Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door vega
pearlsofpassion schreef: Let wel op dat je niets voert met granen erin!
Dat zijn koolhydraten en kunnen dan weer struviet veroorzaken, dus niet doen.

Gewoon een goed merk kvv met enkel bot, spier en orgaan. Das het beste.
Af en toe eens een eitje of kuikentje en een keertje in de week vis is ook leuk.

Om te weten wat er in welk merk zit: http://www.voerwijzer.com
Let ook op met premixen, ik meen begrepen te hebben dat daar ook suiker onder kan vallen en dat zijn weer koolhydraten.
Nee, niets geen granen, rijst, koolhydraten, groenten voor de katten. Suiker ook niet nee, maar dan zou het toch genoemd moeten worden op de verpakking? Eitje mag dat ook voor de katten? Ik geef het wel aan de honden. Maar dan moet het ei wel erg vers zijn als ik het rauw geef. Uit de supermarkt doe ik dat eigenlijk niet. Vis ga ik nog bestellen voor alle dieren.

Voerwijzer ken ik. Kijk ik ook vaak op. Ik denk nu ook dat ik voor de kat ga proberen: Tinlo, Tammenga, , Lotgering en Darf zou dus kunnen. Wat spiervlees bestellen. Maar wel alles op zijn tijd. Ik moet er nog een ritme in vinden. En helaas heb ik maar een klein vriezertje en dat met 4 dieren die nu allemaal KVV gaan eten...
Door Too
vega schreef: Ok, dan zou ik dat ook kunnen geven in een later stadium. Eerst zien hoe het nu gaat want Lotgering is ms net iets te 'grof' voor mijn kater ter vertering.
Onthoud dan even dat smudier kip alleen gemalen karkassen zijn en op geen enkele manier compleet te noemen
Je zult dan ook spiervlees en orgaan moeten toevoegen om een beetje compleet te voeren
Door vega
Oh ja, goed dat je het zegt...
Eerst maar de 'gewone' totaalvoeren (afwisselend) om te wennen, daarna verder zien en zelf toevoegen etc.
Door Jacoba
vega schreef: Tinlo, Tammenga, , Lotgering en Darf zou dus kunnen.
Haaksbarf zou ook wel in dit rijtje passen.
Laatst gewijzigd door Jacoba op vr 18 jan 2013, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
Wat koekje al schreef, je hoeft het zelf niet op te eten  ;) en veel katten vinden kuiken het absolute einde. Reken er maar op dat in alle brokken, blikken en gemalen versvoer die je in de loop van de jaren gevoerd hebt kuikens zaten. Is namelijk afval van de eier-industrie en lekker goedkoop. Vers en onbewerkt is een stuk beter voor je kat.
De meeste katten vinden ei geweldig, hier hebben ze ene lichte voorkeur voor roerei en zitten dus 's ochtends op de tafel te wachten tot en klaar ben met mijn roereitje, ze krijgen het laatste restje  :biggrin2: maar rauw gaat ook prima.
Groente vinden ze hier trouwens ook lekker af en toe, maar dan wel gekookt.
Door vega
Nou ik vind dat ik al aardig mijn best doe als vega. Dus kuikentjes... Door hen gevangen vogeltjes uit de tuin eten ze ook niet op, die zijn alleen leuk om te vangen, dus of ze uberhaupt kuikens zouden eten, ik vraag het me af. Wel een rauw ei geprobeerd, maar dat gaat er bij de katten niet in. Ms roerei van maken dan :). De honden daarentegen... die raken helemaal gestoord als ze ook maar denken dat je een ei gaat pakken  :biggrin2:.

Verder gaat het heel goed met de kater. Ontlasting goed, geen aandrang meer om extra te plassen. Dus we zij heel goed op weg. Ik hoop dat dat zo door blijft gaan. Durf het amper te schrijven.... :D.
Door vega
Helaas...... terugval............... 'Ineens' heeft meneer weer vaker aandrang. Het ging juist zo goed op KVV en vezels, laxeermiddel en Chinees kruid. Urine bij d.a. laten controleren: ph 7, teveel aan eiwitten, teveel aan leuko's, teveel bloed, SG 1046, tripofosfaten. Volgens d.a. moet hij aan de antibiotica en weer op RC Hills S/D omdat KVV heel slecht is vanwege de verhouding calcium/fosfaat. Ik kan nog een rontgenfoto laten maken om te zien of er ms een grote steen is die de ontstekingen veroorzaakt in de blaas. 's Morgens doet hij nog steeds een grote plas.

Ben een beetje in de war. Wat zouden jullie doen??
Door Mevroi Kruim
Vers voeren en de da aanraden zich eens te verdiepen in het verschijnsel Compleet Vers Voer. Die ab zeker wel doen, eiwitten en leuco's in de urine wijst op ontsteking en die krijg je niet zomaar weg.

De verhouding calcium/fosfor is in vers voer hetzelfde als in brokken of blikken. Het is namelijk compleet, als je tenminste de complete versie voert, er zit gewoon in wat de kat nodig heeft in de algemeen als juist aanvaarde verhoudingen. De da leutert uit z'n nek en weet niet waar hij het over heeft.
Misschien dat hij denkt dat je alleen biefstuk voert of zoiets doms, dat is de enge verklaring die ik kan bedenken voor deze vreemde gedachtegang. Daarin is idd de verhouding calcium en fosfor niet goed. Maar dat voer je niet, je voert een versvoer met gemalen botten of een premix voor de nodige mineralen in de goede verhouding.
Door vega
Nou, ik ben gewoon op dezelfde voet verder gegaan. Dwz KVV, Chinese kruiden voor de blaasontsteking, Chinese steenvergruizer en idd wel ab. Ook nog een beetje laxeermiddel en wat Clear Intestine (bouw ik straks af). Na 1 dag begon ik al verandering te zien. Na 2 dagen lijkt hij weer gewoon de oude. Ik werd bijna 'verplicht' het dieetvoer te kopen, maar nee, ik doe het niet, voelde zo slecht. Het druist zo tegen alles in om de kater weer brokjes te geven, juist om het feit dat het gelijk beter ging op KVV. Ja, even een inzinking, maar dat kan dus zijn omdat de steentjes uit elkaar vallen en in de blaas irriteren. Of hij heeft ms even een terugval omdat een ontsteking een wat fellere reactie is bij de opruiming van de rotzooi in zijn lijfje. Zo zie ik het. Het lijf is aan het 'werk', grote schoonmaak. En hij lijkt nu zelfs weer beter dan ooit!!! Het bestaat gewoon niet dat 'onkruidverdelger' en 'petroleum' en al die andere synthetische rotzooi aan conserveringsmiddelen beter zijn dan vers vlees.....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door