Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Kompleet versvoer, BARF, brok of een combinatie

Volledig BARF
42
13%
Volledig Kompleet versvoer
55
17%
Volledig brok
29
9%
BARF en Kompleet versvoer
75
23%
Barf en brok
23
7%
Kompleet versvoer en brok
39
12%
BARF, kompleet versvoer en brok
42
13%
Anders
18
6%
Door Elly
Tja, ik heb volledig brok gestemd. Ongeveer een half jaar geleden had ik mijn twee bejaarde keren eindelijk volledig op de carnibest. Totdat ik ging verhuizen en vergat vlees uit de diepvries te halen. Ik heb toen 1 dag brokjes gegeven uit de zak die ik nog had, en vanaf toen dachten ze, stop jij die carnibest maar in je .... Van eind november tot ongeveer 3 dagen geleden heb ik het toch weer geprobeerd met Carnibest, later met shiny cat erdoorheen, weer later met Whiskas er doorheen, maar ze bleven al die weken hartverschreurend mauwen en maar mondjesmaat eten. Een dag of drie geleden ben ik weer overstag gegaan. Ze krijgen weer Nutro brokjes en 's avonds een beetje blikvoer en ze zijn weer gelukkig (en wij ook :D :'()
Door Ollie
Barf en brok, aangezien ze van vlees zoveel moeten eten, voeren we er toch nog brok bij, anders krijgt hij niet genoeg binnen.
Door Mayka
Sorry, had hem even gemist. Maar hier 1 volledig brokjes (de muts :-X), 1 volledig Cb en 2 Cb/Barf.
Door Coontje
Wij hebben nu 3 grote Maine Coon's en 9 kittens.
De moederpoes eet Barf, Carnibest vleesmix en brokken, de jongste idem en dan hebben we er 1tje die eet vooral brok maar ook een beetje Carnibest en eigen mix. Maar de kippennekken moet deze madam dus absoluut niet. Vlees eet ze ook niet erg veel :'(
De kittens probeer ik zoveel mogelijk barf (eigen mixje) en carnibest te geven.
Ook staan er kittenbrokjes in de bench tot hun beschikking, voorals nog vreten ze van het vers :D
Door ~Joke~
Mijn beide katten eten hoofdzakelijk [2 maaltijden] BARF. Ze krijgen alleen een paar brokjes als ontbijt. Het rauwe vlees bleef hier 's morgens altijd staan. Nu ik ze 's morgens een paar brokjes geef BARFEN ze de rest van de dag met plezier. Ze staan sinds november 2003 op rauw.
Door WorldOfDani
Hier eten mijn 8 katten voor 50% ecologische brok (innova, solig gold en almo nature mix) en de andere helft van hun dieet Carnibest, de vleesmix.

Ze doen het er perfect op, zoveel beter dan toen ze voor 100% op Royal Canin stonden :-X
Door Francisca
Hier krijgen ze alledrie voorlopig volledig brok. Laddy en Cheetah willen geen vers ::) Of Max vers wil gaan we binnenkort proberen.
Door K@rin
Tinker & Belle eten Carnibest (soms een heel klein beetje blik er doorheen, wanneer ze weer kuren hebben ::) )
Verder staan er de hele dag Felidae (zo lang de voorraad strekt) brokjes voor ze klaar ..........
Door Erna
Ik heb brokjes gekozen maar de katten komen hier alleen maar binnen om te snacken. Ze scharrelen zelf hun kostje op in de vorm van muizen e.d.

Vis lusten ze niet eens, dus dat maak ik niet meer voor ze klaar.
Door Mischa
In het verleden eigenlijk altijd heel makkelijk met eten geweest, afhankelijk van budget werd een duurder of goedkoper merk voer in de supermarkt gehaald. Wisselde wel af tussen brok en blik, maar eigenlijk werd alles wel gegeten. Gezamelijk begonnen ze uit een bak te eten en als de eerste honger was gestild trok Gijs zich terug en kwam weer eens kijken als de Menno klaar was. De laatste tijd echter at Gijs slecht, begon zichtbaar af te vallen en een slechte vacht te krijgen. De dierenarts vond 'm wel iets aan de magere kant, maar verder niet ongezond. Ik heb toen gedacht dat het de leeftijd was. Menno is 11 en Gijs een paar jaar ouder (precies weet ik het niet want het was een zwerfertje). Toch zat het me niet lekker en ben ik me wat meer in hun voeding gaan verdiepen.

Na een korte overgangsperiode zijn ze nu aan de Carnibest wat ik om de 5 maaltijden afgewissel met brokken (Royal Canin en iets biologisch verantwoords, de eerst is favoriet).
Ik geef twee keer per dag eten en reken per kat per maaltijd ca. 50 gram (brokjes 30-35 gram per kat per maaltijd). Dit heb ik zo uitgeprobeerd en is genoeg om helemaal op te gaan en weer genoeg trek te hebben voor de volgende maaltijd. Het lijkt misschien weinig vergeleken met wat ik over sommige katten hier lees, maar Gijs heeft zijn oude theemuts figuur en zachte vacht weer terug en beide zijn speelser dan ooit.
Wel heeft Gijs de meeste moeite gehad om aan Carnibest te wennen; Menno heeft de Carnibest als voldongen feit in zijn bakje gekregen. Hij was toch al wat zwaar en bij hem wist ik zeker dat als ik zijn gemauw om ander eten zou negeren hij vreetzak genoeg is om dan maar aan de Carnibest te gaan. Bij "magere" Gijs durfde ik dat niet zo goed, dus heb ik 'm toch vaak, uit het zicht van Menno, met de hand brokjes RC gevoerd (ja ik ben gek). Vreemd genoeg weet Gijs inmiddels de Carnibest toch beter te waarderen dan Menno.

Verder experimenteer ik ook met versvlees. Naast de gehakt (geen varken) die af en toe van het aanrecht valt krijgen ze nu ook:
kuiken - Menno eet de eerste meteen op, de tweede word dan na 10 minuten "tennissen" ook opgepeuzeld. De pootjes laat Menno liggen, maar ik ben er achter gekomen dat deze in de loop van de nacht toch verdwijnen. Gijs heeft geen interesse en zelf moest ik wel even wennen aan de aanblik van een zak bevroren pluisebolletjes. Daar ben ik nu wel overheen;
nekjes - gaat er bij Menno in als koek, Gijs wil wel maar maar het lukt 'm (nog) niet;
vleugels - moeten beide nog op oefenen. Toch ben ik er hierbij achter gekomen dat als er geen keuze voor ander voer is en je de versmade vleugels niet opruimd, in de ochtend alleen nog een paar restantjes te vinden zijn in de doos van... Gijs.
pens - wordt met luid gemauw ontvangen, maar nooit helemaal opgegeten.
Vissen(-koppen) - Menno snapt niet hoe of wat, maar likt ze helemaal af, Gijs vind het duidelijk stinken.

Bovenstaande is gelukkig allemaal op de markt bij ons in de buurt te krijgen. Carnibest wordt ook in de buurt verkocht. Wat me heel erg meevalt is de prijs. Het is wel wat duurder dan wat ik gewend was, maar toch veel goedkoper dan ik dacht. En als ik zie hoe vooral Gijs er van is opgeknapt is, is het me meer dan waard.
Door Ollie
Owin eet volledig vers, het meest hondenvoer bibi, ahv , smuldier, energique en daar doe ik dan wel wat hart bij ,en hij eet de zelfmaakmaaltijden :D Een lekkere vreetzak is het!

Ik heb er wel de hele dag brokjes staan, maar volgens mij komt hij daar niet of nauwelijks aan.
Laatst gewijzigd door Ollie op zo 10 apr 2005, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door catwoman
Die van mij eten allebei kvv, carnibest, prins, rodi lamshart, enz. ze vinden alles lekker en dat terwijl Zoe van 2 anderhalf jaar op brokken heb gezeten, dus ik heb denk ik geluk gehad dat ze zo makkelijk is omgeschakeld. Samen eten ze 250 gram per dag, is dat niet te veel?? En klopt het dat de carnibest in zeist duurder is dan overige verkooppunten?
Laatst gewijzigd door catwoman op wo 20 apr 2005, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Comet
ben pas begonnen met cb en 6 katten eten niets anders meer, 1 kat eet brokken en ik hoop echt dat ook hij binnenkort cb wilt eten
Door Francisca
Sunshine schreef: Hier krijgen ze alledrie voorlopig volledig brok. Laddy en Cheetah willen geen vers ::) Of Max vers wil gaan we binnenkort proberen.
Max eet nu volledig vers, hij barft. Kvv eet hij niet meer. ::) ;D
Laddy en Cheetah eten naast de brokken nu ook vers vlees. Vooral kip, andere vlees eten ze nog niet echt.
Wel leuk is dat vooral Laddy toch eerst vers vlees eet en dan pas brokken. :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door