harder, min katten blieven dat niet :-X , dus ik laat dat malen door de slager..evenals konijn en kip...maar de kwarteltjes, die geven geen problemen. Jouw katten zijn een stukkie ouder, dus misschien minder kracht in de kakementjes, of slechtere kiezen?
Kan dus zomaar zin dat ook de kwartel kraakproblemen kan geven. Je moet het gewoon uitproberen, gaat het niet, dan maal je het, tenminste zo doe ik het het :biggrin2:
Ja, precies vandaar dat ik met een half oog naar een molen op zoek ga ;) Wil jou slager het hondenvlees voor je malen, met zijn humane molen? Of heeft ie daar een aparte molen voor? Hier de slager is een beetje 'anti honden', vraag wel eens voor wat vlees/orgaan oid, en altijd krijg ik nee te horen heeft alleen maar mensenvlees zegt ie dan :-[ , maar misschien maar weer een keertje naar hem toe, maar hij zal wel van zijn stokkie gaan als ik vraag of ie mijn parelhoen en evt kwartels wil malen :biggrin2:
koekje schreef: Sien had in den beginne ook meer moeite met sommige vleesbotjes. Ik merk dat ze vrij snel meer techniek, maar vooral ook meer kaakkracht heeft ontwikkeld. Dus geef de parelhoen nog niet volledig op. De kans is zeker aanwezig dat het met een half jaar al een stuk beter gaat.
We geven het zeker niet op hoor, vooral Gorgie doet het heel goed op het vlees wat ze binnen krijgt, ze was gister bij ons boven op de slaapkamer, dat is al ruim een jaar niet meer gebeurd, dus zie ook wel dat ze het er prima op doet :)
Maar wil toch wel snel een compleet voer geven, zeker omdat ze allebei wat ouder zijn.
Zou je ook alleen kippennek en kwartel als bot kunnen geven, en de rest van het spiervlees en orgaan van andere dieren, zodat je wel aan je 6 diersoorten komt?
Tis wel eenzijdig he en veel nek is ook niet goed in een menu dacht ik.......
joel schreef:
Zou je ook alleen kippennek en kwartel als bot kunnen geven, en de rest van het spiervlees en orgaan van andere dieren, zodat je wel aan je 6 diersoorten komt?
Tis wel eenzijdig he en veel nek is ook niet goed in een menu dacht ik.......
Ja dat kan. Veel nek is idd niet goed, maar een tijdens primair nekken (of kippennekken en kwartelkarkasjes) is wel te doen. Zo lang je maar zo snel mogelijk meer dingen, naar wens gehamerd, gaat toevoegen is dat geen probleem.
joel schreef: Ja, precies vandaar dat ik met een half oog naar een molen op zoek ga ;) Wil jou slager het hondenvlees voor je malen, met zijn humane molen? Of heeft ie daar een aparte molen voor? Hier de slager is een beetje 'anti honden', vraag wel eens voor wat vlees/orgaan oid, en altijd krijg ik nee te horen heeft alleen maar mensenvlees zegt ie dan :-[ , maar misschien maar weer een keertje naar hem toe, maar hij zal wel van zijn stokkie gaan als ik vraag of ie mijn parelhoen en evt kwartels wil malen :biggrin2:
Ik heb een pro-Barf slager 8) en hij heeft een beste klant aan mij, haha.
Hij maalt de konijnen, kippen en parelhoenders gewoon in zijn humane gehaktmolen. Kalkoen kan hij daar inderdaad niet in malen, want dan gaan de messen eraan, zegt hij..het bot is veel te hard.

Het vlees is voor humane consumptie, dus dat maakt dan niet uit, neem ik aan. In ieder geval, hij doet er niet moeilijk over. Enige conditie is, dat hij voor mij maalt op het einde van de dag, wanneer er dus geen vraag meer komt naar gewoon gehakt van zijn andere klanten.. :P
Hij heeft zelfs uit het slachthuis voor mij 50 Kg kippennekken megenomen, helemaal gratis...was een beetje teveel te voor mij alleen, maar goed, twas wel heel lief van hem dat hij aan mijn beessies had gedacht.
Door joel
Jep....zoals ik al dacht zag onze slager vuur branden , nee hij gaat het niet malen.....
Maar.....ik heb gister bij de c1000 kipdrummits gekocht en die gaan na flink knagen wel op.
Tis wel weer kip, maar wissel dan goed af met orgaan en spiervlees :) en donderdag komen dan eindelijk de kwartels.
En beter dan brokken denk ik dan maar. Als ik geweten had hoe makkelijk het zou gaan...had ikwde katten tegelijk met de hond over laten stappen.
Annemarie Rijnveld schreef: Ik heb een pro-Barf slager 8) en hij heeft een beste klant aan mij, haha.
Hij maalt de konijnen, kippen en parelhoenders gewoon in zijn humane gehaktmolen. Kalkoen kan hij daar inderdaad niet in malen, want dan gaan de messen eraan, zegt hij..het bot is veel te hard.

...
Super als je zo'n slager hebt!! Er is inderdaad niks mis met het vlees/karkas om het te malen met dezelfde molen als het gehakt. Eind van de dag is wel handig ja, een parelhoenbotje in het tartaar van mevrouw janssssen is natuurlijk niet de bedoeling. :biggrin2:
joel schreef: Jep....zoals ik al dacht zag onze slager vuur branden , nee hij gaat het niet malen.....
Maar.....ik heb gister bij de c1000 kipdrummits gekocht en die gaan na flink knagen wel op.
Tis wel weer kip, maar wissel dan goed af met orgaan en spiervlees :) en donderdag komen dan eindelijk de kwartels.
En beter dan brokken denk ik dan maar. Als ik geweten had hoe makkelijk het zou gaan...had ikwde katten tegelijk met de hond over laten stappen.
Met Kip- en kwartelbot en de andere diersoorten in het spier- en orgaanvlees kan er toch weinig misgaan!? Ik gebruik momenteel alleen konijnen- en biologisch kippenkarkas als bot, maar maal er nog wel 3 tot 4 andere diersoorten doorheen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door