Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
flin schreef: "Om te beginnen VIS is absoluut slecht voor de kat/poes dit breekt namelijk een vitamine af die de kat nodig heeft.
Ook groentes die in blikken en kattenvoer wordt verwerkt is eigelijk opvul goedje, een kat heeft daar geen behoefde aan.
Nou is het geven van blikvoer wel makkelijk en zal de kat zeker niet gaan zeuren maar helaas is dat weer niet goed voor de tantjes.
Door blik of zachtvoer kan er tantsteen ontstaan en daar door kunnen er kwallijke ontstekingen ontstaan waardoor de tanden van de kat moeten worden getrokken en dat gaat echt in de papieren lopen (15 euro per tand/kies + medicjijnen)
Welke kattenvoer dan het beste is hangt af van de ras.
Een europeese korthaar hoeft geen duure voer te hebben brokjes van C 10.. zijn de beste die dan gegeven kunnen worden.
Echter duurdere voer bevatten meer kopersulfaat en andere belandrijke voedings stoffen en zijn daar door ook meer geschikt voor dure ras-katten.""

:angel2:
En mijn gratis HTK katje kan dus wel toe met aldi-meuk ???
Door Martine-Tom
flin schreef: "Als dierenarts wil ik opmerken dat de vragensteller zich beter had kunnen informeren over de uitgebreide wetenschappelijke literatuur van de afgelopen 20 jaar, die is verschenen op het gebied van katten- (en honden) voeding. Dan was deze mening namelijk niet zo verwoord.
Vooral de betere voedingsfabrikanten (Roya* C**, Walth**, Hil**, Ia**-Euk***) hebben een voorlopersrol op dit gebied en de voedingen van deze fabrikanten zijn van hoge kwaliteit. Diverse reacties binnen het panel geven aan dat men de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
Vraag uw dierenarts als deskundige daarom eens naar de achtergronden van reguliere en dieetvoeding voor hond en kat en de invloed die dit o.a. heeft gehad op het drastisch verminderenvermeerderen in de diergeneeskundige praktijk van plaskaters (met de daarmee gepaard gaande operaties), hart, nier, huid, maagdarmpatiënten enz.
Droogbrokjes van goede kwaliteit zijn per definitie niet ongezond voor hond en kat en de samenstelling voldoet aan hoge eisen die wereldwijd zijn opgesteld door onafhankelijke (overheids) instituten. We wilen allemaal het beste voor onze huisdieren. Informeer u daarom goed en ga niet af op vage meningen en onbewezen theorieën.""
:biggrin2:
Zou wel eens willen weten welke da dit was ;D
amen
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op di 10 jan 2012, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pearlsofpassion
Ik zou wel eens willen horen waar hij zijn wijsheid vandaan heeft.  ::)
Want ik ken dat, dat onderzoek dat ze bij die fabricanten doen.  Nee, nee, die hebben echt enkel de gezondheid van het dier voor ogen...  :-X
Door Mevroi Kruim
Nou ... mijn zus had een struviet-kat die absoluut geen vers wilde. Die at de goedkoopste brokken van de super, niet omdat zus een krent is maar omdat dat het enige commerciële voer was waarop 'ie geen gruis maakte. Bakkie RC en hop, gruis.
Voor de rest zag 'ie er beroerd uit, en diabetes kreeg 'ie ook nog
Door koekje
speedy-1 schreef: Heeft iemand dan ook een idee hoe het zit met graanvrije brokken die voor 80% uit vis bestaan?
Kan dit ook kwaad of zou dit op één of andere manier al zijn opgevangen in de samenstelling van deze voeding?
Speedy, dit is een forum over verse rauwe voeding, niet over brokken.
Door Martine-Tom
speedy-1 schreef: Ik weet niet of je dit topic gelezen hebt maar het hele topic gaat over brokken

topic starter:
In een sagerijnige bui heb ik een brokkenboer gemaild waarom ze in godenshemelnaam in diabeten voer voor katten nog steeds suiker en granen stoppen.
Eén van de racties:
Zit je op een suikerforum?
Daar raden ze in den regel ook aan om de brokken van de DA daar te laten (want die werken toch niet) en een goede graanvrije brok te voeren (bij brokkenvoerders natuurlijk). Applaws heeft het laagste KH-gehalte (maar Orijen is beter voer).
Maar er zit nog steeds 15% in, wat dus echt wel 15% te veel is :P
Dat is simpelweg omdat je zonder KH geen brok kan maken omdat hij dan niet plakt. ;) Meer zit daar gewoonweg niet achter.

Maar nu ga ik wel off-topic met dit bericht, maar snap gewoon niet waarom ik een vraag niet mag stellen over een onderwerp waar door anderen wel over gediscussieerd mag worden. :crying:
Mijn vraag gaat niet over brokken, mijn vraag gaat over de koolhydraat behoefte van katten.
De aanleiding was een brokkenfabrikant maar daar houd het dan bij op ;)
Ik vraag niet naar welke brokken ik moet voeren of welke brok goed is (geen een als je het mij vraagt) ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door