Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2573227
Annemarie Rijnveld schreef: Anne, ik heb hier ook visoliecapsules liggen, heel eten de katten ze niet, laten het netjes liggen. Open maken en 1 druppie door het eten is al voldoende om rugtrekkingen en zwiepstaarten te veroorzaken.

Gebruiksaanwijzing geeft aan: tot aan 5 kg 1 capsule (500 mg) per dag
tot aan 10 kg 2 capsules per dag
Kuur voor een maand
Nou, ik heb vannacht voor het slapengaan (ca. 02.00 uur) een hele capsule uitgeknepen door een beetje gemalen biokip met veel dooivocht, en ze at het alsof ze in geen dagen gegeten had! Was gevoelsmatig waarschijnlijk ook zo voor d'r, ze had al vanaf een uur of vijf 's middags boven op ons bed liggen slapen. ;D

Het is niet als kuur bedoeld, maar voor altijd erbij. Dan is een capsule of 2-3 per week misschien wel voldoende? Kan iemand Pike wakker maken en vragen? :D

Die capsules zijn trouwens knetterhard. Kan een mens die eigenlijk gewoon doorslikken, of moet ik er ook eerst met de bulldozer overheen voordat ik ze leegkiep?
#2573343
Mixxy schreef: Kijk uit met uitknijpen. Probeer het niet op je kleren te krijgen, want die vlekken gaan er niet meer uit. Alleen nog met de schaar. ;D
;D ;D ;D De kleren die ik thuis draag zouden stuk voor stuk alleen maar opknappen als ik ze met een schaar te lijf ging, dus dat is geen probleem! :-X :biggrin2:

Uitknijpen is vooral lastig doordat de capsule zo hard is en ik veel olie op mijn vingers krijg. Instinctieve reactie: aflikken. Smaak: viel mee. Maar daar heb ik ze ook om gekocht: omdat ze vrij neutraal van smaak zijn. ::)
Door Too
#2573367
Anne in Duitsland schreef: Maar eh, niemand die weet hoeveel, hoe vaak?
Neuh maar ik denk een keer of in de week.... ofzo misschien :D
Capsules worden zachter als je ze buiten t potje bewaart........ hebben ze mij gezegd...... ooit ergens........op BP ::)
#2573403
Too schreef: Neuh maar ik denk een keer of in de week.... ofzo misschien :D
Capsules worden zachter als je ze buiten t potje bewaart........ hebben ze mij gezegd...... ooit ergens........op BP ::)
Maar is dat nog donker genoeg om de olie goed te houden?


Volgens mij helpen ze trouwens niet. Ik heb net twee capsules genomen en zit nog steeds op barfplaats, in plaats van te werken. :(
Door Too
#2573407
Anne in Duitsland schreef: Maar is dat nog donker genoeg om de olie goed te houden?
Dan leg je er toch steeds 2 per keer uit ipv t hele potje omkieperen, k zou overigens eerst maar s testen of ze idd zacht worden

Volgens mij helpen ze trouwens niet. Ik heb net twee capsules genomen en zit nog steeds op barfplaats, in plaats van te werken. :(
#2573411
Dan leg je er toch steeds 2 per keer uit ipv t hele potje omkieperen, k zou overigens eerst maar s testen of ze idd zacht worden.
Ik zweer je dat ik daar in mijn eentje niet op zou zijn gekomen. ;D Zó helderdenkend ben ik dezer dagen! Ik ga die capsules straks maar leegknijpen in de badkuip, denk ik. Misschien dat een duik in de olie helpt... ::)
#2573483
Thessa en Shanti schreef: Staat er niet gewoon iets op de verpakking?

Bij andere capsules met iets minder EPA en DHA word bij katten 1-2 capsules aangeraden als kuur en daarna de helft.
Dit is de link erna: http://www.nmlhealth.com/p,34,2517/PUUR-Omega-3-Capsules.aspx
Ik zou er dan 1 per dag of per twee dagen geven.
Nee, alleen voor mensen. (Anders had ik het hier natuurlijk ook niet nagevraagd ;) :D)

Ik denk ook dat ik naar een keer of 2-3 per week ga. Uiteindelijk is het ter vervanging van vis, wat mijn katten niet lusten, en krijgen ze verder wel normaal te eten.
#2573511
Anne in Duitsland schreef: Nee, alleen voor mensen. (Anders had ik het hier natuurlijk ook niet nagevraagd ;) :D)
Tja, misschien had je daar niet aan gedacht, je bent zo goed met cijfer dus misschien was je wel net zo goed met op de verpakking kijken. ;D
#2573521
Thessa en Shanti schreef: Tja, misschien had je daar niet aan gedacht, je bent zo goed met cijfer dus misschien was je wel net zo goed met op de verpakking kijken. ;D
;D ;D ;D

Op verpakkingen kijken doe ik eigenlijk altijd - juist omdat ik bang ben dat ik iets verkeerd doe met m'n verstrooide hoofd!
#2573526
Anne in Duitsland schreef: ;D ;D ;D

Op verpakkingen kijken doe ik eigenlijk altijd - juist omdat ik bang ben dat ik iets verkeerd doe met m'n verstrooide hoofd!
Zolang de letters niet gaan dansen is dat wel een goed idee. :biggrin2:
#2573665
Capsules worden zachter als er vocht bij komt, dus de deksel van de pot laten. Zolang ze donker staan end e capsules gaaf zijn heeft dat geen invloed op de kwaliteit. Ik knip het puntje er af en giet ze leeg, ff knijpen in de goede richting en klaar.

EPA, DHA en ALA zijn alle drie omega-3 vetzuren, maar verschillend opgebouwd. ALA (zit bv in lijnzaadolie) moet in het lichaam omgezet worden in EPA en dat weer in DHA om bruikbaar te zijn. Mensen kunnen dat slecht, katten en honden helemaal niet. DHA is dus de beperkende factor. En de diverse omega-vetzuren gebruiken dezelfde enzymen voor het omzetten, wat betekent dat als je teveel 6 binnenkrijgt, dat ten koste gaat van de 3.

Zie ook hier
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door